pääsykoetulosten odottajat
no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..
onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?
Kommentit (1328)
Käsittämättömän monimutkaiseksi on mennyt tämä hakuprosessi. Luojan kiitos ei tarvitse enää olla tällaisessa hulabaloossa mukana. Onnea teille nuoret, ihan kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tästä yliopistoon kysymyksen, mutta miten olen voinut saada enemmän pisteitä kuin alin valittu ja olla silti vain varasijalla? En ole ensikertalainen, mutta eikö pisteitäni pitäisi verrata siihen kiintiöön, mihin kuulun? Tuloskirjeessä oli siis pisteikseni ilmoitettu esim. 47,5 ja alin hyväksytty oli saanut 42 eli vähemmän kuin minä.
Tätä se (älytön) ensikertalaiskiintiö teettää. Opiskelijoiden tulee laskemaan ihan älyttömästi. Enää ei parhaat pääse sisään, vaan ensikertalaiset. Kustaan kyllä taas niin omiin nilkkoihin tässäkin uudistuksessa. Vielä kun pääsykokeet poistuu, niin ei kauaa keikuta kärkisijoilla maailmanlaajuisissa vertailuissa.
Onko muilla varasijat liikkuneet yhtään? Olen ollut pe asti sijalla 15, eikä sijoitus ole muuttunut..
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tästä yliopistoon kysymyksen, mutta miten olen voinut saada enemmän pisteitä kuin alin valittu ja olla silti vain varasijalla? En ole ensikertalainen, mutta eikö pisteitäni pitäisi verrata siihen kiintiöön, mihin kuulun? Tuloskirjeessä oli siis pisteikseni ilmoitettu esim. 47,5 ja alin hyväksytty oli saanut 42 eli vähemmän kuin minä.[/quote
voi että, tosi kurjaa! ja johtuu tosiaan tuosta ensikertalaiskiintiöstä. on vaan olisi uskonut, että piste-erot voisivat olla noin suuret. ihan suututtaa kaikkien niiden puolesta, joilta huonommin menestynyt on vienyt paikan. tämä uusi systeemi on äärimmäisen epäreilu ja muutenkin aivan älytön, eihän tässä todella uskalla ottaa enää paikkaa vastaan kuin alalta, mistä on täysin varma! se onkin kuumotellut, pääsin kirkkaasti sisälle ihan ok alalle, joka antoi vähän turhan turvallisuuden tunteen, että jos noin iisisti pääsee niin kyllähän sitä pääsee sitten ei-ensikertalaisenakin. mutta tuo on kyllä todella iso ero :/
saako kysyä, mikä ala on kyseessä? omaan kohteeseen oli sattumoisin tuo sama ja aika iso ensikertalaiskiintiö, 70 %.
kunpa jossain ilmotettaisiin ei-ensikertalaisten pisterajat, niin voisi arvioida, mitkä olisivat omat mahdollisuudet, jos nyt ottaa paikan vastaan.
ja tsemppiä sulle, harmittaa todella sun ja kaikkien niiden puolesta, jotka heikommat hakijat ovat tiputtaneet! :(
Pääsin Lto:ksi ja olisin päässyt opeksi ja yleistä kasvatusteidettä lukemaan pisteiden perusteella. Mutta halusin Lto kun rakastan lapsia huolimatta LTo paskasta palkasta.
Mutta en olisi pääsyt sosionomiksi (joka oli neljäs varavaravaihtoehto, jonne en varmaankaan olisi edes mennyt yliopiston ensikertalaiskiintiöiden takia)
Mutta tosiaan sosionomi ei ollut lähelläkään vaikka sain tosi hyvät pisteet kokeesta ja haastattelussa kerroin samoja juttuja kuin yliopiston pääsykokeessa :)
Vierailija kirjoitti:
Pääsin Lto:ksi ja olisin päässyt opeksi ja yleistä kasvatusteidettä lukemaan pisteiden perusteella. Mutta halusin Lto kun rakastan lapsia huolimatta LTo paskasta palkasta.
Mutta en olisi pääsyt sosionomiksi (joka oli neljäs varavaravaihtoehto, jonne en varmaankaan olisi edes mennyt yliopiston ensikertalaiskiintiöiden takia)
Mutta tosiaan sosionomi ei ollut lähelläkään vaikka sain tosi hyvät pisteet kokeesta ja haastattelussa kerroin samoja juttuja kuin yliopiston pääsykokeessa :)
Ei voi tulla valituksi kuin vain yhteen koulupaikkaan, eli et olisi päässyt opeksi. Sitäpaitsi luokanopettajaan on soveltuvuuskoe, miten olet siinä voinut käydä, jos pääsit ltoksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla varasijat liikkuneet yhtään? Olen ollut pe asti sijalla 15, eikä sijoitus ole muuttunut..
Opetushallituksen fb-sivun mukaan varasijat päivitetään tänään iltapäivällä ja sen jälkeen joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tulla valituksi kuin vain yhteen koulupaikkaan, eli et olisi päässyt opeksi. Sitäpaitsi luokanopettajaan on soveltuvuuskoe, miten olet siinä voinut käydä, jos pääsit ltoksi?
VOI JUMALAUTA. Kävin luokanopen soveltuvuuskokeessa myös ja yleisen kasvatustieteen pääsykokeessa (joka on eri kuin vakava)
Tietenkin pääsee vain ekaan vaihtoehtoon, MUTTA MUIDENKIN VAIHTOEHTOJEN pisterajat KERROTAAN ja niiden perusteella olisin päässyt
Väännänkö vielä enemmän rautalangasta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOI JUMALAUTA. Kävin luokanopen soveltuvuuskokeessa myös ja yleisen kasvatustieteen pääsykokeessa (joka on eri kuin vakava)
Tietenkin pääsee vain ekaan vaihtoehtoon, MUTTA MUIDENKIN VAIHTOEHTOJEN pisterajat KERROTAAN ja niiden perusteella olisin päässyt
Juuri näin. Tuo yksi tyyppi ei ilmeisesti ole koskaan hakenut yliopistoon :) jos luulee, että voi käydä vain yhdessä soveltuvuuskokeessa.. ja että pisterajoja muualle ei kerrottaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tästä yliopistoon kysymyksen, mutta miten olen voinut saada enemmän pisteitä kuin alin valittu ja olla silti vain varasijalla? En ole ensikertalainen, mutta eikö pisteitäni pitäisi verrata siihen kiintiöön, mihin kuulun? Tuloskirjeessä oli siis pisteikseni ilmoitettu esim. 47,5 ja alin hyväksytty oli saanut 42 eli vähemmän kuin minä.
Tätä se (älytön) ensikertalaiskiintiö teettää. Opiskelijoiden tulee laskemaan ihan älyttömästi. Enää ei parhaat pääse sisään, vaan ensikertalaiset. Kustaan kyllä taas niin omiin nilkkoihin tässäkin uudistuksessa. Vielä kun pääsykokeet poistuu, niin ei kauaa keikuta kärkisijoilla maailmanlaajuisissa vertailuissa.
Mä en kyllä ymmärrä mitä järkeä koko ensikertalaiskiintiössä on, ainakaan välivuosien kannalta. Paikat ei kuitenkaan lisäänny ja suosituimmille aloille täytyy silti pyrkiä monta kertaa. Yhtä suuri osa jää ilman opiskelupaikkaa edelleen ja joutuu välivuosia pitämään, jos tavoitteet ovat korkealla.
Ihan vastavalmistuneitakaan ei tällä oikein voi houkutella, koska esim tässä haussa ylioppilas vm 2016, ylioppilas vm 2014 ja ylioppilas vm 2010 olivat kaikki ensikertalaisia, jos kaksi edellistä on pitänyt x määrän välivuosia. Edelleen jengi voi päättää että hengailempas tässä pari vuotta ennen hakemista. Ja hyvä niin. Meillä on aika paljon isompi kasa syrjäytyneitä jos aletaan hankaloittamaan sisäänpääsyä jos et heti pyri/pääse.
Ainoa mihin tää vaikuttaa on alanvaihtajiin, jotka eivät alunperinkään ole olleet kallis rakenteellinen ongelma, vaan suomalaisten välivuosien korkea määrä. Tietääkseni ei voida sanoa että alanvaihtajia olis ollut niin paljon, että olisivat vieneet merkittävästi paikkoja ensikertalaisilta. Ensikertalaisia on jo ennen kiintiötä ollut selkeästi suurin osa sisäänpäässeistä.
Juuri tuli uutinenkin että ei ne kiintiöt oikeen vaikuttaneet mihinkään, paitsi tietty yksittäistapauksiin. Turhaa byrokratiaa ja todella typerä uudistus, varsinkin kun samalla rummutetaan sitä että pidetään normienpurkutalkoot.
T. Ensikertalainen ja juuri sisäänpäässyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh... Toivottavasti et suorita lton opintoja, ei tuollaisen ihmisen tule työskennellä lasten kanssa. Hyökkäätkö lastenkin kimppuun tuolla tavoin? Jos joku vastaa väärin tai ei ymmärrä, kuristatko kenties?
Pelottavaa, että olet läpäissyt soveltuvuuskokeet.
Joo Ei ole varasijat vielä päivittyneet. Ja sitten muuten, ainakin mun alalla jonne hain varasijapaikat täytetään sivujen mukaan nimenomaan ensikertalaisista. En ymmärrä miksi, ihan hirveän epäreilua! Itse olen ensikertalainen ja varalla, mutta mielestäni systeemi on todella surkea ja kuten joku kirjoitti - tässä kustaan omaan nilkkaan. Mitä teemme sillä, että "kaikki" nuoret hakijat hankkii koulutuksen katsomatta siihen, soveltuvatko ylipäätään korkeakouluopintoihin. Ja samalla ei-ekakertalaiset joilla jo olisi kokemusta opiskelusta eivät voi tulla valituiksi vaikka pisteet todellakin riittäisivät. Suomi ei nouse ylikouluttamalla ja jättämällä marginaaliin ne, jotka maailman ja työelämän muuttuessa tarvitsisivat uutta osaamista uusilta aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tuo yksi tyyppi ei ilmeisesti ole koskaan hakenut yliopistoon :) jos luulee, että voi käydä vain yhdessä soveltuvuuskokeessa.. ja että pisterajoja muualle ei kerrottaisi
Itseasiassa opiskelen Helsingissä luokanopettajaksi. Kun hain, pystyi osallistumaan vain yhteen soveltuvuuskokeeseen. Itse ainakin nimenomaan kävin siellä soveltuvuuskokeessa, mites sitten teillä, jos siellä ei käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä mitä järkeä koko ensikertalaiskiintiössä on, ainakaan välivuosien kannalta. Paikat ei kuitenkaan lisäänny ja suosituimmille aloille täytyy silti pyrkiä monta kertaa. Yhtä suuri osa jää ilman opiskelupaikkaa edelleen ja joutuu välivuosia pitämään, jos tavoitteet ovat korkealla.
Ihan vastavalmistuneitakaan ei tällä oikein voi houkutella, koska esim tässä haussa ylioppilas vm 2016, ylioppilas vm 2014 ja ylioppilas vm 2010 olivat kaikki ensikertalaisia, jos kaksi edellistä on pitänyt x määrän välivuosia. Edelleen jengi voi päättää että hengailempas tässä pari vuotta ennen hakemista. Ja hyvä niin. Meillä on aika paljon isompi kasa syrjäytyneitä jos aletaan hankaloittamaan sisäänpääsyä jos et heti pyri/pääse.
Ainoa mihin tää vaikuttaa on alanvaihtajiin, jotka eivät alunperinkään ole olleet kallis rakenteellinen ongelma, vaan suomalaisten välivuosien korkea määrä. Tietääkseni ei voida sanoa että alanvaihtajia olis ollut niin paljon, että olisivat vieneet merkittävästi paikkoja ensikertalaisilta. Ensikertalaisia on jo ennen kiintiötä ollut selkeästi suurin osa sisäänpäässeistä.
Juuri tuli uutinenkin että ei ne kiintiöt oikeen vaikuttaneet mihinkään, paitsi tietty yksittäistapauksiin. Turhaa byrokratiaa ja todella typerä uudistus, varsinkin kun samalla rummutetaan sitä että pidetään normienpurkutalkoot.
T. Ensikertalainen ja juuri sisäänpäässyt
Juuri tätä tarkoitan. Ihan saman verran sitä porukkaa sinne pääsee sisälle, kuin ennenkin. Nyt vaan on pisterajat ensikertalaisilla huomattavasti matalemmat, kuin sitten tässä toisessa kiintiössä pyrkivillä.
Jos toisessa kiintiössä olevalla on enemmän pisteitä, kuin ensikertalaisilla, on naurettavaa, että ns huonompi otetaan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa opiskelen Helsingissä luokanopettajaksi. Kun hain, pystyi osallistumaan vain yhteen soveltuvuuskokeeseen. Itse ainakin nimenomaan kävin siellä soveltuvuuskokeessa, mites sitten teillä, jos siellä ei käydä?
Minä hain ainakin tänä vuonna Ouluun sekä LTO että luokanopettajaksi. Kävin molemmissa soveltuvuuskokeissa ja meitä oli aika monta samanlaista...
mutta et voi käydä kuin yhdessä soveltuvuuskokeissa, jos sulla on valintana luokanopettaja Helsinki ja Oulu ja Jyväskylä. Vakavan jälkeen pitää valita yksi noista
Pääsin yliopistoon alalle mille halusinkin ja aluksi olin innoissani. Nyt olen alkanut epäilemään itseäni, että pärjääkö ja jaksaako opiskella sosiaalisten tilanteisen pelon kanssa ja riittääkö kumminkaan päätä. Amistaustainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hain ainakin tänä vuonna Ouluun sekä LTO että luokanopettajaksi. Kävin molemmissa soveltuvuuskokeissa ja meitä oli aika monta samanlaista...
mutta et voi käydä kuin yhdessä soveltuvuuskokeissa, jos sulla on valintana luokanopettaja Helsinki ja Oulu ja Jyväskylä. Vakavan jälkeen pitää valita yksi noista
Näin on, ilmeisesti tuo Hesassa luokaopeksi opiskeleva oli hakenut vain luokanopeksi eri yliopistoihin, silloin pääsee vain yhteen soveltuvuuskokeeseen. Mutta eri alalle hakeva tietenkin voi käydä molempien soveltuvuuskokeissa.
Ihan ilmiselvä asia. Kannattaa varmaan joskun lukea viesti, mihin on vastaamassa
Kävin yrittämässä ensimmäistä kertaa ilmoittautua tuolla Oili - ilmoittautumispalvelussa läsnäolevaksi opiskelijaksi ja joku ihmeen käyttökatko siellä on edelleen. Miten tää on tehty oikeesti näin hankalaksi?
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Vierailija kirjoitti:
Kävin yrittämässä ensimmäistä kertaa ilmoittautua tuolla Oili - ilmoittautumispalvelussa läsnäolevaksi opiskelijaksi ja joku ihmeen käyttökatko siellä on edelleen. Miten tää on tehty oikeesti näin hankalaksi?
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Käyttökatkoa herjaa mullekin. Vitun opintosolmu. Kaipaan edellistä hakukertaa kun piti ilmoittautua suoraan yliopiston sivujen kautta eikä klikkailla linkkejä opintopolusta.
No just. Harmittaa kun olen ihan selkeästi rajan yläpuolella sekä koe- että yhteispistejonossa. :(