Mies tappoi itsensä, en jaksa enää, mistään ei saa apua... :(
Meidän elämä oli aikamoista vuoristorataa miehen masennuksen takia useamman vuoden ajan. Terapian ym. ansiosta miehen vointi parani aina välillä hetkellisesti niin, että oli melkeinpä oma itsensä, sitten tuli taas vaikeampi kausi ja mies velloi "pohjamudissa" ja jälleen hoitojen avulla vähitellen palasi normaaliksi itsekseen. Elämä jatkui näin melkeen 4v ajan, kunnes mies vuosi sitten tappoi itsensä, kun taas kerran olonsa meni pahempaan.
Mulla on neljä lasta 12v, 9v, 5v ja 3kk. Nuorin ei ollut millään muotoa suunniteltu ja sain tietää raskaudesta vähän mieheni kuoleman jälkeen. Harkitsin jopa aborttia, mutta en lopulta pystynyt sitä tekemään. Vauva on onneksi ollut melko "helppo" tapaus, päivisin todella aurinkoinen, mutta keskimäärin joka toinen yö heräilee tunnin välein ja kitisee, aina ei ole kuitenkaan nälkä. Joka toinen yö herää syömään yöllä 3-4tunnin välein.
Olen todella väsynyt ja irti poikki kuollut enkä vaan enää jaksais tätä arkea. Joskus on käynyt jopa itsensätappaminen mielessä, mutta sitten lapset jäis täysin yksin enkä sitäkään halua. Tätä ei yhtään auta se, että vauvassa on todella paljon isänsä piirteitä ja välillä sekin ahdistaa todella paljon, kun vaikka yrittäis "unohtaa"tapahtuneen niin silti erityisesti vauva muistuttaa siitä..
Olen monessa paikassa kertonut, että menen oman jaksamiseni äärirajoilla, mutta tähän ei ole juuri muuten reagoitu kun sanottu, että koita kestää tai että ajan myötä helpottaa. No ei siltä tunnu, kaikki tuntuu vaan pahenevan päivä päivältä :(
Lähipiiri auttaa sen minkä pystyvät, mutta heillä on omakin elämä niin ihan hirveästi eivät pysty auttamaan. Toisaalta tarvitsisin varmasti myös ammattilaisen apua, jotta pystyisin nousemaan tästä suosta voittajana.
Kommentit (133)
Olen pahoillani, olet todella vaikeassa elämäntilanteessa. Onkohan kukaan
ehdottanut tuetulle lomalle hakemista, pääsisitte jonnekin koko perhe.
Lapsille ja sinulle tekisi hyvää päästä pois arjesta.
Toivon sinulle jaksamista ja parempaa huomista.
Pää
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät surun keskellä kuule sitä kun sanotaan ota yhteyttä tuohon numeroon. Nykyään näihin vielä erityisesti panostetaan ja koulutetaan, kiitos aikaisempien perhesurmien. Tuo jos äiti on kuollut niin ikävää jos näin on käynyt mutta yhteiskunnan tuki on riippuvainen siitä kuinka nuoria lapset ovat. Apn provo olisi vielä mennyt läpi jos lapset olisivat teinejä mutta neuvolan ja myös sairaalan piirissä ollut perhe jolla pieniä lapsia. En vaan usko.
Riippuu varmasti paikkakunnasta, mun ystäväni kuoli ja Mies jäi yksin 1,5v ja 5v. lapsen kanssa, niin kaikki apu oli tiukassa vain äidin saattohoidon ajaksi (kotona) tarjottiin päiväkoti paikkaa. Ja se oli siinä.
Onneksi isovanhemmat pääsivät myöhemmin eläkkeelle, jotka muuttivat naapuriin ja auttoivat arjessa.
Eihän edes enää kunnissa ole kodinhoitajia, vaan virat on lakkautettu, ainoastaan lastensuojelun kautta ovat perhetyöntekijät, mutta heitäkin on vähän, kun huomioidaan lastensuojeluasiakkaiden suuruus.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ap poloista. Mammat Taas uskoo tätä provoilijaa..kun kaikki on aina totta teidän mielestä mitä täällä palstalla kirjoitetaan. Laskekaas ihan huviksenne montako ketjua ap on aloittanut ?? Lähes kaikki ovat hänen aloituksiaan. No senkus uskotte tätä pipipäätä jos haluatte.
No montako on aloittanut? Sinä tosin taidat olla se pipipää...
Seurakunnan sururyhmään jossa vertaistukea kun on muitakin läheisensä menettäneitä. Lapsille tukiperhe, jossa voivat viettää yhden viikonlopun kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ap poloista. Mammat Taas uskoo tätä provoilijaa..kun kaikki on aina totta teidän mielestä mitä täällä palstalla kirjoitetaan. Laskekaas ihan huviksenne montako ketjua ap on aloittanut ?? Lähes kaikki ovat hänen aloituksiaan. No senkus uskotte tätä pipipäätä jos haluatte.
Sinä voisit laitaa linkit, niin pääsisimme muutkin lukemaan ja uskottavuutesi paranisi. Ei ole vai...
Oikeassa elämässä voi tapahtua mitä vain ja ap. tarina voisi olla entisen työkaverini vaimon tarina 15v. takaa, jopa lapsiluku täsmää ja työkaverini teki itsemurhan tai sattui onnettomuus, mitä koskaan ei saatu selville, mutta läheisille se oli kova paikka.
Linkit Suomen Mielenterveysseura, surunauha ja jne. Oikeasti asiat on parissa vuodessa muuttuneet ja ap on provo.
Ja olen myös sitä mieltä että vakavasti sairaat jää syrjään mut ennaltaehkäisy kyllä hoidetaan, siihen panostetaan. Provo on ap.
Vierailija kirjoitti:
Linkit Suomen Mielenterveysseura, surunauha ja jne. Oikeasti asiat on parissa vuodessa muuttuneet ja ap on provo.
Mitä, nämäkö ne linkit, joiden mukaan ap provo??? Eihän nuo oo mitään linkkejä...
Minulla todettiin tän vuoden alkupuolella vakava sairaus, jonka takia mm. lastenhoito on useimmiten mahdotonta tai vähintään hyvinkin haastavaa. Apua ei ole yhteiskunnalta pyynnöistä huolimatta herunut, onneks on sen verran säästöjä, et on saatu itse järjestettyä mm. lastenhoito. Meillä 5kk ikäiset kaksoset ja 4v isosisarus.
Vierailija kirjoitti:
Numero 81 mistä tiedät että perhetyöntekijää ei tarjottu? Ja mikä vuosi kyseessä? Sitä nykyään tarjotaan jo yh äideille joilla ei muita ongelmia. Uskotteko oikeasti tuon apn jutun?
Mun ystävä on yh, jolle ei todellakaan ole tarjottu perhetyöntekijää, vaikka ovatkin ls-asiakkaita. Ja mitäpä se auttais, että ne tulee sohvalle istumaan ja juttelee säästä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sori mut oot niin provo kuin olla ja voi. Neuvola tarjoaa tuossa tilanteessa automaattisesti perhetyöntekijää arkea auttamaan ja tukiperhettä lisäksi. Lisäksi nuorten leskien ryhmiä on ympäri suomea antamassa lisätukea. Liian kovaa tuo yritä pärjätä kun mies kuollut, joo ei ole tapahtunut. Vaikka mitä sijaisia voi olla mutta noin ammattitaidotonta meno ei ole missään. Viime aikoina on lisäksi panostettu mielenterveyshoitajiin suht kaikkialla ja näille saa siis ajan ihan ite soittamalla ilman lähetettä. Matalan kynnyksen paikkoja on noussut kuin sieniä sateella. Toisaalta näistä ei vakavasti itsetuhoinen ja sairas saa apua mutta tukea noista arjen haasteisiin kyllä saa. Mielenterveystoimistosta saa aina ajan josa sIitä ei itse kieltöydy. ... Lisäksi kun puoliso kuolee ja on pieniä lapsia niin jo sairaala ehdottaa noita palveluja jos neuvola asian ohittaisikin, mitä kyllä vahvasti epäilen. Törkeä provo.
Kommentisi on todella tärkeä provo ja oman mielikuvituksesi tuotetta, sillä yhteistyö ei edes viranomaisten kanssa edes toimi, sillä mielenterveyspotilaat ovat täysin heitteillä, koska mielisairaalat ja osastot on suljettu ja potilaat laitettu avohoitoon.
Esimerkki oikeasta elämästä: Poliisipartiot kuskaavat samaa potilasta, jopa useamman kerran päivässä päivystyksen välillä, koska asiakas tarvitsee välitöntä lääkärihoitoa, eikä selliä (itsetuhoinen, sekava jne. ilman että olisi päihtynyt) ok. potilas pääsee lääkärille, mutta sen jälkeen passitetaan kotiin ja ollaan taas lähtöpisteessä, koska ei ole paikkaa mihin mielenterv. tai itsetuhoiset hoidettaisiin.
Tätä on tullut todistettua itsekin. Edes sellaisia, jotka ovat muille vaarallisia ei laiteta hoitoon, vaan viedään korkeintaan yhdeksi illaksi putkaan ja sieltä sitten takaisin kotiin. Sama toistuu ja jatkuu jopa vuosikausia. Avohoito on yksi surkea ja karmivia seurauksia aiheuttava vitsi. On toki potilaita, joille se on oikea ja käypä hoitomuoto, mutta on myös paljon niitä joiden kohdalla avohoito tarkoittaa yhtä kuin heitteillejättö.
Oikeasti miksi avlla tykätään mässätä sillä miten huonosti asiat on.. kuka haluaa maksaa lisää veroja? Sillä saadaan lisää palveluja kärsiville. Ilmoittautumiset vaikka kirkon ystävä palveluun.
Ap. Kerro suunnilleen asuinpaikkasi. Näin joka lähellä asuja voi laittaa spostinsa, johon otat yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti miksi avlla tykätään mässätä sillä miten huonosti asiat on.. kuka haluaa maksaa lisää veroja? Sillä saadaan lisää palveluja kärsiville. Ilmoittautumiset vaikka kirkon ystävä palveluun.
Sivistysvaltion osoitus on pitää huolta heikompiosaisista, muussa tapauksessa se on kehitysmaa.
Sitä paitsi, ketä tahansa meitä voi kohdata sairaus, onnettomuus jne. olimme miten rikkaita ja vauraita tahansa, eikä kukaan voi niihin etukäteen varautua tai ennakoida, jos kohtalo päättää toisin.
Useimmat meistä haluaa maksaa veroja, ihan vain turvataksemme oman selustamme vaikeuksien kohdatessa.
Eikä Suomen verotus ole korkeimmasta päästä, sillä se on vain keskitasoa.
Useimmilla meistä on omat haaveet ja unelmat, mutta ne voi tuhoutua silmänräpäyksessä, niin kuin kävi Hyvinkäiselle poliisioppilaalle, joka joutui väkivallan uhriksi julkisella paikalla ja takana on 150 leikkausta ja hänen tilallaan voisi olla kuka tahansa meistä, jopa sinä.
lösöttävät vaan sohvalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numero 81 mistä tiedät että perhetyöntekijää ei tarjottu? Ja mikä vuosi kyseessä? Sitä nykyään tarjotaan jo yh äideille joilla ei muita ongelmia. Uskotteko oikeasti tuon apn jutun?
Mun ystävä on yh, jolle ei todellakaan ole tarjottu perhetyöntekijää, vaikka ovatkin ls-asiakkaita. Ja mitäpä se auttais, että ne tulee sohvalle istumaan ja juttelee säästä..?
Monet eivät näytä edes ymmärtävän perhetyöntekijän tehtäväkuvaa ja kuvittelevat perheen saavan apua siivoukseen, ruuanlaittoon, pyykinpesuun, mutta näin ei suinkaan ole, vaan hän on perheen tukena ja kertoo miten selvyytyä arjesta, joka ap. tapauksessa ei paljon auta.
Siis eikö ap juuri pyytänyt apua henkisesti ja sitä perhetyöntekijä tekee, siis ei ole automaattisesti siivouspalvelu..
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö ap juuri pyytänyt apua henkisesti ja sitä perhetyöntekijä tekee, siis ei ole automaattisesti siivouspalvelu..
Ei pelkästään. Ap kertoi tarvitsevansa apua myös siihen arkeen, kun ei enää itse jaksa. Perhetyöntekijä ei hoida lapsia tai siivoa ym, tästä on omakohtaista kokemusta. Pyysin neuvolasta nimenomaan apua lastenhoitoon, saimme perhetyöntekijän, joka heti ekalla käynnillään kertoi, ettei hän siivoa, hoida lapsia ym.
Lapsille apua koulukuraattorin ja -psykologin kautta. Ovat vielä töissä juhannukseen asti.
Perhetyön saaminen on ihan tuurista kiinni. Riippuu paljon terveydenhoitajasta kirjoittaako lähetteen. Osa saa pyytämättä ja osalle ei anneta vaikka kuin kerjäisi. Näin meidän neuvolassa eri terkat toimii.
Voisit ap pyytää seurakunnasta apua! ☺Siellä ihan oikeasti halutaan auttaa juuri tuon tyylisissä tilanteissa olevia! Siunausta! Laita vaikka sähköpostia paikallisseurakuntaan samaan tyyliin kuin laitoit tänne viestiä. Siunausta!
Voi kun tarjottaiskin, ottaisin ilolla vastaan. Olen yh, jonka isä taistelee syöpää vastaan ja äiti on vakavasti masentunut. Lisäksi lasten isä ei näe lapsiaan eikä tukiverkkoa pahemmin ole. Lapset 1v ja 3v eikä mulle ole koskaan tarjottu mahdollisuutta perhetyöntekijään, vaikka apua olen jopa itse pyytänyt.