Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähestymiskielto vaan hankaloittaa mun omaa elämää :(

Vierailija
04.06.2016 |

Siis mun ex-poikaystävälle määrättiin lähestymiskielto. Mulle kerrottiin viellä käräjissä että kaikki yhteydenotot pitää ilmoittaa hätäkeskuksen kautta.
Nyt tämä exä ei o ottanut lähestymiskieltoa tosissaan ja on viikon sisällä 3 kertaa ollut oven takana+ soittanut joka pvä ainakin se 50 kertaa.. ( oon blokannut ni joutuu soittamaan ilman numeroa)

Oon joka kertaa soittanut hätäkeskukseen ja joka kertaa kuulut sieltä että kun sinulla ei ole "hätää" ni miksi soitat tänne? Tee rikosilmoitus netissä tai arkipvänä poliisilaitoksessa. Tänääkin jätkä oli puukon kanssa oven takana, ni poliisin tulo kesti 45 min!!! ja sitten ne vaan sanoi et ku ei o enää hätää ku exä on lähtenyt pois, ei ne sitä lähe ettimään.
Oon ihan rikki, poikki ja väsynyt tähän. Tuntuu et toi lähestymiskielto vaan hankaloittaa mun omaa elämää, saan kokoajan olla varullaan. En sais puhuu hänen kans mutta sitä se kokoajan halua. Uhkailee, ahistaa, vainoa, syylistää mua siitä lähestymiskiellosta ja lupasi kostaa...
Tuntuu että helpompi vaan olis peruu koko juttu ja kattoo mitä elämä tuo tullessaa..:(

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rakas ystävä nyt luovuta ja anna periksi!

Neuvoisin, ettet vastaa puhelimeen jos et tunnista soittajan numeroa. Älä avaa ovea, jos et odota vieraita, jne. - Totta kai tämä rajoittaa elämääsi, mutta jos katkaiset kaiken yhteydenpidon exään, hänen on pakko antaa periksi jossain kohtaa.  Enemmän elämääsi rajoittaa se, että joudut kuuntelemaan raivoamista, tai jos hän pääsee veitsen kanssa kimppuusi!

Kuka oli juristisi? Ota häneen välittömästi yhteyttä, ja kysy kuinka menettelet, jos häirintäyritykset jatkuvat! Nyt viikonloppuna voit soittaa vaikka Tukinaiseen tai Turvakotien liittoon, sieltä varmasti neuvovat eteenpäin.

Nyt leuka pystyyn ja pistät kiusaajahäirikölle vastaan! Haleja ja jaksamista!

Vierailija
2/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa ase turvaksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään mahdollista niin muuta pois siitä asunnosta ja laita osoitetietosi salaiseksi.

Vierailija
4/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapaus kuvaa valitettavan hyvin suomalaisen yhteiskunnan täydellisen kyvyttömyyden tarjota turvaa kansalaisilleen. :(

Vierailija
5/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa ase turvaksesi.

Ei Suomessa ole sallittua hankkia minkäänlaisia tehokkaita välineita omaksi turvakseen, ei edes silloin kun joku uhkaileva hullu ravaa puukon kanssa oven takana. Kehoitetaan vain luottamaan poliisin apuun, joka saattaa ehtiä tosiaan jopa tuossa ap:n mainitsemassa 45 minuutissa paikalle.

Vierailija
6/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt aseiden kanssa ala sekoilla. Mitä kautta sait apua silloin, kun hait sitä lähestymiskieltoa?

Ole siihen tahoon ensin yhteydessä - onko sinulla ruokaa kotona, että pärjäät maanantaihin?

Jos on, pysyt sisällä, ja heti ma-aamuna soitat viranomaisille. Voit soittaa myös nyt heti suoraan poliisille. Hengitä rauhallisesti, jäsentele asiat päässäsi, varaa paperit viereen, ja sitten kerrot mahdollisimman rauhallisesti mikä on tilanne. Jos mies ei soita oikeasti 50 kertaa/pvä, älä sano niin - liioittelu ei auta, tilanne on tarpeeksi vakava muutenkin.

Hätäkeskus varmasti neuvoo saman kuin minäkin: pysy kotona, älä vastaa puhelimeen, ja yhteys ma juristiin.

Soita kavereille, kirjoita tänne, jne että saat tukea - nyt on huono viikonloppu alkaa säätää mitään sen kummempaa poliisin kanssa, kun on nämä päättäjäiset. Älä panikoi!

Pärjäät kyllä! Lisää halauksia! :)

1

7/49 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tässä vielä jatkaa; on kurjaa jäädä sinun tilanteessasi yksin!

Minäkin olen hakenut ja saanut lähestymiskiellon exää vastaan - se ei kyllä ollut noin väkivaltainen kuin sinun exäsi, mutta tarpeeksi kurja ja pelottava.

Muut kommentoijat ovat oikeassa siinä, että Suomessa uhri joutuu itse turvaamaan itsensä, elinpiiriään tarkkailemalla ja rajoittamalla. Toivotaan, että tilanne korjaantuu, mutta nyt tänä viikonloppuna pelataan näillä korteilla. Turvaa siis itsesi!

Exäsi kuulostaa tosi ahdistavalta ja pelottavalta - pidä huolta nyt itsestäsi. Älä liiku kotoa mihinkään, menet taksilla jos on pakko. Ja otat kuitit talteen. Juristille ja poliisille kerrot maanantaina, että pelkäät turvallisuutesi ja henkesi puolesta, vaadi selvät ohjeet siitä, miten toimia jatkossa. Kerro samalla hätäkeskus-kokemuksistasi; kerro, ettei soittojasi ole noteerattu.

Kuulostaa siltä, että virkavirhettä on tapahtumassa: lähestymiskiellon rikkominen pitäisi kirjata, ja siitä tulisi seurata rangaistus (vähintään sakkoja) rikkojalle. Rikosilmoitus sinun pitää tietenkin tehdä, eikö sinua neuvottu? Pelkkä soitto hätäkeskukseen ei riitä. Jos et uskalla matkustaa julkisilla poliisilaitokselle: taksi, ja kuitti talteen.

Neuvoisin myös, ettet vastaa puhelimeen, paitsi tutuille. Ahdistut vain uhkailuista ja raivoamisista, etkä voi niitä edes todistaa. - Kurjaa, että tilanne on näin kepsu, kun olet varmasti puhki ja rikki. Nyt kuitenkaan ei ole se hetki, jolloin voit jäädä ns. kerälle makaamaan. Lähestymiskieltoa valvot sinä, ja se  vaati tarmoa!

Älä luule, että olen sydämetön - päinvastoin! Hain ja sain muutama vuosi sitten Suomen oloissa poikkeukellisen laajan lähestymiskiellon exääni vastaan. Juristinikaan ei uskonut että perusteluni menisivät läpi, mutta kyllä vain, sain oikeutta. Exä jatkaa häirintää kirjeitse ja postilähetyksin vieläkin; kirjeet heitän roskiin, kukat annan naapureille. Sairas mies, eikä se lopeta, jos ei "rakastu" seuraavaan uhriin.

Olen kiltti ja helläluontoinen ihminen, mutta pakko on ollut tiukistua. Toisessa ketjussa olen kertonut pelon ajoista, ja kuinka en viikkoihin päässyt kotoa kuin taksilla kauppaan ja lääkäriin. Kuitit vain talteen, ja kerro lääkärille! Jos sinulla ei ole lääkäriä, yritä päästä puhumaan jollekin! Saat kyllä tukea ja apua, lupaan!

Oma terveytesi ja henkesi on vaarassa - mies ei lopeta, hän on nyt kostonhimon sokaisema. Pahennat omaa asemaasi, jos puhut hänen kanssaan, tai annat mitenkään ymmärtää, että kadut kiellon hakemista. Eiköhän tämä kokemasi uhkailu ja väkivalta osoita, että olit harvinaisen vahva ja selväpäinen, kun osasit hakea apua!

Paljon tsemppiä ja jaksamista sinulle, kerro, jos voin jotenkin auttaa!

Char

Vierailija
8/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei (onnekseni) ole kokemusta vastaavasta, mutta voisitko asua jossakin muualla ainakin hetken aikaa? Kaverin vierashuoneessa tai jollakin sukulaisella? Pakkaat tarvittavat johonkin kassiin, tilaat taksin ja lähdet. Vois olla hyvä ratkaisu, saisit vähän hengähtää. Kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään omassa kodissaan.

Totuushan on se, että tarpeeksi hullu tulee vaikka oven läpi niin halutessaan. Sitä ei lähestymiskielto estä. Mene siis viikonlopuksi johonkin paikkaan, josta se ei sinua löydä. Mieluiten tietenkin, jos mitenkään mahdollista, muutat kokonaan uuteen osoitteeseen ja pidät huolen, että tuo mies ei saa sitä osoitetta tietää.

Älä vastaa hänelle mitään. Et ota kontaktia oven läpi, et vastaa tuntemattomiin numeroihin, et viesteihin. Nyt se vaatii päästä keskustelemaan, seuraavaksi jotain muuta. Mä pelkäisin jo henkeni puolesta.

9/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juulis, neuvosi on hyvä!

Loma kavereiden tai sukulaisten luona katkaisisi tilanteen hyvin.  Minua aikoinaan ahdisti kotona tosi paljon, kun ex partioi talon ympärillä. Vaikka asuin kerrostalossa, en lopulta uskaltanut olla kuin kylppärissä (= ei ikkunoita).  Tosin silloin ei vielä ollut lähestymiskieltoa - heti arkipäivänä otinkin yhteyttä yleiseen oikeusaputoimistoon.

Kun lähestymiskieltohakemus saatiin vireille, hankin myös turvalukon oveen. Exällä ei pitänyt olla avaimia, mutta varma en voinut olla, etteikö olisi voinut itselleen teettää kopioita suhteemme aikana.

Muuttaminen on hyvä ratkaisu, mutta vaatii todella tiukkoja turvatoimia, jos halua pakkomielteisestä ihmisestä päästä varmasti eroon. Ei riitä, että pitää kaikki henkilötiedot salaisina - kaikkia ihmissuhteita pitäisi harkita siltä pohjalta, että eihän ex saa sitä kautta tietoja... Ihan noin tiukkoihin toimiin en ryhtynyt.

Mutta eipä ex puukkoa kotini lähellä hivellytkään. - Vasta jälkeenpäin ymmärsin pelätä, muistatteko sitä kauppakeskus Sellon tapposumaa? Siinähän nainen oli päästänyt lopulta miehen asuntoonsa/mies oli päässyt asuntoon. Työkavereita mies oli tappanut kostoksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sellon_ampumav%C3%A4likohtaus

APn kannattaa olla todella valppaana nyt!

10/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa ase turvaksesi.

Jos ei ihan oikeasti osaa käyttää asetta itsepuolustukseen hätätilassa ja paineen alla, todenännäköisimmät vaihtoehdot ovat:

a) hyökkääjä provosoituu ja tekee pahempia asioita kuin mitä muuten olisi ollut odotettavissa

b) hyökkääjä päätyy ampumaan aseella puolustautunutta henkilöä

Muutenkin ase tulisi säilyttää lataamattomana ja lukkojen takana. Ei siitä ole hätätilanteessa juuri apua. Jos aseen laittaisi ampumavalmiiksi kun hyökkääjä on vielä oven takana, olisi aseella uhkaaminen/ampuminen tulkittavissa suunnitelmalliseksi, mikä vaikeuttaisi tulkintaa hätävarjeluna.

Jenkeissähän ihmisillä on ladattuja aseita mitä typerimmissä paikoissa, minkä takia aina välillä joku keskenkasvuinen ampuu jonkun läheisensä tai itsensä hengiltä :(

11/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Ja sama pätee kaikkiin muihinkin aseisiin, kuten puukkoihin ja veitsiin. Ovet säppiin, eikä avata kuin turvallisille ihmisille. Ja poliisi paikalle, jos tarve vaatii!

Ei aseita kotiin!

12/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta, AP!

Miten sujui yö?

Lähden pian hommiin, mutta palaan myöhemmin.

Jaksamista tälle päivälle! Puhutaan myöhemmin siitä, mitä sanoa juristille ja poliisille huomenna.

Jaksamista, koeta tehdä jotain kivaa kotona, äläkä huolehdi ja stressaa liikaa - kaikki järjestyy!

Halauksia, Char :)

Vierailija
13/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimi on mehmet zumba ;-)

Vierailija
14/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota uusi kaveri liivijengistä ja pyydä sitten ahistaja päiväkahville ;-)

15/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö olla tyhmiä.

Minua ahdistellut häirikkö oli historian professori, valkoinen, keski-ikäinen mies.

Char

Vierailija
16/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies rikkoo lähestymiskieltoa, teet rikosilmoituksen vainoamisesta. Vainoaminen tuli rikoslakiin joitain vuosia sitten juuri näitä tapauksia varten. Ennakkotapausten perusteella näyttäisi, että vainoojien saamat tuomiot ovat olleet ihan kunnollisia.

Vierailija
17/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen systeemi vainottujen suojelemiseksi kusee. Itse en saanut lähestymiskieltoa isälleni vaikka tämä yritti tulla moottorisahalla ovesta läpi, joten jouduin vaihtamaan/salaamaan kaikki tietoni ja muuttamaan pois Suomesta. Toisaalta, olisin luultavasti joutunut tekemään sen vaikka lähestymiskielto olisi määrätty. Sekopäitä ei pysäytä kuin ehkä vankilan kalterit, mutta siinä tapauksessa uhri on jo luultavasti nirri pois.

Vierailija
18/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoaminenkin on nykyään rikos, eli ota niin paljon todistusaineistoa kuin vain saat. Selvitä esim mahdollisuutta nauhoittaa puhelusi, kuvaa ovisilmän läpi, jos sellainen löytyy, säästä kaikki viestit jne.

19/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 17, ensin pitää kuitenkin tehdä se rikosilmoitus miehen rikoksesta - edelleenkin APn kannattaa ottaa yhteys ensin omaan juristiinsa, ja sitten järjestelmällisesti ilmoittaa virallisesti (rikosilmoitus) kaikki yhteydenoton yritykset poliisille. Lähestymiskiellon rikkomista tai vainoamista ei voi näyttää muuten toteen. - Ja lähestymiskiellon rikkomisesta tässä juridisesti ensin lähdetään, siitä tuomiosta on jo käräjäoikeuden päätös.

Olennaista on, että AP nyt suojaa itsensä, ja toimii järjestelmällisesti!

18, kamala kohtalo sinulla! Keneen olit yhteydessä? Haitko kieltoa lakimiehen avulla, vai pelkän rikosilmoituksen perusteella?

APlla on sikäli hyvä tilanne, että lähestymiskielto on jo myönnetty - nyt vain pitää jaksaa valvoa, että se toteutuu!

Ja rikkeistä sille häirikölle jatkossa kunnon rangaistus!

Char

20/49 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 19 on oikeassa, säästä AP kaikki viestit - mutta älä vastaa puhelimeen/jatka keskustelua, edes tai missään tapauksessa nauhoitustarkoituksessa.

Ellet selvästi ja yksiselitteisesti kiellä kaikkea yhteydenpitoa, ja aktiivisesti itse kieltäydy selväsanaisesti jatkamasta sitä, pelaat häirikön pussiin - mikään käräjäoikeus ei osallistu parisuhdepeliin. Jota siis kaikenlainen yhteydenpito oikeuden näkökulmasta on.

Eli jyrkkä EI kaikelle puheelle ja kontaktille. Neiti Etsivä-leikeille ei ole nyt tilaa: et todellakaan nauhoita mitään ovisilmäjuttuja tms. Sinun tulee vaikuttaa järkevältä ja täyspäiseltä, vaikka pelkäisitkin, hysteria ei sovi tähän. Itket ja romahdat vähäksi aikaa sitten kun olet turvassa!

Char

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi