Lue keskustelun säännöt.
Onko varma kanssa et jos lukee maisteriksi saa työtä ja hyvää liksaa?
24.02.2006 |
Ajattelin aloittaa urakan vaikka kohta olen 40v mutta työtä ei nyt näytä löytyvän ja yo-lakkikin vielä puuttuu, huh.
Kommentit (5)
olen kasvatustieteiden maisteri, palkka on huono ja vielä nelikymppisenä makselen opintolainojani.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sehän riippuu täysin alasta. Jos olet kauppatieteiden maisteri niin työnsaantimahdollisuudet ovat varmasti todennäköisemmät kuin esim. saamen kieltä opiskelleella...
1. joka on yhteiskunnalle elintärkeä
2. jonka ammattilaisia on vähän ja joukko on yhtenäinen
3. ammatti, jota voi helposti harjoittaa ulkomailla jos osaa englantia
tällaisista ammateista tulee mieleen mm. lennonjohtajan hommat, paperimiehen hommat, ahtaushommat...
Kaikille ei löydy hyvää työtä. Tulevaisuudessa onkin varmaan pulaa ns. duunareista, joiden työtä maisterit eivät osaa/halua tehdä. Nythän on pulaa jo ainakin putkimiehistä, lähihoitajista ja sairaanhoitajista (Helsingissä). Tosin hoitotyön palkat ovat huonot ja uskon, että ne pysyvätkin huonoina, jollei naisvaltaisia aloja aleta arvostamaan myös meidän naisten keskuudessa (!) puhumattakaan koko yhteiskunnasta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kannattaa opiskella jos siltä tuntuu. Opiskelu antaa tärkeitä onnistumisen kokemuksia. Näitä kokemuksia voi saada monilla elämän eri alueilla, mutta opiskelu on yksi ja erittäin hyödyllinen tapa kehittää itseään ja osaamistaan. Se ei ole tietenkään ainut ja ainoa oikea vaihtoehto kaikille. Mitään varmuutta hyvästä työstä ja hyvästä palkasta ei kuitenkaan ole!
Työelämä on ollut ja on edelleen voimakkaassa murroksessa: Pätkätyötä, keikkatyötä, yt-neuvotteluja, tuotannon siirtämistä maihin, joissa halvemmat yksikkötyökustannukset, tekniikan korostumista, tiettyjen alojen työvoimapulaa, toisten alojen työttömyyttä, lukuisia työttömiä maistereita ja myös tohtoreita, julkishallinnon ikääntyviä työntekijöitä, jotka jäävät pian eläkkeelle, julkishallinnon rationalisointia, yhteiskunnan ikärakenteen aiheuttamia vaatimuksia mm. hoitotyön organisointiin jne...
Eli vaikea sanoa ketkä työllistyvät ja mihin ja ketkä taas ei.