”Anna teinin nukkua pitkään lomalla”
http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/teini/outi_saarenpaa_heikkila_anna_…
Sen kun nukkuu, ei häiritse ketään että nukkuu puoleen päivään kuten tekeekin.
Mutta illalla ei perhana vie kolistella kun aamulla töihin lähtevät pistää nukkumaan. klo 22 jälkeen ollaan omassa huoneessa ja hiljaa. Katsokoon telkkari tai roikkukoon netissä pikkutunneille, kunhan antaa muiden nukkua.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne teinit sitten tekevät myöhään yöllä, jota ei voisi tehdä aamupäivällä? Minusta on aika oleellista, että koko perhe elää suunnilleen samaa rytmiä. Miten esim. yhteiset ruokailut järjestetään jos yhden lounas on toisten päivällinen?
Minä ainakin luin, kuuntelin musiikkia (kuulokkeilla) ja kirjoitin. Teen samoja asioita nyt aikuisenakin. Eipä se ollut kenellekään ongelma, että joskus menin suoraan sängystä päivällispöytään ja join aamukahvit vasta sen jälkeen.
Ilmeisesti aika monet luovat ihmiset ovat nimenomaan iltavirkkuja. En sitten tiedä mistä se johtuu, että illalla saa enemmän aikaan ja mielikuvitus toimii vilkkaammin. Ja sitä en ymmärrä, miksei voida hyväksyä että jotkut vaan ovat ilta- ja toiset aamuihmisiä, vaan pidetään aamuihmisille luontaista rytmiä oikeampana.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän erimieltä. Kesäaamut ovat ainutlaatuisia ja ihania. Moniin urheilulajeihin optimaalinen aika. Ennemmin kannatan lounaan jälkeistä pientä siestaa...ja näin kuitenkin voi valvoa himpun pidempään menettämättä rytmiä.
Koneet eivät kuulu lastemme kesälomaan. Niitä räplätään riittämiin muina aikoina. Sadepäivät ovat toisinaan haasteellisia, mutta aina voi pelata korttia, lautapelejä, kokkailla tai katsoa kiinnostavia dokumentteja.
Niin no, kesäaamut on SUN mielestä ainutlaatuisia ja ihania. Ja SÄ tykkäät urheilla juuri silloin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että teinit on sun kanssa samaa mieltä. Ne ehkä tykkää urheilla ihan muuhun aikaan ja ne ei ehkä pidä kesäaamuja mitenkään erityisen ihanina. Ne kun on ihan eri ihmisiä. Mikä tarve sulla on sulloa koko perheesi omaan muottiisi, anne heille vähän mahdollisuutta tehdä sitä mitä he itse haluavat tehdä ja mahdollisuuden tehdä sitä oman rytminsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne teinit sitten tekevät myöhään yöllä, jota ei voisi tehdä aamupäivällä? Minusta on aika oleellista, että koko perhe elää suunnilleen samaa rytmiä. Miten esim. yhteiset ruokailut järjestetään jos yhden lounas on toisten päivällinen?
Taas yksi näistä perhekaheleista. Eikö teidän perheessä ole yksilöitä lainkaan? Tuletteko aina perheenä paikalle, vaikka vain yksi olisi kutsuttu?
Vierailija kirjoitti:
Siten että istutaan pöytään ja syödään sitä mitä tarjolla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän erimieltä. Kesäaamut ovat ainutlaatuisia ja ihania. Moniin urheilulajeihin optimaalinen aika. Ennemmin kannatan lounaan jälkeistä pientä siestaa...ja näin kuitenkin voi valvoa himpun pidempään menettämättä rytmiä.
Koneet eivät kuulu lastemme kesälomaan. Niitä räplätään riittämiin muina aikoina. Sadepäivät ovat toisinaan haasteellisia, mutta aina voi pelata korttia, lautapelejä, kokkailla tai katsoa kiinnostavia dokumentteja.
Niin no, kesäaamut on SUN mielestä ainutlaatuisia ja ihania. Ja SÄ tykkäät urheilla juuri silloin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että teinit on sun kanssa samaa mieltä. Ne ehkä tykkää urheilla ihan muuhun aikaan ja ne ei ehkä pidä kesäaamuja mitenkään erityisen ihanina. Ne kun on ihan eri ihmisiä. Mikä tarve sulla on sulloa koko perheesi omaan muottiisi, anne heille vähän mahdollisuutta tehdä sitä mitä he itse haluavat tehdä ja mahdollisuuden tehdä sitä oman rytminsä mukaan.
Mekin käytiin teineinä läheisen urheilukentän patjalla pomppimassa ja lojumassa keskellä öitä. Ylös ei oikeastaan koskaan noustu ennen puoltapäivää. Lomalla otetaan rennosti ja siihen kuuluu yökukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin sellaista asiantuntijaa jolla olisi rokeutta sanoa tämä ääneen sensijaan että kannustaa murkkuja valvomaan.
Ei ihme että niin moni nuori on masentunut ja popsii lääkkeitä, uni on niin tärkeää ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Kuka nyt niitä teinejä varsinaisesti kannustaa valvomaan? Itse olen aina ollut huono nukkumaan (ihan tarhaikäisestä asti), eikä se yhtään auttanut, että lomallakin kiskottiin ylös kukonlaulun aikaan. Ja ihan hipihiljaa omassa huoneessani lueskelin, uni ei vaan tullut silmään - etenkään valoisina öinä.
Sama pätee edelleenkin - luonnollinen unirytmi on jotain aamukahden ja -kymmenen välillä. Toki työelämä pakottaa heräämään aikaisemmin, mutta eipä se 20 vuoden työssäkäynti ole sitä luonnollista, parasta unirytmiä onnistunut muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan ala-asteikäisenä herätys kesällä joka aamu kello 8. Ylä-asteella ehkä sitten hiukan myöhemmin, ei kutenkaan koskaan yhdeksän jälkeen. Illalla sai valvoa niin pitkään kun tahtoi, kunhan jaksoi aamulla nousta pirteänä. Ihan hyvä systeemi oli omasta mielestäni.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteinen ateriointi meni näin: Minä ja broidi mentiin omiin huoneisiimme syömään, faija meni olkkariin syömään läppärin äärelle ja mutsi makkariin tv:n äärelle. Epäilen että tämä olisi onnistunut myös, jos yhden lounas olisi ollut muiden päivällinen
Hyvä muistutus tämä keskustelu. Itse nukuin teininä myöhään. Luin öisin kirjoja ja kirjoittelin runoja. Vanhemmat lähtivät aamuisin töihin ja jättivät meidät teinit nukkumaan.
Pitää muistaa antaa omien teinien nukkua nyt kesällä. Aikaisemmin olen hetätellyt klo 10 tienoilla, jottei mene ihan päälaelleen rytmit. En edes ajatellut, että klo 10 on jonkun mielestä aikaisin...
Meillä on koko perhe kesät lomalla, kun ollaan opettajaperhe. Kun lomailee 2,5kk olen kokenut, että täytyy lomaankin tehdä joku oma arkirytminsä. Kyse on kuitenkin aika isosta osaa vuotta.
Meillä saa kyllä valvoa, mutta hiljaisuus on kello 22, koska minulla soi herätyskello 4:30. Ennen hiljaisuutta pitää käydä suihkussa, föönata hiukset ja suorittaa muut äänekkäät aktiviteetit. Kaverit eivät myöskään ole kylässä tuota myöhempään arkisin.
Minä suoriudun aamutoimistani aika vähin äänin, sillä aamupalan teen illalla mukaan otettavaksi, suihkussa käyn illalla yms, mutta taatusti talossa on meteliä siinä 6:30-7:30 välillä, kun mieheni ja vanhin tyttäreni lähtevät töihin ja kesätöihin. Siihen on sitten vaan sopeuduttava, sillä kyllä meilläkin ensisijaisia ovat töissäkävijät - lomalaiset saavat nukkua vaikka päiväunet, jos yöunia on lähtijät häirinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin sellaista asiantuntijaa jolla olisi rokeutta sanoa tämä ääneen sensijaan että kannustaa murkkuja valvomaan.
Ei ihme että niin moni nuori on masentunut ja popsii lääkkeitä, uni on niin tärkeää ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Kuka nyt niitä teinejä varsinaisesti kannustaa valvomaan? Itse olen aina ollut huono nukkumaan (ihan tarhaikäisestä asti), eikä se yhtään auttanut, että lomallakin kiskottiin ylös kukonlaulun aikaan. Ja ihan hipihiljaa omassa huoneessani lueskelin, uni ei vaan tullut silmään - etenkään valoisina öinä.
Sama pätee edelleenkin - luonnollinen unirytmi on jotain aamukahden ja -kymmenen välillä. Toki työelämä pakottaa heräämään aikaisemmin, mutta eipä se 20 vuoden työssäkäynti ole sitä luonnollista, parasta unirytmiä onnistunut muuttamaan.
Sama juttu töihin herään väkisin ja luonnollinen rytmi on myöhään valvomista. Ennen puoltayötä turha yrittää nukahtaa. Päikkäreitä en ota enään koskaan, se virhe maksaa valvomisena seuraavan yön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu töihin herään väkisin ja luonnollinen rytmi on myöhään valvomista. Ennen puoltayötä turha yrittää nukahtaa. Päikkäreitä en ota enään koskaan, se virhe maksaa valvomisena seuraavan yön.
Sama juttu minullakin. Olen luonnostani yöihminen enkä ole pystynyt muuttamaan sitä mitenkään, vaikka saankin itseni aamuisin ainakin jotenkin hereille kun on pakko. Myös silloin, kun jonkun vuoden menin töihin kuudeksi. Se kuuteen meneminen muuten sekoitti unirytmini kokonaan, enkä pystynyt nukkumaan kuin unilääkkeillä. Onneksi äiti on myös iltavirkku eikä ole koskaan pakottanut ylös liian aikaisin.
Ja niistä muka ihanista kesäaamuista. EIhän niitä voi mitenkään verrata kesäiltoihin ja öihin. Ajatelkaa nyt kuikan huutoa iltahämärissä, usvaa pelloilla, upeita auringonlaskuja ja -nousuja, sitä kun on sopivan viileää lähteä lenkille... Miten mikään aamu voisi olla ihanampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu minullakin. Olen luonnostani yöihminen enkä ole pystynyt muuttamaan sitä mitenkään, vaikka saankin itseni aamuisin ainakin jotenkin hereille kun on pakko. Myös silloin, kun jonkun vuoden menin töihin kuudeksi. Se kuuteen meneminen muuten sekoitti unirytmini kokonaan, enkä pystynyt nukkumaan kuin unilääkkeillä. Onneksi äiti on myös iltavirkku eikä ole koskaan pakottanut ylös liian aikaisin.
Ja niistä muka ihanista kesäaamuista. EIhän niitä voi mitenkään verrata kesäiltoihin ja öihin. Ajatelkaa nyt kuikan huutoa iltahämärissä, usvaa pelloilla, upeita auringonlaskuja ja -nousuja, sitä kun on sopivan viileää lähteä lenkille... Miten mikään aamu voisi olla ihanampi?
Lääkkeet on ihan perseestä. Kemiallinen uni ei pahemmin virkistä ja ne koukuttaa äkkiä. Aamuvirkkujen yteiskunnan syytä kun joutuu nappien avulla nukkumaan. Varoituksen sana kaikille, älkää ottako uninappeja ellei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Väliäkö sillä on millä nimellä sitä ateriaa kukakin kutsuu? :D
Vierailija kirjoitti:
Kesäyöt ovat sitten taas mun mielestä ainutlaatuisia ja ihania. Ei ole juuri mitään ihanampaa kuin kesäyön tuoksu ja kirkas tähtitaivas. Kuumana kesänä yö on parasta aikaa ulkoilla kun ei kaiken aikaa tarvitse pyyhkiä hikeä ja jaksaa jotain tehdäkin.
Teinin rytmi on luonnostaan vähän myöhempi kuin aikuisen. Se muuttuu "kunnon ihmisten malliin" osalla luonnostaan, joten älkää huoliko, kyllä ne teinit ehtii myöhemminkin nauttia aamuista. Nuoren kehittyvät aivot tarvitsevat unta, ja parasta on nukkua silloin kun nukuttaa. Jos teiniä nukuttaa aamupäivällä, on ihan turha selittää iltayön unen tarpeellisuudesta; jos uni ei tule niin ei tule. Loman pointti on se että saa olla niinkuin hyvältä tuntuu. Antakaa nuoren nauttia vapaudestaan! (Sitä ei kauaa kestä)
Olen itse ollut aina suhteellisen aamuvirkku, en teininä lomillakaan nukkunut pitkään. Itse asiassa en ole ikinä nukkunut puoleen päivään asti. Muistan kuitenkin katkerasti sen kun ollessani nuori minä yhden kerran nukuin pitkään ollessamme mökillä ja isäpuoleni herätti minut huudon kanssa että täällä sitä maataan persus homeessa kun toiset tekee jo hommia ja mitä lie muuta mesosi. Kello oli siis ehkä kymmenen ja se oli se yksi kerta kun nukuin pidempään!
No, nyt minulla on oma teini joka saa kesälomallaan valvoa ja nukkua oman halunsa mukaan, en syyllistä enkä arvostele. Tytön rytmi on edellisinä kesinä ollut vaihteleva, välillä valvoo aamuun ja nukkuu päivän ja sitten saattaa herätä aamulla jo ennen kuin minä lähden töihin ja tulla kanssani aamupalalle. Tänä vuonna hän on kesätöissä kaksi viikkoa juhannuksesta eteenpäin mutta muuten hän on vapaa nauttimaan kesästään siten kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Teineillä ei ole enää montaa kesää aikaa nauttia pitkästä vapaasta lomasta. Pian tulee kesätyöt, opiskeluaikana on luksusta jos ehtii pitää viikon tai pari lomaa. Ja sitten työelämässä voi mennä aikaa, että saa täydet lomat ja silloin on jo sitten muitakin velvollisuuksia. Antakaa nyt jumalauta teinienne nauttia nyt kun vielä voivat! Sitä paitsi mikään ei lataa akkuja niin hyvin kuin nukkua silloin kun nukuttaa, ihan turha pakottaa ketään herätyskelloelämään jos koulun tai töiden vuoksi ei ole pakko.
Peukku tälle. Teini ei enää varmaan koskaan tule viettämään niin huolettomia kesiä kuin nyt, joten miksi nipottaa jostain niin vähäpätöisestä asiasta kuin lomalla nukkuminen?
Mun unirytmi on näin valoisana vuodenaikana ihan sekaisin, vaikka kesäloma alkoikin. Aamuisin herään viimeistään kuudelta, eikä uni maita väsymyksestä huolimatta. Olen aina herännyt automaattisesti parista minuutista tuntiin ennen mahdollista herätystä, sillä minulle on jäänyt paha stressi edellisen puhelimeni herätyksistä, joista sydän hyppäsi kurkkuun sen metelin alettua. Yöllä herään lukuisia kertoja, milloin juna menee ohi taloa tärisyttäen ja milloin mistäkin syystä. Päivisin alkaa 12 jälkeen väsymys puskea ylivoimaisesti ja silmät eivät vain pysy auki. Jos nukahdan, menee helposti parikin tuntia, ennen tokkurassa heräämistä. Iltaisin joko väsyttää jo kahdeksalta niin paljon, ettei jaksa valvoa tai valvon helposti yli 24, nukun paskat yöunet ja herään silti aikaisin. Pimennysverhosta huolimatta. Toki mielummin nukkuisin kunnolla ja pitkään, mutta ei auta kun unirytmi on mitä on.