Neulojat! Tiimalasikantapäästä kysymys
Osaan tehdä tiimalasikantapään muuten siististi ja tiedän perusjutut, eli että lanka pitää vetää silmukoita nostaessa kireälle ettei sukkaan tule reikää. Tästä huolimatta lähes poikkeuksetta sukan vasemmalle puolelle tulee reikä kohtaan, jossa 3. ja 4. puikko kohtaavat. Minua hämmentää esimerkiksi tässä ohjeessa eräs kohta: http://www.ullaneule.net/0104/neuvot_tiimalasikantapaa.html
Eli lisäyksistä sanotaan seuraavaa: "6. Jatka näin, kunnes olet työn nurjalla puolella ja nostat 1. puikon ensimmäisen s:n nurin neulomatta. Neulo kaikki loput 1. ja 4. puikon s:t normaalisti nurin.
7. Käännä työ. Nosta 1. s neulomatta ja neulo loput kantapään s:t oikein, mukaan lukien edellisellä krs:lla nostettu s ."
Ymmärränkö nyt oikein, että sukkaan siis jää yksi kaksoissilmukka 4. puikon alkuun siinä vaiheessa, kun kantapää on periaatteessa valmis ja työtä jatketaan kaikilla puikoilla (siis tuo ohjeen viimeisessä osassa nostettu silmukka)? Näin ainakin itse ymmärrän tuota ohjetta ja olen toiminut, mutta olen miettinyt johtuuko reikä jostain mitä en tässä ole hoksannut. Nyt käsillä olevasta työstä tosin huomasin, että siihen reikä on muodostunut jo siinä vaiheessa, kun ennen lisäyksiä neulotaan yksi kierros kaikilla puikoilla. Minulle on joskus opetettu, että vierestä voi nostaa silmukoita puikolle, jos vaikuttaa siltä, että sukkaan muodostuu reikä, mutta tuntuu ettei tästäkään ole kovin paljoa apua ja joudun yleensä parsimaan reiän joka tapauksessa umpeen. Lisäksi teen paljon pintaneuleita, joten ylimääräiset silmukat on hankalia.
Tämä asia mietityttää erityisesti, koska reikä muodostuu nimenomaan vasemmalle puolelle, joten tuntuu että kyseessä on pakko olla jokin virhe, jonka teen eikä mikään tiimalasikantapäähän liittyvä luonnonlaki.
Jos joku sai tästä sepustuksesta selvää ja on esittää neuvoja, niin otan ne kiitollisuudella vastaan!
Kommentit (4)
Jos jää viimeinen kaksoissilmukka niin eikös tule yksi kaikki oikein kierros kuitenkin jossa neulot sen kaksoissilmukan. Itse aina tiimalasikantapäässä teen lopuksi tuon kerroksen. Ja luonnollisesti kiristä ja kiristä.. jos jää reikiä niin auttaako tämä sivu yhtään? Tästä itse opin kantapään. https://www.google.com/amp/s/neulovilla.fi/2019/05/17/tiimalasikantapaa…
Vierailija kirjoitti:
Jos jää viimeinen kaksoissilmukka niin eikös tule yksi kaikki oikein kierros kuitenkin jossa neulot sen kaksoissilmukan. Itse aina tiimalasikantapäässä teen lopuksi tuon kerroksen. Ja luonnollisesti kiristä ja kiristä.. jos jää reikiä niin auttaako tämä sivu yhtään? Tästä itse opin kantapään. https://www.google.com/amp/s/neulovilla.fi/2019/05/17/tiimalasikantapaa…
Hmm... Tuossa linkittämässäsikin ohjeessa kuitenkin jää yksi kaksoissilmukka odottamaan: "Nosta ensimmäinen silmukka neulomatta, kiristä silmukka ja neulo loput silmukat oikein." Ei siis ainakaan ole mainittu, että tuon jälkeen tehtäisiin enää mitään erillistä kierrosta, jossa tuo nostettu kaksoissilmukka neulottaisiin oikein, vaan että kantalappu olisi tuon jälkeen valmis ja työ jatkuisi normaalisti.
Tarkoitatko tuolla kaikki oikein -kierroksella siis vain 4. ja 1. puikolla tehtävää kierrosta, vai kaikilla puikoilla? Tai siis kantapääpuikoilla varmaan vain, eihän se muuten eroaisi mitenkään siitä, että työtä jatkaa normaalisti. :D Olen miettinyt kuuluisiko toimia juuri noin, mutta sitten olen törmännyt seinään miettiessäni milloin silmukoiden nostaminen sitten lopetetaan, siis nostetaanko ensimmäinen silmukka vielä tuolla kuvaamallasi kierroksella vai ei, ja jos ei nosta niin aiheuttaako sekin reiän. Äh, käsitöistä on kyllä hankala selittää tekstimuodossa, ei vain oikein ole ketään keneltä kysyä livenä. En ylipäänsä enää ole varma johtuuko mun reiät edes tuosta viimeisestä kaksoissilmukasta vai jostain ihan muusta.
up