Spironolaktoni
Ihotautilääkäri määräsi tätä minulle diffuusiin hiustenlähtöön. Eli hänen mielestään hiuksia lähtenyt kauttaaltaan, mutta ohimoilla tuo näkyy eniten. Päälaella tukka vielä paksu, joten ei pitänyt tyypillisenä naistyyppisenä kaljuuntumisena. Kuulemma osa kuitenkin hyötyy spirosta myös diffuusissa hiustenlähdössä. Verikokeissa kaikki ok (kilppari, rautavarastot).
Aloitin nyt lääkkeen viikko sitten, ja pelottaa, että lääke vain pahentaa hiustenlähtöä. Vaikka se olisi vain väliaikaista, niin ponnari jo niin ohut, ettei olisi ollenkaan enää varaa menettää tukkaa.
Miten teillä spiro vaikutti? Tuliko alkuun sulkasatoa vai menikö kaikki ok? Jos hiuksia alkuun lähti, niin kestikö kauan? Lääkäri sanoi, ettei tämän pitäisi lisätä hiustenlähtöä. On paljon määrännyt lääkettä, eikä kukaan ole vielä hänelle ilmoittanut että olisi. Sivuoireena tuo on listattu, mutta äärimmäisen harvinaisena. Ja sekin kuulemma kiistanalaista, johtuuko hiustenlähtö juuri spirosta vai onko tämä oire vain ajallisesti sattunut samanaikaisesti lääkkeen käytön kanssa.
Itse en osaa tarkkailla paheneeko hiustenlähtö. On ollut jonkinasteisena jo pari vuotta, ja henkisesti niin raskas asia, etten enää kyttäile paljonko hiuksia jää harjaan. Joskus alkuun laskin päivittäin hiukset harjasta, ja meinasin tulla ihan hulluksi. Siksi en tätä enää tee vaan enemmänkin tarkkailen näyttääkö tukka ohuemmalta.
Hiustenlähtö on niin rankka asia minulle, että olen siitä masentunut. Sain psykiatrilta masennuslääkkeet, mutta en nyt uskalla aloittaa niitä ihan päällekkäin spiron kanssa, vaan odottelen, että spiron pahimmat aloitusoireet menevät pois. Tähän mennessä lähinnä väsymystä on tullut.
Kommentit (60)
Hei!
Olen samassa veneessä kanssasi ja aloittamassa lääkettä. Mietin aivan samoja asioita kuin sinä.
Oletko kuinka vanha, oletko käyttänyt e-pillereitä, jos niin mitä merkkiä?
Minulla luultavasti pillereiden lopetus laukaisi tämän ja spirolla yritetään sitä korjata.
Miten sinulla on nyt spiron kanssa käynyt? :)
Kysymys vielä, että miltä lääkäriltä sait ko. lääkettä? Jos et koko nimeä kerro niin laita vaikka paikkakunta ja nimikirjaimet.
minä kyllä sain akneen tätä, eikä se siihen auttanut, mutta tukka muuttui niin paksuksi ja upeaksi että syön sitä vieläkin. :)
Tottunut näkee tuota lääkettä sydämen vajaatoimintapotilailla. Että jos vaikuttaa jotenkin hiustenlähtöön, ei nuo sydänpotilaat mitään tuuhea tukkaisia ole.
Minäkin syön sitä hiustenlähtöön. Yli puoli vuotta syönyt, ei vaikutusta.... :(
Te joilta lähtee tukka niin katsokaa kilpirauhasarvot, sekä rautavarastot!
Hb ei kerro mitään rautavarastoista...
Vaan ferritiini (joka saisi olla vähintään 80, mieluusti yli 100) ja fs fe joka saisi olla ainakin 20
Raudanpuute on hyvin yleistä ja syynä huonoihin hiuksiin ja hiustenlähtöön.
Käytättekö e-pillereitä? Jos niin mitä merkkiä ja kuinka vanhoja olette? :)
Nostellaas tätä jos alottaja olisi vaikka kuulolla :) kuinka on mennyt lääkkeen kanssa? :)
Minäkin olisin kiinnostunut kokemuksista. Te, joilla auttanut, kuinka pian ja millainen päiväannostus teillä on lääkkeessä?
mulla lähti stressin takia hiuksia, ja siihen kyllä on auttanut heti, muistaakseni ainakin kaksi kuuria oeln aikojen saatossa syönyt. Toiminut siis loistavasti meikällä, päiväannostuksia en muista,
Minulla puhkesi pco:n aiheuttaman hormoniepätasapainon vuoksi hiustenlähtö, kesti liian pitkään että uskaltauduin lääkäriin joka tukistustestillä totesi että hiuksia lähtee tyypillisiltä alueilta (sivut, päälaki) rajusti. Aloitin yhtaikaa sekä spironot 100mg että e-pillerit (ensimmäistä kertaa) ja kontrollissa tukistustestissä lähti normimäärä hiuksia ja hiustenlähtö tosiaan pysähtyi kuin seinään.
En muista kilppariarvoja tai rautaa, hormonit oli selvästi vinksallaan ja pääsi tuo miestyyppinen (naistyyppinen...) kaljuuntuminen puhkeamaan.
Onko tällä palstalla vielä eloa? :) kärsin itse diffuusista hiustenlähdöstä (n. 1,5v) ja sain spiro kuurin, mutta en ole vielä uskaltanut aloittaa. Olisi kiva kuulla onko tuo toiminut muihinkin kuin selviin naistyyppisiin tapauksiin.
Kun melkein kaikki täällä saavat Spironolak.vaan hiustenlähtöön niin kysyisin onko kenelläkään auttanut verenpaineeseen .Minulla ei mikään tahdo auttaa . Natrilix pudotti suola-arvot tosi alas . Spironol. ei tehoa mutta mulla on vaan 25mg . Suola-arvot tarvis saada korjattua . Voi kun joku vois auttaa minua .
Mulle jäi epäselväksi miksi teiltä on alkanut lähteä hiuksia? Yksi kommentoi että pco:n takia. Entä muut?
E pillereiden lopetus on aika yleinen miksi hiuksia alkaa lähtemään, sekä ihan perinnöllisyys.
Spiro laskee verenpainetta ja pitää hiukset puhtaina. Minulla hiustenlähdön hoitoon ei yksinään riitä, vaan tarvitaan myös Rogainea. Spiroannostus on tällä hetkellä 100mg/päivä. Yksi spiron sivuoireista on impotenssi, jonka takia olen ajatellut lopettaa, jos tämä johtuisi siitä.
Nainen 53 v.
Vaikka onkin vanha keskustelu niin minulle ajankohtainen. Kokemuksia kaipaillaan. Ilmeisesti aloittaja hyötynyt lääkkeestä kun ei hänestä ole kuulunut.
Olen reilu puoli vuotta syönyt spironolaktonea hiustenlähtöön joka alkoi e-pillereitten lopetuksen jälkeen. Nyt hiljalleen on alkanut hiukset tuuhentua. Iho parani ihan muutamassa viikossa, kun sekin alkoi kukkimaan e-pillereitten lopettamisen jälkeen vaikka mitään iho-ongelmia minulla ei koskaan ennen ole ollut. Otan spiresistä vain 50mg /vrk, ei juurikaan vaikuta verenpainetasoon vaikka minulla on kohtalaisen matala rr ennestäänkin. Aion nyt ainakin tämän vuoden jatkaa näin ja ehkä sitten kokeilla lopetusta pikkuhiljaa.
Hei, aloitin juuri kuurin. Mutta mulla ei ole verenpaine ollut korkealla koskaan, päinvastoin vähän liiankin alhainen. Siksi nostan annosta hyvin hitaasti. Kilpirauhasarvoja on testattu juuri, ne on suht ok, mutta rauta hiukan alakantissa, vielä odotan ferritiineistä vastausta. En tiedä mistä tämä hiustenlähtö sai alkunsa, vähitellen se on tullut, mutta tänä talvena yltyi todella rajusti. Mulla on myös menkat jääneet pois. Ehkä vaihdevuodet..? Ikää kumminkin vasta 40
Mutta... Aiemmin mulla oli melko matala syke, tällä hetkellä jopa levossa n 80. Voiko johtua lääkkeestä? Vai jostakin muusta? Luin, että Rogaine voi aiheuttaa sykkeen kohoamista
Nostan tätä vielä, ei kenelläkään kokemusta spirosta? Tämä stressaaminen ei tietenkään tee hyvää, vaan varmaankin myös ahdistus ja masennus voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Mutta mites käsket itseäsi olemaan ahdistumatta ja masentumatta. Järjetön noidankehä.