Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla yläkroppaan verrattuna paksut jalat ja iso lantio? Sinulla voi olla lipoedema sairaus.

Vierailija
06.06.2016 |

Googlettelin päärynänmuotoisen vartalon vaatevinkkejä, kunnes törmäsin kuvaan jaloista. Jalat olivat kuin minulla: Iso ja leveä takapuoli, paksut reidet ja pohkeet ja selvä kaventuma nilkoissa (kuin kuminauha). Jalkaterät ovat normaalit. Yläkroppa on 2 numeroa pienempi kuin alakroppa ja kädet ovat jopa laihat. Kuva vei minut sivuille, joissa kerrotaan lipoedema/lipedema nimisestä yleisestä, mutta vähän diagnosoidusta sairaudesta. Siinä tiettyjen vartalon osien rasvakerros kasvaa ja alkaa painaa imusuonia. Rasvakerros paisuu paisumistaan, eikä laihduttaminen vaikuta sen kasvamiseen. Ainoina hoitomuotoina ovat melko tehoton lymfaterapia tai tehokas imusuonten alueen rasvaimu.
Oli musertavaa katsoa kuvia millaiseksi tämä tauti kehittyy. Rasvakudos tulee poimuttumaan ja siihen tulee makuuhaavojen kaltaisia haavaumia.
Tälle taudille ei ole edes suomenkielistä nimeä, vaikka jopa joka kymmenes nainen tulee tähän sairastumaan. Tauti on löydetty jo kohta 100v sitten ja sen hoitoon erikoistuneita sairaaloita on esim Saksassa useita.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti tiedosta. Taas yksi tauti jonka pelkään mulla olevan.

Vierailija
2/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää vaan totea itse. Jos jalkasi ovat tämmöiset:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/5c/76/77/5c7677936145468080d886453928ad38.jpg

voi sinulla olla tämä perinnöllinen sairaus. Huomaa miten jalat ovat massiiviset yläkroppaan verrattuna. Jalkaterät ovat "laihat". Jos henkilöllö olisi lymfoedema olisivat jalkaterätkin turvoksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kyse on normaalista aineenvaihdunnan hidastumisesta. Olen juuri tuon muotoinen, näin vanhempana. Nuorena olin hoikkaraajainen ja laiha. Tapahtui liikaa kuntosalia, elämää ja pari synnytystä. Hups, muutuin päärynäksi.

Vierailija
4/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä päärynäisyys ei ole merkki tästä sairaudesta; se on normaalia. Vasta kun rasvakudoksesi kehittää pientä ryynimäistä rakennetta, joka on koskettaessa kipeä, voit epäillä lipoedemaa. Pohkeen ympärys myös kasvaa huolimatta siitä millaisessa kunnossa olet muuten. Minulla rasvakudoksen paisuminen alkoi selvästi jo teini-iän jälkeen. Nyt lähentelen menopaussia ja rasvakudos on oikein ryöpsähtänyt. Paikoin olen silti suorastaan laiha.

ap

Vierailija
5/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipsan jalat

Sanalla lipoödeema tulee vastaan ihan kyseenalaisia hömppälinkkejä kauheilla kirjoitusvirheillä

http://www.jalkojesiparhaaksi.fi/laskimojen-vajaatoiminta

Lymfaödeema samoin näyttäisi olevan ihan huuhaata, jolla kaiken maailman spa-klinikat rahastavat. Ihan löytyy suomenkielellä.

http://www.lymfahuone.fi/

Vierailija
6/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kiinnostaa, jos lähes 10% tämän lukijoista sairastuu tähän enemmän tai vähemmän voimakkaasti.

Vierailija
7/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukekaa sitten täältä lekureiden kirjoittamia alkuperäisartikkeleita:

http://www.fatdisorders.org/research/lipedema-lipoedema-research-papers

Vierailija
9/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kavitaatiohoito tehoaa just tollaseen . Ei muuta kun hoitoon , hinnakasta on mutta sillä lähtee nuo rasvaturvotukset . Sit päälle viel ihoa kiinteyttäviä hoitoja jos lompakossa rahaa.

Vierailija
10/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Duodecimin linkin. Kyse näytti olevan lähinnä leikkauksiin (rintasyöpä) liittyvästä imunestekierron ongelmasta. Elefanttitautikin mainittiin. Ei varmasti kehity kymmenelle prosetille koko kansasta.

Vierailija
11/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten lukenut aikaisempia viestejä. Lipoedema ja lymfedema ovat eri sairauksia. Jälkimmäisenkin olemassa olo kiellettiin, joten todistin kyseessä olevan oikean tilan. Lymfedema näyttää erilaiselta kuin lipoedema vaikka molemmat yleensä ovat jaloissa.

Ps: Kavitaatio on humpuukia.

Vierailija
12/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

edema :D Se on ödeema suomeksi.

Kuulostaa ihan Tuksun jutuilta.

Vierailija
13/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä imusolmukkeita tuhoutuu/poistetaan muidenkin syöpien yhteydessä. Mulla on lymfödeema imusolmukkeiden poiston vuoksi, huono imunestekierto ja laskimovajaatoiminta aiheuttivat kuumeisen laskimotulehduksen, johon hoitona antibiootit, kompressiosukkia ja lääkärin suosittelema 15x lymfaterapia.

Lääkärit ovat sanoneet lymfaterapian olevan hyvin tehokasta.

Normaaleillakin ihmisillä voi varmaan olla hidastunut lymfakierto. Jos turvotusta on muista syistä tai ei ole mitään ongelmaa vaan halutaan vain hyvinvointihoito - silloin en tiedä, onko lymfaterapialla minkälaista vaikutusta.

Vierailija
14/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on sekä lymfodeema että lipodeema-diagnoosi, ulkomaisen erikoislääkärin tekemä. Suomessa ei ole nimittäin ole yhtään ainutta lymfologia eli lymfakierron sairauksiin erikoistunutta lääkäriä.

Voi olla siis joko nesteen kertymistä tai rasvankertymistä tai kumpaakin yhdessä kuten mulla.

Ja lipodeemassa on monta eri versiota, eli voi olla myös yläkropassa rasvakertymiä. Sairauden muodosta riippuen rasvaa soi sitten kertoa kehoon eri kohtiin. Joillakin voi siis olla ihan normaali hoikat kyynärvarret, mutta pullea olkavarsi.

On myös mahdollista, että jos jotkut imusolmukkeet tai kohdat imusuonista ovat päässeet vaurioitumaan, voi rasvaa tai nesteturvotusta voi olla toispuoleisesti eli vaan oikeassa jalassa tms.

Lipodeema ei ole siis ylipainoa vaan ihminen voi olla normaalipainoinen, mutta tietyissä kohdissa kehoa on rasvakertymiä. Lääkärit Suomessa eivät tunne tätä sairautta hyvin, joten eivät osaa erottaa asioita.

Itse huomaan, että suhteessa kehoon esim. kasvot ovat usein normaalit, samoin kädet ja jalkaterät. Lihavilla ihmisillä usein kasvojen muoto on eri kuin heidän ollessa normaalipainossa. Lipodeemassa taas ei eroa ole.

Vierailija
15/36 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eik melkein kaikilla naisilla oo? Siis paksut jalat... mmmm

Vierailija
16/36 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan toi tauti kans! Oon taistellut pohkeiden ja nilkkojen turvotuksen ja läskin kanssa sitten teini-iän ja mikään ei niitä laihduta, turpoavat vain enemmän iän myötä. Lääkäreillä olen käynyt useaan otteeseen suomessa ja eivät sano kuin että ihan normaalut ovat. Mutta ei ole!! Olen ollut 48kg ja 158 pitkä ja pohkeet 42 cm!!! Mitkään saappat ei ikinä ole mennyt mulla jalkaan!! Ei edes kumisaappaat!! Miettikää!! Ihan kamalaa!! Nyt olen 36 ja en ole koskaan kehdannut kesällä käyttää kuin pitkiä löysiä housuja tai pitkiä

Hameita!!! Muutamaan otteeseen mulle on kommentoitu että "kato mitkä mummopohkeet" ja ollaan kysytty "ootko ihan terve" jne... Ja tosi hassua että lääkärit sanoo että on normaali :D

Vierailija
17/36 |
12.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en löydä kumisaappaita mistään. Pohkeissa on nilkkaan asti kauttaaltaan koppurainen rasvakerros. Jalkaterä on laiha. Käsivarsissa on isot rasvakerääntymät kyynärpäihin asti ja kyynärvarret ja kädet ovat kuin 50kg painavan.

Vierailija
18/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
19/36 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä on tuo, valitettavasti. Olen yrittänyt selvittää millä sitä saisi helpotettua mutta eipä taida olla apua

Vierailija
20/36 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo rasvakerrostumat eivät taida hävitä kuin rasvaimulla. Jos laihduttaa, lähtee rasvakudos kaikkialta muualta ennen ja vasta ihan viimeisenä näistä lipoedema kerrostumista. Eli jos on valmiiksi laiha yläkroppa, laihduttaminen vie siitä vähätkin rasvat ja alaosa jää vielä suhteessa isommaksi.