Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
En ihmettele. Ette kunnioittaneet häävieraita oman aatteenne vuoksi.
Ymmärrän että hääparin mieltymysten mukaan mennään tarjoiluissa, mutta muutama muu vaihtoehto ihan kohteliaisuudesta voisi olla ei- vegaaneille mukava.
Itsekkin ajattelin tarjota kasvis ja vegaanivaihtoehdon vaikka olen sekasyöjä. Itsellä vielä soija-allergia ja pavut ja kaalit aiheuttavat todella kipeän vatsan.
Onko sillä lopulta niin väliä, jos päivä oli teille ihana ja saitte toisenne?
Taitaa kasvispohjaisten lihankorvikkeiden buumi olla ohi. Lihaa kopiovia pihvejä valmistavan Beyond Meatin liikevaihto putosi vuodessa 30,5 % ja sen osakekurssi syöksyi yli 20 %. Moni uskoi lihan kulutuksen romahtavan, kun nämä tulivat markkinoille, mutta näin ei käynyt. Vaikka noissa pihveissä maku, hinta ja käyttömukavuus ovat täysin samat kuin oikealla lihalla, valtaosa ihmisistä valitsee edelleen sen väkivaltaisen vaihtoehdon. Ihmiset eivät siis ole rationaalisia eivätkä eettisiä.
https://www.onlyonesolution.org/blog/2023/08/27/beyond-hope/
The fact that humans have never had to “give up” less than they do now thanks to the abundant plant based products, which are amazingly identical to animal based products, but they still choose the violent versions, and even more so, the fact that most are not willing to try the plant-based option over the torture based option despite that it tastes the same, costs the same and is as available, is extremely worrying.
When humans run out of excuses as to why they don’t stop consuming animal based products but they still consume animal based products, activists run out of excuses as to why they still insist on trying to convince them to stop instead of making them stop.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Ette kunnioittaneet häävieraita oman aatteenne vuoksi.
Tässähän on päinvastoin. Häävieraat eivät aatteensa vuoksi kunnioita hääparia. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kasvisruokaa. Ne ovat kaikki jotain inhottavia mössöjä tai vaihtoehtoisesti kuivaakin kuivempia kökköjä. Käsi ylös, kuka on saanut joskus lautaselleen mehevän falafel-pihvin?
Mössöruuat ovat kaikki lähtökohtaisesti makeita, koska kasvikset ovat täynnä sokereita. En halua pääruuakseni syödä jotain makeaa mössöä.
Syön nautaa, joo, ja lammasta ja lohta. Sikaan en koske, koska vastenmielisen rasvaista. Proteiinin kaveriksi otan mielellään salaatin perunoiden asemesta. Mutta punaisen lihan syömisestä en luovu. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja tämä muoti-ilmiö, jonka myötä jotkut haluavat tehdä itsestään "parempia" ihmisiä toisiin nähden, on vain vastenmielinen.
Ap:n häissä olisin jättänyt ruuat väliin. Ei ihminen muutamassa tunnissa nälkään kuole.
Kaiken kaikkiaan tämä ruoka-aineiden kanssa sekoilu on mennyt ihan liian pitkälle. Aina joku loukkaantuu, jos ei ole tarjolla lakto-ovo-vege-gluteiiniton-mausteeton-munaton-maidoton-mauton -ruokavalio. Yltäkylläisyydessä elämään tottuneiden arvot ovat ihan pielessä. Minäminäminä. Mitäs sitten tehdään, jos tuleekin sellainen tilanne, että mitään erityisruokavaliota ei ole mahdollista noudattaa? Mitäs te narskut sitten meinaatte tehdä, kuolla nälkään vai?
Jos itse järjestäisin häät, taitaisin laittaa tarjolle raikasta lähdevettä ja kehottaisin vieraita tuomaan itse omat eväät, että varmasti voi syödä juuri sitä, mitä itse haluaa. Kompensoidaan sitten vaikka sillä, että laitetaan jokaisen vieraan tilille 10 euroa rahaa.
Onpa erikoista, kasvisruoka inhottaa mutta eläimen ruumisa vedellään hyvin mielin? Itselläni on päinvastoin. Noh, syödäänhän kiinassakin linnunpesiä ja koiria, makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ollut mielenkiintoinen kokemus!
Minä olisin ollut kohtelias ja nurisematta tilannut voltin kautta itselleni mieluista ruokaa. Olisin voinut kysellä muiltakin haluavatko hekin ja syöty sitten vaikka porukalla sitä pizzaa tai kebabbia siellä hääpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kasvisruokaa. Ne ovat kaikki jotain inhottavia mössöjä tai vaihtoehtoisesti kuivaakin kuivempia kökköjä. Käsi ylös, kuka on saanut joskus lautaselleen mehevän falafel-pihvin?
Mössöruuat ovat kaikki lähtökohtaisesti makeita, koska kasvikset ovat täynnä sokereita. En halua pääruuakseni syödä jotain makeaa mössöä.
Syön nautaa, joo, ja lammasta ja lohta. Sikaan en koske, koska vastenmielisen rasvaista. Proteiinin kaveriksi otan mielellään salaatin perunoiden asemesta. Mutta punaisen lihan syömisestä en luovu. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä ja tämä muoti-ilmiö, jonka myötä jotkut haluavat tehdä itsestään "parempia" ihmisiä toisiin nähden, on vain vastenmielinen.
Ap:n häissä olisin jättänyt ruuat väliin. Ei ihminen muutamassa tunnissa nälkään kuole.
Kaiken kaikkiaan tämä ruoka-aineiden kanssa sekoilu on mennyt ihan liian pitkälle. Aina joku loukkaantuu, jos ei ole tarjolla lakto-ovo-vege-gluteiiniton-mausteeton-munaton-maidoton-mauton -ruokavalio. Yltäkylläisyydessä elämään tottuneiden arvot ovat ihan pielessä. Minäminäminä. Mitäs sitten tehdään, jos tuleekin sellainen tilanne, että mitään erityisruokavaliota ei ole mahdollista noudattaa? Mitäs te narskut sitten meinaatte tehdä, kuolla nälkään vai?
Jos itse järjestäisin häät, taitaisin laittaa tarjolle raikasta lähdevettä ja kehottaisin vieraita tuomaan itse omat eväät, että varmasti voi syödä juuri sitä, mitä itse haluaa. Kompensoidaan sitten vaikka sillä, että laitetaan jokaisen vieraan tilille 10 euroa rahaa.
Onpa erikoista, kasvisruoka inhottaa mutta eläimen ruumisa vedellään hyvin mielin? Itselläni on päinvastoin. Noh, syödäänhän kiinassakin linnunpesiä ja koiria, makunsa kullakin.
Vegaanit saastuttavat maapalloa yllättävän paljon.
Ei pelkästään ruokiensa osalta vaan myös pukeutumisensa.
Tiesitkö,että esimerkiksi vegaanien käyttämä keinonahka mm kengissä ja vöissä ym saastuttaa yllättävän paljon.
500 grammaa keinonahkaa aiheuttaa yhtä paljon saasteita kuin 2th kilometrin ajo henkilöautolla.
OttoVille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit saastuttavat maapalloa yllättävän paljon.
Ei pelkästään ruokiensa osalta vaan myös pukeutumisensa.
Tiesitkö,että esimerkiksi vegaanien käyttämä keinonahka mm kengissä ja vöissä ym saastuttaa yllättävän paljon.
500 grammaa keinonahkaa aiheuttaa yhtä paljon saasteita kuin 2th kilometrin ajo henkilöautolla.
Näinhän se on, kun lihaani ei enää muuta keksi niin alkaa höpönlöpö.
Vegaanin hiilijalanjälki ruoan osalta 600 kg CO2e
Lihaanin hiilajalanjälki ruoan osalta 1600 kg CO2e
https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/food
Ja mikä parasta, vegaaniruoan vuoksi säästyy eläimiä kärsimykseltä ja kuolemalta! Yhden lihaanin vuoksi tapetaan 7000 eläintä! Siis miten pystyt elämään itsesi kanssa? Olet ta pa ttanut 7000 eläintä! Minä 0 sen jälkeen kun aloin kasvissyöjäksi 80-luvulla! Kyllä harmittaisi olla sinä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kasvispohjaisten lihankorvikkeiden buumi olla ohi. Lihaa kopiovia pihvejä valmistavan Beyond Meatin liikevaihto putosi vuodessa 30,5 % ja sen osakekurssi syöksyi yli 20 %. Moni uskoi lihan kulutuksen romahtavan, kun nämä tulivat markkinoille, mutta näin ei käynyt. Vaikka noissa pihveissä maku, hinta ja käyttömukavuus ovat täysin samat kuin oikealla lihalla, valtaosa ihmisistä valitsee edelleen sen väkivaltaisen vaihtoehdon. Ihmiset eivät siis ole rationaalisia eivätkä eettisiä.
https://www.onlyonesolution.org/blog/2023/08/27/beyond-hope/
The fact that humans have never had to “give up” less than they do now thanks to the abundant plant based products, which are amazingly identical to animal based products, but they still choose the violent versions, and even more so, the fact that most are not willing to try the plant-based option over the torture based option despite that it tastes the same, costs the same and is as available, is extremely worrying.
When humans run out of excuses as to why they don’t stop consuming animal based products but they still consume animal based products, activists run out of excuses as to why they still insist on trying to convince them to stop instead of making them stop.
Se on joku siinä väkivallassa mikä kiehtoo ihmistä. On tyydyttävämpää syödä ruokaa jonka eteen eläin on kärsinyt kuin syödä väkivallatonta ruokaa. Väkivalta tuottaa monelle ihmiselle suurta nautintoa, se hivelee jotain aivonnurkkausta. Vähän niin kuin sarjamu r haajalla. Ai niin, lihaanihan onkin eläinten sarja m ur haaja! Elämänsä aikana ta pa ttaa 7000 eläintä huh huh, eläinparat.
Ruoka kuin ruoka. Saisipa vaikkapa vekaaniruokaa päivittäin.
Vieläkö olette epäonnistuneen hääjuhlan jälkeen naimisissa 7 vuoden kuluttua heinien syönnistä?
Vierailija kirjoitti:
Vekaaniruokaa :D Kirjoittamaan opettelu varmasti auttaisi töihin pääsyä.
Ihminen syö lihaa niin kauan kunnes on parempaa tarjolla. Mitä se parempi sitten on, sehän on ihan ihmisestä itsestään kiinni. Minulle se parempi on oman kasvimaan herkut ja satunnainen itse valmistettu aronialikööri. Miehelle se on itse metsästetty riista ja omat kasvikset. Lapsille se on lähinnä makaroonilaatikko lihalla tai ilman, ketsuppiin hukutettuna.
Eli ollaan jo ihan hyvällä mallilla, kun yritetään kehittää korvaavia tuotteita. Ja kohtahan ne pihvit kasvatetaan ilman eläimiä! Lupaavia tuloksia on jo saatu. Sitten tietysti tuleekin joillekin (kuten itselle) se kysymys, että alkaakko taas sekaaniksi. Luulen, että en kuitenkaan, vaikka joskus joku liharuoka tuoksuukin tosi hyvältä näin 15 lihattoman vuodenkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vekaaniruokaa :D Kirjoittamaan opettelu varmasti auttaisi töihin pääsyä.
Hesburgerillakin on myynnissä veke-soijakasvishampurilainen.
https://www.hesburger.fi/tuotteet/Hampurilaiset/veke---soijakasvishampu…
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Vegaaniushan sitä asennevammaisuutta on ja itsensä jollekin jalustalle nostamista
Vegaaniudesta ei ole mitään hyötyä maapallon taikka minkään muunkaan pelastumiselle,päinvastoin.
Kasvissyönnin terveyshyödyistä on tehty useita tutkimuksia, mutta maapallon terveydelle vaikutus voi olla päinvastainen.
Carnegie Mellon -yliopiston tutkijat kuitenkin laskivat, että kasvispainotteinen ruokavalio kuluttaa energiaa 38 prosenttia enemmän ja vettä kymmenen prosenttia enemmän kuin tyypillinen amerikkalainen ruokavalio. Lisäksi kasvihuonekaasuja syntyi kuusi prosenttia enemmän.
Tutkimuksesta kertoo Washington Post. Siinä mainittu kasvispainotteinen ruokavalio on samanlainen kuin amerikkalaisten terveysviranomaisten suosittelema ruokavalio.
Faktat haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.Vegaaniushan sitä asennevammaisuutta on ja itsensä jollekin jalustalle nostamista
Vegaaniudesta ei ole mitään hyötyä maapallon taikka minkään muunkaan pelastumiselle,päinvastoin.
Kyllähän sen huomaa jos pelkkää rehua syö, rupeaa pää pimenemään ja puhuu ihan kummallisia juttuja ja tekee myös niitä, kuten tarjoaa juhlissa vain rehua.
AP:n häissä ei tarjottavien ongelma ollut todellakaan vegaanius vaan tarjottavan vähyys. Häät on juhlat ja noutopöydässä pitää olla suuri valikoima erilaisia ruokalajeja.
vähintään kolminkertainen määrä ruokalajeja, mielelään nelinkertainen. Lämpimiä ruokia, kylmiä toki enemmän.