Sote: jatkossa gynekologin hoito maksetaan itse.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sote_brommels-51137
Eli meillä loppuu samana päivänä pillereiden käyttö ja siirrytään kondomin käyttöön.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen hoito? Joku sorkkii toosaa joka viikko kutsutaan hoidoksi?.. no jos siitä tykkää.
E-pillerit on lääkehoitoa. Etkö ihan oikeasti tiedä sitä?
Ja? Kuussakäyntikin on mielenterveydellistä hoitoa. Liittyi asiaan? Miten?
Kuussa käynti ei ole mitään hoitoa.
Huova menee filtteriin, vaikka kyseessä on ammatti.
No ei sitten keskustella.
Sinkkumies
Gynellä ja hammaslääkärissä on hyvä käydä aäännöllisesti. Gynekologiseta sairaudet kuten myoomat ja kohtusyöpä eivät välttämättä oireile kovin paljon etenkään alussa.
Eli jos mulle ilmaantuu vaikka kohtutulehdus niin en voi mennä julkiselle sitä hoitamaan? Yksityiselle vain? Entäs jos ei ole rahaa? Odotanko että joudun teholle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
99% miehistä ei ole koskaan nähnytkään urologia. Se on tussu vaan joka on high maintenance.
Naapurin setäkään ei ole nähnyt, vaikka sanoi, että alkoi pelittämään kun virolainen "työläinen" kävi vähän hieraisemassa sieltä.
Sinkkumies
Siis kuvitteleeko joku nero täällä, että gynellä käydään kerran viikossa? Yleensä se on kerran vuodessa, jollei ole jotain tiheämpää hoitoa vaativaa tautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, kai tämä sama koskee sitten urologin palveluja? Vai laitetaanko tässäkin naiset maksamaan?
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Nyt ihan tosissaan. Sinkkumies
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mulla on varmaan ymmärryksessä jotain vikaa, kun en edelleenkään tajunnut mitä tarkoitat. Luuletko, että naiset huvikseen käyvät gynellä?
Kyllä. Ehdottomasti. Monilla on sellainen käsitys edelleen, että kerta per vuosi vaikka käynti usein on tarpeeton.
Huofaa ei kannata kirjoittaa. Menee koko viesti ..
Tiedoksenne. Kummastuttaa vain, että kyseessä on kuitenkin ammatin ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Eivät taas ajattele pitemmän päälle!Halvemmaksi tulisi tarjota kunnallisena gynen palvelut jolloin taudit saataisiin seulottua alkutekijöihinsä. Nyt julkisella hoidetaan sitten erikoissairaanhoitoa vaativia pidemmällä edenneitä tauteja .
Ongelmanahan on se että ne aikoo leikata myös oikeutta erikoissairaanhoitoon. Eli ihmiset sairastuvat eivätkä saa hoitoa.
Eihän nytkään erikoissairaanhoitoon pääse oikein millään.
Jota lakikaan ei kiellä, mutta palsta näyttää työntävän kamelin päänsä santaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se haittaa meitä jotenkin?
Vielä voitaisiin lopettaa elarit, niin kaltaisesi saisivat maksaa koko laskunsa itse.
Elarit ei riitä edes puoleen siitä mitä lapsi kuluttaa niin luulet että sillä rahalla maksaisi vielä jotain äidin lääkärilaskuja?
Vai oliko se emu, joka työntää päänsä santaan?
Onko tämä palstakorrektia keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gyne kerran vuodessa ihan ok, tai kun on asiaa. Pitäisikö muiden veronmaksajien (miestenkin) maksaa siitä?
Mitä tarkoitat? Kyllä se on epäreilua, jos joutuu käymään lääkärillä (gynekologilla) jonkin terveyssyyn vuoksi ja joutuu maksamaan siitä enemmän kuin mies oman terveytensä hoidosta.
Terveyssyyt ovat aivan eri asia. Sama kun menisi leikkaushoitoon joka viikkoa, vaikka tarvetta ei ole.
Sinkkumies
Mulla on varmaan ymmärryksessä jotain vikaa, kun en edelleenkään tajunnut mitä tarkoitat. Luuletko, että naiset huvikseen käyvät gynellä?
Kyllä. Ehdottomasti. Monilla on sellainen käsitys edelleen, että kerta per vuosi vaikka käynti usein on tarpeeton.
Tajuatko mitä tarkoittaa tarkastus? Siinä vaiheessa kun ihmiselle tulee oireet sairaudesta on jo liian myöhäistä tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Esim. ehkäisypillereitä ei saa, mikäli ei käy gynellä kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Urologilla käydään sillon kun on jokin vaiva/sairaus, ei muuten vaan tarkistuttamassa paikkoja kuten naiset käy gynellä. Ja monet naisetkin joutuvat käymään urologilla.
Gynekologiset perustarkastukset ja papan otot onnistuu ihan tk:ssa. Samoin kierukan laitot ja poistot. Ei tarvitse gynekologian erikoislääkäriä moiseen hommaan. Eihän miehetkään pääse urologian erikoislääkärille eturauhasen tuseerausta varten. Ei naisten vaivat ole yhtään sen tärkeämpiä kuin miesten vaivat että ne oikeuttaisi käymään yhteiskunnan kustannuksella erikoislääkärin lä kun toinen käy yleislääkärillä.
Jos naisille ei kelpaa yleislääkärin gynekologin en perustarkastukset, voi mennä omalla rahalla yksityiselle. Näinhän se miehillä on eturauhasvaivojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mulle ilmaantuu vaikka kohtutulehdus niin en voi mennä julkiselle sitä hoitamaan? Yksityiselle vain? Entäs jos ei ole rahaa? Odotanko että joudun teholle?
On kiva maksaa siitä, että kun itse tarvitsee hoitoa, niin saa maksaa toiseen kertaan.
Minä olen kyllä tähänkin asti maksanut gynekäyntini itse. Toki Kela-korvaus poistuu nyt, mikä tekee käynnistä hiukan kalliimman. Mutta onko muka jossain päin Suomea päässyt gynen tarkastukseen julkiselle puolelle ilman syytä?
haab