Hääkutsua pukkaa
Hääkutsua pukkaa taas. Morsmaikut inisee, ja ämmät mäkättää, taustalla kuohitut uroot askartelemassa teemavärin mukaisia sydänkoristeita.
"Kakaroitas et tuo mun häihin!", huutaa päivän prinsessa, ja sitten mökötetään puolin jos toisin. Lahjat ei korvaa tarjoiluja, tai tarjoilut ei korvaa lahjoja. "Matkat ja hotellit maksaa, ja hemmottelupolttarit päälle", inisevät vieraat. "Parin vuoden päästä ero ja uusia häitä perään", appiukko rähisee. Takakonttiviinatkaan eivät kuulemma ole enää in.
Perkeleen perkele!
Ennen häissä sentään ryypättiin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen häissä oltiin rennosti ja nähtiin tuttuja.
Nimenomaan! Sai turista sukulaisten kanssa, kun ei oltu pitkään aikaan nähty, ottaa vähän kuppia tai ihan vaan sumppia. Rennosti ja mukavasti. Nyt sellanen on kuulemma junttia.
Ap
Ennen akat tekivät tarjoilut itse, ja osaavat ukot savustivat kaloja ja hankkivat viinaa. Joskus ruoka oli parempaa, ja joskus huonompaa, mutta ei pahakaan ruoka haitannut juhlaa. Oltiin kiitollisia, kun edes jotain apetta oli tarjolla. Vanhojen tuttujen näkeminen oli pääasia.
Nykyään täytyy olla cateringia ja koulutettua tarjoilijaa.
Kaikilla on seiväs pereessä, kun on niin virallista että.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ennen akat tekivät tarjoilut itse, ja osaavat ukot savustivat kaloja ja hankkivat viinaa. Joskus ruoka oli parempaa, ja joskus huonompaa, mutta ei pahakaan ruoka haitannut juhlaa. Oltiin kiitollisia, kun edes jotain apetta oli tarjolla. Vanhojen tuttujen näkeminen oli pääasia.
Ap
Ennen vieraista 70% oli sukulaisia, nyt max 10.
Jos en tietäisi paremmin, luulisin tätä Mungolifen Savon Sanomien kolumniksi.
Linnoissa kreivien häät vietetään,
on morsiamel kruunattu pää.
Siellä viihdyn suo viini ja shamppanja vaan,
sydän kylmä voi olla kuin jää.
Siks mieluummin maantiellä tanssin,
kun metsien humina se soi,
minä kultaisen kulkurin valssin.
Tule kanssani, tyttö, ohoi!
Vaik linnojen kruunut ne valoaan luo
ja kristallit kimaltelee,
ei liikuta kulkuria laisinkaan tuo,
kun armaansa kans astelee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ennen vieraista 70% oli sukulaisia, nyt max 10.
Niinpä!
Ei hääpari jaksa kutsua sukua, kun tulee niin kalliiksi cateringit. Ei kelpaa karjalanpaisti ja kotikalja väelle enää, kuulemma. Ei haluta lukea av-palstalta serkun kitinää junttihäistä.
Siksi järkätään intiimit häät lähimmäisille ystäville.
Harmi, että nykyään nähdään sukua enää hautajaisissa.
Ap
Ha, noinhan se mennee kun järjestellään "perinteisen" kaavan (=telkasta opitun melko amerikkalaisen kaavan) mukaan jättihäät ja stressi puskee niskaan!
Edelleen olen iloinen, että en aikanaan antanut äitini tulla huseeraamaan hääjärjestelyihin. Yritti se kyllä, mutta torppasin topakasti. Äidin mukaan olisi pitänyt tilata kaikki hänen ulkomailla asuvat sukulaisensakin häihin, hommata bussi kuljetuksiin kirkolta juhlapaikalle ja varata kartano pitopalveluineen. Sain karsean paniikkikohtauksen pelkästä ajatuksesta. Minun ajatukseni oli sellaiset juhannusjuhlien tyyppiset leppoiset kesäjuhlat.
Mentiin meidän malliin, kirkossa, mutta pienemmällä porukalla ja intiimisti, ja häätalona oli mieheni mummon iso talo ja juhlateltta sateen varalta. Tarjottavatkin teimme itse, minä, systeri, äitini ja mummot. Pitopalvelu otettiin. Ei ollut jäykkää eikä kallista, pidettiin mukavia puheita, syötiin hyvin, katseltiin lapsuudenkuvia ja tanssittiin terassilla. Eikä lapset tai vauvat olleet kiellettyjä, siinä niille oli keinut ja leikkimökki pihalla ja leluja ja sisällä nukkumapaikkoja, jos väsähtivät. Tikka- ja mölkkykisatkin pidettiin ja grilli oli kuumana. Kummisetä soitteli pikkupäissään haitaria ja isä kitaraa. Meni myöhään yöhön.
Eikä juoppoja ja riidanhaastajia kutsuttu häihin jonkun "velvollisuuden takia". Mutsikin oli lopulta tyytyväinen, vaikka ensin motkottikin, että kun ei se isotäti nyt sieltä Ruotsista sanut kutsua. (Siis ihminen, jota en ollut tavannut 20 vuoteen...)
eikä olla erottu, 18 vuotta tässä oltu parina.
Kaaisaa kirjoitti:
Kaikki omalla tyylillään.
Juu juu. Yksilöllistä, yksilöllistä olla pitää nykyään. Kauden muotiväreissä.
Nykyään joissain häissä on ammattivalokuvaaja. Hääblogeissa ja -kataloogeissa varmaankin on julistettu, että sukulaisten ottamat kuvat ovat out, samoin kuin vanha kunnon kotikalja.
Ei siinä sinänsä mitään, mutta kun ne kuvat tulevat katseltavaksi, vieraana miettii, ovatko kuvat samoista häistä. On semmosta tunnelmakuvaa että. Tuntuu että halutaan luoda illuusio siitä, että oli fiinimpää kuin todellisuudessa oli. Ja photoshoppiakin on käytetty!
Ap
Nykyään hääpari on voinut elää yhdessä vuosia, pyöräyttää nelisen mukulaa, ostaa hometalon ja rakentaa sen uudelleen - samalla kun ovat säästäneet häihin.
Siinä ollaan sitten, kun postimies kiikuttaa kutsun lähemmäs 40-vuotiaan morsmaikun 10 000 euron prinsessapäivään. Hääpäivä on valittu 2 vuotta etukäteen.
Arvatenkin saattaa jotta niihin häihin ei kelpaa tulla pelkkä Aalto-maljakko ja taskumatti mukanaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän rakastunut suhun, ap :)
Mistäs moinen? Lämmittää sydäntä kyllä.
Montako kertaa suomessa saa mennä naimisiin? Onko mitään rajaa? Mietin vain kun eräs tuttuni menee kolmannen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa suomessa saa mennä naimisiin? Onko mitään rajaa? Mietin vain kun eräs tuttuni menee kolmannen kerran.
Ei ole rajoitettu ollenkaan. Kolmas kerta on nykyään ihan tavallista. Enää saa nostaa kulmat ylös viidensistä häistä, mahdollisesti neljänsistä.
Ap
Milloin asiat muuttuivat? Milloin häistä tuli ahdistavat kekkerit, joissa rakennetaan morsmaikun unelmaa ja rumat vieraat photoshoppaillaan pois? Mistä lähtien karjanpiirakka ei ole tyydyttänyt hääväkeä?
Katsottiinko liikaa kuninkaallisia häitä, ja päätettiin jotta tuollaiset minäkin haluan? Saatiinko liikaa vaikutteita Ridgen ja Brooken hääseremonioista? Onko kaikki hääblogistien syytä? Häähömpötyshän on liiketoimintaa.
Businessmenit hykertelevät tyytyväisinä, kansa parkuu.
Ap
Ja ennen häissä oltiin rennosti ja nähtiin tuttuja.