Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
USKOMATONTA PIITTAAMATTOMUUTTA kirjoitti:
Oltiin viime kesänä vegaanihäissä - kaikki syötävät jotain palko- ja tofumössöjä. Emme tienneet tätä etukäteen.
Emme itse syöneet etukäteen ja 3 lastamme tulivat paikalle suoraan suihkun kautta peleistä, 2 lätkä- ja 1 fudismatsista.
Äkkiä arvioiden 90 % häävieraista vain katseli toisiaan eikä mennyt noutopöytään.
Kun tuli kakkukahvien aika sanoin lapsille, että vetäkää nyt sitten edes kahvia ja kakkua niin pärjäätte lähimmälle ruokapaikalle asti. En tiedä mistä kakku oli tehty mutta jäi syömättä ja kahvi oli ties mistä heinistä tehty ja kahvin sekaan tarjottiin manteli- ja kauralitkuja. Yöööök.
Oli pakko poistua hääpaikalta heti ryhmäkuvien oton jälkeen ja mennä ravintolaan syömään.
Uskomatonta itsekkyyttä hääparilta. Syökööt itse mitä heiniä haluavat mutta häävieraille on kyllä tarjottava ihan oikeaa ruokaa.
Ja omasta mielestänne vieraine te itse käyttäydyitte hyvin? Oletko sitä mieltä, että tarjotusta ruuasta (oli se sitten omaan ideologiaasi sopivaa) on kohteliasta valittaa ja näyttää tarjoajille suoraan kuinka ällöttävää se on? Teet kaverillakin kahvipöydässä niin, kun hän olikin sattumalta laittanut piirakkaan ainesosan josta just sinä et tykkääkään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisissa häissä pitää tarjota raskasta suomalaista perinneruokaa. Esimerkiksi karjalanpaisti on mainio valinta. Iso ja merkittävä juhla sentään kyseessä.
Karjalanpaisti ei ole saaristolaiselle perinneruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa minulle että miten tänne saa nostettua vanhan ketjun?
Joo, ei kuulu vegaanihäihin tää juttu, tiedänMinäkin haluaisin tietää.
Riittäisikö se jos tietää ja löytää ketjun niin tekee siihen kommentin?
En ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
ApEn ole vegaani, mutta olisin kyennyt kymmenen kertaa maukkaampaan vegaaniseen menuun, kuin ylläoleva, joten en ihmettele, jos on kritisoitu.
Ei-vegaanille, ongelmia tuottavat aitojen tuotteiden vegaaniset korvikkeet, joten niitä pitäisi välttää, jos haluaa ei-vegaanin nauttivan. Vaihtoehtoja on valtavasti, itsekin syön välillä vegaanista ruokaa, mutta ne korvikkeet jätän vegaaneille, kuten myös tofut ja vastaavat. Kookosmaito toimii hyvin kerman korvikkeena useissa ruokalajeissa ja sen normaalin kahvikerman olisi helposti voinut lisätä tarjontaan niille, jotka sitä tarvitsevat. Itse juon mustana.
Vegaaniruoka on hyvää, jos viitsii nähdä hiukan vaivaa, tuo menu kuulostaa karsealta.
Ehkä niin, mutta mitähän korviketta tuossa nyt oli? En muutenkaan oikein ymmärrä tuota valitusta jostain korvikkeista. Kasviproteiini on kasviproteiinia. Ei mitään feikkilihaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun näillä junteille kelpaisi edes oikea liha, mutta ei kun täytyy olla rääkättyä sikanautaa. Luomulammas maistuu liian lampaalta. Samainen junttiporukka etsii myös ulkomailla ollessaan pitserian ja syö siellä, ettei vahingossakaan joudu tutustumaan paikallisiin makuihin.
Ei ihmisillä keskimäärin ole varaa mennä ravintolaan syömään kahta lusikallista mössöä ja todeta, että ruoka on hyvää, mutta en pysty syömään tätä, joten jätänpä tämän aterian kokonaan väliin ja olen nälissäni loppupäivän. Lomalla siihen on vielä vähemmän innostusta.
No on se nyt selvää kun on vieraita vaikka vain kylässä tai kuten nyt häissä, että tarjoilu on monipuolista ja kunnioittaa erityisesti vieraiden makusuuntausta. On hyvä olla salaatteja, ne kai ovat vegaaneja ja liha kala kanaruokaa. Kastikkeita myös salaatille. Myös mausteiden käyttö on otettava huomioon. Hedelmät voivat koristaa juhlapöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Näin itsekkäällä asenteella kuka tahansa voi järjestää häät ja tarjota niissä vain omaa mieliruokaansa.
Kukaan ei kuitenkaan tee niin, paitsi nuo kaksi vegaania.
Muut ottavat huomioon vieraiden mieltymykset ja allergiat.
Sellaiset häät, millaiset järjestäjät.
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi tarjota liharuokaa? Aina on ihmisiä, jotka nirsoilevat lähes kaikesta. Onko sekin itsekästä, jos ei ota ihan kaikkia nirsoilijoita huomioon? Meinaatko muutenkin, että lihaa tarjoavissa häissä hääpari tarjoaisi sellaista ruokaa, josta ei itse pidä? Joo ihan varmasti. Kyllä jokaisella on seula, että tarjotaan sitä mitä hääpari pääasiassa itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset tajua että sekasyöjäkin syö jo nyt 40-50% "vegaanisesti"? Vai ettekö koskaan syö kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne? Kasvihernekeittoa ei ilmeisesti kukaan oo koskaan Suomessa syönyt...
Jos ei ole atkins dieetillä, niin päivä ilman eläinperäisiä tuotteita ei pitäisi olla minkäänlainen itku-potku-raivarien paikka vaikka näitä kommentteja lukiessa se ilmeisesti on saanut useammankin vetämään herneen nenään! Ai eikun anteeksi, no vetämään nenään jotain epävegaanista tietenkin, en nyt keksi luonnosta herneenkokoista eläinperäistä syötävää jolla voisi tuon sananparren korvata sekasyöjille sopivaksi.
Erikoisruokavaliot allergioiden kannalta toki tulee aina huomioida, soija ja pähkinäallergia on melko yleisiä, mutta näillekkin löytyy kasvisperäiset korvaajat jos omaa yhtään mielikuvitusta.
Älä sotke tähän Atkinsia, se ei ole mikään liha-dieetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häihini ei tulla teurastamaan yhtäkään eläintä. Saa jäädä pois, jos tämä ei miellytä.
Entä kaikki teurastetut tai emoistaan erotetut kasvit, juurekset yms.?
Kiitti, muhkeet naurut, päivän piristyspamaus. 🤣🤣🤣🤣
Aikamoinen tyhjän nauraja taidat olla kun noin helposti repeää huonolle jutulle.
Aikamoinen tiukkapipo taidat olla, kun noin helposti elämäsi repesi suuren vithutuksen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisissa häissä pitää tarjota raskasta suomalaista perinneruokaa. Esimerkiksi karjalanpaisti on mainio valinta. Iso ja merkittävä juhla sentään kyseessä.
Saaristolaiset ei ole koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Näin itsekkäällä asenteella kuka tahansa voi järjestää häät ja tarjota niissä vain omaa mieliruokaansa.
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi tarjota liharuokaa? Aina on ihmisiä, jotka nirsoilevat lähes kaikesta. Onko sekin itsekästä, jos ei ota ihan kaikkia nirsoilijoita huomioon? Meinaatko muutenkin, että lihaa tarjoavissa häissä hääpari tarjoaisi sellaista ruokaa, josta ei itse pidä? Joo ihan varmasti. Kyllä jokaisella on seula, että tarjotaan sitä mitä hääpari pääasiassa itse haluaa.
Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä, miten saada vieraat tuntemaan itsensä ei-tervetulleiksi on tämän hääparin juhlien teemana ruokailusta ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaiset ei ole koko Suomi.
Karjalanpaisti on hyvää, se kannattaa myös saaristolaisen opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks ihmiset haluaa kaataa sitä vetistä lettutaikinaa kahviin? Värin takiako? Mieluummin kippaa ihan vettä siihen kuin kaura-/manteli"maitoa"
Ehkä ovat eläinrakkaita ja haluavat että eläimelläkin on mahdollisuus elämään.
Edelleenkin miksi ei kippaa pelkkää vettä sekaan? Vai onko se vesikin pois eläimiltä, koska ovat eläinrakkaita?
No minusta se on esim. hyvää. Vesi ei ole yhtään sama asia.
Mitä vegaani mahtaa miettiä siitä, että kasveillakin on tutkimusten mukaan tunteet?
Vierailija kirjoitti:
Kun näillä junteille kelpaisi edes oikea liha, mutta ei kun täytyy olla rääkättyä sikanautaa. Luomulammas maistuu liian lampaalta. Samainen junttiporukka etsii myös ulkomailla ollessaan pitserian ja syö siellä, ettei vahingossakaan joudu tutustumaan paikallisiin makuihin.
Naudoista puheenollen: Suuri osa kaupan liha, leikkele tai einesruokalaarissa oleva naudanliha on tehnyt aikaisemman uransa lypsylehmänä.
Joten tällaisen naudanlihan päästöt ovat syntyneet lypsylehmäuran aikana.
Syyllistäkää, niuhot, maitotuotteiden käyttäjiä eikä niitä, jotka syyllistyvät kaupasta ostettuihin naudanlihatuotteisiin.
Ja lopettakaa suomalaisen miehen nilkkoihinpotkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset tajua että sekasyöjäkin syö jo nyt 40-50% "vegaanisesti"? Vai ettekö koskaan syö kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne? Kasvihernekeittoa ei ilmeisesti kukaan oo koskaan Suomessa syönyt...
Jos ei ole atkins dieetillä, niin päivä ilman eläinperäisiä tuotteita ei pitäisi olla minkäänlainen itku-potku-raivarien paikka vaikka näitä kommentteja lukiessa se ilmeisesti on saanut useammankin vetämään herneen nenään! Ai eikun anteeksi, no vetämään nenään jotain epävegaanista tietenkin, en nyt keksi luonnosta herneenkokoista eläinperäistä syötävää jolla voisi tuon sananparren korvata sekasyöjille sopivaksi.
Erikoisruokavaliot allergioiden kannalta toki tulee aina huomioida, soija ja pähkinäallergia on melko yleisiä, mutta näillekkin löytyy kasvisperäiset korvaajat jos omaa yhtään mielikuvitusta.
Samoin todella moni kaupan puolieines on jo vegaanista. Ne mainitut karjalanpiirakatkin esim. hyvin usein on. Silloin ne vedetään kyllä ihan tyytyväisenä naamaan, mutta toisen järjestämissä häissä se onkin ihan kamalaa, kun tulee liian hyvin ilmi, että kyseessä on VEGAANIHÄÄT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi tarjota liharuokaa? Aina on ihmisiä, jotka nirsoilevat lähes kaikesta. Onko sekin itsekästä, jos ei ota ihan kaikkia nirsoilijoita huomioon? Meinaatko muutenkin, että lihaa tarjoavissa häissä hääpari tarjoaisi sellaista ruokaa, josta ei itse pidä? Joo ihan varmasti. Kyllä jokaisella on seula, että tarjotaan sitä mitä hääpari pääasiassa itse haluaa. [/quot
-
-pyörtyykö vegaporukka jos tekee lihasta ruokaa häävieraille?
-miksi vegajengille aina pitää tehdä lihansyöjien erikseen ruoka?Niinpä, vegat on nirsoja. Hääjuhlien järjestämisessä tulisi ottaa huomioon kaikki vieraat ja tarjota sellaiset vaihtoehdot, jotta on tarjolla normiruokaa, keinoruokaa vegeille ja lisäksi tuiki tuntemattomia kukaan tuskin häihinsä kutsuu, joten tiedossa olevat allergisetkin tulisi huomioida. Se on sivistynyttä ja tekee tilaisuudesta juhlavan kun kaikki ovat tyytyväisiä. Joku noista osuisi kuitenkin hääparinkin mieltymyksiin.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin todella moni kaupan puolieines on jo vegaanista. Ne mainitut karjalanpiirakatkin esim. hyvin usein on. Silloin ne vedetään kyllä ihan tyytyväisenä naamaan, mutta toisen järjestämissä häissä se onkin ihan kamalaa, kun tulee liian hyvin ilmi, että kyseessä on VEGAANIHÄÄT.
Einekset, eivätkä puolieinekset kuuluu arki, saati juhlapöytään! Kuka edes tarjoaa häissään pelkkää kahvia...
Vierailija kirjoitti:
No on se nyt selvää kun on vieraita vaikka vain kylässä tai kuten nyt häissä, että tarjoilu on monipuolista ja kunnioittaa erityisesti vieraiden makusuuntausta. On hyvä olla salaatteja, ne kai ovat vegaaneja ja liha kala kanaruokaa. Kastikkeita myös salaatille. Myös mausteiden käyttö on otettava huomioon. Hedelmät voivat koristaa juhlapöytää.
Olen itse gluteeniton. Aina kun tarjoilen vierailleni ruokaa ja leivonnaisia ne ovat kaikille gluteenittomia. Teenkö minäkin tässä nyt väärin, kun en halua omassa kodissani tarjota gluteenillisa tuotteita?