Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei työtodistuksia entisistä työpaikoista, miten selviän työhaastattelusta?

Vierailija
05.06.2016 |

Aikaisempi työkokemukseni on silppuista ja pitkän ajan takaa, mutta minulla on yksi todistus (tosi kehuva!) vapaaehtoistyönä järjestetystä tapahtumasta sekä kokemusta järjestötoiminnasta (ei todistuksia, mutta nimi löytyy järjestöjen nettisivuilta todisteeksi). Onko näillä spekseillä mitään mahiksia?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai menet sovittuun haastatteluun, mutta jos KAIKISTA(!) työsuhteista puuttuu tarvittavat todistukset ja aikaa niiden hankkimiseen olisi ollut vuosikausia niin kyllähän toi jostain kertoo.

Omaa tyhmyyttäni toki, kun olen tehnyt aina niin silppuisesti töitä, että on tuntunut tyhmältä edes pyytää mitään todistuksia. Onkohan siitäkään mitään apua, että viimeisimmästä työharjoittelusta on kiitettävä arvosana (ja siitä on todistus), ja se on viimeisin työkokemukseni... ei varmaan.

Masentaa.

Vierailija
22/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on lain mukaan oikeus saada työtodistus 10 vuoden jälkeen työsuhteen päättymisestä. Eli hae ne,

Ei muuten välttämättä onnistu. Ihmisiä on kuollut, firmoja lopettanut. Mulla ainakin puuttuu työtodistuksia joita en tuu koskaan saamaankaan, eikä haittaa.

Niin, se on jännä että ne puuttuvat todistukset ovat aina työsuhteista joista todistajia ei enää ole jäljellä... 

Mitä tarkoitat?

No mitäpä luulet. Jos oikea cv huutaa ongelmia ja pitkäaikaistyöttömyyttä, niin jollekulle voi siitä syntyä kiusaus tehtailla historia toisenlaiseksi. 

Justhan kirjoitin tossa yllä, että todistusten puuttuminen jostain kämäsestä työstä ei tod haittaa mua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai menet sovittuun haastatteluun, mutta jos KAIKISTA(!) työsuhteista puuttuu tarvittavat todistukset ja aikaa niiden hankkimiseen olisi ollut vuosikausia niin kyllähän toi jostain kertoo.

Omaa tyhmyyttäni toki, kun olen tehnyt aina niin silppuisesti töitä, että on tuntunut tyhmältä edes pyytää mitään todistuksia. Onkohan siitäkään mitään apua, että viimeisimmästä työharjoittelusta on kiitettävä arvosana (ja siitä on todistus), ja se on viimeisin työkokemukseni... ei varmaan.

Masentaa.

Anteeksi, mutta kuulostaa todella oudolta että ei "tajua" pyytää työtodistuksia. Eikö tuosta toitoteta koulussa, kotona, mediassa ja ihan siellä työpaikallakin. Mutta ilmeisesti niitä ei koskaan ennenkään ole sulta kyselty kun uusi paikka löytynyt aina, joten älä turhaan nytkään stressaa.

Vierailija
24/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän alalla ovat nämä, joilta ei todistuksia kysellä? Esim. kaikki isommat firmat ja vuokratyön välittäjät ovat noiden kanssa tarkkoja. 

Viestinnän parissa olen työskennellyt eri firmoissa, isoissakin viimeiset 20 vuotta. Ei ole kysytty koskaan työtodistuksia.

Tai voi olla, että johonkin kesätyöpaikkaan 16-17 vuotiaana vein ne haastatteluun mukanani. En kyllä muista halusiko joku ne nähdä.

Suosittelijoille sen sijaan on soitettu.

Vierailija
25/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa.

Tsemppiä, nyt on hirveesti hakijoita. Työharjoittelu hyvä.

Vierailija
26/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firmaa ei enää ole olemassa, mikset siis kirjoittaisi työtodistustasi itse? Et mielestäni huijaisi jos et ala lurittelemaan mitään käytösjuttuja vaikkapa.

Vierailija
27/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa.

Anteeksi, mutta kuulostaa todella oudolta että ei "tajua" pyytää työtodistuksia. Eikö tuosta toitoteta koulussa, kotona, mediassa ja ihan siellä työpaikallakin. Mutta ilmeisesti niitä ei koskaan ennenkään ole sulta kyselty kun uusi paikka löytynyt aina, joten älä turhaan nytkään stressaa.

Joo, ei ole toitettu kuin vasta amiksessa, jonka kävin aikuisena. Äitini on palstalogiikalla vähän wt, joka ei ole ollut mun tulevaisuudesta koskaan kovin kiinnostunut eikä ylipäätään oo edes tajunnut, että nykyään ei vaan kävellä töihin.

Nykyään toki tajuaisin vaatia niitä todistuksia, ei vaan ole ollut töitä. :(

Vierailija
28/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän alalla ovat nämä, joilta ei todistuksia kysellä? Esim. kaikki isommat firmat ja vuokratyön välittäjät ovat noiden kanssa tarkkoja. 

Luovilla aloilla työtodistuksilla ei ole väliä, vaan työnäytteillä eli potfoliolla sekä suosittelijoilla.

Vierailija
29/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos firmaa ei enää ole olemassa, mikset siis kirjoittaisi työtodistustasi itse? Et mielestäni huijaisi jos et ala lurittelemaan mitään käytösjuttuja vaikkapa.

Ai ai ai ai asiakirjaväärennös. Ei kannata sitten jäädä kiinni. Varsinkaan täysin olemattomista työsuhteista.

Vierailija
30/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ai ai ai asiakirjaväärennös. Ei kannata sitten jäädä kiinni. Varsinkaan täysin olemattomista työsuhteista.

No eihän se ole olematon työ jos on sitä tehnyt. En tietenkään kehota väärentämään kokonaisia työsuhteita!

Vierailija
31/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta niin paljoa.

Vierailija
32/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ole olematon työ jos on sitä tehnyt. En tietenkään kehota väärentämään kokonaisia työsuhteita!

Asiakirjaväärennös mikä asiakirjaväärennös, kun allekirjoitat todistuksen työnantajan puolesta tai täysin keksityn henkilön nimissä. Kantsii miettiä mille taholle näitä käyttää...

Vierailija
33/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakirjaväärennös mikä asiakirjaväärennös, kun allekirjoitat todistuksen työnantajan puolesta tai täysin keksityn henkilön nimissä. Kantsii miettiä mille taholle näitä käyttää...

No just tuolla ylempänä joku sanoi että työnantaja olisi kuollutkin, mitä sitä vainaja osaa vastaan väittää ettei ole todistusta kirjoittanut jos firmakin on kuollut jo vuosia sitten?

Vierailija
34/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim it-alalla ei ole kysytty.

Mulla ollut samanlaisia kokemuksia, kun hain erään firman teknologiayksikön. Esimiestä tai HR:n edustajaa ei missään vaiheessa opinto- ja työtodistukseni kiinnostaneet.

Sen sijaan parissakin it-alan konsulttiyrityksessä on nimenomaan pyydetty tuomaan aidot todistukset mukana ja ne on myös katsottu läpi. Samaten erään finanssialan yritykseen hakiessani oli sama käytäntö. Julkisella puolella todistukset on myös haluttu nähdä.

Aloittajalle sanoisin, että kannattaa pyytää ne todistukset jälkikäteenkin. Ilmeisimmin tässä tulevassa haastattelussa eivät ole kiinnostuneita todistuksia näkemään, koska eivät ole niitä pyytäneet.

Vierailija
35/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tuolla ylempänä joku sanoi että työnantaja olisi kuollutkin, mitä sitä vainaja osaa vastaan väittää ettei ole todistusta kirjoittanut jos firmakin on kuollut jo vuosia sitten?

"Joku jossain tuolla niin miksei sitten tässä" - ei jaksa selittää lapselle tai muuten vajaalle.

Vierailija
36/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että se vaihtelee ihan haastattelijan mukaan että kattellaanko niitä todistuksia oikeasti. Aina ei, esim eräs iso kaupungeille vuokratyövoimaa välittävä yritys pyysi tuomaan ihan alkuperäiset todistukset mutta ei niitä pyydetty kaivamaan esiin kuitenkaan vaikka listoille ottivat.

Ja sitten taas kun hain pikaruokaravintolaan niin kopioivat kaikki ikivanhat koulutodistuksetkin ja tenttasivat että ootko joku uskovainen kun sulla on uskonto kymppi. Se haastattelu muuten kesti aika kauan. Kaikilla rekrytoijilla ei aina ole ihan tilanne hallinnassa...

Vierailija
37/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joku jossain tuolla niin miksei sitten tässä" - ei jaksa selittää lapselle tai muuten vajaalle.

No just, henkilöön menevä nimittely kun argumentit loppuvat. Poljepa nyt vähän jalkaakin vielä.

Vierailija
38/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans käynyt niin, että parista paikasta ei koskaan kuulunut lupauksista huolimatta todistusta, ja ovat sittemmin pistäneet pillit pussiin muutenkin.

ap

Jatkossa teet niin, että jos todistusta ei meinaa tulla pyynnöistä huolimatta, niin kirjoitat paperin itse ja käyt paikan päällä pyytämässä siihen allekirjoituksen. Ihan sellainen riisuttu versio "Henkilö X oli paikassa Y töissä päivämäärillä 1-2" Hänen työtehtäviinsä kuului...".

tiedän itsekin, että joissakin yrityksissä ollaan todella saamattomia työtodistusten suhteen.

Vierailija
39/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin älyttömästi siitä, mikä työ, mikä opiskelupaikka....

Mun alalla (juristi) jokainen todistus tärkeä, myös muut todistukset (rikosrek, uo-todistus). Ei kaikilla aloilla näin, mutta kuten sanoin, riippuu mikä homma.

Fatalji

Vierailija
40/51 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi vähänkään vaativampiin töihin ketään, joka ei osaa työsuhteen päättyessä kysyä työtodistusta itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme