Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö yhteiskuntaluokitus näin: yläluokka, keskiluokka ja alaluokka?

Vierailija
02.06.2016 |

Jos kerran siivoojatkin kuuluvat keskiluokkaan, ketkä sitten kuuluvat alaluokkaan? Työttömät ja muut tuilla eläjät?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole luokkayhteiskunta, mutta jos olisi, niin millä ihmeen perusteella siivoojat ja muut tavalliset duunarit olisi keskiluokkaa?

Vierailija
2/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole luokkayhteiskunta, mutta jos olisi, niin millä ihmeen perusteella siivoojat ja muut tavalliset duunarit olisi keskiluokkaa?

Tänä päivän ihmiset voi jakaa kahteen luokkaan. Omistava ja työtä tekevä luokka. Myös työttömät ja opiskelijat kuuluvat jompaan kumpaan. Yleensä työtä tekevään koska suurin osa heistä tekisi töitä jos saisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että rahaeliitti, ylempi ja alempi keskiluokka (=eri tuloluokkien palkansaajat) ja sitten joku ns "alaluokka", johon kuuluu esim. työttömät, joilla ei ole varallisuutta.

Opiskelijat jne sitten ehkä perhetaustan mukaan, ennenkuin varsinaisesti itse sijoittuvat minnekään "luokkaan".

Vierailija
4/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokka eli omistava luokka

Ylempi keskiluokka eli lääkärit, lakimiehet, palkkajohtajat, monet virkamiehet jne. Korkea koulutus, korkea palkka, vakaa asema.

Alempi keskiluokka eli opettajat, sairaanhoitajat, toimihenkilöt, osa virkamiehistä jne. Korkeahko koulutus, keskinkertainen palkka, asema voi olla vakaa tai vähän turvattomampi.

Työväenluokka eli duunarit. Alhainen koulutus, alhainen palkka, turvaton asema.

Alaluokka eli syrjäytyneet, rikolliset jne. Riippuvaisia yhteiskunnan tuista. Monesti ei koulutusta. Paska asema.

Vierailija
5/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan palkkaorjat ja pääomalla loisijat. Mitään keskiluokkia ei ole olemassakaan.

Vierailija
6/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuulutaan nyt sitten yläluokkaan.

Vierailija
7/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmisen luokka määräytyy käytöksen, ei varallisuuden mukaan. Rikollisia on yhtä lailla rikkaissa ja köyhissä. Esimerkiksi itseään jatkuvasti lukemalla ja opiskelemalla (vaikka sitten ihan kotona) kehittävä köyhä on parempaa luokkaa kuin rikas veronkiertorikollinen.

Vierailija
8/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Raha vaikuttaa, mihin luokkaan kuulut, mutta vaikuttaako koulutus ja sivistys? Onhan meitä korkeasti koulutettuja köyhiäkin muutamia tässä maassa.

Vierailija
9/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Raha vaikuttaa, mihin luokkaan kuulut, mutta vaikuttaako koulutus ja sivistys? Onhan meitä korkeasti koulutettuja köyhiäkin muutamia tässä maassa.

Ei koulutus sinänsä, vaan asema.

Vierailija
10/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Eli sivistyksellä ei väliä.

Vierailija
11/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä katsoisi olevani alaluokkaa, vaikka työtön olenkin ollut nyt kohta kaksi vuotta. Asun velattomassa arvokiinteistössä ja velattoman omaisuuteni kokonaisarvo taitaa olla jotain 300 000 euron luokkaa. Koulutukseltani olen maisteri ja vähän päälle. Olen tehnyt pitkän uran yliopistolla. Työttömyyteni on ollut vapaaehtoista ns. downshiftausta.

Vierailija
12/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain 2 luokkaa. Nalle Wahlroosit ja sitten me muut.

Koulutuskaan ei enää määrää sitä luokkaa koska yhtälailla maisteri voi olla työtön kuin roskakuskikin. Työttömänä olet säälittävä laiska luuseri vaikka juuri hetki sitten olisit ollut firman avainhenkilö.

Eli voisko sittenkin olla 3 luokkaa. Wahlroosit, työssäkäyvät ja työttömät. Työttömät on alinta paarialuokkaa.

Vierailija
13/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei ole sama kuin sivistys.

Mutta vähän kärjistäen, vaikka olisi 5 akateemista tutkintoa, mutta ei ole tehnyt koskaan mitään niihin liittyvää, ei voi kuulua mihinkään ns. ylempään luokkaan. Minun mielipiteeni.

Vierailija
14/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä katsoisi olevani alaluokkaa, vaikka työtön olenkin ollut nyt kohta kaksi vuotta. Asun velattomassa arvokiinteistössä ja velattoman omaisuuteni kokonaisarvo taitaa olla jotain 300 000 euron luokkaa. Koulutukseltani olen maisteri ja vähän päälle. Olen tehnyt pitkän uran yliopistolla. Työttömyyteni on ollut vapaaehtoista ns. downshiftausta.

Työtön on aina alinta luokkaa vaikka sillä olisi mimmonen omaisuus tahansa. Sori siitä. =D

Vierailija
15/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vähän kärjistäen, vaikka olisi 5 akateemista tutkintoa, mutta ei ole tehnyt koskaan mitään niihin liittyvää, ei voi kuulua mihinkään ns. ylempään luokkaan. Minun mielipiteeni.

Joo ei ole suoraan sama, että koulutettu olisi sivistynyt. Mitähän helv. se sivistys sitten on. Ei osaa hahmottaa tama urpo. Mutta ei kai tuo viiden akateemisen tutkinnon lorvi nyt alintakaan luokkaa ole? Luulisi tuolla tutkintojen määrällä saavan töitäkin, mutta taisi olla vähän kärjistettyä. Kukaan tavis ei muuten pystyisi edes rahoittamaan moista tutkintojen määrää.

Vierailija
16/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään katso olevani alaluokkaa vaikka olen köyhä, ylipainoinen ja pelkän lukion ja keskenjääneen konservatorion käynyt kolmekymppinen. Tulen vanhasta opettaja- ja pappissuvusta ja tiedonjano on meillä kaikilla verissä. Koulutus jäi kohdallani lyhyeksi koska olen autisti; tosi vasta aikuisiällä diagnosoitu. Käyttäydyn ystävällisesti kaikkia kohtaan asemasta ja varallisuudesta riippumatta, teen hyväntekeväisyystyötä, opiskelen uutta jatkuvasti - esim. tällä hetkellä opiskelen itsekseni kalaallisutia (Grönlannin pääkieli), mutta en pysty kokopäivätöihin. Autismiin liittyvät vaikeudet ovat minulla sitä luokkaa että osa-aikatyökin on vaikeaa. Olenko nyt av:n mittapuulla täysi wt? Haluaisin opiskella, voi miten haluaisinkin! Mutta asun maassa jossa koulutus on ihan järjettömän kallista ja koska en pysty kokopäivätöihin... olen siis jumissa väliinputoajan kuopassa.

Vierailija
17/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ole suoraan sama, että koulutettu olisi sivistynyt. Mitähän helv. se sivistys sitten on. Ei osaa hahmottaa tama urpo. Mutta ei kai tuo viiden akateemisen tutkinnon lorvi nyt alintakaan luokkaa ole? Luulisi tuolla tutkintojen määrällä saavan töitäkin, mutta taisi olla vähän kärjistettyä. Kukaan tavis ei muuten pystyisi edes rahoittamaan moista tutkintojen määrää.

No ei pystyisi, se olikin kärjistys.

Mutta sanotaan nyt vaikka tyyppi, jolla on lääkärin tutkinto, mutta ei ole päivääkään ko duunia tehnyt vaikkapa työkyvyttömyyden vuoksi. Ei tätä nyt parhaalla tahdollakaan voi mielestäni ylempään keskiluokkaan sijoittaa, jos nyt ei ihan luuserisarjaankaan.

Vierailija
18/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pystyisi, se olikin kärjistys.

Mutta sanotaan nyt vaikka tyyppi, jolla on lääkärin tutkinto, mutta ei ole päivääkään ko duunia tehnyt vaikkapa työkyvyttömyyden vuoksi. Ei tätä nyt parhaalla tahdollakaan voi mielestäni ylempään keskiluokkaan sijoittaa, jos nyt ei ihan luuserisarjaankaan.

Juu, ei kai voisi.

Vierailija
19/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväen kykypuolueen Petteri Orpon mielestä näin on.

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001192200.html

Vierailija
20/26 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tämäkään ei ole mikään mielipidekysymys vaan Suomessa on luokkatutkimukseen perehtyneitä tutkijoita. Alla Turun yliopiston sosiologian professorin malli nykyajan Suomen yhteiskuntaluokista. Luokka-asemaan vaikuttaa tulojen lisäksi ammatti, koulutus- ja sivistystaso, perhe ja puolison asema. Käytöstapojen kanssa sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä.

http://www.hs.fi/m/kuukausiliite/a1305767720718

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme