Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4401/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako kukaan palstalainen näitä Suomen surkeimpia häitä? Kiva vieraana muistella vielä seitsemän vuoden jälkeen kuinka luuli tulleensa häihin ja näkeekin tarjolla olevan jotain välipalaa. Hääkahvitukseksikin aika huono.

Kaverin kaveri oli näissä häissä kuulemma ollut. Ja tarjoilu oli ollut surkea ja niukka. Moni vieraista oli kuulemma ottanut tarjoilusta kuvia muistaakseen tarkasti häiden mitättömän tarjoilun.

Osa vieraista oli ottanut lahjansa ja poistunut häistä, osa oli katsonut häät loppuun asti ja poistunut sitten oma lahja kainalossaan. Hääparille moni oli sanonut tuovansa tarjoilua vastaavan häälahjan ja kuulemma sellainen löytyisi jo omasta kirppikselle menevän tavaran kasasta.

Morsiamen isä oli pyydellyt ihmisiltä anteeksi ja sulhasen vanhemmat olivat lähteneet tarjoilun nähtyään kotiin.

Kukaan lähimmistä ei ollut ilmeisesti auttanut hääparia mitenkään. Menneet ovat menneitä. Ikävää, että näin kävi, mutta ei syöminen ole kaikki kaikessa. Yhden päivän on mieluummin nälissään kuin pahoittaa hääparin mielen. Minusta vähän tökeröä viedä lahja mennessään. Ei lahja ole mikään sellainen, että tuonpa tämän lahjan, kun pääsen notkuvien herkkupöytien äärelle. Vähän myötätuntoa, pliis. 

Entä vieraille kohdistettu myötätunto, kun saapuvat häihin, joiden tarjoilua morsian on ylittänyt maasta taivaaseen ja sitten ei edes ole syötävää raskaana oleville tai muille. Lääkärintodistuksen olivat vaatineet jokaisesta ruoka-ainesllergiasta, mutta näitä ei ollut otettu huomioon. Entä lapset, joille ei löytynyt syötävää? Vanhukset?

Eli ihan ei ole kyse päivän nälkäisenä kestämisestä, vaan hääparin törkeydestä, jota ei tarvitse palkita.

Anteeksi, en tullut lukeneeksi koko ketjua.

Vierailija
4402/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ei kauaa pysynyt yhdessä. Sulhanen lähti saatuaan tarpeekseen vaimonsa "omannäköisyyden" toteuttamisesta päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4403/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee ,niin toivottavasti ihmiset vielä uskaltavat järjestää häitä. Häät ovat parhaimmillaan ihana juhla, jossa morsiuspari saa vain nauttia ja olla eikä tarvitse murehtia mistään. Ihailen niitä häitä, joissa koko suku on mukana auttamassa.

Vierailija
4404/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeata oli, mutta onneksi kukaan ei saanut sairaskohtausta eikä kuollut, ei syttynyt tulipaloa.

Vierailija
4405/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos määää ny menisisin naimisssiiin, määääää varmaan sanosisssiiin, että ottttakaa omat evä-hät. Kiitos ja kumarrus.

Vierailija
4406/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiden järjestäminen ei ole yhtään vaikeaa.

1. Riittävästi hyvää ruokaa

2. Ei kiusallista ohjelmaa

Ja jos paikkakin on joku muu kuin huoltsikan juhlatilat, niin suksee on taattu.

Vierailija
4407/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos määää ny menisisin naimisssiiin, määääää varmaan sanosisssiiin, että ottttakaa omat evä-hät. Kiitos ja kumarrus.

Ei puhevikaa ja selvin päin. Alkoi vain harmittaa, pahoittelut siitä. -sama

Vierailija
4408/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on, että juhlissaan saa tarjota tai olla tarjoamatta ihan mitä itse haluaa. Vaikka vettä ja riisikakkuja. Sekin olisi ihan hauska kokemus. Ja kokemuksina juhlat voi todellakin ottaa sen sijaan, että odottaa juhlien järjestäjän armollisesti täyttävän paikalle vaivautuvien kaikki odotukset. 

Toki molemminpuoleisesti ja hääpari lienee kiitollinen saamistaan lahjoista, kuten vanhoista ja käytetyistä pyyhkäistä, kattiloista ja vanhentuneista keksipaketeista, jotka noudattavat samaa linjaa häiden tarjoilun suhteen.

No voi itku, ja minä kun olen antanut hääparille lahjan silloinkin kun en ole päässyt osallistumaan häihin. Pidin tyhmänä sitä nimensä mukaisesti lahjana enkä korvauksena minun ruokkimisestani ja viihdyttämisestäni. Oppia ikä kaikki.

Vierailija
4409/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sienilasagneni ja täytetyt paprikat ovat succee.

Vierailija
4410/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lahjaa viedä sen takia, että saadaan syödä.

Vierailija
4411/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääjärjestelijä olisi häissä hyvä, mutta 10 000e palveluista on aivan ylimitoitettua.

Suotavaa olisi, ettei kaikki järjestelyt olisi hääparin vastuulla.

Vierailija
4412/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sinut kutsuttaisiin vegaanina häihin, jossa tarjolla lihaa kaikissa muodoissa? Voisitko syödä ihan vaan yhden päivän vuoksi, koska se olisi hääparin oma päivä ja heidän mielestään tärkeää aatetta?

Ei kai se nyt pahaa olisi kokeilla yhden kerran?

Vierailija
4413/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menette häihin ylipäänsä, jos pahoitatte mielenne tarjoiluista?

Ei ole pakko mennä ja sitten puhua pahaa häistä. Pahimmassa tapauksessa ollaan vieraana naama nurinpäin.

Nämä vegaanitarjoilutkin ovat varmaan etukäteen tiedossa?

Vierailija
4414/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos sinut kutsuttaisiin vegaanina häihin, jossa tarjolla lihaa kaikissa muodoissa? Voisitko syödä ihan vaan yhden päivän vuoksi, koska se olisi hääparin oma päivä ja heidän mielestään tärkeää aatetta?

Ei kai se nyt pahaa olisi kokeilla yhden kerran?

Jos vegaani pahoittaa mielensä tarjoiluista niin voinee jättää ihan menemättä häihin.

Vierailija
4415/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en ajattele että ruoka välttämättä olis se ongelma, se menis kokemuksesta ja tois esille sitä teidän tapaa. Mut sit levitteet hummuksesta, vegeleipää, ja manteli aitoa ni överillä menee. Tottumattomalle ne on vaan tosi pahaa. Joka vuosi osallistun vegaanikuukauteen ja silti joka vuosi on tuskaa, vaikka ite oon ollu kasvissyöjä jo 25vuotta. Haluun silti kahviin maitoa ja leivälle voita, vaihtoehdot ei oo hyviä vaikka onkin kokemus.

Vierailija
4416/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääjärjestelijä olisi häissä hyvä, mutta 10 000e palveluista on aivan ylimitoitettua.

Suotavaa olisi, että kukin järjestää häät omien voimavarojensa mukaan. Aikuiseksi kun on kuitenkin kasvettava viimeistään silloin kun omat vanhemmat kuolevat, mieluummin jo reilusti ennen.

Vierailija
4417/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette häihin ylipäänsä, jos pahoitatte mielenne tarjoiluista?

Ei ole pakko mennä ja sitten puhua pahaa häistä. Pahimmassa tapauksessa ollaan vieraana naama nurinpäin.

Nämä vegaanitarjoilutkin ovat varmaan etukäteen tiedossa?

Olisipa ollutkin, mutta morsian kehui vain kuinka runsaasti ja monipuolisesti syötävää tulee olemaan tarjolla. Pyysi vielä etukäteen allergiat, joita ei häissä ollut huomioitu ollenkaan.

Pitkänmatkalaisille sanoi ettei tarvitse syödä etu eikä jälkikäteen että häissä riittää syötävää runsaasti.

Vierailija
4418/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi aikuinen lapseni on vegaani. Olen opetellut vege-ruokien tekoa. Kokkaukseni olemme syöneet hyvällä ruokahalulla. Olen huomannut tuoteselosteita tutkiessani että haitallisia rasvoja, joita lihassa on, jää paljon syömättä. Vihanneksia katselen kaupassa nykyään ihan eri aatoksin. Lopputulema: kukaan ei ryhdy vegaaniksi vastoin tahtoaan mutta on hyvä oppia joustamaan. Ja ennakkoluulot romukoppaan!

Vierailija
4419/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi aikuinen lapseni on vegaani. Olen opetellut vege-ruokien tekoa. Kokkaukseni olemme syöneet hyvällä ruokahalulla. Olen huomannut tuoteselosteita tutkiessani että haitallisia rasvoja, joita lihassa on, jää paljon syömättä. Vihanneksia katselen kaupassa nykyään ihan eri aatoksin. Lopputulema: kukaan ei ryhdy vegaaniksi vastoin tahtoaan mutta on hyvä oppia joustamaan. Ja ennakkoluulot romukoppaan!

Lihassa ei ole haitallisia rasvoja.

Vierailija
4420/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suotavaa olisi, että kukin järjestää häät omien voimavarojensa mukaan. Aikuiseksi kun on kuitenkin kasvettava viimeistään silloin kun omat vanhemmat kuolevat, mieluummin jo reilusti ennen.

Se, että saa apua hääjärjestelyihin, ei kerro siitä, ettei olisi aikuinen. Minä olen omat hääni järjestänyt jo aikoja sitten ja tiedän, kuinka paljon työtä siinä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä