Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3961/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taas ymmärrä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen. 

Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.

Ymmärrän että käsityskyky on heikko. Eipä sille voi mitään.

Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.

Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".

Tätäkin voi olla vaikea käsittää, sori.

Voi apua :D Mä en enää tiedä mitä tohon sanoisi. Olen SEKASYÖJÄ ja tiedän tasan tarkalleen mistä liha tulee, edelleenkään käsityskyvyssä ei ole vikaa. Mutta jos nyt taas ollaan ihan tarkkoja, niiden lihasikojen ja -lehmien kasvatuksen pääasiallinen tarkoitus ei ole rääkkäys vaan se ruuantuotanto. Enkä kaunistele. Kai mä nyt sen ymmärrän että mun pihvin tai karjalanpaistin takia on tapettu eläin. Mistä päättelit että olen jotenkin tietämätön näistä? Ei se kasvistenkaan tuottaminen kaikkialla ja isossa mittakaavassa ole ongelmatonta, seurauksensa kaikella. Ja edelleen, jos joku on fanaattinen vege niin siitä vaan. Jos joku paasaa tupakan hyödyistä en silti ala polttaa. Sama asia lihassa, syön sitä kaikesta huolimatta.

Vierailija
3962/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.

Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.

Ja siis käyttäen tätä teoriaa, vegaanilla on obsessio tai fetissi juureksiin ja lihankorvikkeisiin ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa?

Vegaanin fetissi tai obsessio kohdistuu enemmän lihaan ja kummasti pitää saada vaikka laborotoriossa tehtyä "lihaa". Taitaa vegaanista jotkut kasvispihvit tai kikherneet olla oikeasti niin tylsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3963/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.

Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.

Tää yks se jaksaa uhota... vetääkö se vegeruoka oikeesti ihmisen noin sekaisin? Sinä ja "lajitoverisi" ne niitä fanaattisia on. Lue nyt oma tekstisi,huhuu. Kenellä se obsessio on.

Vierailija
3964/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on anatomialtaan sekasyöjä, eli elimistö sopeutuu monenlaiseen ruokaan. Esim. kissa taas puolestaan on lihansyöjä eikä tule toimeen kasvisravinnolla kuten ihminen. 

Ihminen joka päättää syödä lihaa on lihaani ja ihminen joka päättää olla käyttämättä eläintuotteita on vegaani.

Tässä mistään käsityskyvystä ole kyse. Ja tylystä diagnosoinnista päätellen et itsekään ole mukavimmasta päästä (sori, oli pakko alentua tasollesi tekemään lokerointia). Kyse oli tuosta termistä. Mulle muuten ihan sama mitä kukin kitusiinsa työntää.

Eipä tässä ole mikään tarve olla mukava eläinten vihaajille, tappajille ja rääkkääjille. Kyllä, voit sanoa että ei sikaa ole tapettu vaan se tulee kaupan hyllystä, mutta sitä ennen kuin se lihapaketti on sinne hyllyyn laitettu niin kyllä se eläin on tapettu. Jokainen lihaani osallistuu eläintentappamiseen syömällä lihaa, turha sitä on itselleen kaunistella että "en minä ole aiheuttanut eläimille yhtään kuolemaa, se oli joku toinen".

Voi apua :D Mä en enää tiedä mitä tohon sanoisi. Olen SEKASYÖJÄ ja tiedän tasan tarkalleen mistä liha tulee, edelleenkään käsityskyvyssä ei ole vikaa. Mutta jos nyt taas ollaan ihan tarkkoja, niiden lihasikojen ja -lehmien kasvatuksen pääasiallinen tarkoitus ei ole rääkkäys vaan se ruuantuotanto. Enkä kaunistele. Kai mä nyt sen ymmärrän että mun pihvin tai karjalanpaistin takia on tapettu eläin. Mistä päättelit että olen jotenkin tietämätön näistä? Ei se kasvistenkaan tuottaminen kaikkialla ja isossa mittakaavassa ole ongelmatonta, seurauksensa kaikella. Ja edelleen, jos joku on fanaattinen vege niin siitä vaan. Jos joku paasaa tupakan hyödyistä en silti ala polttaa. Sama asia lihassa, syön sitä kaikesta huolimatta.

No ihan tässä ketjussa lihaanit ovat väittäneet että ei he mitään eläimiä tapata vaan se liha tulee kaupan hyllyltä.

Vierailija
3965/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Nälkä ei lähe sivistykellä eikä sillä osteta etelän reissuja. Kokeileppas maksaa älykkyydellä uutta autoa autokaupassa, ne nauraa sut pihalle sieltä vaikka olisit millanen edisoni.

Edison oli muuten kasvissyöjä.

Voiko tällaista junttiutta olla, etelänreissu...anna kun arvaan, Rhodokselle ja kanarialle? Sieltä saakin kotoisasti suomalaisia lihapullia ja kylmä kalja. On kyllä säälittävää tuollainen elämä kun ei oikeasti saavuta  mitään suurta eikä ole mitään henkisiä tavoitteta elämällä.

Uusi auto. Jos se on joku tärkeä juttu elämässä niin pitää kyllä olla henkisesti todella köyhä. Minä ostin käytetyn auton 20 vuotta sitten viidellä tonnilla ja on ollut hyvä. Laitan sivistykseen ja taiteeseen sitten ne kymppitonnit.

Luuletko olevasi joku suurikin älykkö? Nyt on pakko kysyä: miksi haukut muita sivistymättömiksi junteiksi tietämättä ollenkaan millainen ihminen jonkun kommentin on kirjoittanu?

Kirjoitat todella alentuvasti, ikään kuin sinulla olisi varaa. Ikään kun muut olisi "vähän tyhmiä juntteja" ja saisivat olla kiitollisia kun suot älykkäitä neuvoja sieltä paremmuuden temppelistäsi. Omaa junttiutta haukkua muita

. Vegaanius tekee äärimmäisen ylimieliseksi, inhoan vegaanien alentuvaa suhtautumista meihin normaaleihin sekasyöjiin. Jo ihan sanoista lähtien. "Lihaani " ei ole sana, vaikka monet vegaanit sitä niin tykkää viljellä. Se on vammanen epäsana joka on vauvakieltä.

Eipä mitään, aattelin vetästä hernekeittoa kunnon palvikinkulla. Jätän soijarouheet jne tekolihat vegeille. Kaikella rakkaudella!

Noh, olen älykkäämpi ja sivistyneempi kuin luolamiehen tasolla oleva lihaani. Kyllähän se selvää on. Vain älykäs ja hieno ihminen pystyy tekemään valinnan: en syö lihaa tai eläintuotteita koska se aiheuttaa kärsimystä eläimille. Lihaani ei tällaiseen pysty, hänen ajatusmaailmansa puolestaan on: mää haluun lihaa siks ku mä haluun ja alan kiukuttelemaan jos en joka aterialla saa lihaa ja eritteitä! Aika lapsellista.

Jos elämä pyörii jonkin auton ja makkaran ympärillä niin silloin on yksinkertaisesti juntti. Sen sijaan sivistynyt ihminen pyrkii kehittämään itseään eikä autoaan ja pyrkii myös muita eläviä olentoja ja luontoa kohtaan olemaan hyvä.

Tässäpä sulle yksi mensan testi. Jos saat yli 100 niin olen valmis perumaan puheeni. Villi arvaukseni on että saat 70 pistettä.

https://test.mensa.no/

Eipä mitään, ajattelin vetää kunnon linssikeiton. Eläinten tappamisen jätän retardeille.

Päivän voittaja. Narsistisin oma kehu haisee- kirjoitus pitkään aikaan minkä luin tolla mensavouholla.huh. 😳

Vierailija
3966/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaani ja lihaani ovat vegaanikieltä. Taidan ilmoittaa erikoisruokavalioksi lihaani, jos menen vegaanin juhliin.

Vierailija
3967/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan teidän asianne mitä häissänne tarjoatte.

Jos se ei jollekin kelpaa, niin ainahan voi nakkikioskin kautta kurvata kotiin.

Tämä kertoo kyllä ihan kaiken siitä, kuinka paljon halveksii vieraitaan.

Virtuaalinen kielennäyttö sinulle! Kenenkään ei tarvitse ruveta tappamaan eläimiä sinun vinksahtaneittesi mielihalujesi mukaan.

Oletko lapsi vai aikuinen? Taitaa olla vitamiineista ja proteiineista puutetta tai sitten uskonnollinen aate muuttaa käytöstä lapsellisemmaksi.

Vierailija
3968/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vegaanit ovat kiukkuisia?

- Koska heiltä on kielletty lihan ilot.

Vierailija
3969/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan tässä ketjussa lihaanit ovat väittäneet että ei he mitään eläimiä tapata vaan se liha tulee kaupan hyllyltä.

Ei taida tofun tylsistyttämä älynystyrä vitsiä tunnistaa?

Vierailija
3970/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että palautetta tuli jälkikäteen. Olisi ollut suoraselkäisempää antaa palaute heti bileissä.

Ap:n tapauksessa olisi voinut kysyä, että missä ruoka on?

Vierailija
3971/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei, tuleehan se ruoka kaupasta ja sähkö töpselistä.

Vierailija
3972/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten tehdään vegaaninen Pasta Carbonara? Viikonloppuna tulossa vegaanivieraita, ja tämä oli heidän toiveensa.

Juuri osui silmään vegaaniryhmän julkaisu, jossa kysyttiin pasta carbanoran ohjetta vegaanisena. Hernistä, aurinkokuivattua tomaattia tai vege"pekonia", jonka tuoteselosteen katsoin uteliaisuutta: soijaproteiinia, maltodekstriinia, savuaromia. Huutaako vegaanin keho rautaa, kun joka aterialla pitää saada jotain feikkilihaa.

Vierailija
3973/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tainneet vegaanit nähdä vidoita missä soijapellolta myrkytetään lentokoneella kaikki hirveä pienemmät elukat.

siellä näkee kun kanit ja murmelit sätkii kun pitää hörhöille saada egobuusteria.

Vierailija
3974/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lihansyöjänä tajua toisten kommentteja, mitä tuputtamista tai propagandaa siinä on ja menee grillin kautta kotiin jos haluaa. Jos ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi, niin mulle aivan sama onko siinä lihaa.

Monen pötsi saattaa olla kyllä ihmeissään kuitu ja vitamiini määrästä. Itse pidän kasvispäivän ainakin kerran viikossa ja yrittänyt kokata kasviksia jos vieraana on kasvissyöjä. Itse olen turvejuntti mutta tuo on kyllä outoa 2022, huonot häät kun ei ollut karjalanpaistia.

Vierailija
3975/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä lihansyöjänä tajua toisten kommentteja, mitä tuputtamista tai propagandaa siinä on ja menee grillin kautta kotiin jos haluaa. Jos ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi, niin mulle aivan sama onko siinä lihaa.

Monen pötsi saattaa olla kyllä ihmeissään kuitu ja vitamiini määrästä. Itse pidän kasvispäivän ainakin kerran viikossa ja yrittänyt kokata kasviksia jos vieraana on kasvissyöjä. Itse olen turvejuntti mutta tuo on kyllä outoa 2022, huonot häät kun ei ollut karjalanpaistia.

On outoa jos ei 2022 tajuta,että vieraiden joukossa on todennäköisesti myös muita kun woke-sukupolven edustajia (itsekin opin koko käsitteen vasta hiljattain. )

Ei esim.-30 luvulla syntyneet sukulaiseni oikein tienny miten päin olisivat olleet siskoni lapsen (19v) valmistujaisissa. Heille isompi juhla on arvokas tilaisuus, osalle ainoita kertoja vuodessa kun suku kokoontuu yhteen. Nälässäkö se on sitten mukava vaihtaa kuulumisia kun ei ego eikä "arvomaailma " anna periksi?

siskolla oli sentään oikeata maitoa...

Vierailija
3976/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkotan nimenomaan vanhempia ihmisiä, heille juhlaruoka on juhlaruokaa ja yleensä perinteistä. Jos on liian vaikeaa ottaa heitä edes vähän huomioon, jättäkää kutsumatta mutta älkää sitten ihmetelkö kun ei enää tule kutsua mihinkään.

Vierailija
3977/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkko kirjoitti:

Tarkotan nimenomaan vanhempia ihmisiä, heille juhlaruoka on juhlaruokaa ja yleensä perinteistä. Jos on liian vaikeaa ottaa heitä edes vähän huomioon, jättäkää kutsumatta mutta älkää sitten ihmetelkö kun ei enää tule kutsua mihinkään.

Onko lihapullat ja karjalanpaisti juhlaruokaa, vai olette rikkaita ja hanhenmaksaa kaikille. Ap juhli mielestäni häitä, ei possun teurastusta. En ymmärrä kuinka karjalanpaisti huomioi tai kunnioittaa vanhempia ihmisiä? Kutsuttu voi ihan itse päättää osallistuuko vai ei. Mutta varmasti kauheaa jos suvun ahdasmieliset vanhukset lopettaa yhteydenpidon tuon takia.

Vierailija
3978/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kohteliasta ilmoittaa kutsussa että tarjoilu on vcegaanista, vieraat olisi voineet käydä matkalla syömässä jossain.

Vierailija
3979/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerkko kirjoitti:

Onko lihapullat ja karjalanpaisti juhlaruokaa, vai olette rikkaita ja hanhenmaksaa kaikille. Ap juhli mielestäni häitä, ei possun teurastusta. En ymmärrä kuinka karjalanpaisti huomioi tai kunnioittaa vanhempia ihmisiä? Kutsuttu voi ihan itse päättää osallistuuko vai ei. Mutta varmasti kauheaa jos suvun ahdasmieliset vanhukset lopettaa yhteydenpidon tuon takia.

Hyvä että myönsit edes että et osaa ottaa muita huomioon tarjoiluissa, jos et näe metsää puilta. Takerrut johonkin kajalanpaistiin kun kyse on kunnioituksesta. Paljon laajemmasta käsitteestä kun yks karjalanpaisti. Olet loukkaava ja ahdasmielinen itse,puhutko omista sukulaisistakin noin?

Kehtaat vielä vanhempia ihmisiä haukkua? Katsos kun on vielä ihmisiä jotka arvostaa sitä, että edes jostain perinteistä vielä pidetään kiinni.

Terveisiä karjalasta.

Vierailija
3980/6229 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten tehdään vegaaninen Pasta Carbonara? Viikonloppuna tulossa vegaanivieraita, ja tämä oli heidän toiveensa.

Ei vegaanit syö lihaa, joten ei tuo voi olla heidän toiveensa.

Liha tietenkin korvataan kookoslastuilla tai jollakin, mutta maku ja rakenne pitäisi saada samaksi kuin aidossa Pasta Carbonarassa.

Pasta Carbonara tehdään possun poskesta, jos se korvataan jollain, niin kyseessä on korkeintaan P-a-s-k-a Carbonara.

Miksi kaunistelet asiaa? "Poski"! Sian prseestä se tehdään eikä poskesta. Kukaan järkevä ihminen ei syö pyllyä.

Guanciale on possun poskea, ei takapuolta.