Pikaneuvoja. Meidän pihaan ilmestyi vieras koira.
Kiltti, pieni, vieras koira, panta kaulassa, ei kuitenkaan tietoja pannassa, antaa ottaa kiinni.
Mihin pitää soittaa? Vai annanko mennä menojaan, tämä on ihan rauhallinen omakotialue, osaisi se ehkä kotiinkin.
Eli mitä teen?
Kommentit (34)
Koira on joo esine KAUPPALAIN silmissä, ei ELÄINSUOJELULAIN. Äly hoi älä jätä, en kyllä muuta tiedä enää sanoa..
Heitteillejättö on jos sen nyt päästät menemään.
Älkää olko liian kilttejä. Jos se vielä saadaan oikeaan kotiinsa, mutta teillä on saanut läjäpäin herkkuja, se tulee mielellään uudelleen, uudelleen, uudelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajaisin sen helvettiin sieltä. Muiden karanneet koirat ei ole minun vastuullani.
Jos sulta katoais perheenjäsen, olisko sulle aivan ok jos kukaan ei yrittäis saada häntä kotiin mikäli tilaisuus olis?
Koira ei ole perheenjäsen vaan luokiteltu viillieläimeksi EU säädöksissä, jos se kulkee vapaana. Joten jos tulee meidän tontille niin pum ja se olisi täysin sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi päästää enää menemään, koska syyllistyt heitteillepanoon, ja jos koira nyt jää auton alle, on syy sinun. Viet sen rankkurille. Jos se on kaukana, soitat poliisit ja sanot, että heidän pitää viedä, koska olet sairas ja ottanut kolmiolääkettä etkä voi ajaa.
Höpö höpö hevonpaskaa tällainen heitteillejättö. Koira on esine ja tuo esine ei kuulu edes aloittajalle. Sen voi päästä vapaasti juoksemaan minne haluaa, jos ei halua asille tehdä mitään.
Jos koiralle sattuu jotain tai jos koira itse tekee jotain, se on omistajan vika. Jos koira on otettu kiinni ja sitten uudelleen päästetty vapaaksi, syypää on tämä irtipäästäjä. Viime kädessä vastuu on siis aina sillä ihmisellä, joka koiran päästää vapaaksi.
Lakiteksti esiin ja vähän äkkiä. Tosin ei taida löytyä, vai mitä? :D
Uskon poliisia, kun hän näin sanoo. En rupea kyselemään lakipykäliä perusteiksi.
Okei, eli näiden parin mamman mukaan, jos pihaani juoksisi hevonen, en ottaisi sitä kiinni ja soittaisi mihinkään, vaan päästäisin takaisin juoksentelemaan jonnekkin kaduille, koska "ei kuulu mulle". Eihän siitä mitää voi käydä jne. Esinehän se vaan on.
Jos se antaa kiinni, ota turvaan. Kyllä sen joku koiranomistaja siellä tunnistaa ja osaa neuvoa kenen se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajaisin sen helvettiin sieltä. Muiden karanneet koirat ei ole minun vastuullani.
Jos sulta katoais perheenjäsen, olisko sulle aivan ok jos kukaan ei yrittäis saada häntä kotiin mikäli tilaisuus olis?
Koira ei ole perheenjäsen vaan luokiteltu viillieläimeksi EU säädöksissä, jos se kulkee vapaana. Joten jos tulee meidän tontille niin pum ja se olisi täysin sallittua.
Omistajalle vielä sakko kaupan päälle esim. metsästylain, järjestyslain, terveyssuojelulain ja elänsuojelulain perusteella. Laki on aika yksiselitteinen kiinnipitovelvollisuuden suuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli näiden parin mamman mukaan, jos pihaani juoksisi hevonen, en ottaisi sitä kiinni ja soittaisi mihinkään, vaan päästäisin takaisin juoksentelemaan jonnekkin kaduille, koska "ei kuulu mulle". Eihän siitä mitää voi käydä jne. Esinehän se vaan on.
Irrallaan oleva koira ja vapaana kulkeva hevonen on vähän eri asioita. Täälläpäin irtokoiria tulee vastaan tuon tuostakin. Vierasta ja ehkäpä karkumatkastaan säikähtänyttä/vaihkoontuntunutta hevostakaan en tohtisi lähestyä, mutta kyllä siitä eteenpäin viranomaisille ilmoittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hevonen olisi poikkeus? Kun se on koiraa isompi. Ei kuulu edelleenkään mulle, jos muut eivät osaa huolehtia omaisuudestaan. En minä hirviskään soittele vaan oletan esim. autoilijoiden osaavaan noudattaa varovaisuutta kohdata eläin liikenteessä.
Niin, varmaan voisi ilmoittaa eläinsuojeluun ja ehkä poliisille, mitä niitä tahoja on, että koira löytyy täältä, jos joku kyselee. Tietysti jos on tosiaan rauhallinen omakotialue, niin voisihan sen periaatteessa pistää remmiin ja sanoa "kotiin", niin ehkä se lopulta sinne käppäilisi.
Pistä odotellessa vettä ja ruokaa, ja jos joutuu olemaan pidempään, niin täytyy tietysti huolehtia riittävät pissatukset. Ehkä joku naapurissa, jolla on myös koiria, tuntee omistajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hevonen olisi poikkeus? Kun se on koiraa isompi. Ei kuulu edelleenkään mulle, jos muut eivät osaa huolehtia omaisuudestaan. En minä hirviskään soittele vaan oletan esim. autoilijoiden osaavaan noudattaa varovaisuutta kohdata eläin liikenteessä.
Jees.. paljon fiksumpaahan se on vaan todeta tilanne ikkunasta, vetää verhot kiinni ja sanoa "ei kuulu mulle" ja jatkaa perseen leventämistä sohvalla. Ei varmaan ilmahälytyksetkään kuulu sulle kun lagaat sängyssä kuulokkeet korvilla.
Meidänkin pihaan tuli pari kk sitten ihana ja kiltti koira, otettiin kiinni. Soittelin vielä myöhemmin perään oliko pikkuinen haettu kotiin. Oli se. Olen toisenkin koiran juossut kiinni, sillä kerralla sattui omistaja löytymään jo pian, etsiskeli sitä autolla.
Jokaisessa kunnassa pitää olla paikka löytöeläimille, se on laissa määrättyä. Sinne viet tai käsket hakemaan. Poliisit ei näitä enää hoida, älä heille soita. Karkurit.fi on oikea osoite.
Älä missään nimessä päästä pientä menemään omille teilleen. Miten jotkut voivat olla niin julmia että potkisivat matkoihinsa.. ajatelkaa omistajan hätää.