Onko sinulla yläkroppaan verrattuna paksut jalat ja iso lantio? Sinulla voi olla lipoedema sairaus.
Googlettelin päärynänmuotoisen vartalon vaatevinkkejä, kunnes törmäsin kuvaan jaloista. Jalat olivat kuin minulla: Iso ja leveä takapuoli, paksut reidet ja pohkeet ja selvä kaventuma nilkoissa (kuin kuminauha). Jalkaterät ovat normaalit. Yläkroppa on 2 numeroa pienempi kuin alakroppa ja kädet ovat jopa laihat. Kuva vei minut sivuille, joissa kerrotaan lipoedema/lipedema nimisestä yleisestä, mutta vähän diagnosoidusta sairaudesta. Siinä tiettyjen vartalon osien rasvakerros kasvaa ja alkaa painaa imusuonia. Rasvakerros paisuu paisumistaan, eikä laihduttaminen vaikuta sen kasvamiseen. Ainoina hoitomuotoina ovat melko tehoton lymfaterapia tai tehokas imusuonten alueen rasvaimu.
Oli musertavaa katsoa kuvia millaiseksi tämä tauti kehittyy. Rasvakudos tulee poimuttumaan ja siihen tulee makuuhaavojen kaltaisia haavaumia.
Tälle taudille ei ole edes suomenkielistä nimeä, vaikka jopa joka kymmenes nainen tulee tähän sairastumaan. Tauti on löydetty jo kohta 100v sitten ja sen hoitoon erikoistuneita sairaaloita on esim Saksassa useita.
Kommentit (36)
Lisäisin vielä, että tutkimuksiin tulisi ehdottomasti mennä, koska hoitamattomana sairaus aiheuttaa uusia sairauksia!
Lipödeema on sairaus, ei itseaiheutettu tila. Kehoitan katsomaan Youtubesta videon Disease they call fat. Keski-Euroopassa ja mm. Englannissa kyseiseen tautiin on ihan hoitosuositus mutta Suomesta se puuttuu juurikin sen takia ettei asiantuntevaa lääkäriä/lymfologia Suomessa ole. Lipödeeman hoidossa puhutaan kokonaisvaltaisesta terapiasta, johon kuuluu lymfaterapian lisäksi kompressiotuotteet, fysioterapia, ravitsemussuunnittelu sekä ihon hoito. Tautia ei siis hoideta pelkällä manuaalisella hoidolla. Jotta hoito olisi tarpeeksi tehokas, niin sairaus pitäisi tunnistaa ajoissa (esim. sukurasitus) ja tähän ei valitettavasti ole Suomessa mahdollisuuksia (vielä...) Vakavissa tapauksissa hoitona on rasvaimu. Ja tämä on nimenomaan sairaudenhoitoa eikä kosmeettista kirurgiaa. Hoitamattomana tämä voi aiheuttaa muita ongelmia jalkoihin, esim ihottumat, säärihaavat ym imunestekierron häiriintymisen takia. Toimiva imunestekierto on elintärkeä.
Kyseessä on siis parantumaton tila mutta sitä voidaan hoitaa. Me ollaan vielä aika kaukana keski-Euroopan mallista missä eri sairausvakuutukset korvaavat hoidon (diagnoosi oltava!) ja tukituotteet. Terapeutin kannalta tämä on hieman turhauttavaa, koska hoito perustuu lääkärin tekemään arvioon ja diagnoosiin. Lymfaterapeutit ovat tämän taudin asiantuntijoita, koska he käyvät koulutuksessaan tarkkaan eri ödeema potilaiden hoidon. Oli sitten kyseessä syöpähoitojen jälkeinen turvotus (ei pelkästään rintasyöpä), traumojen/leikkausten jälkeinen turvotus tai synnynnäinen imusuonten vajaatoiminta.
Suomessa taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa lääkärit joilla on asiantuntemusta asiasta. Itse olen törmännyt kahteen. Valitettavasti tässä(kin) asiassa potilaan itse tulisi vaatia tutkimuksia ja hoitokin. Maakunnissakin on eroja. Joissakin paikoissa lymfödeeman hoitoon saa helposti maksusitoumuksen tai palvelusetelin mutta joissakin kaupungeissa tai sairaanhoitopiireissä niitä ei saa (koska ongelmaa ei osata tunnistaa...)
Jalat väärinperin kiinni perseessä Jäänyt paksumpipuoli alaspäin
Minulla on juuri toisinpäin, jalat ja käsivarret laihat mutta vatsani näyttää siltä kuin olisin raskaana. Voiko tämä olla jokin sairaus vai onko vain lihavuutta? Olen päälle kolmekymppinen.
Suomessa taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa lääkärit joilla on asiantuntemusta asiasta. Itse olen törmännyt kahteen. Valitettavasti tässä(kin) asiassa potilaan itse tulisi vaatia tutkimuksia ja hoitokin. Maakunnissakin on eroja. Joissakin paikoissa lymfödeeman hoitoon saa helposti maksusitoumuksen tai palvelusetelin mutta joissakin kaupungeissa tai sairaanhoitopiireissä niitä ei saa (koska ongelmaa ei osata tunnistaa...)[/quote]
Missä päin Suomea olet törmännyt lääkäreihin, joilla on asiantuntemusta? Tiedätkö minkälainen tilanne Helsingissä on maksusitoumuksen/palvelusetelin suhteen?
En tiedä etelä-Suomen tilannetta mutta Kuopion seudulla on ainakin paremmin maksusitoumuksia saanut lymfödeeman hoitoon. Helsingissä järjestetään skandinaavinen lymfologian kongressi syyskuun alussa ja siellä on muistaakseni kaikille avoin yleisöluento.
Niinkuin sanoin, harvassa on asiantuntijalääkärit. Fysiatrit tai sisätautilääkärit vois jotain tietää mutta ongelmana on ettei Suomessa edes lääkärikoulutuksessa käydä imusuonistoa tai sen toimintaa kunnolla läpi. Korjatkaa jos olen väärässä...
Kiinnostunut kirjoitti:
Suomessa taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa lääkärit joilla on asiantuntemusta asiasta. Itse olen törmännyt kahteen. Valitettavasti tässä(kin) asiassa potilaan itse tulisi vaatia tutkimuksia ja hoitokin. Maakunnissakin on eroja. Joissakin paikoissa lymfödeeman hoitoon saa helposti maksusitoumuksen tai palvelusetelin mutta joissakin kaupungeissa tai sairaanhoitopiireissä niitä ei saa (koska ongelmaa ei osata tunnistaa...)
Missä päin Suomea olet törmännyt lääkäreihin, joilla on asiantuntemusta? Tiedätkö minkälainen tilanne Helsingissä on maksusitoumuksen/palvelusetelin suhteen?
Helsingissä operoidaan plastiikkakirurgian polilla. www.avabella.fi on ensimmäinen blogi aiheesta Suomessa. Sairastan lipödeemaa ja olen blogin kirjoittaja. Tervetuloa tutustumaan blogiini!
Vierailija kirjoitti:
Pipsan jalat
Sanalla lipoödeema tulee vastaan ihan kyseenalaisia hömppälinkkejä kauheilla kirjoitusvirheillä
http://www.jalkojesiparhaaksi.fi/laskimojen-vajaatoiminta
Lymfaödeema samoin näyttäisi olevan ihan huuhaata, jolla kaiken maailman spa-klinikat rahastavat. Ihan löytyy suomenkielellä.
Lymfaödeema ei ole mitään huuhaata. Lymfaödeeman yleisin syy on usein harrastettu syöpään tarkoitettu "hoito", jossa nyhdetään imusolmukkeita potilaan elimistöstä minkä jälkeen imunestekierto joskus häiriintyy pahastikin. Mitään muuta iloa tästä leikkauksesta ei ole kuin se tarjoaa vähän lisätietoa syövän levinneisyydestä lääkäreille, jotka jo magneettikuvien ja tietokonetomografian perusteella pystyy melko varmaksi näkemään, onko syöpä levinnyt imusolmukkeisiin vai ei.
No nytkö löytyi mullekin lopulta diagnoosi? Olen aina syönyt terveellisesti ja urheillut mutta edes silloin kun olin kokoa 34-36 en saanut reisiä ja pohkeita ohenemaan. Näytin jalkojani gynekologille kysyen voisiko nesteen ja/tai rasvan kertyminen olla hormonaalista. Vastaukseksi sain pilkallisen naurahduksen että mene jumppaan vaan niin kuin olisin laiska sohvaperuna. Käyntikertomukseen vielä erikseen kirjattiin että potilas on huolestunut reisistään ikään kuin kyseessä olisi mielenterveysongelma. Näin hyvin lääkärit tuntevat alaansa, tämäkin lääkäri on erittäin tunnettu.
Ainakin googlekuvahaun perusteella stage 1 näkyy paljonkin.
Itse olen aina ollut pullanilkka, yläkropassa sitten paistaa rintaranka ja kylkiluut jopa painoindeksin ollessa 30. Sain laihdutettua nyt normaalipainoon mutta kumisaappaat ei mahdu jalkaan vieläkään :/
Mullakin taitaa olla tää. Lantio ja reidet leveät, kipeät, muhkuraiset polviin asti. Lantio vajaa 120cm, vyötärö 70cm. Käsivarsi myös läskinen ja selluliittinen, kyynärvarsi laiha, myös pohkeet ja muutenkin polvista alaspäin hoikka. Painoa melkein 100kg. On kyllä hullu kroppa mulla. Ihan laiha joistain kohdista ja toisista lihaa. Tää varmaan lipodeemaa?
Vierailija kirjoitti:
Aika monella kyse on normaalista aineenvaihdunnan hidastumisesta. Olen juuri tuon muotoinen, näin vanhempana. Nuorena olin hoikkaraajainen ja laiha. Tapahtui liikaa kuntosalia, elämää ja pari synnytystä. Hups, muutuin päärynäksi.
Ja höpö höpö! Minulla oli tämä sairaus jo teini-ikäisenä. Olen perinyt tän äitini suvusta. Äidilläni on samanlaiset jalat ja muutamalla hänen siskoistaan. Samoin serkuillani. Tähän ei auta mikään liikunta. Tuskin edes bodaus. Tein raskasta ruumiillista työtä ja ajoin työmatkat fillarilla, 22 km joka päivä. Hauis oli kohtalainen mutta jalkoihin ei vaikuttanut mikään rääkki. En ole käynyt vuosikymmeniin uimassa julkisella paikalla, koska häpeän jalkojani. Nyt viisikymppisenä kivut alkaa olla kohtalaisen kovia. Lyhytkin muutaman tunnin mittainen jalkeilla olo, ja jalat on kuin tulessa.
Suomessa ei hoideta muuta kuin diabetesta. Lääkärit varmasti tietää tän sairauden mutta julkiset varat halutaan ohjata muualle, jopa ulkomaille, joten jos potilas kysyy lääkärin mielipidettä tästä tai jostain muusta sairaudesta, tekeytyy lääkäri tietämättömäksi. Kymmenet lääkärit ja fysioterapeutit on nähneet munkin jalat eikä kukaan oo sanonut, että sulla on lipodeema. Osa on käskynyt laihduttamaan! Oon 175 cm pitkä, alimmillani oon painanut aikuisiässä 59 kg ja jalat oli silloinkin täynnänsä selluliittia ja varsinkin säärissä tuntui voimakasta kipua, jos oli esim. kävellyt pidemmän aikaa.
Ennemmin maksavat työkyvyttömyyseläkettä kuin parantavat sairauksia. Tähänkin auttais rasvaimu, jotta jaloista sais painoa pois. Mullakin on polvien nivelet jo paskana. En pääse kyykkyyn.
Tuphon vielä jatkan, että mullakin on aina ollut hoikan kasvot ja käsivarret mutta kumi- ja talvisaappaita ei meinaa löytyä, kun pohkeet on jo niin paksut. Talvisaappaissa ei mee vetoketju kiinni, kumpparien on oltava lyhytvartiset. Vituttaa eniten nää kivut, kankeus ja jalkojen ihon arkuus. Pelkkä ihon hively tuntuu polttavalta, kirvelevältä. Miksi vitu$$a munkin piti saada nää pa$kageenit.
Ennenwanhaan sitä kutsuttiin naiseudeksi.
Suomessa tämä sairaus on huonosti tunnettu, mutta olen juuri aloittanut blogin aiheesta. Tervetuloa lukemaan www.beautifullifewithlipodema.fi
Hoitokeinoja on kyllä ja jos sairaudesta kärsivällä on kipuja, hänen pitäisi vaatia päästä tutkimuksiin ja pääsee kyllä rasvasta eroon kunnallisellakin!