Noin 15 vuotta sitten meidän perheessä naurettiin naapurin lapsen valmistujaisille.
Isä ja äiti kertoivat, että naapurin lapsi valmistui lastenhoitajaksi ja siellä pidetään valmistujaiset hänelle. En ymmärtänyt, mikä siinä oli niin hauskaa. Mutta ilmeisesti siis tuo lapsi oli peruskoulun jälkeen ollut jossain opinahjossa, josta sitten valmistui lastenhoitajaksi. Sellaista ei kai nykyään enää ole? Eikö se olisi tänä päivänä kolmivuotinen lähihoitajakokulutus?
Joka tapauksessa. Tuolloin tajusin, millaisessa ylimielisessä kuplassa minua on pidetty ja miten ylimieliseksi kasvatettu. Lukio ja ylioppilastutkinto olivat itsestäänselvyyksiä, samoin yliopisto lukion jälkeen. Jos oli tyhmä, ei päässyt lukioon ja jos lukion käytyäänkin oli jotenkin vajaa, ei päässyt yliopistoon.
Minusta tuli tuollainen vajaa, joka ei päässyt yliopistoon. Kaikkien serkkujen ja sisarusteni maisterinpapereita on kyllä juhlittu, promootiot läpikäyty, mutta minun AMK-valmistujaisiini tuli kavereitani. Kukaan sukulaisista ei päässyt sellaisiin "leikkimielisiin" valmistujaisiin, kun oli tärkeämpiäkin juhlia. Kuten niitä YO-juhlia..
Tulipa vaan mieleen, kun tulevana lauantaina juhlitaan sekä ammattikoulun käyneitä että ylioppilaita. Toivottavasti osaavat arvostaa itseään aikuisten puheista huolimatta.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkean tutkinto on entinen opistotason tutkinto. Se nyt on pelkkä vitsi.
Ai, äiti moi! En tiennytkään, että säkin palstailet. Miten ehdit, kun väkerrät samalla kutsuja pikkuveljeni karonkkaan?
ap
Montako aloitusta nyt meinaat tehdä samasta aiheesta?
Lastenohjaajakoulutus kestää kolme vuotta. Virallinen nimi on kai lapsi- ja perhetyön perustutkinto.
Itselläni on fiksu lapsuuden perhe, olena ainoa ei-ylioppilas, ja juurikin ammattikoulu-amk-polun käynyt. Isot juhlat on järjestetty ja kakkua ja ruusuja on ollut. Olen aina arvostanut itseäni ja muita.
Me kaikki voitaisiin yhdessä luoda uudet tavat ja perinteet: juhlitaan samanarvoisesti KAIKKIA tutkintoja. Nykymaailmassa on jo ihan liikaa syrjäytyneitä ja kotona makoilijoita.
Ammattikorkean tutkinto on entinen opistotason tutkinto. Se nyt on pelkkä vitsi.