Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti kahvi ja mantelijuoma..
"Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena."
Olisi ehkä ollut parempi ihan kysyä eikä kokeilla :D
Vierailija kirjoitti:
No mitä te tarjositte?
Yleensä paikassa juhlat/ristiäiset/häät ynnä muut tarjotaan jotain ihan perus juttuja, koska kaikki ei kaikille sovi ja laktoositon/gluteeniton sekä normi asiat on helpompi ja kätevämpi tehdä. Se että hääpari haluaa jotain liian exoottista muillekin muilta kysymättä, antaa häille ihan omanlaisensa piirteen, josta saattaa kuulua jälkeenpäin. Mutta jos perse ja pää kestää - niin mikäs siinä. Itse lähtisin aika nopsaan pois virallisen toimituksen jälkeen (ehkä kaffet, jos on ihan normikaffetta ja pullaa) ihan vaan muualle syömään, tai vaikka suoraan kotiin normielämään tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan teidän asianne mitä häissänne tarjoatte.
Jos se ei jollekin kelpaa, niin ainahan voi nakkikioskin kautta kurvata kotiin.Tämä kertoo kyllä ihan kaiken siitä, kuinka paljon halveksii vieraitaan.
Se olet sinä joka halveksii isäntäväkeään. Kuvittelet olevasi jotenkin parempi kun ei sama ruoka kelpaa. Sinulle kelpaa vain tapettu eläin! Kaikkien pitää sinulle tarjoilla tapettua eläintä koska sinä olet niin tärkeä!
Miksi ei muka voisi joustaa edes yhtenä iltana lihanhimostaan. Sinä et vaan pysty arvostamaan muita kuin itseäsi.
Lihaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan eläimille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!
Vegaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan allergisille ja suolistosairaille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!
Jos on kovin allerginen ja suolistosairas, niin ei kaikki tavalliset liharuuatkaan välttämättä käy jos niihin on käytetty vaikka jotain mausteita tai vehnäjauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas ymmärrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??
Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen.
Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.
Ymmärrän että käsityskyky on heikko. Eipä sille voi mitään.
Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.
Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".
Tätäkin voi olla vaikea käsittää, sori.
Voi apua :D Mä en enää tiedä mitä tohon sanoisi. Olen SEKASYÖJÄ ja tiedän tasan tarkalleen mistä liha tulee, edelleenkään käsityskyvyssä ei ole vikaa. Mutta jos nyt taas ollaan ihan tarkkoja, niiden lihasikojen ja -lehmien kasvatuksen pääasiallinen tarkoitus ei ole rääkkäys vaan se ruuantuotanto. Enkä kaunistele. Kai mä nyt sen ymmärrän että mun pihvin tai karjalanpaistin takia on tapettu eläin. Mistä päättelit että olen jotenkin tietämätön näistä? Ei se kasvistenkaan tuottaminen kaikkialla ja isossa mittakaavassa ole ongelmatonta, seurauksensa kaikella. Ja edelleen, jos joku on fanaattinen vege niin siitä vaan. Jos joku paasaa tupakan hyödyistä en silti ala polttaa. Sama asia lihassa, syön sitä kaikesta huolimatta.
No ihan tässä ketjussa lihaanit ovat väittäneet että ei he mitään eläimiä tapata vaan se liha tulee kaupan hyllyltä.
Maksavat teurastajalle ja kasvattajalle ostamalla tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??
No vegaanit ovat juuri niin typeriä, että luulevat sekasyöjien syövän pelkkää lihaa :D
Harvinaisempia taitaa olla sekaanien ateriat, jolloin ei olisi tarjolla mitään lihaa tai eläinperäistä tuotettakaan. Meetvurstia leivän päälle aamupalaksi, lihaa pääruuaksi. Sen ympärillä sekaani hyörii. Sivussa voi olla leipää, perunaa tai kasviksia. Mutta ei ateriaa ilman eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei jollekin kelpaa, niin ainahan voi nakkikioskin kautta kurvata kotiin.Tämä kertoo kyllä ihan kaiken siitä, kuinka paljon halveksii vieraitaan.
Se olet sinä joka halveksii isäntäväkeään. Kuvittelet olevasi jotenkin parempi kun ei sama ruoka kelpaa. Sinulle kelpaa vain tapettu eläin! Kaikkien pitää sinulle tarjoilla tapettua eläintä koska sinä olet niin tärkeä!
Miksi ei muka voisi joustaa edes yhtenä iltana lihanhimostaan. Sinä et vaan pysty arvostamaan muita kuin itseäsi.
Lihaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan eläimille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!
Vegaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan allergisille ja suolistosairaille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!
Jos on kovin allerginen ja suolistosairas, niin ei kaikki tavalliset liharuuatkaan välttämättä käy jos niihin on käytetty vaikka jotain mausteita tai vehnäjauhoja.
Totta, mutta sekasyöjät yleensä ottavat tämän seikan huomioon ja keksivät edes jotain. Vegaani taas ei kykene, vaikka antaisi reseptivinkin ja listan sopivista ja epäsopivista raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vegaanit ovat juuri niin typeriä, että luulevat sekasyöjien syövän pelkkää lihaa :D
Harvinaisempia taitaa olla sekaanien ateriat, jolloin ei olisi tarjolla mitään lihaa tai eläinperäistä tuotettakaan. Meetvurstia leivän päälle aamupalaksi, lihaa pääruuaksi. Sen ympärillä sekaani hyörii. Sivussa voi olla leipää, perunaa tai kasviksia. Mutta ei ateriaa ilman eläintä.
Minäpä sekaani tein viikonlopun ruoaksi punajuurikiusausta aurajuustosta ja kermasta. Salaattia ja oliiviöljyä kylkeen, niin nälkä lähtee. Vegaaneilla on luetun ymmärtäminen heikolla tasolla, kun oletetaan ettei mikään kasvis kelpaa. Kyllä kelpaa, mutta ei mitkään keinotekoiset "lihat" ja "juustot", joita niin hehkuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei jollekin kelpaa, niin ainahan voi nakkikioskin kautta kurvata kotiin.
Samat sanat! Vegaanit voivat mennä Mäkkärin kautta kotiin nauttimaan McVeganista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.
Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä.
Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.
Juu, ei mikään teinipoika syö kavereiden nähden paahdettuja kikherneitä. Kysyin teinini uudelta kaverilta, että onko jotain allergioita kun kuulin vain perheen vegaaniudesta. Kertoi syövänsä ihan samoja ruokia kuin muutkin, mutta ei tietenkään vanhempiensa nähden saati tuo kotiin kun varmasti saisi vihat niskaan. Pizzalla nuo nuoret käyvät välillä yhdessä, ja lihaa, kalaa tai juustoa tuon kaverin pizzassa yleensä on. Miksi olisin kunnioittamatta lapsen kaverin tahtoa, kun ei ole mikään allergia sanelemassa mitä voi syödä ja mitä ei.
Lapsiparka. Tuo alkaa mennä vanhemmilta jo henkisen väkivallan puolelle, kun lapset pakotetaan noudattamaan sama ismiä.
Suomessa jopa älyllisesti kehitysvammainen saa päättää polttaako tupakkaa vai eikö, syökö roskaruokaa vai ei ja juoda, vaikka olisi diabetesta ja epilepsiaa ja älykkyysikä on 6 vuotta. Teini ei sitten saa päättää edes ravintolassa, mitä haluaa syödä.
Kyllä se itseänikin ihmetyttää alan ihmisenä, että jopa täysin älyllisesti 3-vuotiaan tasolla oleva aikuinen saa päättää että peseekö hampaat, vaikkei ymmärrä syy-seuraussuhteita siitä huolimatta, että on juridisesti aikuinen. Sitten normaaliälyisellä lapsella, joka on nyt vaikkapa 10-12-vuotias, ei ole herkkupäivänäkään mahdollisuutta valita, haluaako vegaanista tai lehmänmaitoon tehtyä jäätelöä. Ihan kaupassa kuuntelin kerran sivusta, kun äiti ja lapsi olivat jäätelöaltaalla. Lapsi ilmeisesti osoitti lehmänmaitopohjaisia jäätelöitä ja kertoi, että haluaisi jonkun näistä, "ihan tunnettuja jäätelöitä" ja äiti vastasi tähän, että "ei, katso mitä kivoja vegaanisia jäätelöitä täällä on". Taisi hieman vääntämistä olla äidillä lapsen kanssa. Miksi sen lapsen tahdon kunnioittaminen koskee vain sekasyöjiä, jos lapsi haluaa vegaaniksi mutta kunnioitus ei toimi toisinpäin.
Lapsi on oikein kypsä päättämään kumpaa sukupuolta on vihervassareiden mielestä.
Mä järjestän lihaanihäät. Tarjolle laitan mm. grillattua possua. Jospa jokainen ottaa tämän positiivisena kokemuksena.
Ei kannata murehtia. Teillä on oikeus tarjota vegaaniruokia, koska olette itse vegaaneja. Olen kanssasi samaa mieltä, että ei-vegaanille sellaiset tarjoomukset voivat olla rikastuttava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata murehtia. Teillä on oikeus tarjota vegaaniruokia, koska olette itse vegaaneja. Olen kanssasi samaa mieltä, että ei-vegaanille sellaiset tarjoomukset voivat olla rikastuttava kokemus.
Suolistosairaana todellakin rikastuttava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vois se karjalanpaisti voisi olla vegaanille rikastuttava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerkko kirjoitti:
Ei nää jonnet enää tajua mitä tarkoittaa VIERAANVARAISUUS. Selitän rautalangasta kun ei papuhuurujen läpi mene pääpointti perille.
Ensinnäkin, häät ovat juhlat jotka toivon mukaan pidetään vain kerran elämässä.
Toiseksi, harvoin molemmista suvuista (tuskin koskaan) tulee kokoontumaan yhtä paljon ERILAISIA, ERI IKÄISIÄ, etenkin suvun vanhemmat kuuluisi ottaa huomioon ilman muuta. Mihin on hävinnyt kunnioitus vanhempia kohtaan? Entä lapsia,allergikkoja? Ei oma mummini,87v, halua sieni-tofupiirakkaa tai mantelimaitoa.
Kunnioitusta peliin ja tilannetajua! Olisi voinu edes JOKU vaihtoehto olla normaaleillekin. Ja se oikea maito,herranjumala sentään.Ikaffe on paremman makuista kuin lehmän maito. Monissa kahviloissa ei muuta olekaan. On vain asennevamma vaatia lehmäntissieritettä juomaansa.
Sanopa toi mun mummille. 😉
Onko teidän vegaannien muuten pakko käyttää joko brutaalia,vastenmielistä tissierite-murha-teloitus-kieltä tai vauvakieltä? Taannuttaako veganismi suomen kielen taidon?Sinulla on vauvakieli jolla lipität tissimaitua. Maito on vauvojen ruokaa!
Etkö ole tiennyt, että maidosta, niin lehmän, lampaan kuin vuohenkin, tehdään monia erilaisia herkkuja?
Ihania juustoja, briet, fetat, homejuustot, kermaisat jäätelöt, rahkat, piimät ja lukemattomat muut herkut.
Lehmä on sentään vegaani, joten vegaanisissa häissä voi tarjota vegaanilehmän maidosta tuotettuja juustoja ja tietysti kahvimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.
Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.
Ja siis käyttäen tätä teoriaa, vegaanilla on obsessio tai fetissi juureksiin ja lihankorvikkeisiin ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa?
Eipä ole. Kestän hyvinkin yhdet häät tai jopa kokonaisen vuoden ilman jotain tiettyä juuresta tai tofua.
Aivan varmasti. Ei poikkeuksellista, että vegaani kiukuttelee sekasyöjän juhlissa että miksi ei ole mitään vegaanista.
Minusta tuntuu, että vegaaneilla muuttuu ruokavalion seurauksena makuaisti, kun on niin monta kertaa vegaanisti syövä ystävä sanonut, että maistuu ihan [siltä eläinperäiseltä tuotteelta] ja minä maistan vain keinotekoisuuden.
Kaikella rakkaudella ystävääni ja vakaumustaan kohtaan. Mutta usein vegaaniversio vs. eläinperäinen versio on niin kuin amerikkalainen suklaa vs. eurooppalainen suklaa.
Eipä tulisi mieleenkään tarjota juhlissani mitään eläinperäistä, en haluaisi juhlapäivääni viettää lihan käryssä, sehän olisi hirvittävää kärsimystä. Hassua että lihaanit sellaista haluaisivat, kerrassaan erikoinen ajattelutapa.
Lihaanilla ei ole mitään estettä syödä herkullista vegaaniruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mieleenkään tarjota juhlissani mitään eläinperäistä, en haluaisi juhlapäivääni viettää lihan käryssä, sehän olisi hirvittävää kärsimystä. Hassua että lihaanit sellaista haluaisivat, kerrassaan erikoinen ajattelutapa.
Lihaanilla ei ole mitään estettä syödä herkullista vegaaniruokaa.
Kukaan normaalijärkinen ei mitään lihankorvikkeita syö. On jotain hyvää vegaanista ruokaa tullut syötyä, ja salaisuus piilee siinä, ettei ruoassa käytetä niitä lihankorvikkeita. Olen uteliaisuutta tehnyt saksanpähkinäbolognesea, kasvisliemeen tehtyä suppilovahverokeittoa ja kookoskermapohjaista herkkusienikeittoa, jotka ovat kuuluneet menuuni jos nyt jonakin päivänä ei maistu mikään eläinperäinen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Tarjositte sit jotain tahnoja ja papuja ja soijaa?
voi kuinka terveellistä ja ah niin prosessoitua. kai oli edes raakavegaaniruokaa?
Ei tarvitse olla peräkylän pera, vaan jo aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että oman ideologian tuputtaminen jossain juhlassa nostattaa muissa silmäkulmia.
Kasvisruoassa ja vegaaniruoassa ei olisi mitään pahaa, mutta pitäisi ymmärtää sekin, että sinne juhliin tulee erilaisia ihmisiä. Kasvisruoasta saa täyttävää ilman niitä sotkuja, joita tarjotaan lihankorvikkeena. Jos jonkun mielestä taikinapallot on hyviä korvikkeita niin siitä vaan, mutta kaupantilastpjen mukaan näin ei ole ja moni lihakorvikemössö on kaupasta löhtenyt pois. Eihän niitä osta edes kasvissyöjätkään! Saati vegaanit.. Jos ostaisi, niitä myytäisiin.
Jos vieraille tulee tunne, ettei mikäön pöydästä maita ja väkisin joutuu nälkäänsä syömään, onko tarjoilu silloin onnistunut. Väitä, ettei paikalla ole yhtäkään, joka söisi vain lihaa vaan kelpaisi varsin hyvin kelvollinen maittava kasvisruoka ilman sotkuja.