”Anna teinin nukkua pitkään lomalla”
http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/teini/outi_saarenpaa_heikkila_anna_…
Sen kun nukkuu, ei häiritse ketään että nukkuu puoleen päivään kuten tekeekin.
Mutta illalla ei perhana vie kolistella kun aamulla töihin lähtevät pistää nukkumaan. klo 22 jälkeen ollaan omassa huoneessa ja hiljaa. Katsokoon telkkari tai roikkukoon netissä pikkutunneille, kunhan antaa muiden nukkua.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin anna. Liian hyvin muistan omat teinikesät ja isän mekastamisen klo 10 oven takana: "Ei täällä puoleen päivään nukuta. Nyt ylös sieltä."
Minullakin on muisto lapsuudesta kun isä on poikkeuksellisesti tullut kesällä kotiin lounaalle klo 11 maissa kun minä olin kesälomalla. Heräsin siihen kolinaan eteisessä ja tiesin jo aivan paniikissa yrittää nousemaan äkkiä ylös, mutta en ehtinyt kun isä oli jo ovella huutamassa ja raivoamassa siitä että olen vieläkin nukkumassa.
Ai kauheeta, sympatiat sulle :/ Inhottavaa toimintaa isältäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin anna. Liian hyvin muistan omat teinikesät ja isän mekastamisen klo 10 oven takana: "Ei täällä puoleen päivään nukuta. Nyt ylös sieltä."
Minullakin on muisto lapsuudesta kun isä on poikkeuksellisesti tullut kesällä kotiin lounaalle klo 11 maissa kun minä olin kesälomalla. Heräsin siihen kolinaan eteisessä ja tiesin jo aivan paniikissa yrittää nousemaan äkkiä ylös, mutta en ehtinyt kun isä oli jo ovella huutamassa ja raivoamassa siitä että olen vieläkin nukkumassa.
Ei tuollainen ole ihan tervettä. Isäsi tarvisi terapiaa.
Ollaan vaimon kanssa 45-vuotiaita ja nautittu pitkään nukkumisesta koko elämän. Meidän 13-vuotias saa teinipoika saa herätä silloin kun herää. Kyllä 190 koulupäivän verran lukuvuodessa on pakko herätä aikaisin niin kesällä saa levätä. En ymmärrä, mitä poikakin sitten aikaisin tekisi ylhäällä.
Mikä siinä on niin kamalaa, että teini nukkuu? Se kuuluu ikään, aikuistuessa ei enää edes pystyisi nukkumaan niin paljon, kun ei ole samaa unen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika hämmästynyt siitä että teinien yökukkumiseen suhtaudutaan näinkin sallivasti. Murrosikäiselle on tärkeää erityisesti iltayön uni, siksi rytmistä olisi suositeltavaa pitää kiinni lomallakin. Esimerkiksi yövuoroa tekevillä on käänteisellä unirytmillä todettu olevan vaikutuksia terveyteen. Kaipaisin sellaista asiantuntijaa jolla olisi rokeutta sanoa tämä ääneen sensijaan että kannustaa murkkuja valvomaan.
Ei ihme että niin moni nuori on masentunut ja popsii lääkkeitä, uni on niin tärkeää ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Monen teinin sisäinen unirytmi on sellainen, että unen saaminen viivästyy, jolloin nukahtaa parhaiten keskiyön jälkeen. Vaikka olisi kymmeneltä pedissä, niin voi vielä valvoa tunteja.
Meillä vanhimmat lapset 11 ja 12 v. Sänkyyn viimeistään 9.30 illalla ellei ole jotain tosi poikkeuksellista. Kesälläkin. Aamulla heräävät 6.30-8.00 tienoilla.
Eivät valita ja käytännöllistä kun koko perhe suunnilleen samassa rytmissä. Eilenkin mentiin mummolle jo 9 aamulla pihahommiin lasten kanssa. Nyt lapset aamiaisella ja kohta lähdetään kantamaan loput polttopuumme sisään. Meillä aamusta mennään ulos hommiin ja keskipäivän kuumuudessa ollaan sitten sisällä. Päivällä pelaavat ym.
Toki jos perustelisivat riittävän hyvin miksi pitäisi illalla saada valvoa niin onnistuisi sekin.
En vain ole vielä ymmärtänyt miksi aamupäivän tunnit olisivat tärkeitä nukkua ja illasta taas kukkua. Satunnaisesti ok mutta ei jatkuvasti.
Lapsesi eivät ole vielä teinejä. Tule kertomaan parin kolmen vuoden päästä kuinka mielellään lapsesi menevät 21:30(ei 9:30) nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhimmat lapset 11 ja 12 v. Sänkyyn viimeistään 9.30 illalla ellei ole jotain tosi poikkeuksellista. Kesälläkin. Aamulla heräävät 6.30-8.00 tienoilla.
Eivät valita ja käytännöllistä kun koko perhe suunnilleen samassa rytmissä. Eilenkin mentiin mummolle jo 9 aamulla pihahommiin lasten kanssa. Nyt lapset aamiaisella ja kohta lähdetään kantamaan loput polttopuumme sisään. Meillä aamusta mennään ulos hommiin ja keskipäivän kuumuudessa ollaan sitten sisällä. Päivällä pelaavat ym.
Toki jos perustelisivat riittävän hyvin miksi pitäisi illalla saada valvoa niin onnistuisi sekin.
En vain ole vielä ymmärtänyt miksi
aamupäivän tunnit olisivat tärkeitä nukkua ja illasta taas kukkua. Satunnaisesti ok mutta ei jatkuvasti.
Minäpä kerron,
Kyse on siitä että aikaisin aamulla (siinä 8-11) ei oikeastaan koskaan tapahdu mitään sellaista, mitä tapahtuu esimerkiksi lämpimänä kesäyönä 00.00-03.00. Myös netti on yöllä aktiivisempi, kuin päivällä.