Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metropolia: HOITOALAN valintakokeet

Vierailija
03.06.2016 |

Nyt kun kaikki kokeet ovat ilmeisesti ohi: mikä fiilis jäi? Mihin haitte? Jälkipuidaan kokeita yhdessä!
Itselläni jäi kummallinen ja ristiriitainen olo, ja heräsi paljon kysymyksiä...

Itse hain ensihoitajaksi, päivätoteutukseen. Kokeessa kirjallinen koe, jossa oli aineistokoe ja matikka, sen jälkeen ryhmätilanne.

Aineistokoe oli melko samantyyppinen kuin esivalintakokeessa. Odotin enemmän soveltavampia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli taas yksityiskohtiin takertumista.
Matikka tuntui liian helpolta. Jäin jumittamaan kysymyksiin ihmetellen, että voiko tosiaan olla näin yksinkertaista.
Ensihoidon valintakokeita oli eri päivinä, joten oletan, että koe oli eri joka päivänä. Mitenköhän on varmistettu, että koe on samantasoinen?

Ryhmätilanne oli lyhyt. Mitäköhän sen tarkoitus oli mitata? Onko tarkoitus siis yleisesti vaan todeta, että joku kykenee keskustelemaan ja joku ei? Milläköhän tavalla piti tilanteessa loistaa, jotta saa hyvät pisteet? Valintakoekutsussa oli varattu reilusti aikaa ryhmätilanteelle, niin jotenkin oletin jotain ihan muuta kuin paria lyhyttä keskustelua.
Meidän keskusteluaiheetkin liittyivät ihan yleisesti hoitoalaan, ei juuri ensihoitoon. Milläköhän mitataan motivaatiota ja valmiuksia kouluttautua juurikin ensihoitajaksi? Silläkö perusteella, miten hyvin osasi itseään ryhmätilanteen lopuksi mainostaa? Vai eikö niille ole annettu lainkaan painoarvoa?

Muissa kouluissa on opintopolun mukaan mm. valmistava ennakkotehtävä ja yksilöhaastattelu, ennakkomateriaaliin perustuva koe, Saimaan AMK:ssa jopa fyysistä kuntoa mittaava testi... En tiedä millaisia kokeita ne ovat, kun en ole ollut, mutta tämä Metropolian koe oli mielestäni outo. Jäi vain sellainen olo, että lähdinkö mä sieltä kokeesta vahingossa kesken pois ja jätin jonkun osion tekemättä?
En tiedä kyllä yhtään mitä odottaa tulosten suhteen. Tietääkö kukaan, miten pisteet jakaantuvat aineistokokeen, matikan ja ryhmätilanteen välillä?

Ilmeisesti kaikkiin Metropolian hoitoalan koulutuksiin 80% valituista valitaan pelkän valintakokeen perusteella. 20% valitaan valintakokeen ja koulumenestyksen perusteella. 70 p on valintakokeen maksimi, 30 p koulumenestys. Ensisijaisuudesta ei taida tällä kertaa saa pisteitä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin Oulussa, ja huono fiilis jäi. Olin viimeinen haastateltava, ja tuntui, ettei haastattelijaa jaksanut kiinnostaa.

Vierailija
2/4 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös Metropolian sote-pääsykokeessa. Kokeesta jäi ihan hyvä fiilis mutta hieman ihmetteleväinen sen suhteen että tälläkö ne nyt oikeasti päättävät kuka pääsee... Olen aiemmin käynyt TAMKin vastaavissa ja olivat todella paljon monipuolisemmat. Nyt ei missään vaiheessa päässyt kertomaan oikein mitään motivaatiostaan tai itsestään suuremmin muutenkaan, vain lyhyt esittely ryhmäkeskustelun aluksi! Eihän siinä oikein ehtinyt tarpeeksi sanoa! Meillä ei ollut edes mitään ryhmätilanteen lopuksi mainostusta itsestään. 

Minä ymmärsin että pisteet jakautuvat 40 pistettä kirjallisesta ja 30 pistettä haastattelusta. Saapa nähdä, en kans oikein tiedä mitä odottaa, mutta todella toivon että paikan saisin... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Metropoliassa sairaanhoitajan pääsykokeessa muutama vuosi sitten. Voi olla, että koe on siitä muuttunut, mutta tässä vähän omia kokemuksiani.

Pääsykoekirjoina oli Ihmisen fys./anatomiasta olisiko ollut jotain 100 sivua ja sitten hoitotyön etiikka (tjsp). Kirjallinen koe oli oikein/väärin väittämiä ja omasta mielestäni kirjallinen osio oli todella helppo. Olin lukenut pääsykoekirjat kahteen kertaan läpi, mutta en mitenkään hirvittävästi panostaen. Kokeessa oli 30 väittämää ja siten maksimipisteet 30 pistettä.

Meillä oli kanssa ryhmäkeskustelu (olisiko aihe ollut joku Mitä odotan opinnoilta) ja se oli todella outo kokemus. Meitä oli joku 8 siinä huoneessa. Pöydät oli laitettu vierekkäin ja edessä istui 3-4 arvioijaa. Todella outoa oli yrittää "keskustella" kun ei nähnyt keskustelukumppaneita!

Sain tuosta pääsykokeesta tuolloin lähes täydet pisteet. Luulen, että yksi tekijä siinä että sain keskustelusta lähes täydet oli se ettei vieressäni istuva henkilö ollut saanut lainkaan puheenvuoroa ja oman puheenvuoroni päätteeksi kysyin hänen mielipidettään. Olin myös ainoa, joka esitteli itsensä keskustelun alussa. Tosi hölmö olo jäi ryhmätilanteen jälkeen, mutta kaipa sitten tein ihan oikein kun niin hyvät pisteet sain... En kyllä oikeasti tajua miten tuollainen ryhmätilanne mittaa motivaatiota tai mitään muutakaan. Haastattelu olisi varmaan ehdottomasti parempi, mutta kaipa kävisi liian hankalaksi haastatella kaikki hakijat...

Vierailija
4/4 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up