Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4461/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkeaa että teitte häistänne oman näköiset. Ihan hyvä on ihmisten tutustua terveelliseen ja luontoystävälliseen kasvisruokaan.

Onko juhla-aterian ideana terveellisyys? Olisi kyllä aika ankeaa, jos juhlapäivänäkin pitäisi syödä ns. terveellisemmin. Kait se pitää vegaanina näin tehdä omissa juhlissa, ettei masennusriski kasva. Ei huomattavan ylipainoisiakaan kehoiteta olemaan syömättä sitä yhtä kakkupalaa juhlissa.

Ei kun teemana on juoda lonkeroa aamusta alkaen mahdollisimman paljon ja pelätä putoaako morsiamen olkaimeton häämekko niin alas että nän...tatuointi vilahtaa kokonaan.

Vierailija
4462/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että ruoka on Herralle otollista, ei se onko se vegaanista vaiko ei. Tutkikaa nuoret Pipliaa, viidettä Mooseksen kirjaa:

Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.

Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.

Tämä on ihan huuhaata. Minä olen syönyt koko ikäni kaarnetta, sirriäisiä ja yölepakoita ja hyvin on mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4463/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Juuri tämä käännyttäminen omaan vegaaniuskontoon on niin vastenmielistä sekasyöjän mielestä.

Kannattaa tarjota sitä mitä suurinosa vieraista syö, eli sekaruokaa. Kala pääruokana on aina juhlava.

Vierailija
4464/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Tekopyhää tuubaa...

Vierailija
4465/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan ajella mäkkiin hakeen pari triplajuustoa ihan vaan huvikseni 

Vierailija
4466/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa häiden kutsuvieraat tämä:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Tarvitseeko tuommoiseen tilaisuuteen kutsua ketään muita?

Eikö se hääpari riitä?

Siis mitä ihmeen nillittäjiä te olette.

Hääpari järjestää ihan sellaiset juhlat kuin tykkää. Ihme kun kukaan ei valita viinan vähyydestä. Kyllä huomaa, että täällä on ns. alempaa keskiluokkaa linjoilla.

KUKAAN sivistyneistöstä ei valittaisi julkisesti juhlien tarjoilusta vaikka itselle ei juuri se olisi maistunutkaan.

Äitinikin sanoi aina, että siitä pitää tykätä mitä saa lahjaksi.

Eläköön se pieni ero.

Vierailija
4467/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko siellä häissä on mitään syödä, jos ei maistu. Voihan sitä kurvata snagarille ahtamaan makkaraperunaa, jos oikein alkaa huikoa. Moukat menee toisten juhliin "mättämään". 

Esson baarissako olet häitä juhlinut kun vieressä on snägäri?

Esimerkiksi Töölössä on monta hyvää ravintolaa ja yksi oikein hyvä snägäri.

Vierailija
4468/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät eivät ole mikään teille tarkoittu ravintola- ja huvittelupäivä. Se kahden ihmisen avioliittoa juhlistava tilaisuus. Teidät on kututtu sinne mukaan juhlaan juhlimaan niin kuin päivän järjestäjät ovat tahtoneet. Ja sillä tyylillä kuin ovat tahtoneet.

Yksi juhlimisen perusasia on nimenomaan hyvä ruoka.. sitä fi millään vegehötöllä saa aikaan.. lisukkeena kasvikset ok.

Vierailija
4469/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaako kukaan palstalainen näitä Suomen surkeimpia häitä? Kiva vieraana muistella vielä seitsemän vuoden jälkeen kuinka luuli tulleensa häihin ja näkeekin tarjolla olevan jotain välipalaa. Hääkahvitukseksikin aika huono.

Kaverin kaveri oli näissä häissä kuulemma ollut. Ja tarjoilu oli ollut surkea ja niukka. Moni vieraista oli kuulemma ottanut tarjoilusta kuvia muistaakseen tarkasti häiden mitättömän tarjoilun.

Osa vieraista oli ottanut lahjansa ja poistunut häistä, osa oli katsonut häät loppuun asti ja poistunut sitten oma lahja kainalossaan. Hääparille moni oli sanonut tuovansa tarjoilua vastaavan häälahjan ja kuulemma sellainen löytyisi jo omasta kirppikselle menevän tavaran kasasta.

Morsiamen isä oli pyydellyt ihmisiltä anteeksi ja sulhasen vanhemmat olivat lähteneet tarjoilun nähtyään kotiin.

Se kuuluista kaverin kaveri...hih

Vierailija
4470/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juhlimisen perusasia on nimenomaan hyvä ruoka.. sitä fi millään vegehötöllä saa aikaan.. lisukkeena kasvikset ok.

voi voi paljon on vielä sinullakin oppimista...

Vierailija
4471/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ollut todella pettynyt, jopa vihainen. Allergikkona monet vegaaniruokavalion perusainekset eivät sovi minulle, ja olisin kyllä ollut pettynyt muutenkin. Häissä kun monesti saa maistaa sekasyöjälle sopivia, mutta vähän harvinaisempia herkkuja.

Muutenkin hääpäivät ovat yleensä myös vieraille pitkiä ja nälkä äityy juhlissa kovaksi. Jos olisin ollut oikein vittumaisella päällä (kuten monesti olen, jos verensokeri ehtii laskea liikaa) olisin saattanut lähteä juhlista muualle syömään tai pistänyt vaikka porukalla pitsatilauksen vetämään.

Kasvisruoka sinänsä ei ole mikään kauhistus, mutta valinnanvaraa pitää olla. Ja olen ihan kaupunkilainen, kun joku tuolla ehti jo vedota siihen, että vain maalaisjuntti ei osaisi ymmärtää morsiusparin valintaa.

Eiköhän hääpari aina kysy allergiat?

Todella vittumaista tilata pizza jonkun häihin, taidat olle keski-ikäinen keppi pepussa -kiukkutäti.

Toivottavasti kysyi! Se ei kuitenkaan vielä riittäisi: myös nälkä pitäisi saada tyydytetyksi. Ap:n kuvaama menu kuulostaa enemmän alkupalalta kuin pääruoalta, ja vaikka pitsan tilaaminen olisikin vittumaista, niin jollainhan se nälkä pitäisi saada sammumaan. Ja olen 27-vuotias, nälkäisenä kuin perseeseen ammuttu karhu.

Vedä ihmeessä se perhepizza aina kotoa lähtiessä. Älä mene mylvimään muiden juhliin nälkääsi.

Vierailija
4472/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan kukaan käännytä syömään jotain kuollutta elukkaa. Hyi helevetti.

Vierailija
4473/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Jos näkisin tällaisen tarjoilun (vaikka olisi kinkkupiirakkaa ja kermaan tehtyä suklaakakkua vegaanisten tillala) saapuessani häihin ja etenkin kaukaa, lähtisin nopeasti pizzalle ja lahja lähtisi myös mukaan.

Vierailija
4474/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa tulee aina olla sekä liha että kala.

Vege on pelkkä lisuke vain.

Vierailija
4475/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että ruoka on Herralle otollista, ei se onko se vegaanista vaiko ei. Tutkikaa nuoret Pipliaa, viidettä Mooseksen kirjaa:

Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.

Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.

Tämä on ihan huuhaata. Minä olen syönyt koko ikäni kaarnetta, sirriäisiä ja yölepakoita ja hyvin on mennyt.

Olisiko ap mahdollista, että tarjoaisit häissäsi myös vegaanista kaarnetta ja sirriäisiä niille, jotka sitä haluavat. Yölepakkoa en tarjoaisi häissä lainkaan. Se ei ole mikään juhlaruoka.

Vierailija
4476/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä, jos olisimme juutalaisia.

Vierailija
4477/6229 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna63 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä käännyttäminen omaan vegaaniuskontoon on niin vastenmielistä sekasyöjän mielestä.

Kannattaa tarjota sitä mitä suurinosa vieraista syö, eli sekaruokaa. Kala pääruokana on aina juhlava.

Eihän se nyt mikään uskonto ole. Itse sekasyöjänä en ymmärrä, etteikö joissakin tilanteissa ja juhlissa voisi syödä kasvisruokaa. Joistakin ruuista ei edes tiedä, että ovat vegaaneja, ellei sitä erikseen kerrota. Typerää käytöstä aikuisilta ihmisiltä narista tarjotusta ruuasta.

Vierailija
4478/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna63 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nyt mikään uskonto ole. Itse sekasyöjänä en ymmärrä, etteikö joissakin tilanteissa ja juhlissa voisi syödä kasvisruokaa. Joistakin ruuista ei edes tiedä, että ovat vegaaneja, ellei sitä erikseen kerrota. Typerää käytöstä aikuisilta ihmisiltä narista tarjotusta ruuasta.

Mä en kanssa ymmärrä tuota puhetta. Onko lihansyönti jokin uskonto?

Vierailija
4479/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Jos näkisin tällaisen tarjoilun (vaikka olisi kinkkupiirakkaa ja kermaan tehtyä suklaakakkua vegaanisten tillala) saapuessani häihin ja etenkin kaukaa, lähtisin nopeasti pizzalle ja lahja lähtisi myös mukaan.

Onko tosiaan olemassa näinkin paljon tyyppejä, jotka menevät häihin ja muihin juhliin pelkästään SYÖMÄÄN? Ja kuvittelevat ostavansa vähintään viiden ruokalajin gourmetmenun kaikkine härpäkkeineen jollain viiden euron rihkamalahjalla? Uskomattomia moukkia! 😂

Vierailija
4480/6229 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ainakaan kukaan käännytä syömään jotain kuollutta elukkaa. Hyi helevetti.

Ohjelmanumeronahan voisi aluksi olla valita ja tappaa valitsemansa eläin jostain karsinasta. Kokki voi sitten valmistaa niistä sapuskan alkuseremonioiden aikana.