Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4441/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt kukaan vi*un idiootti tarjoile tuommosessa juhlassa pelkästään mitään vi*un vegaanipas*aa.

Kyllä voi vain ihmetellä ihmisten narsistista idioottimaisuutta🤔

Vierailija
4442/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän voi kääntää myös niin päin että mitä jos ei tarjoilla muuta kuin lihaa ja kalaa ja muuta eläinperäistä. Siinä saattaa vegaanit jäädä nälkäiseksi. Yleensä jos on lihaa/kalaa niin on myös muita vaihtoehtoja niin kyllä vege häissä pitäisi olla silloin myös olla se liha/kala vaihtoehto.

No ainakin minä olen tottunut jäämään nälkäiseksi jo keliaakikkona, jos siis nälkäni taltuttamisen jonkun muun harteille sysäisin. Nykyään yhä enemmän on tilaisuuksia, joissa esim. tarjottavat kakut ovat kokonaan gluteenittomia, mutta vuosikausia oli niin, että minulle oli tarjolla voileipää, keksiä ja dajm-kakkua. Menun tiesi valmiiksi, kun ilmoitti ruokavalionsa. Ja koska minua oli ajateltu oikein erikseen, piti tietysti olla kiitollinen. Ja olinkin, vaikka jätinkin välillä syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4443/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa häiden kutsuvieraat tämä:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Tarvitseeko tuommoiseen tilaisuuteen kutsua ketään muita?

Eikö se hääpari riitä?

Vierailija
4444/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko siellä häissä on mitään syödä, jos ei maistu. Voihan sitä kurvata snagarille ahtamaan makkaraperunaa, jos oikein alkaa huikoa. Moukat menee toisten juhliin "mättämään". 

Esson baarissako olet häitä juhlinut kun vieressä on snägäri?

Vierailija
4445/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Tarvitseeko tuommoiseen tilaisuuteen kutsua ketään muita?

Eikö se hääpari riitä?

Kun kaksi itsekästä tyyppiä haluaa MINÄ-MINÄ-MINÄ hetken, vaikka häiden muodossa, on muiden syytä pysyäkin kaukana. 

Vierailija
4446/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat aika ankeat, vähän kun menisi päiväkahville jonkun luokse, ei juhliin.

Mutta sitä en tajua, että miksi niin monen mielestä ruoassa on pakko olla lihaa tai kalaa? Itse en hämmästyisi yhtään, jos menisin häihin ja siellä olisi kasvisruokatarjoilu. Varsinkaan silloin, jos hääpari on vegaaneja. 

Ehkä meidän sekasyöjäperhe on sitten omituinen, mutta ei me lihaa joka ruokailussa syödä, meillä on aina välillä kasvisruokia.

Sitäkään en tajua, kun jotkut kommentoivat, että vegaanivieraalle voi sitten tarjota pelkkää lihaa. Eihän tuo nyt ole sama asia. Noita vegaaniruokia ap:n häissä saattoivat syödä kaikki, joten olihan siinä vieraiden ruokavaliota ajateltu. 

Vierailija
4447/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo alkuperäiset tarjottavat olivat aika ankeat, vähän kun menisi päiväkahville jonkun luokse, ei juhliin.

Mutta sitä en tajua, että miksi niin monen mielestä ruoassa on pakko olla lihaa tai kalaa? Itse en hämmästyisi yhtään, jos menisin häihin ja siellä olisi kasvisruokatarjoilu. Varsinkaan silloin, jos hääpari on vegaaneja. 

Ehkä meidän sekasyöjäperhe on sitten omituinen, mutta ei me lihaa joka ruokailussa syödä, meillä on aina välillä kasvisruokia.

Sitäkään en tajua, kun jotkut kommentoivat, että vegaanivieraalle voi sitten tarjota pelkkää lihaa. Eihän tuo nyt ole sama asia. Noita vegaaniruokia ap:n häissä saattoivat syödä kaikki, joten olihan siinä vieraiden ruokavaliota ajateltu. 

Eivät kuitenkaan ihan kaikki saattaneet niitä syödä, jos kärsivät erilaisista ruoka-aineallergioista. 

Vierailija
4448/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko siellä häissä on mitään syödä, jos ei maistu. Voihan sitä kurvata snagarille ahtamaan makkaraperunaa, jos oikein alkaa huikoa. Moukat menee toisten juhliin "mättämään". 

Eikö vegaanit voi myös kurvata mäkkärille ahtaamaan vegaanipurilaista, jos ahdistaa häissä lihamenu.

Vierailija
4449/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se ongelma siinä vegeruuassa oli vaan noissa kyseenomaisissa tarjoiluissa. Köyhät oli tarjottavat ja noilla ei kyllä jaksa koko päivää juhlia.

Vierailija
4450/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kuitenkaan ihan kaikki saattaneet niitä syödä, jos kärsivät erilaisista ruoka-aineallergioista. 

Saattaa sitä olla allerginen jollekin liharuoankin ainesosalle.

Vierailija
4451/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva varmaan muistella lämmöllä vieraan osaa näissä häissä, ellei sitten näitä häitä pidetty Porvoossa kun ei tunnu kukaan surkeimmat juhlat ja häät-aiheisissa keskustelussa muistelevan välipalatarjoilua häissä:D

Vierailija
4452/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vegaanit voi myös kurvata mäkkärille ahtaamaan vegaanipurilaista, jos ahdistaa häissä lihamenu.

Jos häät vietetään Mäkkärin naapurissa samassa ostoskeskuksen pihassa. Mutta niissä häissä, joihin itse olen osallistunut on juhlapaikkana ollut maaseutu idylli kaukana kaikesta. Ja tarjottavana hyvää ruokaa yllin kyllin. 

Vierailija
4453/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että syötte itse vegaani ruokaa ei tarkoita että kaikkien sitä pitäisi syödä. Hävetkää ja miettikää välillä muitakin ihmisiä ettekä vain itseänne.

Ne onkin uskovaisia. Ei niihin normi-ihmisten puheet tehoa.

Vierailija
4454/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vika ei välttämättä ollut vegaaniudessa. Tarjoilulista kuulostaa kokonaisuutena aika vaatimattomalta. 

Vierailija
4455/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkeaa että teitte häistänne oman näköiset. Ihan hyvä on ihmisten tutustua terveelliseen ja luontoystävälliseen kasvisruokaan.

Onko juhla-aterian ideana terveellisyys? Olisi kyllä aika ankeaa, jos juhlapäivänäkin pitäisi syödä ns. terveellisemmin. Kait se pitää vegaanina näin tehdä omissa juhlissa, ettei masennusriski kasva. Ei huomattavan ylipainoisiakaan kehoiteta olemaan syömättä sitä yhtä kakkupalaa juhlissa.

Vierailija
4456/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että ruoka on Herralle otollista, ei se onko se vegaanista vaiko ei. Tutkikaa nuoret Pipliaa, viidettä Mooseksen kirjaa:

Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.

Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.

Vierailija
4457/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki on kohteliasta ajatella häävieraita, mutta se on kuitenkin hääparin juhla.

Miksei sitä yhtenä päivänä voi kunnioittaa hääparia ja heidän periaatteitaan?

Vastaavasti hääpari voisi tarjota laadukasta ja hyvin maustettua vegaanista ruokaa.

Jos on hyvin lihanhimoista porukkaa niin vaikkapa vöner on hyvä lihankorvike, oikein maustettuna maistuu ihan oikealle kebabille.

Sienipiirakka on oikein hyvä, mikä ap:n häissä ilmeisesti olikin.

Pahoitteluni että sulla ap on niin moikkaa tuttuja että puhuvat häistänne pahaa. Tosi moukkamaista :(

Ennemmin vaikka kaalikeittoa ja vihersalaattia kuin vöneriä. Vai maistuu oikealle kebabille? Mikä pakkomielle vegaaneilla on hokea tuota "maistuu ihan oikealle lihalle ja paremmalle" :D Kait se toimii osana käännytystyötä.

Vierailija
4458/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä muistaa tämä lihaa syövänä, kun häät pidetään. Kaikki on kutsuttu mukaan juhlimaan avioliittoa, ei ruokaa. Meidän häissä tarjotaan vain lihaa. Vegaanit voi jättää tulematta, jos ei miellytä. Häät ovat minun ja puolison päivä, ei teidän vieraiden.

Vierailija
4459/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän vegaanien vaikeaa ilmoittaa että tarjoamanne ruoka on vegaanista? Uskovaisetkin aina ilmoittavat tapahtumiensa uskollisuudesta, jolloin voi itse päätellä meneekö vai jättääkö menemättä.

Vierailija
4460/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari ei kauaa pysynyt yhdessä. Sulhanen lähti saatuaan tarpeekseen vaimonsa "omannäköisyyden" toteuttamisesta päivittäin.

Pahinta mitä miehenä voi tehdä on vegaaninaisen kanssa treffaaminen. Ne alkavat miestä lyttäämään lihansyönnistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän