Mikä on pyyteettömintä tai ystävällisintä mitä tuttavasi, sukulaisesi tai naapurisi on puolestasi tehnyt tai tarjoutunut tekemään?
Luin mielenkiinnolla ihmisten kommentteja siitä, mitä tuttavat, sukulaiset tai naapurit olivat kehdanneet pyytää tai vaatia heiltä. Nyt haluaisin heittää vastakysymyksen, mikä on pyyteettömintä tai ystävällisintä mitä ihmiset ovat puolestanne tehneet. Voin kertoa esimerkin omasta elämästäni noin 15 vuoden takaa: olin menettämässä elämänhallintani ja käytimme silloisen miesystäväni kanssa liikaa alkoholia ja satunnaisesti muitakin päihteitä. Minulla oli seuraavalle aamulle sovittu muutto evakkoasuntoon remontin tieltä, mutta olimme jälleen sortuneet juopottelemaan edellisenä iltana, emmekä olleet pakanneet tai tehneet mitään muutakaan muuton eteen. Heräsimme aamulla, kun ala-asteikäinen tyttäreni tuli isänsä luota kotiin ja muuttomiehet olivat tulossa muutaman tunnin päästä. Soitin hädissäni parhaalle ystävälleni, joka riensi hätiin auttamaan meitä pakkaamisessa. Miesystäväni ei tehnyt mitään auttaakseen meitä. Ilman ystävääni emme olisi ikinä saaneet tavaroita ajoissa valmiiksi ennen muuttoauton tuloa.
Ystäväni yritti auttaa minua muutenkin silloisessa tilanteessani ottamalla mm. yhteyttä vanhempiini ja kertomalla, että olen alkanut käyttää holtittomasti alkoholia miesystäväni kanssa. Hän oli huolissaan tyttärestäni ja hänen hyvinvoinnistaan.
Olen ystävälleni ikuisesti kiitollinen hänen tuolloin tarjoamastaan avusta. Sain elämäni jälleen raiteilleen ja erosin miesystävästäni. Nyt olen päässyt eroon päihteistä, olen koulutustani vastaavassa työssä ja tyttärestäni on kasvanut fiksu ja ihana nuori nainen.
Kommentit (22)
Mies oli muuttanut pois juuri ennen joulua, ja olin aika kaoottisella mielellä tekemässä jouluvalmisteluja itselleni ja kahdelle tieni-ikäiselle tyttärelle. Naapuri soitti ovikelloa ja toi minulle joulukuusen, kun poikansa oli tuonut niitä useamman metsästään.
Tämä tapahtui jo pari vuosikymmentä sitten ja kuusen tuojakin on jo kuollut, mutta lämmöllä muistelen häntä edelleen.
Tulipa hyvä mieli tästä ketjusta :') Itselleni on tehty niin paljon hyvää, etten edes voi listata niitä. Autan toki itsekin muita ihmisiä parhaani mukaan. Tuntuu vaan siltä, etten koskaan pysty antamaan muille sitä kaikkea hyvää, mitä itselleni on annettu.
Esimerkkinä nyt semmoinen, kun synnytin toisen lapseni yksin, siis isää ei ollut kuvioissa ollenkaan. Kävi sitten niin, että vauva joutui teholle. Olin huonossa kunnossa synnytyksestä ja hoidettavana oli vauvan sisaruskin. Meidän piti käydä päivittäin sairaalassa vauvaa hoitamassa yleisillä ja se oli todella rankkaa. Yleiset meni siis tosi huonosti sinne. Mutta sitten ystäväni osti auton minulle, jotta pääsen helpommin vauvaa hoitamaan. Tämä oli niin iso helpotus siinä elämäntilanteessa, että meinaa nytkin tulla tippa linssiin.
Paljon paljon muitakin asioita on tullut eteen. Mutta kuten sanoin, pyrin elämään niin, että kaikilla olisi hyvä olla :)