Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan vaihtaa ammattia

Vierailija
07.06.2016 |

Otsikossa se tulikin. Olen siis lähihoitaja, joka on saanut kymmenessä vuodessa hoitoalasta tarpeekseen ja haluaa vaihtaa alaa. Ja ei, en halua vaihtaa mihinkään toiseen työpaikkaan alalla, vaan kokonaan pois. Olen kiertänyt joka ikisen työpisteen somaattisesta psykiatriseen, eikä tämä homma vaan enää tunnu muuta kuin stressaavalta. Olen ärtynyt ja kiukkuinen, työpäivien jälkeen uupunut. Olen kokeillut kaikki mahdolliset: lyhennetyn työajan, sairauslomat (en mielelläni), ja tosiaan työpisteiden vaihdot. Olen sijainen, koska olen myös irtisanoutunut kahteen eri otteeseen.

Miten ammattia sitten vaihdetaan? Kellään kokemuksia? Miten paljon työkkäri auttaa, koska on tuo kirottu lähärin koulutus taustalla kummittelemassa, vaikuttaako se? Mitä ovat ammatinvalintapsykologit ja onko niistä mitään hyötyä? Muutamia hyviä koulutuksia jo tiedän, mutta en ole varma mikä niistä olisi paras.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä kukaan edes vaihtanut ammattia - paitsi tietysti lähihoitajaksi?

Vierailija
2/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttava psyk.sairaanhoitaja, joka vaihtoi myyntipuolelle. Hänestä tulikin sitten myymäläpäälikkövakanssin kautta itsenäinen yrittäjä. Aloitti ihan jossain tuuraajana Siwassa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oppisopimuksesta kokemuksia?

Vierailija
4/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan teksti kuin mun näppikseltä. Täysin on samat ajatukset/suunnitelmat.

Vierailija
5/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin vuosi sitten ja jo nyt samat ajatukset. Olis pitäny valita aikanaan vähän erilainen urapolku, nyt kaduttaa.

Vierailija
6/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lähihoitajuus oli pirullinen valinta: paitsi että työ on raskasta ja kuormittavaa, siitä pois pääseminen tuntuu sekin olevan vaikeaa. Koska ala tarvitsee lähäreitä ja tulevaisuudessa entistä enemmän, ei työkkäri mielellään mitenkään tue alanvaihtoa. Kysyin kerran puhelimitse ja asenne oli siellä päässä selvä: ala, joka työllistää, ei tule vaihtaa. 

Orjanako tässä lopun elämää vietetään? En pelkää työtä, itseasiassa olen äärimmäisen ahkera. Mutta haluan jotakin muuta, ei tätä paskaa vielä kymmeniä vuosia.

Vierailija
7/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa ap:tä, mutta päätökseni olla kouluttautumatta lähihoitajaksi vahvistui taas. Mikäköhän muu ala työllistäisi, kun pitkä koulutus ei tule enää kyseeseen?

Vierailija
8/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa ap:tä, mutta päätökseni olla kouluttautumatta lähihoitajaksi vahvistui taas. Mikäköhän muu ala työllistäisi, kun pitkä koulutus ei tule enää kyseeseen?

Hyvä ettet kouluttaudu lähäriksi. Pysy kovana sen suhteen, vaikka varmasti sua siihen vielä painostetaan. 

Vierailija
9/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin amkssa kirjanpitäjäksi. Mutta mikä sua kiinnostaa ja innostaa?

Vierailija
10/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen lähäri, jolla täysin samat ajatukset!

Muutaman vuoden olen töitä tehnyt putkeen ja koen todella vahvasti kaipuuta jotain muuta alaa kohtaan.

Itse olen ajatellut kaupallista alaa.

Vierailija
11/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin amkssa kirjanpitäjäksi. Mutta mikä sua kiinnostaa ja innostaa?

Hassua. Itseasiassa juuri kirjanpitäjä on ollut yksi kiinnostuksen kohde. Tai toimistotyö yleensäkin. Sellainen, missä ei tarvitse koko ajan olla ihmisten kanssa tekemisissä tai ottaa vastuuta heidät terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Plussana vielä se, että kukaan ei vetäisi töissä yllättäen esimerkiksi turpaan, kuten nyt voi käydä.

Vierailija
12/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ne joilla on jo koulutus eivät voi hakea yhteishaussa. Pitää hakea suoraan kouluun, meet lähimmän ammattikoulun sivuille ja katot sieltä syksyllä alkavat aikuiskoulutukset ja haet. Ei se sen vaikeampaa ole ja työkkäriltä kannattaa kysyä tukea siihen koulutukseen mutta veikkaan ettei sieltä heru tukea

Vierailija
13/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ne joilla on jo koulutus eivät voi hakea yhteishaussa. Pitää hakea suoraan kouluun, meet lähimmän ammattikoulun sivuille ja katot sieltä syksyllä alkavat aikuiskoulutukset ja haet. Ei se sen vaikeampaa ole ja työkkäriltä kannattaa kysyä tukea siihen koulutukseen mutta veikkaan ettei sieltä heru tukea

Kai nyt esimerkiksi amk:hon voi hakea yhteishaussa normaalisti vaikka ammatti jo olisi? En tosin sairaanhoitajaksi :D

Vierailija
14/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustukea voi hakea, jos on tietty määrä työhistoriaa takana. Se on parempi kuin opintotuki, vaikka siihen taidettiin juuri kohdistaa jotain leikkauksia.

Mutta ongelma on vähän siinä, että suurin osa ihmisistä haluaisi ammatin, jossa voi tehdä töitä rauhassa ilman jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä. Jos ei ole insinöörityyppisesti lahjakas, niin ei ole oikeastaan mitään alaa, jossa olisi tuollaiset työolosuhteet ja hyvä työllistyminen.

Vierailija
15/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi toki hakea korkeakoulutukseen jos ei sellaista vielä ole. Ja tokihan sitä saa sitten opintotukea jos ei ole niitäkään vielä 3. asteelle käyttänyt. Tai entäs opintovapaa (jos hommaat vakipaikan/tarpeeksi pitkän sijaisuuden ja sinnittelet sen vuoden ensin) ja aikuiskoulutustuki? Taitaa vaan heikentyä sen ehdot ja määrä ensi vuoden alusta.

Vierailija
16/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustukea voi hakea, jos on tietty määrä työhistoriaa takana. Se on parempi kuin opintotuki, vaikka siihen taidettiin juuri kohdistaa jotain leikkauksia.

Mutta ongelma on vähän siinä, että suurin osa ihmisistä haluaisi ammatin, jossa voi tehdä töitä rauhassa ilman jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä. Jos ei ole insinöörityyppisesti lahjakas, niin ei ole oikeastaan mitään alaa, jossa olisi tuollaiset työolosuhteet ja hyvä työllistyminen.

Aikuiskoulutustuen ehtona on se, että on opinto- tms. vapaalla voimassa olevasta työsuhteesta. Ei siis voi esim. työttömänä alkaa opiskella ja saada aikuiskoulutustukea. Heikennykset tulossa tod. näk. ensi vuoden alusta, ei ole vielä asioista eduskunta päättänyt.

Vierailija
17/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisessä työpaikassani lähärinä se sosiaalinen presenssi on todella kuormittavaa ja pakollista. Sitä samaa se on toisaalta ollut kaikissa duuneissa hoitoalalla. Se ei ole pääsyy, mutta se on yksi syy, miksi haluan alaa vaihtaa. Toiseksi väkivaltaiset asiakkaat/potilaat, sekä vastuukysymykset ihmisen hyvinvoinnista eivät viehätä minua enää. Uskon, että jostakin löytyy työpaikkoja, jossa painopisteet ovat muualla.

Vierailija
18/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajille pitäisi maksaa paljon enemmän palkkaa

Vierailija
19/19 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajille pitäisi maksaa paljon enemmän palkkaa

Olisin valmis tekemään duunia halvemmalla, jos pääsisin lähärin hommista pois :)