Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4021/6229 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Tuputtaminen? Tuskin hääparilla on tuputtamiseen ollut aikaa. Vai lasketaanko lihan ja muiden eläintuotteiden tarjoaminen tuputtamiseksi?

Tässäkin olis varmaan monelle maistunut oikein hyvin, jos ei olis tiennyt että on vegaanista. Mun valmistujaisissa ainakin oli näin, että kun en sitä erikseen huudellut niin hyvin upposi.

Ja joku grillin kautta palaaminen : miehesi siis ei olisi syönyt tarpeeksi monipuolisesti. Kyllä ne miehetkin pärjää vegaanina varsin hyvin,esim. Seitanissakin on enemmän prodea kuin lihassa.

Antakaa miesten olla rauhassa mitä ovat sen sijaan, että tekisitte tuota sairasta käännytystyötä. Vegaaninaiset ovat pahimpia miesvihaajia ja pahoinpitelijöitä.

Vierailija
4022/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan teidän asianne mitä häissänne tarjoatte.

Jos se ei jollekin kelpaa, niin ainahan voi nakkikioskin kautta kurvata kotiin.

Tämä kertoo kyllä ihan kaiken siitä, kuinka paljon halveksii vieraitaan.

Se olet sinä joka halveksii isäntäväkeään. Kuvittelet olevasi jotenkin parempi kun ei sama ruoka kelpaa. Sinulle kelpaa vain tapettu eläin! Kaikkien pitää sinulle tarjoilla tapettua eläintä koska sinä olet niin tärkeä!

Miksi ei muka voisi joustaa edes yhtenä iltana lihanhimostaan. Sinä et vaan pysty arvostamaan muita kuin itseäsi.

Lihaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan eläimille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!

Vegaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan allergisille ja suolistosairaille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!

Jos on kovin allerginen ja suolistosairas, niin ei kaikki tavalliset liharuuatkaan välttämättä käy jos niihin on käytetty vaikka jotain mausteita tai vehnäjauhoja.

Liharuokiin ei kuulu vehnäjauhot, seitaniin kuuluu, sehän on "jauhokinkku".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4023/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taas ymmärrä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen. 

Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.

Ymmärrän että käsityskyky on heikko. Eipä sille voi mitään.

Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.

Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".

Tätäkin voi olla vaikea käsittää, sori.

Metsästän peuroja ja hirviä ja osaan käsitellä ampumani eläimen niin, että sen voi syödä. Kasvatan itse perunat, porkkanat ja monet vihannekset. Poimin herukat pensaista ja mustikat ja puolukat metsästä. Jos ruokaa ei saisi kaupasta, minulla on sitä kotona. Entä sinulla?

Vierailija
4024/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen. 

Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.

Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.

Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".

Metsästän peuroja ja hirviä ja osaan käsitellä ampumani eläimen niin, että sen voi syödä. Kasvatan itse perunat, porkkanat ja monet vihannekset. Poimin herukat pensaista ja mustikat ja puolukat metsästä. Jos ruokaa ei saisi kaupasta, minulla on sitä kotona. Entä sinulla?

Kuulostaa tosi sairaalle että joku harrastaa eläinten tappamista.

Vierailija
4025/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi mieleenkään tarjota juhlissani mitään eläinperäistä, en haluaisi juhlapäivääni viettää lihan käryssä, sehän olisi hirvittävää kärsimystä. Hassua että lihaanit sellaista haluaisivat, kerrassaan erikoinen ajattelutapa.

Lihaanilla ei ole mitään estettä syödä herkullista vegaaniruokaa.

Voittehan vegaanit kertoa siinä kutsussa, että tarjottavat ovat vegaanisia niin osaa jokainen kutsuttu varautua. Niin myös monet muutkin uskovaiset kertovat, mitä heidän tapahtumat ovat.

Ja lopeta tuo lihaani-sanan viljely. Eikös niitä sekaaneja ole olemassa vegaanikielellä? Aina täällä joku hokee lihaanit sitä ja lihaanit tätä. Muutenkin inhottaa tuo vegaanien asenne sekasyöjiä kohtaan, ettei tunneta edes ruokarauhaa. Ja se asennevammaisuus, jota vegaanit tartuttavat lapsiinsakin, on niin törkeää.

Vierailija
4026/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi sairaalle että joku harrastaa eläinten tappamista.

On taas tietämys tiukilla, jos ei tajua miksi metsästys on muutakin kuin eläinten tappamista.

Vierailija
4027/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Sekasyönti tarkoittaa sitä, että ihminen syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. 

No just tämä. Eli ihminen syö molempia. Silloin kasvisruoka sopii sekasyöjällekin oikein mainiosti.

Toki, mutta ei ne vegaanien korvikesotkut.

Miten kasvikset, vihannekset, viljat ja hedelmät muuttuvat korvikesotkuiksi, jos vegaani niitä käsittelee?

Sallikaa mun nauraa. Onko vegaanit oikeasti tyhmentyneitä? Minä sekasyöjä nautin hedelmiä marjoja puuron kanssa tai teen niistä erilaisia jälkkäreitä. Kasviksia on ruoassa ja salaatissa. Korvikesotkulla tarkoitetaan niitä tehtaassa tehtyjä jauhelihaa imitoivia pihvejä ja vegaanisia versioita tonnikalasta, joiden valmistukseen käytetään selluloosaa, herneproteiini-isolaattia, maltodekstriinia, hiivauutetta, muunnettua tärkkelys ja kovetettu kookosöljyä.

en tunne yhtään vegaania tai kasvissyöjää, joka noita korvikesotkuja söisi. Tunnen kyllä monta sekasyöjää, jotka haluavat vähentää lihankulutusta ja syövät noita korvikkeita.

Vierailija
4028/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi mieleenkään tarjota juhlissani mitään eläinperäistä, en haluaisi juhlapäivääni viettää lihan käryssä, sehän olisi hirvittävää kärsimystä. Hassua että lihaanit sellaista haluaisivat, kerrassaan erikoinen ajattelutapa.

Voittehan vegaanit kertoa siinä kutsussa, että tarjottavat ovat vegaanisia niin osaa jokainen kutsuttu varautua. Niin myös monet muutkin uskovaiset kertovat, mitä heidän tapahtumat ovat.

Ja lopeta tuo lihaani-sanan viljely. Eikös niitä sekaaneja ole olemassa vegaanikielellä? Aina täällä joku hokee lihaanit sitä ja lihaanit tätä. Muutenkin inhottaa tuo vegaanien asenne sekasyöjiä kohtaan, ettei tunneta edes ruokarauhaa. Ja se asennevammaisuus, jota vegaanit tartuttavat lapsiinsakin, on niin törkeää.

Ei lihaanitkaan kutsussa ilmoita että ei ole kasvisruokaa tarjolla. 

Anna sinäkin vegaaneille ruokarauha ja unohda asennevammaisuus. Se nimenomaan on asennevamma että ei suostu edes maistamaan vegaaniruokaa, ihan vaan jonkun päähänpinttymän vuoksi.

Vierailija
4029/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen olisi tarkoitettu kasvissyöjäksi niin sen ei tarvisi ottaa kasvisruokavaliolla ollessaan vitamiineja purkista.

Olen ollut kasvissyöjä jo 20 vuotta ja ihan saman D-vitamiinin otan purkista kuin toivottavasti sinäkin.

Vierailija
4030/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla? No minulla on hyvä mieli, onnellisuus, puhdas omatunto kun tiedän että eläin ei ole joutunut minun  makunystyröideni vuoksi kärsimään ja kuolemaan. Se on ihana tunne, sääli että sinä et voi sitä kokea.

Vierailija
4031/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olet sinä joka halveksii isäntäväkeään. Kuvittelet olevasi jotenkin parempi kun ei sama ruoka kelpaa. Sinulle kelpaa vain tapettu eläin! Kaikkien pitää sinulle tarjoilla tapettua eläintä koska sinä olet niin tärkeä!

Miksi ei muka voisi joustaa edes yhtenä iltana lihanhimostaan. Sinä et vaan pysty arvostamaan muita kuin itseäsi.

Lihaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan eläimille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!

Vegaanit ovat niin itsekkäitä. Kyllähän sen näkee jo siinä että ovat valmiita aiheuttamaan allergisille ja suolistosairaille kärsimystä ihan vaan oman hupinsa vuoksi. Minä minä minä ja minun napa!

Jos on kovin allerginen ja suolistosairas, niin ei kaikki tavalliset liharuuatkaan välttämättä käy jos niihin on käytetty vaikka jotain mausteita tai vehnäjauhoja.

Seitan on tosi hyvää!

Vierailija
4032/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.

Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä. 

Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.

Juu, ei mikään teinipoika syö kavereiden nähden paahdettuja kikherneitä. Kysyin teinini uudelta kaverilta, että onko jotain allergioita kun kuulin vain perheen vegaaniudesta. Kertoi syövänsä ihan samoja ruokia kuin muutkin, mutta ei tietenkään vanhempiensa nähden saati tuo kotiin kun varmasti saisi vihat niskaan. Pizzalla nuo nuoret käyvät välillä yhdessä, ja lihaa, kalaa tai juustoa tuon kaverin pizzassa yleensä on. Miksi olisin kunnioittamatta lapsen kaverin tahtoa, kun ei ole mikään allergia sanelemassa mitä voi syödä ja mitä ei.

Lapsiparka. Tuo alkaa mennä vanhemmilta jo henkisen väkivallan puolelle, kun lapset pakotetaan noudattamaan sama ismiä.

Suomessa jopa älyllisesti kehitysvammainen saa päättää polttaako tupakkaa vai eikö, syökö roskaruokaa vai ei ja juoda, vaikka olisi diabetesta ja epilepsiaa ja älykkyysikä on 6 vuotta. Teini ei sitten saa päättää edes ravintolassa, mitä haluaa syödä.

Kyllä se itseänikin ihmetyttää alan ihmisenä, että jopa täysin älyllisesti 3-vuotiaan tasolla oleva aikuinen saa päättää että peseekö hampaat, vaikkei ymmärrä syy-seuraussuhteita siitä huolimatta, että on juridisesti aikuinen. Sitten normaaliälyisellä lapsella, joka on nyt vaikkapa 10-12-vuotias, ei ole herkkupäivänäkään mahdollisuutta valita, haluaako vegaanista tai lehmänmaitoon tehtyä jäätelöä. Ihan kaupassa kuuntelin kerran sivusta, kun äiti ja lapsi olivat jäätelöaltaalla. Lapsi ilmeisesti osoitti lehmänmaitopohjaisia jäätelöitä ja kertoi, että haluaisi jonkun näistä, "ihan tunnettuja jäätelöitä" ja äiti vastasi tähän, että "ei, katso mitä kivoja vegaanisia jäätelöitä täällä on". Taisi hieman vääntämistä olla äidillä lapsen kanssa. Miksi sen lapsen tahdon kunnioittaminen koskee vain sekasyöjiä, jos lapsi haluaa vegaaniksi mutta kunnioitus ei toimi toisinpäin.

Suhtautumiseni vegaaniperheisiin on ristiriitainen. Olen monta kertaa todistanut, kuinka vegaanilapsi haluaisi maistaa sekaruokaa kavereiden tapaan. Vegaanien lapset saattavat syödä salaa sekaruokaa ihan omatoimisesti. Eihän ne tietenkään voi kertoa synneistään vanhemmille. Mikä minä olen tarjoamaan väkisin soijapuikkoja, jos lapsi ottaakin ruokalassa kalapuikkoja. On sitä raivoamistakin kerran kuultu vanhemmalta lapsen kysyessä kotona, että olisiko heilläkin kotona mahdollista tehdä kalapuikkoja. Vanhemmat, löysätkää hieman pipoa ja antakaa lasten maistaa sekaruokaa jos niin haluavat. Kotona voi sitten vegeillä rauhassa.

Kalapuikot ovat ultraprosessoitua ruokaa.

Syökö joku kalapuikkoja? Miksi? Se eltaantuneen rasvan haju.... Ei. Kalaa syön oikein mielelläni.

T. Sekasyöjä

Syö. Olen töissä koulussa ja meitä aikuisia siellä aina ihmetyttää kalapuikkopäivä. Kalapuikot ovat koulussa suosituin ruoka ja oppilaat ahmivat niitä kymmenittäin ihan niin paljon kuin vain riittää. Luulisi, että niitä voisi syödä kotona riittävästi, kun ne ovat niin halpoja ja helppoja valmistaa, eikä ne olisi niin suosittuja. Se ahmiminen on aikamoista katseltavaa.

Vierailija
4033/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitan on tosi hyvää!

Kyllä moniin liharuokiin kuuluu, jos niissä on kastiketta. Lisäksi nykyisin koulu-ja työpaikkaruokaloiden liharuokiin kuuluu soija, se on ilmeisesti säästökeino liharuoissa.

Vierailija
4034/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffe kirjoitti:

Olen itse kasvissyöjä, eli en ole (vielä) vegaani. Mutta siis paljon toki syön vegaaniruokaa ja kyllä vegaaniruoka voi olla todella maukasta! Ja pitkästi se maukasta onkin. Eihän vegaanit syö vain tofua ja linssejä :D. Toki vegaaniruuasta saa pahaakin, aivan kuten liharuuista. Kuka sekasyöjä valitsisi tarjota häissään vaikkapa maustamatonta maksakastiketta, kouluruokanakin tuttua tillilihaa tai limaista kanaviillokkia.

Jos itse joskus järkkään häät tai muut juhlat, tarjoan tasan tarkkaan vegaaniruokaa/kasvisruokaa. En minä ala ostamaan tapettujen eläinten kuoleita ruumiinosia omaan pöytääni vain siksi, että muille on fine elävien tuntevien eläinten käyttäminen ruokapöydässä. Sehän olisi naurettavaa ja tekisin vastoin omia periaatteitani. Kuka vaan saa olla minun puolestani lihansyöjä ja minä saan olla aksvissyöjä. Sitä en tajua, miksi minun pitäisi kasvissyöjänä tehdä omia arvojani vastaan ettei lihansyöjä kavereilla tule paha mieli? Kukaan ei koskaan ole valittanut kasvisruuistani, päinvastoin. Olen saanut monet ystäväni ja sukulaiseni kokkaamaan kasviruokia, koska ovat olleet yllättyneitä miten ilman lihaa voi aivan hyvin tehdä maukasta, ravitsevaa kotiruokaa ja juhlaruokia :).

Kasvisruoka voi olla hyvää, voi myös olla olematta. Olennaisinta olisi, että ruokaa ylipäätään on. Riittävästi. Mulla alkaa myös tökkiä se, jos kovasti mainostetaan, että tämä on _kasvis_ ruokaa tai _vegaanista_. Miksi ei voi sanoa ruokaa? Miksi pitää yrittää kerätä kuviteltuja hyväihminen-pisteitä kehuskelemalla tarjoiluiden lihattomuutta? Ei lihattoman ruokavalion noudattaminen tee kenestäkään hyvää ihmistä. Se tekopyhyys on todellavastenmielistä. Ihan yhtä vastenmielistä kuin tofu tai sienipiirakka.

Tässäkin ketjussa on lukemattomia viestejä siitä, että vegaaniruoasta on ilmoitettava jo kutsussa, jotta vieraat voivat jättää tulematta. Eli pakko on mainostaa, kun muuten syytetään mm. huijaamisesta ja vieraiden hengellä leikkimisestä (tässä ketjussa on moneen kertaan sanottu, että vegeruoka on niin allergisoivaa, että joku voi kuolla, jos ei tiedä syövänsä vegeä).

Älä viitsi vääristellä. Se ruoka vain on niin käsittämättömän pahaa, ettei siitä voi mitenkään nauttia.

En mitenkään pysty ymmärtämään tällaisia kommentteja. Ihan sama kuin sanoisi, että keitot maistuvat aivan käsittämättömän pahalle. Siis ei väliä, onko keitto nakkikeitto, kanakeitto, pinaattikeitto tai nuudelikeitto, pahaa on, kun siinä esiintyy keitto-sana. Miten vegaanisia ruokia voisi niputtaa kaikkia samaan. Olen itse syönyt elämäni varrella aika paljon liharuokaa, kasvisruokaa ja vegaaniruokaa. Välillä ruoka on ollut ok, välillä aika kehnoa ja välillä todella hyvää, raaka-aineista riippumatta. Onhan se selvää, että paras mahdollinen vegaaniruoka ei välttämättä löydy pihviravintolasta, missä on listalla tasan yksi vegaaniannos, sillä siihen ei välttämättä panosteta. Mutta kyllä kasviksista saa herkullista ruokaa, jos osaa laittaa. Joillakin on vain sellainen ennakkokäsitys, että kasvisruoan täytyy olla pahaa, vain liha tekee ruoasta hyvänmakuisen.

Vierailija
4035/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti kahvi ja mantelijuoma.. 

Tosi moni sekasyöjä on siirtynyt käyttämään kahvin kanssa kaura-, manteli- tms. juomia lehmänmaidon sijaan.

Vierailija
4036/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen häissä, jossa oli tosi laaja seisovapöytä, jossa oli pääasiassa kasvisruokaa, mutta myös riistaa ja kalaa. Kaikki oli luomua ja lähiruokaa. Valittavana oli useampi vegaaninen vaihtoehto. Ainoa henkilö, joka valitti ruoasta pöytäseurueessamme oli vieressäni istunut vegaani. Hänestä vegaanivaihtoehtojen proteiini ei ollut hänestä tarpeeksi laadukasta. Mitä ikinä se tarkoittaakaan. Ehdotin, että ottaisi proteiiniksi riistaa tai kalaa, jos ne ovat hänestä laadukkaampaa. Suuttui.

Vierailija
4037/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna sinäkin vegaaneille ruokarauha ja unohda asennevammaisuus. Se nimenomaan on asennevamma että ei suostu edes maistamaan vegaaniruokaa, ihan vaan jonkun päähänpinttymän vuoksi.

Päähänpinttymä on myös se, että vegaanit eivät syö lihaa. Tätä tosin kutsutaan ylevästi aatteeksi.

Vierailija
4038/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti kahvi ja mantelijuoma.. 

Tosi moni sekasyöjä on siirtynyt käyttämään kahvin kanssa kaura-, manteli- tms. juomia lehmänmaidon sijaan.

Aika moni ei ole. Esim mä. Osa noista on kahvin kanssa täysin juomakelvotonta litkua, osa siedettävää. Mun yksi kupillinen päivässä on mulle pyhä hetki, haluan että kahvi on hyvää. Siksi mulle maitoa ja vielä tilkka kuohukermaa. Se, miten muut juovat tai olevat juomatta on mulle täysin yhdentekevää.

Vierailija
4039/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päähänpinttymä on myös se, että vegaanit eivät syö lihaa. Tätä tosin kutsutaan ylevästi aatteeksi.

Väärin. Vegaanilla on painavat perusteet olla syömättä lihaa: väkivallan, tappamisen ja kärsimyksen vähentäminen. Elämän kunnioitus. Meille joillekin on elämän yksi tärkeimpiä periaatteita olla väkivallattomia muita kohtaan, mutta sitähän sinun on vaikea ymmärtää koska väkivalta kuuluu arkeesi niin ettei sinun mieleesi edes tule kyseenalaistaa sitä.

Lihaanilla ei puolestaan ole muuta estettä olla syömättä vegaaniruokaa kuin asennevammaisuus.

Vierailija
4040/6229 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja

Ap

Ehkä hiukan ruokaisammat tarjoilut olisin itse kehittänyt tai olisin käyttänyt cateringiä. Itse myös tykkään enemmän Oatlyn ikaffesta kahvissa, se maistuu monelle maitoa käyttävällekin.

Mutta sinänsä minusta vegaanissa tarjoilussa ei ole mitään ongelmaa. Juhlan pitää saada olla hääparin näköinen!