Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihakset nykii jatkuvasti!

Vierailija
16.02.2023 |

Hei Vauvan väki.

Haluaisin kysyä teiltä, että onko teillä koskaan ollut tällaista vaivaa ja mikä siihen oli syynä?

Ongelmani on siis reilu vuosi sitten alkanut lihasten jatkuvasti nykii, joka pahenee iltaan kohti. Enemmän näitä on alaraajoissa, mutta myös yläkehossa näkyy paljon. Nykinä on samankaltaista kuin elohiiret, mutta voimakkaimpia. Viime aikoina lihakset ovat hyvin krappailevat urheilussa ja se myös on pahenemaan päin.

Lääkärissä olen käynyt ja useasti. Löytynyt on kilpirauhasen vajaatoiminta, tsh nyt 1,5, aivolisäkeskasvain(prolaktinooma), nestetasapainossa ei vikaa ei kortisolissa, ei kalsiumia säätelevissä hormoneista, ferritiini 60.
Paljon muutakin on mitattu, en vain muista juuri.

Lääkäritkin tuntuu jo luovuttavan, että mistä nyt sitten on kyse, mutta itseäni mietityttää.

Onko kellään ajatusta mitä tämä nykiminen ja kamppailu voisi olla? Meinaa mennä jo unetkin...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta täällä on aina!!!

Vierailija
2/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan magnesium lisää kokeillut ajat sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota käyttöön lisäravinteena magnesium. Mieluusti sellainen valmiste, missä on montaa eri magnesiumia, niin imeytyy parhaiten. Syö päivittäin n. 1 kk ja seuraa alkaako vaikuttamaan? Vaatii siis oman aikanasa ennen kuin tuloksia näkyy.

Vierailija
4/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Liikutko paljon? Minä liikun ja jos on paljon taukoa liikunnasta, niin jalat nykivät armottomasti. Mulla menee ohi liikunnalla.

Vierailija
5/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS

Vierailija
6/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi 20 vuotta sitten noin 25-vuotiaana tuon tyyppinen nykiminen, jota kuvailit. Istumatyössä sitä tuntui usein pohkeissa, välillä vatsassa, kyljessä, missä milloinkin. Samalla oli koko ajan outo tunne, että jotain on vialla. En kuiteniaan käynyt lääkärillä asiasta ja välillä oli kausia, että nykiminen ei ollut niin runsasta. Jossain vaiheessa alkoi voimakkaat vatsakivut ja monien vaiheiden jälkeen minulla todettiin erittäin kiinnikkeiden endometrioosi ja minulle tehtiin leikkauksia vatsan alueelle, jolla pesäkkeet ja kiinnikkeet yritettiin saada pois. Leikkausten jälkeen nykiminen loppui. En tiedä, johtuiko nykiminen endometrioosista, mutta tällainen kokemus minulla on. Lopullisesti endo häädettiin myöhemmin kohdun ja munasarjojen poistamisella. Nykiminen ei ole palannut. Olen miettinyt joskus, että voisiko olla niin, että se ei ollutkaan lihasten nykimistä, vaan endometrioosi jotenkin liikkui verisuonissa pitkin kehoa. Olen lukenut, että pesäkkeitä voi löytyä muualtakin, kuin vatsan alueelta, jopa silmäluomista!

En tarkoita, että sinulla olisi sama juttu kuin minulla, mutta nykiminen kyllä kuulosti tutulta.

Vierailija
7/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön magnesiumia niin pysyy lihakset kunnossa ja kramppaaminen loppu.

Vierailija
8/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ALS

Luultavasti jokin rappeuttava sairaus.

Vierailija
9/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selästä voi johtua

Hermopinne

Liikunta usein auttaa

Istumatyö on pahasta

Vierailija
10/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Magnesiumia syönyt olen säännöllisesti jo vuosia. Ei siis apua.

Urheilin ennen paljon, jopa 20h viikossa, nykyisin 5h. Tämä ero on tullut viimeisten muutamien vuosien aikana ja itse ajattelen sen johtuneen tuosta kilpparista... lihakset vain alkoivat kerätä maitohappoa enemmän ja enemmän, eikä palautumista tapahtunut enää.

Istumatyössä en ole, liikettä tulee kyllä.

Hermopinne ja endometrioosi menee tutkintaa. Menkat on aina olleet kipeät, mutta kilpparin ja tuon kasvaimen vuoksi menkkoja ei ole piikkiin aikoihin ollut. Tosin nyt ne ovat palanneet!

Vierailija
11/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista. Magnesiumia syönyt olen säännöllisesti jo vuosia. Ei siis apua.

Urheilin ennen paljon, jopa 20h viikossa, nykyisin 5h. Tämä ero on tullut viimeisten muutamien vuosien aikana ja itse ajattelen sen johtuneen tuosta kilpparista... lihakset vain alkoivat kerätä maitohappoa enemmän ja enemmän, eikä palautumista tapahtunut enää.

Istumatyössä en ole, liikettä tulee kyllä.

Hermopinne ja endometrioosi menee tutkintaa. Menkat on aina olleet kipeät, mutta kilpparin ja tuon kasvaimen vuoksi menkkoja ei ole piikkiin aikoihin ollut. Tosin nyt ne ovat palanneet!

Piti vielä sanoa, että olen 39.v. ja rappeuttavat sairaudet/ ms-tauti on ne, jota nyt itsekin olen tässä pyöritellyt mielessä. Siksi oikeastaan kysynkin, onko kenelläkään kokemusta muusta?

Kiitos kaikille.

Vierailija
12/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko vettä tarpeeksi? Entä vissyä? Novelle/bonagua. Mulla kramppaa heti jos en juo tarpeeksi vettä, kesällä menee vissyä enemmän.

Vierailija
13/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla long covidin keskeisimpiä oireita tuo nykiminen.

Vierailija
14/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi. Mulla oli noita, elohiiriä lihaksissa tosi paljon. Hirveää oli, luulin että ALS. Jäin töistä pois pitkälle vapaalle, lisäsin liikuntaa ja hyvinvointiin panostamista kaikella tavalla. Nykiminen loppunut. 

Vierailija
15/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nykinyt 7 vuotta enemmän tai vähemmän. Ei muita oireita.

Katsopa benign fasciculation syndrome. Löydätkö jotain tuttua ?

Vierailija
16/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalium?

B-vitamiinit?

Ms-tauti?

Fibro?

Vierailija
17/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut lihasten nykymistä teini-iästä saakka. Kova liikunta sekä stressi pahentaa tilannetta.

Olen kärsinyt ko oireista nyt 40 vuotta.

Vierailija
18/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen lihasten nykiminen ja kramppaaminen taitaa olla aika yleistä. Välillä nykii ja kramppaa enemmän, välillä vähemmän. Omalla kohdallani lääkäri vain nosteli hartioitaan, eikä osannut arvioida mitään syitä eikä myöskään määrännyt mitään tutkimuksia.

Aloin syödä magnesiumia, mutta en havainnut siitä mitään selkeää hyötyä. Lopetin syömisen noin vuoden jälkeen, eivätkä oireet mitenkään lisääntyneet. Veden juomisesta on mielestäni apua, väh. 1,5 litraa/vrk, pahojen kramppien aikana muutama hiutale suolaa kielen päälle.

Nykimiseen pitää vaan tottua, vaikka se ikävää onkin. Tuskin on mitään vaarallista.

Vierailija
19/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi. Mulla oli noita, elohiiriä lihaksissa tosi paljon. Hirveää oli, luulin että ALS. Jäin töistä pois pitkälle vapaalle, lisäsin liikuntaa ja hyvinvointiin panostamista kaikella tavalla. Nykiminen loppunut. 

Mulla myös kova stressi tekee nykinöitä. Ja varsinkin kun on liikkunut stressin lisäksi tosi paljon niitä tulee.

Vierailija
20/39 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mulla oli pahin vaihe, kai nimeltään sympatikonia tms. Sympaattisen hermoston yliaktiivinen vaihe. Oli muitakin oireita, kuten vatsakipua.

Nyt kun olen rentoutuneempi niin sitten noita lihas faskikulaatioita ei tule juurikaan, mutta ne ilmenevät aina kun saan pahan ahdistuksen aikaiseksi jostakin. Kävin lääkärissäkin ja mitään muuta ei löytynyt.

Kilpirauhasen vajaatoiminta, ahdistuneisuushäiriö ja endometrioosi minulla perussairauksia. Ainoastaan kilpirauhasen vajaatoimintaan on lääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä