Facebook-seinälleni ilmestyi tänään tuntemattoman lapsen todistus.
Selatessani tänään facebookia, eteeni lävähti jonkun tuntemattoman ihmisen ottama kuva, josta joku oma kaverini oli tykännyt. Kuvassa oli jonkun vitosluokkalaisen pojan todistus, näkyvilä oli lapsen nimi, syntymäaika ja koulunkin nimi.Arvosanat oli ihan hyviä, ei siinä mitään? Mutta eikö lapsen yksityisyydellä ole enää mitään rajoja?? Kuka tällaista oikein tekee omalle lapselleen??
Kommentit (50)
Mäkin ihmettelen tätä päivitysten määrää. Kävin katsomassa omaa newsfeediä, ja ainoat aiheeseen liittyvät päivitykset oli ihan viattomia että lapsella kesäloma alkoi tai pääsi luokalta tai kivaa kun on kesä.
Jos naiset kehtaavat postata sinne kuvia perseistään ja tisseistään niin kai joku todistus nyt on aika pientä?
Hazaa kirjoitti:
Jos naiset kehtaavat postata sinne kuvia perseistään ja tisseistään niin kai joku todistus nyt on aika pientä?
Erona tässä lienee se, että toisin kuin tissi ja perse, se todistus ei ole oma vaan jonkun toisen henkilön, vieläpä lapsen.
N 43 kirjoitti:
Hazaa kirjoitti:
Erona tässä lienee se, että toisin kuin tissi ja perse, se todistus ei ole oma vaan jonkun toisen henkilön, vieläpä lapsen.
On ne aika monen naisen tissitkin rahoitusyhtiön tänä päivänä :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät älyä säätää yksityisasetuksiaan. Sieltä pitää käydä ruksimassa keille omat asiat näkyy: vain itselle, kavereille, kavereiden kavereille vai onko kaikki julkista.
Mutta kun ei ne lapsen todistukset kuulu myöskään niille meidän omille "kavereille".
Eivät minunkaan mielestäni kuulu. Mutta jollakulla voi olla vaikka vaan 40 fb-kaveria, jotka ovat niin läheisiä, että todistusta haluaa esitellä. Mutta jos on unohtanut säätää yksityisyysasetukset, tämä näkyykin 40 ihmisen 1000 kaverille.
Olen joutunut poistelemaan päivityksiä omalta seinältäni, kun joku ystävä on tägännyt minut johonkin henkilökohtaisia asioitaan käsittelevään omaan päivitykseensä ja tämä kaikki on ollut omien fb-kavereideni luettavissa (oletan).
Vierailija kirjoitti:
Joo sori, ei sentään seinälle :D No mutta sinne news feediin. Lahtelainen lapsi näytti olevan. Valitettavasti ei ole provo. Jotkut on tosi ajattelemattomia.
Ap
Kyllä täällä Vantaalainen Koirien kasvattaja eronnut nainenkin tyttärensä todistusta laittaa näytille, luvalla tai luvatta. Tottakai ne todistukset ovat keskimääräistä parempia, tällähän tämän tyyppiset ihmiset yrittää pönkittää heikkoa itsetuntoansa, kun eivät tajua, että ei ne heidän todistuksiansa ole.
Kävin just fb:ssa ja löysin uutisvirrastani kuvia päättäjäisvepenissä olevista ihmisistä, joita en tunne. Päivitysten yksityisyysasetuksissa oli "julkinen". Miksi ihmiset laittavat nettiin julkisia kuvia jälkikasvustaan?? Mitä tarkoitusta tämä palvelee ja ovatko kuvissa näkyvät lapset ja nuoret tietoisia siitä, että joku tietty heistä otettu valokuva leviää netissä sadoille ja tuhansille ihmisille?
Yksi näistä kuvan laittaneista äideistä on ammatiltaan opettaja, satun tietämään mutkien kautta. Opettaa yläkoulussa ja käsittääkseni myös mediakasvatus kuuluu hänen oppiaineensa sisältöihin.
Jännä miten vaihtelee alueittain/ kaveripiireittäin. Mun fiidi on ollut täynnä stipendejä ja kuvia tokareista.
Itse olisin teininä niiiin hävennyt, jos mutsi olis mainostanut.
Kyllä itselleni on tullut tänään kaksikin eri lapsen todistusta fb ssa vastaan. Ei voi ymmärtää...
Jep, mullakin oli eilen koko facen uutisvirta täynnä kuvia ventovieraista valmistuneista, todistuksista, stipendeistä ja juhlista. Kyllä pisti mietityttämään, että tajuaakohan nää kuvien jakajat yhtään kuinka monille tuntemattomille ne näkyvät. Sama juttu esim. joku kaveri saattaa jakaa kuvia kesken toisten häiden. Kiva siinä sitten vihkiparille jos haluaisi itse ilmoittaa naimisiinmenosta, mutta joku ehtikin ensin.
Itse poistin yhden fb-tuttavan päivitykset näkymästä kokonaan, koska ihan jatkuvalla syötöllä kehuu tytärtään. Todistuksen huonoin arvosana kuulemma 9- ja on hyvä taiteissa, urheilussa ja ihan kaikessa. Superlahjakas ja viehättävä jne.
Missä muuten saa kevättodistukseen noita - tai + merkintöjä? Ei meidän koulussa ainakaan.
ihmiset ei tajua, että kun asetuksissa lukee Kaverit, tarkoittaa se myös kavereiden kavereita. Mun facessa oikeastaan ei näy kavereiden postauksia paljon koskaan, ainoastaan postauksia joista he pitävät. Eli heidän kavereiden postauksia.
Mun tyttö jakoi kuvan erinomaisesta todistuksestaan ihan itse. Rajasi kuvan niin, ettei henkilötiedot näy. En jakanut kuvaa eteenpäin, mutta tykkäsin siitä.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ei tajua, että kun asetuksissa lukee Kaverit, tarkoittaa se myös kavereiden kavereita. Mun facessa oikeastaan ei näy kavereiden postauksia paljon koskaan, ainoastaan postauksia joista he pitävät. Eli heidän kavereiden postauksia.
Eikös siellä ole erikseen kaverien kaverit?
Mun seinällä olekkaaan enää muuta kun toisten tykkäämiä asioita ni jaksa käyttää edes koko paskaa nykysin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole erikseen kaverien kaverit?
Joskus hienoina aikoina sai laitettua näin ettei näkynyt kuin kavereiden julkaisut ja asetuksista sai säädettyä niin että mitä näky mutta sitten ne idiootit saivat masterplanin facebookin toimistolla ja poistivat ne asetukset.
Mua alkoi nyt ihmetyttämään toi "kaverien kaverit" Ennen oli muistaakseni tällainen kategoria. Itsellä päivitykset näkyy "Kavereille", ja olen ajatellut, että tämä todella tarkoittaa kavereita, eikä niin, että jos joku tykkää mun statuksesta, niin silloin myös tykkääjän kaverit näkee sen.
Mutta joo, odotan taas kesää kun voi katsella tuntemattomien ihmisten hääkuvia. Vauvojakin tuntuu syntyvän kesällä tosi paljon.
Se olis hienoa kun ihmiset älyäisivät laittaa profiilikuvat yksityisiksi kun ne on automaattisesti aina julkisia. Sillä ei ihmiset ite häviä mitään muuta kun ettei porukalla ole tuntemattomia naamoja seinät täynnä.
Samoin, kun selasin äityleitä, sinne oli monta äityliä laittanut kuvia peruskoulun päättäneistä nuoristaan. Mietin vain, että kuinka moni nuori oikeasti haluaisi, että äippä laittaa kuvan johonkin äityleihin, mistä 30 000 randomia voi sen kuvan nähdä.
Ei yllätä. Osa omistakin kavereista jakaa milloin missäkin päivityksessä jopa täysi-ikäisten lastensa tai iäkkäiden vanhempiensa yksityisasioita, kuten sairauksia ja jopa vaippojen käyttöä leikkauksen jälkeen (kyseessä vanhus mutta ei tod mikään dementikko). Eivät nämä idiootit miellä, että he tekevät itse asiassa rikoksen: yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen.