Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5881/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mantelimaito ei ole kovinkaan ympäristöystävällistä. Eikä kyllä soija/tofukaan.

Ovat kuitenkin monta kertaa ympäristäystävällisempiä kuin lehmän maito ja liha. Ja lisäksi kärsimysvapaita!

Meinaat että lehmän lypsäminen tuottaa sille kärsimystä... nehän menee nykyään enimmäkseen itse siihen lypsypaikalle kun haluavat.

Viiden vuoden elinkaarensa aikana lehmä pakotetaan olemaan lähes koko ajan tiineenä, jotta se voi tuottaa maitoa ihmisen ravinnoksi.

Vasikka erotetaan emästä yleensä heti sen jälkeen, kun emä on nuollut sen puhtaaksi. Poikimisen jälkeen lehmästä voidaan lypsää maitoa noin kymmenen kuukautta. Jotta maidontuotanto ei ehtyisi, lehmä siemennetään muutaman kuukauden kuluttua poikimisen jälkeen. Lehmiä poiitetaan ja ja lypsetään koko aikuisikä siksi, että se voi tuottaa meille maitoa.

https://perho.fi/maito-on-raaka-tuote/

Suomalainen lehmä elää keskimäärin 5,2 vuoden ikäiseksi, mutta vaihtelu on suurta. Osa lehmistä joudutaan tappamaan pian ensimmäisen poikimisen jälkeen parin vuoden iässä sairaustapausten takia ja myöhemmin myös huonon hedelmällisyyden takia.

https://yle.fi/a/3-11091415

Noissa lainauksissasi ei tietenkään puhuttu yhtään mitään siitä, että lehmän elämä ja maidontuotanto olisi yhtä kärsimystä. Oletko itse edes koskaan ollut lehmien kanssa tekemisissä? 

Osa maitolehmistä on tosin myös yli kymmenvuotiaita ja käsittääkseni koko ajan eri tahot tekevät töitä sen eteen, että maitolehmien elinikä jälleen nousisi. Mutta se tarkoittaa tietysti, että maitotilallisen pitää saada pienemmästä maitomäärästä riittävästi rahaa pärjätäkseen. Niin kauan kuin tuoton on pakko olla ihan svääreissä, lehmien elinikä ei tietysti nouse.

Jep. Jos lehmä joudutaan lopettamaan 5-vuotiaana, sen on huono juttu. Vasikasta lehmäksi kasvatettaessa eläin vain syö ja vaatii hoitoa. Se alkaa tuottamaa siihen sijoitettua pääomaa vasta maidon tuotannossa. Maajussin kannattaa pitää eläimistä huolta. Ne eivät ole tuottavia, jos niitä laiminlyödään. Eläinten hyvinvoinnista tinkiminen on maajussin kohdalla suunta konkurssille.

Kannattaa käydä tutustumassa maitotilaan, jos vain saa mahdollisuuden.

Täällä muuten yksi maitotilalla kasvanut vegaani.

Eläinten kanssa kun viettää koko lapsuutensa, niin saattaa kummasti oppia ymmärtämään, että muutkin eläimet kuin ihmiset on kokemuskykyisiä yksilöitä.

Tietysti eläimet ovat kokemuskykyisiä yksilöitä. Jos kovin pitkälle mennään, saattaa olla niin, että jopa kasvit tuntevat ja jopa viestivät keskenään.

Yhdenkään maitotilallisen intrestissä ei ole hoitaa lehmiään huonosti, koska vain tyytyväinen lehmä lypsää hyvin.

Monet eläinten tappamisen hyväksyvät ihmiset eivät pidä muita eläimiä kuin ihmistä sillätavoin kokemuskykyisinä yksilöinä, että heillä tulisi mitään yksilön oikeuksia olla. Näin ainakin mulle on usein sanottu asiasta.

Kasvien keskinäinen viestintä onkin jo todennettua, tästä saadaan varmasti tulevaisuudessa vielä paljon lisää mielenkiintoista tietoa.

Anyway, ei ole kyse siitä, että maitotilallinen haluaisi hoitaa lehmiään huonosti. Kyse on ihan koko tehotuotannon ideasta, joka ei tosiaan ole yksittäisen tilallisen keksintö tai vika. Toki lehmien kohdalla kai onni onnettomuudessa suuremmat laumakoot on parempi kuin pienet laumat. Kanojen kohdalla taas ei lainkaan näin.

Vierailija
5882/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jatkan vielä, että mun lapsuudessa ei lypsylehmät tarvinneet utareliivejä. Nykyiset on sitten jo jalostettu niin sairaaksi, että tosiaan talloisivat utareensa rikki. No, enemmän maitoa toki tuottavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5883/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jatkan vielä, että mun lapsuudessa ei lypsylehmät tarvinneet utareliivejä. Nykyiset on sitten jo jalostettu niin sairaaksi, että tosiaan talloisivat utareensa rikki. No, enemmän maitoa toki tuottavat.

Riippuu aika lailla lehmärodusta tarvitseeko lehmä utareliivejä vai ei.

Käytätkö itse rintaliivejä? Jos käytät, miksi se on sinulle sallittua?

Vierailija
5884/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne utareliivejä käyttävät on jalostettu sellaisiksi, joita ei voisi luonnossa ikinä esiintyä ja selviytyä. Eli ihan tuotannon maksimoimiseksi on jalostettu eläin sairaaksi.

Mun rintaliivit (joita en käytä kun tuntuvat ikäviltä. Urheilutopit tms. mukavat mieluummin) ei liity mitenkään aiheeseen, joka on ihmisen ahneuksissaan muille eläimille aiheuttama kärsimys.

Vierailija
5885/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä jos haluaa vegaanina tarjota omissa häissään vegaani ruokaa, mutta se nyt on selvää ettei se ole kaikille mieleen. En vieraana haukkuisi toisen tarjoiluja, oli se sitten mitä tahansa, mutta en myöskään tarjoaisi omissa häissäni vain ruokaa jollaista itse syön.

Vierailija
5886/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne utareliivejä käyttävät on jalostettu sellaisiksi, joita ei voisi luonnossa ikinä esiintyä ja selviytyä. Eli ihan tuotannon maksimoimiseksi on jalostettu eläin sairaaksi.

Mun rintaliivit (joita en käytä kun tuntuvat ikäviltä. Urheilutopit tms. mukavat mieluummin) ei liity mitenkään aiheeseen, joka on ihmisen ahneuksissaan muille eläimille aiheuttama kärsimys.

Itse asiassa tämän ketjun aihe on surkeat vegaanieväät, joista juhlavieraat eivät perustaneet. Sinä itse olet vetänyt tämän ketjun nautoihin.

Mikään kesytetty nauta ei tietenkään voi menestyä luonnossa. Tosin et sinäkään tietysti siellä luonnossa pärjäisi. Lypsylehmä on ollut ihmisen kotieläin jo tuhansia vuosia. Lehmiä ei ole jalostettu sairaiksi, ihan kaikessa lehmänjalostuksessa kulkee jalostus terveys ensin. Toisin kuin vaikka koirien jalostuksessa, missä tärkeintä on ollut perinteisesti ulkonäkö. Isoista tisseistä ei ainakaan meidän lehmillemme ollut aikoinaan sen suurempaa haittaa, eivätkä ne yksilöt, joilla rintsikat oli, mitenkään niistä välittäneet. Luulisin myös, että isotissiset/isotuotantoiset lehmät kävisivät nykyään useammin lypsyrobotilla ja sitä myöten tissiliivien tarve olisi pienempi. Runsas maidontuotanto ei ole sairaus (myöskään ihmisillä), eikä maidon tuotanto satu lehmää (tai ihmistä). Toki pois lukien mahdolliset rintatulehdukset, mutta niitäkään ei tule jos ja kun maito lypsetään.

Vierailija
5887/6229 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun lapsuudessasi saattoi olla niin, että pyrittiin suureen rasvaprosenttiin maidossa ei suureen maitomäärään. Nuo kun ovat eri asioita.

Vierailija
5888/6229 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vegaanit niin hehkuttavat ultraprosessoituja ruokiaan? Tuoreita kasviksia ei näy millään ruuissa. Jos olisi jotain linsseistä tai pavuista tehtyä ruokaa, niin niitä voisin ainakin maistaa. Linssikeitto ja kikherneistä tehdyt falafelit ovat mieleeni.

Tämä on joku palstalaisen keksimä urbaanilegenda, että vegaanit tai kasvissyöjät söisivät jotain korvikkeita. Oikeassa elämässä näin ei kuitenkaan ole. Vegaaneja on alle prosentti väestöstä ja kaupat on pullollaan kaikenlaista lihaa muistuttavaa korviketta. Kyllä ne joku muu ostaa kuin vegaani. Vaikka kaikki vegaanit ostaisivat vain korvikkeita, niin myyntitappio olisi prosentuaalisesti sellaista luokkaa, että kyllä lihan korvikkeiden valmistus äkkiä loppuisi. 

Hyvän kasvisruoan valmistus on ilmeisesti monelle hankalaa. Itse olen kasvissyöjänä lopettanut kokonaan esim. työpaikkaruokalassa syömisen, sillä siellä ruoka tehdään korvikkeista, ja en halua sellaista syödä.

Jaa. No ainakin kaikki tuntemani vegaanit syövät soijaa kaikissa muodoissaan. Soijaa ja maailman toiselta puolelta rahdattua riisiä. Kaikki ei-vegaanit syövät pääasiassa lähiruokaa, lähinavetan lihaa, lähikalastajan kaloja, lähikanalan munia, lähipuutarhurin kasviksia jne  

Jaa, minä en syö soijaa enkä riisiä. Härkäpapua, kauraa eri muodoissa sekä vihanneksia ja hedelmiä kylläkin.

Vierailija
5889/6229 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kasvisruokaa. Ne ovat kaikki jotain inhottavia mössöjä tai vaihtoehtoisesti kuivaakin kuivempia kökköjä. Käsi ylös, kuka on saanut joskus lautaselleen mehevän falafel-pihvin?

Mössöruuat ovat kaikki lähtökohtaisesti makeita, koska kasvikset ovat täynnä sokereita. En halua pääruuakseni syödä jotain makeaa mössöä.

Syön nautaa, joo, ja lammasta ja lohta. Sikaan en koske, koska vastenmielisen rasvaista. Proteiinin kaveriksi otan mielellään salaatin perunoiden asemesta. Mutta punaisen lihan syömisestä en luovu. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja tämä muoti-ilmiö, jonka myötä jotkut haluavat tehdä itsestään "parempia" ihmisiä toisiin nähden, on vain vastenmielinen.

Ap:n häissä olisin jättänyt ruuat väliin. Ei ihminen muutamassa tunnissa nälkään kuole. 

Kaiken kaikkiaan tämä ruoka-aineiden kanssa sekoilu on mennyt ihan liian pitkälle. Aina joku loukkaantuu, jos ei ole tarjolla lakto-ovo-vege-gluteiiniton-mausteeton-munaton-maidoton-mauton -ruokavalio. Yltäkylläisyydessä elämään tottuneiden arvot ovat ihan pielessä. Minäminäminä. Mitäs sitten tehdään, jos tuleekin sellainen tilanne, että mitään erityisruokavaliota ei ole mahdollista noudattaa? Mitäs te narskut sitten meinaatte tehdä, kuolla nälkään vai?

Jos itse järjestäisin häät, taitaisin laittaa tarjolle raikasta lähdevettä ja kehottaisin vieraita tuomaan itse omat eväät, että varmasti voi syödä juuri sitä, mitä itse haluaa. Kompensoidaan sitten vaikka sillä, että laitetaan jokaisen vieraan tilille 10 euroa rahaa.

Vierailija
5890/6229 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi syödä palkokasveja, eikä halua maitotuotteita, niin proteiinilähteeksi Mö-tuotteet ovat aivan loistavia. Esim. fetan kaltainen kaurajuusto on minusta parempaa kuin feta. Ei ole niin suolaistakaan.

Vierailija
5891/6229 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei voi syödä palkokasveja, eikä halua maitotuotteita, niin proteiinilähteeksi Mö-tuotteet ovat aivan loistavia. Esim. fetan kaltainen kaurajuusto on minusta parempaa kuin feta. Ei ole niin suolaistakaan.

Totako joku sanoo vielä juustoksi🙈

Mun mielestä noita teollisia epämääräisiä sössöjä ei pitäisi saada edes kutsua juustoksi.

Sama kun: kuorisin porkkanan. Keittäisin, soseuttaisin. Värjäisin porkkanasoseen. Lisäisin rutkasti jauhoa,kovetettua rasvaa,suolaa ja erilaisia aromeita,tärkkelyksiä ja säilöntäaineita. Soijaproteiinia,glukoosia, arominvahvennetta, perunakuitua ja palmuöljyä. Sen jälkeen esittelisin ylpeänä- makkaran!

Tadaa, eikä eroa todellakaan edes huomaa 🙂

Vierailija
5892/6229 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää jättäsin syömättä, lähtisin meneen ja nappaisin häälahjan mukaani. Pitäkää tunkkinne!

Vierailija
5893/6229 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mö kaurajuoma (vesi, kaura 6 %), kookosrasva, muunnettu tärkkelys, suola, perunaproteiini, happo (maitohappo), kalsium, glukoosisiirappi, luontainen aromi, happamuudensäätöaine (kalsiumlaktaatti)Mö kaurajuoma (vesi, kaura 6 %), kookosrasva, muunnettu tärkkelys, suola, perunaproteiini, happo (maitohappo), kalsium, glukoosisiirappi, luontainen aromi, happamuudensäätöaine (kalsiumlaktaatti)

Vierailija
5894/6229 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mö kaurajuoma (vesi, kaura 6 %), kookosrasva, muunnettu tärkkelys, suola, perunaproteiini, happo (maitohappo), kalsium, glukoosisiirappi, luontainen aromi, happamuudensäätöaine (kalsiumlaktaatti)Mö kaurajuoma (vesi, kaura 6 %), kookosrasva, muunnettu tärkkelys, suola, perunaproteiini, happo (maitohappo), kalsium, glukoosisiirappi, luontainen aromi, happamuudensäätöaine (kalsiumlaktaatti)

Tämä on sitä ravintotietoisten vegaanien ruokaa.

Vierailija
5895/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totako joku sanoo vielä juustoksi🙈

Mun mielestä noita teollisia epämääräisiä sössöjä ei pitäisi saada edes kutsua juustoksi.

Sama kun: kuorisin porkkanan. Keittäisin, soseuttaisin. Värjäisin porkkanasoseen. Lisäisin rutkasti jauhoa,kovetettua rasvaa,suolaa ja erilaisia aromeita,tärkkelyksiä ja säilöntäaineita. Soijaproteiinia,glukoosia, arominvahvennetta, perunakuitua ja palmuöljyä. Sen jälkeen esittelisin ylpeänä- makkaran!

Tadaa, eikä eroa todellakaan edes huomaa 🙂

Ja älyttömän epäterveellistä, prosessoitua rasvaa ja tekoaineita.

Vierailija
5896/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin. 

Ja ihan syystä.

Vierailija
5897/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin muutama vuosi sitten vieraiksi vegaani häihin ja siellä osa vieraista tilasi pizzoja juhlapaikalle.

Vierailija
5898/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä menee välillä myös pitopalvelun piikkiin: Olin viime viikonloppuna häissä, jossa ruokapöytä notkui erilaisia kauniita kalaherkkuja (taisi olla joku lihajuttukin). Kasvissyöjille ja vegaaneille on yksi ruokalaji: kesäkurpitsakuutioita tomaattikastikkeessa. Luulen että pitopalvelu oli kaupannut tuon hääparille jonain hienona "ratatouillena" kertomatta sen tarkemmin mitä se pitää sisällään sillä niin eri sarjaa se oli muiden tarjottavien kanssa.

Vierailija
5899/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan kasvisruokaa. Ne ovat kaikki jotain inhottavia mössöjä tai vaihtoehtoisesti kuivaakin kuivempia kökköjä. Käsi ylös, kuka on saanut joskus lautaselleen mehevän falafel-pihvin?

Mössöruuat ovat kaikki lähtökohtaisesti makeita, koska kasvikset ovat täynnä sokereita. En halua pääruuakseni syödä jotain makeaa mössöä.

Syön nautaa, joo, ja lammasta ja lohta. Sikaan en koske, koska vastenmielisen rasvaista. Proteiinin kaveriksi otan mielellään salaatin perunoiden asemesta. Mutta punaisen lihan syömisestä en luovu. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja tämä muoti-ilmiö, jonka myötä jotkut haluavat tehdä itsestään "parempia" ihmisiä toisiin nähden, on vain vastenmielinen.

Ap:n häissä olisin jättänyt ruuat väliin. Ei ihminen muutamassa tunnissa nälkään kuole. 

Kaiken kaikkiaan tämä ruoka-aineiden kanssa sekoilu on mennyt ihan liian pitkälle. Aina joku loukkaantuu, jos ei ole tarjolla lakto-ovo-vege-gluteiiniton-mausteeton-munaton-maidoton-mauton -ruokavalio. Yltäkylläisyydessä elämään tottuneiden arvot ovat ihan pielessä. Minäminäminä. Mitäs sitten tehdään, jos tuleekin sellainen tilanne, että mitään erityisruokavaliota ei ole mahdollista noudattaa? Mitäs te narskut sitten meinaatte tehdä, kuolla nälkään vai?

Jos itse järjestäisin häät, taitaisin laittaa tarjolle raikasta lähdevettä ja kehottaisin vieraita tuomaan itse omat eväät, että varmasti voi syödä juuri sitä, mitä itse haluaa. Kompensoidaan sitten vaikka sillä, että laitetaan jokaisen vieraan tilille 10 euroa rahaa.

*viittaa*, t: sekasyöjä

Vierailija
5900/6229 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tarjotkoon omissa häissään mitä haluaa. Miksi sen vegaanisuudesta pitää edes tehdä mitään numeroa?

Ja jos siitä toisaalta haluaa tehdä numeron, puhunee enneminkin juuri siitä mitä vegaaniudessa näemmä monia vaikuttaa jostain syystä ärsyttävän...?

Itse olen sekasyöjä, ja myönnän etten esim ravintolassa itse tietoisesti tilaisi vegaaniruokaa. Kuitenkin kysyn usein tarjoilijan ehdotuksia, ja voin (myönnän, yllätyksekseni), tilasin alkuvuodesta ehdotuksesta annoksen joka osoittautui parhaimmaksi ikinä!! Vasta jälkeenpäin minulle kerrottiin, että se sattui olemaan vegaaninen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi