”Anna teinin nukkua pitkään lomalla”
http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/teini/outi_saarenpaa_heikkila_anna_…
Sen kun nukkuu, ei häiritse ketään että nukkuu puoleen päivään kuten tekeekin.
Mutta illalla ei perhana vie kolistella kun aamulla töihin lähtevät pistää nukkumaan. klo 22 jälkeen ollaan omassa huoneessa ja hiljaa. Katsokoon telkkari tai roikkukoon netissä pikkutunneille, kunhan antaa muiden nukkua.
Kommentit (69)
Täytyyhän nämä leikki-ikäisen aikaiset aamuherätykset joskus päästä kostamaan ;)
Me sovittiin teinien kanssa, että kello soimaan 12.00. Sen mukaan eletään kesälomat ja kotihommat on tehtynä, kun tullaan duunista 16-18.
Välillä voi valvoa pidempäänkin, muttei joka yö. Etenkin kolistelu ja netin kanssa puhuminen hiljenee 00.00. Sen jälkeen voi kattoo leffaa tai pelata juttuja, jotka ei tarvii keskustelua.
Eka viikko, että kaksi on urheiluleireillä ja kotona oleva laittoi whatsapp viestiä puolilta päivin. "onko kahvia?"
Lupaavasti alkaa... :D
Joo, meillä aikuiset valitettavsti on läpi kesän töissä ja perheessä myös nuorempia sisaruksia. (Siis miehen kanssa lomaillaan eri aikoihin, toinen töissä, toinen kotona hoitamassa pienempiä). Teineillä kotiintuloaika kesälläkin arkena viim.22. Ja hiljaisuus talossa22.30, koska töihinlähtijällä kello soi aamulla 5.30-6.30. Valvoa saavat huoneissaan miten pitkään haluavat.
Aamuisin alkaa kyllä ääniä pikkusisaruksista kuulua 8.30-9 välillä, mutta teineillä lupa loikoilla sängyissään lounasaikaan asti:)
Olen vähän erimieltä. Kesäaamut ovat ainutlaatuisia ja ihania. Moniin urheilulajeihin optimaalinen aika. Ennemmin kannatan lounaan jälkeistä pientä siestaa...ja näin kuitenkin voi valvoa himpun pidempään menettämättä rytmiä.
Koneet eivät kuulu lastemme kesälomaan. Niitä räplätään riittämiin muina aikoina. Sadepäivät ovat toisinaan haasteellisia, mutta aina voi pelata korttia, lautapelejä, kokkailla tai katsoa kiinnostavia dokumentteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän erimieltä. Kesäaamut ovat ainutlaatuisia ja ihania. Moniin urheilulajeihin optimaalinen aika. Ennemmin kannatan lounaan jälkeistä pientä siestaa...ja näin kuitenkin voi valvoa himpun pidempään menettämättä rytmiä.
Koneet eivät kuulu lastemme kesälomaan. Niitä räplätään riittämiin muina aikoina. Sadepäivät ovat toisinaan haasteellisia, mutta aina voi pelata korttia, lautapelejä, kokkailla tai katsoa kiinnostavia dokumentteja.
Jos teini haluaa nukkua, niin hän ei tule pakotettuna nauttimaan niistä ihanista kesäaamuista.
Todellakin anna. Liian hyvin muistan omat teinikesät ja isän mekastamisen klo 10 oven takana: "Ei täällä puoleen päivään nukuta. Nyt ylös sieltä."
Entistä tahmeampaa syksyllä taas palata normaali aikaan. Ei loman viimeisellä viikolla rytmi muutu kun pitää ottaa lomasta kaikki irti ja valvoa vielä enmmän.
Meillä oli aikoinaan ala-asteikäisenä herätys kesällä joka aamu kello 8. Ylä-asteella ehkä sitten hiukan myöhemmin, ei kutenkaan koskaan yhdeksän jälkeen. Illalla sai valvoa niin pitkään kun tahtoi, kunhan jaksoi aamulla nousta pirteänä. Ihan hyvä systeemi oli omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
.... kotona oleva laittoi whatsapp viestiä puolilta päivin. "onko kahvia?...
Kai vastasit että hakee kaupasta ja tuo samalla maitoa, leipää, leikkelettä, hedelmäi ja....kirjoita tähän loppuviikon ruokalista.
Meillä on lasten kanssa sopimus että vkl ja loma aamuisin ollaan hiljaa kun toiset nukkuu. Hyvin on toiminut. Saavat katsoa telkkaria, olla koneella ja mitä ikinä kunhan ei metelöi. Teinien varsinkin pitää antaa nukkua. Siksi en tykännyt nuorena käydä sukulaisten luona lomalla kun siellä ei saanut nukkua pitkään.
Ei ole mitään järkeä nousta ennen 12.00, sillä kaikki elämä on poissa suunilleen kello 3.30-12.00. Missään ei ole ketään eikä mitään lomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teini haluaa nukkua, niin hän ei tule pakotettuna nauttimaan niistä ihanista kesäaamuista.
Kyllä se näin on, sillä on ihan luonnollinen rytmi teinillä valvoa myöhään ja nukkua pitkään, sillä he tarvitsevat todella paljon unta ja liittyy teinin kehitykseen ja hormonaalisiin muutoksiin kropassa. Ja ajoissa tapahtuu valtavaa kehitystä ja muutosta.
Joo, antakaa teinien nukkua, sillä tuo vaihe menee kyllä ohi, kun on saavuttanut aikuistumisen.
Vierailija kirjoitti:
Sano suoraan että olet aamuvirkku ja sadisti joka pakottaa toisia omiin tapoihisi. "valvoa himpun verran pidempään". Meillä saa aina lomilla päättää jokainen itse koska menee nukkumaan ja kuinka myöhään nukkuu.
Lasten yksi kaveri nauratti. Kuuli kun oma lapsi kertoi tästä niin kysyi minulta että oikeastikko? Minä siihen että joo lomalla saavat valvoa ja nukkua miten haluavat. Katsoi vähän aikaa ja kysyi saanko tulla teille kesäksi? Siinä oli lapsen rehellinen näkemys mistä tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Me sovittiin teinien kanssa, että kello soimaan 12.00. Sen mukaan eletään kesälomat ja kotihommat on tehtynä, kun tullaan duunista 16-18.
Välillä voi valvoa pidempäänkin, muttei joka yö. Etenkin kolistelu ja netin kanssa puhuminen hiljenee 00.00. Sen jälkeen voi kattoo leffaa tai pelata juttuja, jotka ei tarvii keskustelua.
Eka viikko, että kaksi on urheiluleireillä ja kotona oleva laittoi whatsapp viestiä puolilta päivin. "onko kahvia?"
Lupaavasti alkaa... :D
Ehkä teinit tarvitsisivat kavereita, jos juttelevat netin kanssa
Onneksi minun äitini on jo eläkkeellä, niin voin elää normaalisti, eikä tarvitse iltaisinkaan olla niin hiljaa.
M28
Olen aamuvirkku ja nousen aamulla yleensä ennen kuutta myös viikonloppuisin ja lomalla. Jos olen saanut illalla nukkua rauhassa, niin annan muiden nukkua myös rauhassa. Sen sijaan jos illalla on puolen yön jälkeen kilistelty keittiössä yöpalaa tekemässä, niin siinä tapauksessa minä aloitan aamun astianpesukoneen käytöllä. Astioiden kilinä on sellainen ääni joka herättää muumionkin.
Aktiviteetit voi hoitaa päivällä. Yöt saa valvoa kunhan antaa muiden nukkua rauhassa.
Lomalla ollaan lomalla ja unohdetaan se arki vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Lomalla ollaan lomalla ja unohdetaan se arki vähäksi aikaa.
Joo...mutta muulla perheellä ei ole koululaisten 2,5kk lomaa vaan iso osa kesästä on sitä arkea.
Vähän ohis: Mun piti (varhaisteininä ja ) teininä kulkea kesät äidin mukana töissä (siivoustyötä). Jos halusin ehtiä tehdä omia juttuja, ei todellakaan ehtiny nukkua kovin myöhään.
Jälkeenpäin ajatellu ettei äiti jaksanu (masennukseltaan) tehdä työtään yksin ja minä kilttinä tyttönä raadoin kesät ja muutkin lomat (en saanu mitään palkkaa koska äidin mukaan tykkäsin työstä niin paljon). En tykänny vaan vihasin sitä. Onneksi osasin jossain vaiheessa monen kesän jälkeen kieltäytyä.
No kun omat lapset tulevat teini-ikään, saavat vapauden ja nukkua niin pitkään kuin haluavat. Oikea kesätyö on sitten asia erikseen ja toivon että saavat kesätöitä kun sen ikäisiä ovat
Aamen.