Sote: jatkossa gynekologin hoito maksetaan itse.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sote_brommels-51137
Eli meillä loppuu samana päivänä pillereiden käyttö ja siirrytään kondomin käyttöön.
Kommentit (221)
Miten tuo poikkeaa nykytilanteesta? Yksityisellä gynellä käynnistä korvataan murto-osa eikä julkiselle puolelle pääse.
Minusta on outoa se, että silmälääkäri katsottaisiin "ylellisyyspalveluksi".
Tavallista hoitoa antavat tk-lääkärit. Heillä on pätevyys katsoa jalkoväliin, ottaa papa ja määrätä e-pillerit. Myös tk-lääkärin lähetteellä gynelle jatkotutkimuksiin pääsee jatkossakin samaan hintaan kuin nyt. Jos joku haluaa mennä suoraan gynelle, hän maksaa siitä sitten erikseen - kuten nytkin. Hampaidenhoidosta saa jatkossakin kelakorvauksen, jos on kyse hampaiden paikkauksesta tai juurihoidosta tms., mutta jostain valkaisusta tai muusta "turhasta" ei saa. Ei tässä uudistuksessa ole kyse kuin siitä, että palvelusetelit poistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se haittaa meitä jotenkin?
Vielä voitaisiin lopettaa elarit, niin kaltaisesi saisivat maksaa koko laskunsa itse.
Elarit ei riitä edes puoleen siitä mitä lapsi kuluttaa niin luulet että sillä rahalla maksaisi vielä jotain äidin lääkärilaskuja?
Kun lapsi tehdään, on tehty 20 vuoden sitoumus. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää, ja ruinata vielä muilta rahaa?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Nyt ihan tosissaan. Sinkkumies
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mulla on varmaan ymmärryksessä jotain vikaa, kun en edelleenkään tajunnut mitä tarkoitat. Luuletko, että naiset huvikseen käyvät gynellä?
Kyllä. Ehdottomasti. Monilla on sellainen käsitys edelleen, että kerta per vuosi vaikka käynti usein on tarpeeton.
Tajuatko mitä tarkoittaa tarkastus? Siinä vaiheessa kun ihmiselle tulee oireet sairaudesta on jo liian myöhäistä tehdä yhtään mitään.
Although seemingly healthy women may not need a pelvic exam every year, being tested regularly for cervical cancer can save a woman’s life. Here are the recommendations for women at average risk of cervical cancer:
ages 21 to 29: a Pap smear once every 3 years.
ages 30 to 65: a Pap smear every 3 years or a combination of a Pap smear and HPV test every 5 years.
over age 65: routine Pap screening not needed if recent tests have been normal.
Harvard Health publications. Harvard Medical School. July 02, 2014
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mulla on varmaan ymmärryksessä jotain vikaa, kun en edelleenkään tajunnut mitä tarkoitat. Luuletko, että naiset huvikseen käyvät gynellä?
Kyllä. Ehdottomasti. Monilla on sellainen käsitys edelleen, että kerta per vuosi vaikka käynti usein on tarpeeton.
Tajuatko mitä tarkoittaa tarkastus? Siinä vaiheessa kun ihmiselle tulee oireet sairaudesta on jo liian myöhäistä tehdä yhtään mitään.
Tuolla logiikalla jokaisen pitäisi käydä kerran vuodessa kokovartalomagneetissa tarkistuttamassa ettei esim haimassa ole tuumoria. Ei naisten gyn. syövät ole ainoita vaarallisia tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Miehet käyvät äärimmäisen harvoin urologilla. Suurin osa miehistä ei koskaan ole käynyt missään alapäätutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä tähänkin asti maksanut gynekäyntini itse. Toki Kela-korvaus poistuu nyt, mikä tekee käynnistä hiukan kalliimman. Mutta onko muka jossain päin Suomea päässyt gynen tarkastukseen julkiselle puolelle ilman syytä?
Nimenomaan näin. Minäkin haluan tietää missä rinnakkaistodellisuudessa julkisen puolen gynelle on tähän asti päässyt mistään muusta syystä kuin, että värkissä on joku riittävän vakava erikoissairaanhoitoa (= naistentautien poli) vaativa vaiva. Kaikki e-pillerit, papa-kokeet, vuotohäiriöt sun muut gynekologiset hoidot on antanut terveyskeskuksen peruslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Esim. ehkäisypillereitä ei saa, mikäli ei käy gynellä kerran vuodessa.
No kyllä todellakin saa. Minä kävin 18-vuotiaana alkutarkastuksessa ja olen sen jälkeen vain uusinut reseptin vuosittain. Pari kertaa olen ollut jossain kutsuntapapassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä voitaisiin lopettaa elarit, niin kaltaisesi saisivat maksaa koko laskunsa itse.
Elarit ei riitä edes puoleen siitä mitä lapsi kuluttaa niin luulet että sillä rahalla maksaisi vielä jotain äidin lääkärilaskuja?
Kun lapsi tehdään, on tehty 20 vuoden sitoumus. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää, ja ruinata vielä muilta rahaa?
Sinkkumies
Myös isä on tehnyt saman sitoumuksen kuin äitikin. Miksi siis isä saa luistella elatuksesta? Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urologilla käydään sillon kun on jokin vaiva/sairaus, ei muuten vaan tarkistuttamassa paikkoja kuten naiset käy gynellä. Ja monet naisetkin joutuvat käymään urologilla.
Gynekologiset perustarkastukset ja papan otot onnistuu ihan tk:ssa. Samoin kierukan laitot ja poistot. Ei tarvitse gynekologian erikoislääkäriä moiseen hommaan. Eihän miehetkään pääse urologian erikoislääkärille eturauhasen tuseerausta varten. Ei naisten vaivat ole yhtään sen tärkeämpiä kuin miesten vaivat että ne oikeuttaisi käymään yhteiskunnan kustannuksella erikoislääkärin lä kun toinen käy yleislääkärillä.
Jos naisille ei kelpaa yleislääkärin gynekologin en perustarkastukset, voi mennä omalla rahalla yksityiselle. Näinhän se miehillä on eturauhasvaivojen kanssa.
En muista naisista tiedä, mutta minä olen kyllä käynyt vain silloin kun on ollut jotain vaivaa. Kolme kertaa elämäni aikana. Ja itse olen maksanut Kela-korvausta lukuunottamatta. Ei kiinnosta mennä ensin tk:n yleislääkärille levittelemään ja sitten vielä mahdollisesti erikoislääkärille. Tulee kerralla asia selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi joutua elareiden maksajaksi, jos käy gynellä säännöllisesti ja käyttää e-pillereitä? Isommat riskit elareihin on kumin käyttäjillä.
Ei ole mitään riskejä, jos sellaisia ei ole.
Kaikki eivät elä selibaatissa kuten sinä.
Se on ihmisen oma vika. Jos harrastaa seksiä niin on turha tulla valittamaan jos tulee raskaaksi tai saa sukupuolitaudin. Ihmisten pitää kantaa vastuu omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Tuolla logiikalla jokaisen pitäisi käydä kerran vuodessa kokovartalomagneetissa tarkistuttamassa ettei esim haimassa ole tuumoria. Ei naisten gyn. syövät ole ainoita vaarallisia tauteja.
Kohdunkaulan syövät voidaan ennaltaehkäistä papakokeella, helposti ja melko halvalla. Haimasyöpään ei valitettavasti tällaista ennaltaehkäisyä ole, kuten ei taida muihinkaan syöpiin olla. Kohdunkaulan syöpä olisi ilman papakokeita suurin työikäisten naisten tappaja,
Jos lääkäri maksaa 60€ vuodessa niin kyllä tuo raha löytyy 99% Suomalaisista. Nyt vähän perspektiiviä ruikutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Myös isä on tehnyt saman sitoumuksen kuin äitikin. Miksi siis isä saa luistella elatuksesta? Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?
Miten isä siitä voi luistaa, kun eletään seuraavat 20 vuotta yhdessä, koska on tehty sitoumus.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies on vastuussa sinun kehostasi? Jos miehellä on vastuu siihen niin silloinhan hänellä pitää olla oikeus myös päättää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi joutua elareiden maksajaksi, jos käy gynellä säännöllisesti ja käyttää e-pillereitä? Isommat riskit elareihin on kumin käyttäjillä.
Ei ole mitään riskejä, jos sellaisia ei ole.
Kaikki eivät elä selibaatissa kuten sinä.
Se on ihmisen oma vika. Jos harrastaa seksiä niin on turha tulla valittamaan jos tulee raskaaksi tai saa sukupuolitaudin. Ihmisten pitää kantaa vastuu omasta elämästään.
Ei näin. Vaan jos yhdessä tehdään päätös lapsen teosta. Silloin lankeaa 20 vuoden vastuu. Jos yhdessä päätetään, ettei lasta haluta, niin tehdään abortti.
Sinkkumies
En ole koskaan käynyt gynellä ja e-pillereitä käytin ennen. Nykyään kumi, suosittelen.
Lapsi elätetään tällöin yhdessä seuraavat 20 vuotta ja elarit voidaan lopettaa.
Sinkkumies
Apua, mitä tämä oikeasti tarkoittaa?
Minulla on gynekologinen sairaus, joka tulee tulevaisuudessa vaatimaan todennäköisesti leikkaushoitoa.
Joudunko siis maksamaan itse tarkastuksen, ultrat, testit ja leikkauksen yksityisellä gynellä?
Tuohan tarkoittaa tuhansia euroja!
Julkisen gyneä ei nytkään kiinnosta selvittää asian todellista laitaa, pakko saada hoidettua sitten ennen tätä hienoa uudistusta... :(
Tämä maa on niin paska tulevaisuudessa. Vituttaa.
Tai jos niiden maksaminen lopetetaan.