Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapauden kaipuu, perhe-elämän katuminen, hinku matkustelemaan - kolmenkympin kriisiäkö?

Vierailija
06.06.2016 |

No niin. Taustoitettakoon sen verran, että olen pian 30 vuotta täyttävä, naimisissa oleva kahden lapsen äiti. Esikoinen oli ns. yllätysvauva, eli saimme hänet verrattain nuorena (vahinkoraskaus, jonka jatkumisesta kuitenkin päätettiin sulassa sovussa), toinen lapsi on suunniteltu.
Molemmilla lapsilla on nyt joku todella vaikea kausi meneillään, enkä jaksaisi yhtään olla äiti ja aina vaan murehtia/huolehtia/kasvattaa/olla vastuussa, vaan tekisi mieli antaa mennä vaan ja ruveta vaikka lasten kaveriksi kun ei niitä kehtaa enää adoptioonkaan antaa (okei, tätä olen harkinnut vain erityisen synkkinä hetkinä ihan läpällä hiljaa mielessäni). Lasten saaminen jopa hetkittäin kaduttaa, ovat nyt siis 7- ja 3-vuotiaita ja viime aikoina olen miettinyt jopa päivittäin, että miksi ihmeessä päätin saada lapsia. Rakastan kyllä lapsiani ja uskon heistä kasvavan hienoja ihmisiä jonain päivänä, yleensä myös nautin heidän seurastaan ja kotielämän pyörittäminen sujuu kyllä.
Ei vaan jaksaisi kiinnostaa kuin oma napa juuri nyt. Ja puoliso, olen siis lasten isän kanssa yhdessä ja meillä on asiat hienosti. Oikeastaan niin hienosti, että tahtoisin viettää varsinaisen rakkauden kesän 2016 mieheni kanssa, matkustella ja kierrellä erilaisissa tapahtumissa, olla ihan vaan kahdestaan, rakastella kun huvittaa... Kaikki velvollisuudet - liittyen lapsiin, töihin, omaan taloon - kyllästyttävät ihan kuoliaaksi saakka, ja mieluummin heittäisin vapaalle ja muuttaisin vaikka yksiöön keskelle kaupunkia, ilman huolia pihan laittamisesta tai jostain hemmetin sisustustarroista (terveisiä vaan naapureille).
Muutenkin olen näin kesän kynnyksellä kaivannut elämääni myös romanssia naisen kanssa, holtitonta päihteidenkäyttöä ja kaikenlaisia älyttömiä asioita, jotka eivät varmasti olisi toteutuessaan yhtään hienoja kokemuksia (saati samanlaisia kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten).
Onko tämä kolmenkympin kriisi? Minä olen aina luullut, että se liittyy enemmänkin siihen, että muilla on vauvoja ja häitä ja itse elelee edelleen sinkkuna kissojen kanssa, mutta mulla on enemmänkin sellainen olo, että tässäkö tämä elämä nyt oli ja että alamäki on väistämätöntä. Jos voisin kelata elämässä esim. 10 vuotta taaksepäin, tekisin niin nyt ihan varmasti.
En siis normaalisti ole mitenkään elämänhallinnan puutteesta kärsivä tyyppi, päinvastoin hyvin suunnitelmallinen kontrollifriikki. MITÄ TÄMÄ ON, selviääkö tästä ikinä? En haluaisi tuntea näitä tunteita varsinkaan lapsiani kohtaan, ja onhan se nyt muutenkin vaan fakta ettei kelloa saa käännettyä taaksepäin. Onko tämä se vaihe elämässä, kun toiset pistää lusikat jakoon ja aloittaa ns. toisen kierroksen? Apua!

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä palstavelan "onneksi en hankkinut lapsia"-kommenttia odotellessa...

Vierailija
2/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä ikäkriisi. Mutta kivalta nuo haaveilemasi jutut tuntuu myöhemminkin. Tehkää nyt vähän lyhyempi irtiotto, vaikka pari yötä reissussa kahdestaan ja lapset mummolaan/kummeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän siinä käy, kun lapsia hommataan ja kotia aletaan leikkimään liian nuorina.

Kun asiat ovat kunnossa, ei kolmikymppisenä mitään ikäkriisiä tule.

Vierailija
4/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän siinä käy, kun lapsia hommataan ja kotia aletaan leikkimään liian nuorina.

Vela-kommentin lisäksi BINGO myös tälle! Oikein odotin vastaavaa kommenttia.

Mainittakoon vielä, että lähipiirissä on muutama pidempään yhdessä ollut LAPSETON pariskunta jotka ovat eronneet näihin samoihin aikoihin. En itse edes yhdistä kriisiäni pelkästään lapsiin, vaan epämääräiseen yleiseen aikuistumisen (?) ahdistukseen ja vapauden kaipuuseen. Ihan yhtä lailla voisin katua vaikka uravalintaani tms.

- ap

Vierailija
5/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tunteissasi ja ajatuksissasi ei ole mitään huolestuttavaa tai epätavallista. Vapaa ja mukava kahden työssäkäyvän aikuisen elämä, jossa asutaan kaupungissa ja omistaudutaan perhe-elämän velvollisuuksien sijaan kivaan pariskuntatekemiseen, matkusteluun, harrastuksiin ja nautintoihin on ihan yleisestikin erittäin toivottu ja kadehdittu elämäntapa. En vaihtaisi tätä tyypilliseen lapsiperhe-elämään missään tapauksessa ja suoraan sanottuna ihmettelen, miksi niin monet tekevät niin.

Sinun tapauksessasi taitaa olla oleellista opetella hyväksymään se, että olet tehnyt tietyt valinnat, ja ne ovat pysyvästi muuttanee sitä, minkälaiseksi loppuelämäsi muodostuu. Menneiden haikailu ei auta sinua vaan tuottaa vain kärsimystä. Voit kuitenkin miettiä, miten voisit toteuttaa kaipuutasi vapauteen ja hauskanpitoon juuri nyt. Voisitko alkaa suunnitella vaikka yhteistä reissua miehesi kanssa?

Vierailija
6/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tunteissasi ja ajatuksissasi ei ole mitään huolestuttavaa tai epätavallista. Vapaa ja mukava kahden työssäkäyvän aikuisen elämä, jossa asutaan kaupungissa ja omistaudutaan perhe-elämän velvollisuuksien sijaan kivaan pariskuntatekemiseen, matkusteluun, harrastuksiin ja nautintoihin on ihan yleisestikin erittäin toivottu ja kadehdittu elämäntapa. En vaihtaisi tätä tyypilliseen lapsiperhe-elämään missään tapauksessa ja suoraan sanottuna ihmettelen, miksi niin monet tekevät niin.

Sinun tapauksessasi taitaa olla oleellista opetella hyväksymään se, että olet tehnyt tietyt valinnat, ja ne ovat pysyvästi muuttanee sitä, minkälaiseksi loppuelämäsi muodostuu. Menneiden haikailu ei auta sinua vaan tuottaa vain kärsimystä. Voit kuitenkin miettiä, miten voisit toteuttaa kaipuutasi vapauteen ja hauskanpitoon juuri nyt. Voisitko alkaa suunnitella vaikka yhteistä reissua miehesi kanssa?

Kiitos tästä kommentista! Ihan todella hyvin kirjoitettu ilman sitä "mitäs hankit lapsia kikkelis kokkelis"-rättiä päin naamaa. - ap

Vierailija
7/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap:lta siis puuttuu? Aloituksen perusteella hänellä on kaksi lasta, aviomies, oma talo, työpaikkakin (?). Vai missasinko jotain?

Vierailija
8/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perustin perheen vasta 30+ ja olen nyt nelikymppinen. Silti on kaipuuta ja haikailua (mä kyllä elin ihanan nuoruuden). En ole katunut lasten hankkimista, mutta silti tulee usein tunne, miten paljon helpompaa kaikki olisi ilman niitä. Tässä on kyllä ollut huoltakin, voi liittyä tuo tunne siihen.

Vierailija
9/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäkriisi kertoo minusta siitä että jotain on pielessä. Onko sulla unelmia? Mitä oikeasti haluat elämältäsi? Nyt tässä vaiheessa kannattaa mikä tekee sinut onnelliseksi. Jos esim. kadut lapsien hankkimista, tiedosta se ja hyväksy asia, sillä eihän sille mitään enää voi. Kaikista tärkeintä on että olet OIKEASTI rehellinen itsellesi, muuten huomaat kohta olevasi neljäkymmentä ja kahta kauheamman ikäkriisin kourissa. Ja mieti niitä unelmia, niitä on hyvä olla aina. 

Vierailija
10/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lapset nyt kesällä pariksi viikoksi mummolaan/kummilaan tai jonnekin mihin saatte?

Itse laitat sillä aikaa ranttaliksi ja vietät sen pari viikkoa lapsetonta elämää, jonka jälkeen jaksaa taas olla parempi äiti.

Noin mä teen joka kesä, lapsi on kesäisin paljon mummoloissa ja sukulaisilla, sukulaisten kanssa reissussa jne.

Vierailija
11/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte paskapääkesän, viuhvauh vitsi!

Vierailija
12/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin ihmiset elää toisten unelmia. Vai pitäisikö sanoa yhteiskunnan unelmia. Väkerrät ja pakerrat päivästä toiseen, että saisit pitää paikkasi yhteiskunnassa. Joskus tätä kutsutaan myös elämän merkitykseksi.

Vierailija
13/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäkriisi kertoo minusta siitä että jotain on pielessä. Onko sulla unelmia? Mitä oikeasti haluat elämältäsi? Nyt tässä vaiheessa kannattaa mikä tekee sinut onnelliseksi. Jos esim. kadut lapsien hankkimista, tiedosta se ja hyväksy asia, sillä eihän sille mitään enää voi. Kaikista tärkeintä on että olet OIKEASTI rehellinen itsellesi, muuten huomaat kohta olevasi neljäkymmentä ja kahta kauheamman ikäkriisin kourissa. Ja mieti niitä unelmia, niitä on hyvä olla aina. 

Hyviä kysymyksiä. Ehkä nyt on enemmän kyse siitä, että tähän saakka olen suorittanut elämääni jonkun "pakkokaavan" mukaan, juurikin tuo kaksi-lasta-omakotitalo-farmariauto-rimpsun mukaan ja pitänyt niitä "unelminani". Ja nyt sitten tuntuu siltä, että minä itse, minun persoonallisuuteni ja minun todelliset haluni ovat jääneet alle. Että en olekaan se pullantuoksuinen, lapsia futistreeneihin kuskaava hieman ylipainoinen lähiöäiti.

Haluaisin reissata enemmän, niin lasten kanssa kuin ilmankin.

Haluaisin lukea enemmän.

Haluaisin käydä enemmän konserteissa ja teatterissa.

Siinäpä oikeastaan pari asiaa, jotka tuntuvat jääneen ruuhkavuosissa jalkoihin ja jotka kuitenkin ovat minulle hurjan tärkeitä. - ap

Vierailija
14/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin ihmiset elää toisten unelmia. Vai pitäisikö sanoa yhteiskunnan unelmia. Väkerrät ja pakerrat päivästä toiseen, että saisit pitää paikkasi yhteiskunnassa. Joskus tätä kutsutaan myös elämän merkitykseksi.

Juuri tätä taisin sivutakin tuossa ylemmässä kommentissa,  oma talo, perhe, avioliitto, koulutus ja työ eivät näytä tuovan onnea vaan se tuntuu pakenevan minua koko ajan. - ap

Vierailija
15/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon heti alkuun, että olen vela. Olen, koska olen uraorientoitunut, eikä minusta olisi pyörittämään sitä perhearkea. Tiedän sen, joten emme ole tehneet mieheni kanssa lapsia. Nyt nelikymppisenä se valinta tuntuu oikealta. Pidämme lapsista paljon ja meillä on paljon lapsia lähipiirissä, joiden seurasta saamme nauttia säännöllisesti. Arvostan suuresti äitejä ja isiä, jotka jaksavat pyörittää arkea päivästä toiseen. Itse olen aina aivan uupunut jo viikonlopun jälkeen jos sisarusten lapset ovat olleet kylässä. Tuntuu, että pitäisi jo pieni loma sen päälle pitaa ;D

Joka tapauksessa, tiedän montakin vanhempaa, jotka jossain vaiheessa tuntevat kuten sinä, ap. Pitäisin sitä jopa hieman outona jos koskaan ei se arjen pyörittäminen tympisi. Onhan se oikeasti aikamoista tasapainoilua monen asian kanssa ja vaikka apsiaan rakastaa määrättömästi, ei ne pyykkivuoret, jatkuva vahtiminen ja hoitaminen, ruokahärdellit ja milloin mikäkin voi kellekään olla jatkuvaa auvoa vailla toiveita taosta. Sitä pitäisin huolestuttavana hommana.

Koska meillä ei ole omia lapsia, olen arvoton sanomaan mitään rakentavaa asiaan, mutta halusin ainakin sen sanoa, että et ole ainoa, etkä edes harvinainen ajatuksissasi. Täällä on jo äidit vinkanneet, että miten olisi reilu loma kahdestaan miehen kanssa? 3 ja 7 -vuotiaat pärjäävät jo hoidossa aivan hyvin. Omassa lähipiirissä on useampi pari, jotka lomailevat kahdestaan puolisonsa kanssa. Jotkut tekevät siten, että ovat ensin viikon lomalla lasten kanssa ja sen jälkeen vaihtavat paikkaa ollakseen kahden. Kakkosviikolla lapset jatkavat samassa lomapaikassa esimerkiksi isovanhempien kanssa.

Ei ole mitään häpeää kaivata omaa aikaa ja mahdollisuutta olla vain minä.  Vanhemmuus on upea asia, mutta se on 24/7 määrittelijä tavalla jos toisella. Pieni tauko ihmiseen nimeltä minä itse, on tervettä ajattelua kun osaa asettaa sillekin rajat. Mopoa ei tarvitse päästä karkaamaan käsistä jos ajeluttaa sitä säännöllisesti hieman ;)

Tsemppiä sulle ap!

Vierailija
16/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että sulla on hyvä suunta nyt, kun olet miettinyt, mitä haluat. Jotain kompromissia joudut perheen vuoksi tekemään, mutta varmasti saat toteutettua myös noita haaveita, etenkin viimeistään sitten, kun lapset kasvavat. Kun lähdet miettimään, miten asiat voi mahdollistua, niin varmasti sieltä löytyy niitä tapoja toteuttaa noita.

Vierailija
17/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa lapset nyt kesällä pariksi viikoksi mummolaan/kummilaan tai jonnekin mihin saatte?

3-kymppisen vanhemmatkin ovat vielä mitä todennäköisemmin työelämässä, lasten kummeista puhumattakaan. Ei ole kovin kivaa pilata isovanhempien tai kummien lomaa työntämällä lapset sinne vaivoiksi, kyllä hekin voivat haluta viettää vapaan loman! Ei siis kenellekään tutulle lapsia hoitoon (moni ei ilkeä kieltäytyäkään), vaan jonnekin parin viikon kesäleirille tms maksettuun toimintaan.

Vierailija
18/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä taisin sivutakin tuossa ylemmässä kommentissa,  oma talo, perhe, avioliitto, koulutus ja työ eivät näytä tuovan onnea vaan se tuntuu pakenevan minua koko ajan. - ap

Ratkaisun avaimet on omissa käsissäsi. Huumesekoilut ja maailmanmatkailut ovat samaa unelmaa. Eivät ne poista sitä elämän tuskaa joka sisälläsi velloo. Elämällä ei oikeasti ole mitään tarkoitusta. Haikailusi tuottaa tuskasi ja se tuska voi poistua vain jos ymmärrät kokea elämän sellaisena kuin se on.

Vierailija
19/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on nyt 7 v ja 5 v,  itse olen 31. Aikaa omille jutuille on riittämiin. Olen tiedostanut sen, että en ole minäkään se pullantuoksuinen futismutsi, enkä halua ollakaan. Luulen, että lapsistani tulee silti ihan täyspäisiä. En kadu tekemiäni valintoja, ne ovat tehneet minusta sen naisen, joka olen tänään.

Itselläni ikäkriisi ilmenee siten, että olen tällä hetkellä kuolettavasti ihastunut itseäni 10 vuotta nuorempaan raikulipoikaan, joka todennäköisesti ei voisi kuvitellakaan mitään näistä tunteistani. Toistaiseksi olen päättänyt olla tekemättä mitään asialle.

Vierailija
20/92 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se erittäin iso syy, miksi lasten hankintaan pitäisi olla sama 30v ikäraja kuin sterilisaatioon - nuorempi kun ei usein todellakaan tiedä mitä OIKEASTI haluaa elämältään, vaan vain toteuttaa yhteiskunnan ja/tai lähipiirin normeja. Onnekkailla se sattuu olemaan oikeastikin sitä mitä haluaa, mutta näin isojen ja lähes peruuttamattomien asioiden kanssa on parempi katsoa kuin katua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän