Tytön kaveri esittää "poikamaista" aikoo loman jälkeen pyrkiä puukäsitöihin
Ainoana tyttönä luokaltaan. Yrittääkö hakea poikien huomiota ja pääseekö tuolla perusteella puukäsitöihin?
Kommentit (39)
Ai oikeesti on vielä kouluja joissa valitaan jompikumpi tai mennään sukupuolen mukaan? Onpas junttimaista. Mun lapsen koulussa on kiertävä systeemi että jokainen oppilas on yhden jakson erilaisissa käsitöissä. Oli joku kolmaskin vielä puukäsityön ja tekstiilin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rättikässässä oli aikoinaan yksi poika yläasteella.
Niin oli meilläkin. Kumppaninaan on nykyään mies.
Kuin myös.
Mulla taas oli opiskelukavereina useampikin mies, jotka olisivat yläasteella mieluummin ottaneet rättikässän, mutta eivät kehdanneet, ja ihan heteroita olivat.
Siinähän se ero onkin, homo voi huoletta leimautua homoksi, kun kerran sitä kuitenkin on.
Itse koululaisena kävin puukäsitöissä ja lisäksi puukäsityökerhossa. Tykkään sekä tekstiili- että puukäsitöistä. Olen itse tehnyt kotona pikku remontteja, korjaillut huonekaluja, neulon ja korjailen perheen vaatteita. Yh puuseppä isäni opetti myös parsimaan sukat, korjaamaan autot ym.
Ei ne taidot sukupuolta katso.
Luin DI:ksi, luokkakaverin äidin mielestä lähdin hakemaan sieltä miehen itselleni, toki mieskin löytyi. Asennevammat ovat kamalia 😨
Tuo on siitä huono juttu, että mitä jos koko luokka ottaakin esim. puukässän? Eivät mahdu luokkaan ja rättikässänope (jolla sinänsä ei itselleni ole v-kaan väliä) jää työttömäksi. Siinä mielessä siis kätevää, että menee sukupuolen mukaan, ja luokan kiintiölesbot/homot/transihmiset menee suht' koht' tasan.
Vierailija kirjoitti:
Luin DI:ksi, luokkakaverin äidin mielestä lähdin hakemaan sieltä miehen itselleni, toki mieskin löytyi. Asennevammat ovat kamalia 😨
Eli luokkakaverisi äiti oli oikeassa, hah :D
Tästä voi päätellä tasan yhden asian ja se on se, että tämä tyttö pitää enemmän teknisestä kuin käsitöistä. Ja vähän toisenkin, on nimittäin tarpeeksi rohkea tekemään päätöksen joka ei ole massanmukainen. Nimimerkillä Se tyttö, joka halusi teknisiin mutta meni muiden mukana käsitöihin, nyt "miesten alalla"...ja täyshetero :D
Nykyään puutöitä ja tekstiilikäsitöitä on ensin kaikilke ja sitten jonain vuonna pitää valita näistä toinen. Molemmat on tarkoitettu molemmille sukupuolille. Onneksi omien lasten koulussa ketään ei mollata tai ihmetellä näiden valintojen takia.
Mistä päättelet että tyttö "esittää" poikamaista?
Vierailija kirjoitti:
No eikös se pyrkiminen olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten eikä loman jälkeen? Ryhmäthän tehdään kesälomien aikana.
Omina peruskouluaikoina yksi tyttö vaihto keskenkaiken tekniseen työhön. Eli kyllä pystyy viel vaihtamaan.
Minulle selvisi vasta vuosia myöhemmin, että meillä olisi oikeasti ollut mahdollisuus valita joko rättikässä tai puutyöt. Opettajat olivat vain jättäneet kertomatta ja aivopesseet uskomaan, että näin sen kuuluu mennäkin 2000-luvun alun ala-asteella. Minkäköhän takia päättivät jättää kertomatta, ettei jotakin vaikka kiusattaisi, kun valitsisi perinteisiin sukupuolirooleihin sopimattoman vaihtoehdon? :'D
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten! Minäkin tykkään veistellä kaikenlaista ja naisena oon aina itseäni pitänyt. Mikä sinua vaivaa, eikö tämä ole tasa-arvoinen maa?
Hei, ap on rys*sä. Ei siellä ole tasa-arvoa nähtykään.
Itse lapsena leikin niin prinsessaa kuin halusin miekkoja jne. Valitsin puukässän koulussa ihan siitä syystä että se kiinnosti enemmän. Isossa kaupungissa puukässässä oli lisäkseni kai 2-3 muutakin tyttöä. Maalle kun muutettiin niin olin ainut tyttö puukässässä.
Nykyäänkin olen miesvaltaisella alalla kun marttailu ei inspaa, mutta niitä naisellisia mekkopäiviä tulee kyllä.
Aina olen ollut kiinnostunut miehistä ja ujona pikkutyttönä en todellakaan mitään huomioo pojilta mennyt hakemaan puukässään vaan tekemään sitä mistä enemmän pidin. Harvemmin sitä edes poikien kaa tuli juteltua noissa.
Mutta en kiellä etteikö jotkut hakeudu tollaisiin miesten huomion takia. Kyllä miesvaltaisilla aloillakin näkee niitä jotka sinne on vaan menneet esittelemään itseensä ja niitä jotka tekee oikeesti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puutöitä ja tekstiilikäsitöitä on ensin kaikilke ja sitten jonain vuonna pitää valita näistä toinen. Molemmat on tarkoitettu molemmille sukupuolille. Onneksi omien lasten koulussa ketään ei mollata tai ihmetellä näiden valintojen takia.
Tyttäreni koulussa on puutöitä ja tekstiilitöitä vuorotellen kuudennen luokan loppuun asti. Mielestäni tämä on hyvä käytäntö. Oppiipahan erilaisia kädentaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten! Minäkin tykkään veistellä kaikenlaista ja naisena oon aina itseäni pitänyt. Mikä sinua vaivaa, eikö tämä ole tasa-arvoinen maa?
Hei, ap on rys*sä. Ei siellä ole tasa-arvoa nähtykään.
Onko sun anti AV-palstalle se, että käyt kertomassa jokaisessa ketjussa, että jos joku toimii jollain tavalla epäilyttävästi, rikollisesti tai ikävästi, hän ei missään nimessä voi olla kantasuomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se muka jotekin perustella?
Sitäpaitsi se aine on nykyään nimeltään veisto. Puukäsityö on jostain kansakoulujärjestelmän ajoilta.
Höpsis. Tekninen työ oli nimenä tähän kevääseen. Elokuun 1. astuu valtakunnassa voimaan uusi opetusssuunnitelma, jossa tekninen- ja tekstiilityö yhdistyy yksinkertaisesti käsitöiksi ja niitä tekevät kaikki ristiin rastiin. Tavoitteena työt joissa voi hyödyntää monipuolista osaamista. Ns. ilmiöihin perustuvaa oppimista.
Tyttäreni on (12v) viihtynyt autotallissa väkästelemässä kanssani noin 5-vuitiassta asti. Luonnollinen jatkumo oli ottaa ns tekniset kässyt, joskin hän pitkästyy ajoittain niillä tunneilla kun "ei saa tehdä mitään hienoa" kuten hitsata MIGillä/puikolla, juottaa/elektroniikka-sähköhommia, kynäruiskumaalausta yms ei pelkkää peruspuunysvinkiä.
Nolo :D
No sillä ei varmaan tule olemana yhtään kaveria hetken päästä ja sitten ei poikien huomio paljon lohduta