Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?
Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.
Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.
Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??
Kommentit (201)
Elvyttäisin. Ja eihän sitä nyt ihan välttämätön pakko ole puhaltaa, jos se ihan mahdottomaltu tuntuu. Parempi pelkkä paineluelvytyskin kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaisi, mutta Häken ohjeilla varmaankin olisi pakko. Eikös meillä oo velvollisuus auttaa toista hengenvaarassa?
Oon ollut ensiapukurssilla, jossa kouluttaja sanoi, että oli elvyttänyt, vaikka elvytettävältä tuli makkarasopat ylös. Potilas selvisi elvytyksen ansiosta. Itse en olisi pystynyt tuohon, kun laatta lentäis, mutta voisin mä yrittää nielua puhdistaa, jos iteltäkin sitten lentää laatta niin kyllä toisen henki on silti tärkeämpi.
Elvytysvelvollisuutta ei ole.
Heitteille ei saa jättää, siitä tulee syyte.
En elvyttäisi. En osaa. Lisäksi jos tilanteeseen liittyisi isompia määriä verta tai esim. luiden törröttämistä esiin, niin olisin luultavasti itsekin hyvin nopeasti maassa pyörtyneenä tai paniikkikohtauksen vallassa. Jos kykenisin tuollaiseen tilanteeseen päätyessäni soittamaan hätäkeskukseen ja pyytämään apua paikalle, kokisin jo ylittäneeni itseni moninkertaisesti.
Itse vaihtaisin prepaid-SIMin puhelimeen ja soittaisin 112. Sitten häipyisin. Ei ole minun pakko olla osallisena muiden tragedioissa yhtään sen enempää. Yhteiskunta hoitaa loput.
Olisin varmasti niin shokissa, etten osaisi toimia, vaikka periaatteessa osaan elvyttää. Yrittäisin varmasti saada lähistöltä jonkun muun elvyttämään.
Pelkäisin kamalasti että teen jotain pysyvää vahinkoa sillä en käytännössä osaa elvyttää. Teoria on hallussa, mutta en ole koskaan joutunut kokeilemaan taitojani. Muu ensiapu (isot haavat, murtumat, tajuton ihminen, tukehtuminen jne) hoituu helposti ja teoria on kokeiltu käytännössä, mutta elvytys tuntuu vaikealta ja sellaiselta missä ei saa tehdä virheitä. Totta kai yrittäisin, jos tilanne tulee vastaan. Häkestähän saa samalla neuvoja, puhelu kajarille ja puhelin viereen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäisin kamalasti että teen jotain pysyvää vahinkoa sillä en käytännössä osaa elvyttää. Teoria on hallussa, mutta en ole koskaan joutunut kokeilemaan taitojani. Muu ensiapu (isot haavat, murtumat, tajuton ihminen, tukehtuminen jne) hoituu helposti ja teoria on kokeiltu käytännössä, mutta elvytys tuntuu vaikealta ja sellaiselta missä ei saa tehdä virheitä. Totta kai yrittäisin, jos tilanne tulee vastaan. Häkestähän saa samalla neuvoja, puhelu kajarille ja puhelin viereen.
Tätä en ymmärrä. Mitä vahinkoa elvytyksellä voi muka tehdä, jos sydän on jo pysähtynyt? Murtas kylkiluita?
Olen joskus aiemmin lähtenyt herättelemään juoppoa syksyisellä iltakävelyllä sellaiseen törmättyäni. Soitin ambulanssin ja odotin tilanteen loppuun. Olen myös neuvonut paniikkiin mennyttä silminnäkijää soittamaan itselleni ambulanssin jouduttuani onnettomuuteen. Siltikään en ole varma osaisinko toimia jos tulisi oikeasti paha tilanne.
Ja nykyään kun jokaisesta virheestä ollaan nostamasta syytettä, on myös kynnys puuttua noussut. Haluan auttaa, mutta en halua osaamattomuuttani ketään vahingoittaa ja vielä vastata siitä oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Mitä vahinkoa elvytyksellä voi muka tehdä, jos sydän on jo pysähtynyt? Murtas kylkiluita?
Oliko se sydän oikeasti pysähtynyt vai etkö vain tuntenut pulssia?
Siinä käännellessäsi käännät murtunutta niskaa.
Elvytät väärin. Ohjeet muuttuu vähän väliä ja yksi 5min harjoittelu 20 vuotta sitten ei vielä kesää tee.
Olen pahoillani ystäväsi tilanteesta.
En osaa elvyttää, mutta en tietenkään lähtisi paikalta pois, vaan yrittäisin hälyttää apua.
Rintaa voisin yrittää painella, mutta happea en osaisi antaa.
(Kunnon ihminen pitäisi mukanaan suusuojusta hygieniariskin vuoksi.)
Eikös tuo ole heitteille jättö eli ts. rikos? Hätäkeskus antaa aina ohjeet elvyttämiseen, jos sitä ei itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvytät väärin. Ohjeet muuttuu vähän väliä ja yksi 5min harjoittelu 20 vuotta sitten ei vielä kesää tee.
Et pysty elvyttämään niin väärin, että siitä olisi vain vahinkoa. Niskaankin on jo kohdistuneet suuremmat voimat, kun sinä saat käännellessäsi aikaan.
Yrittäisin kyllä auttaa jos olen yksin paikalla, mutta jos enemmän ihmisiä olisi paikalla niin olettaisin että joku muu osaa paremmin. En ole kovin hyvä toimimaan hätätilanteissa (ajatus ei kulje, lisäksi olen muutenkin hidas toimimaan) joten koen että minun kannattaa vain pysyä loitolla.
Totta helvetissä elvyttäisin. Ensiapukurssit pitäisi olla pakollisena peruskoulussa ja kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa sekä lukioissa.
Kyllä elvyttäisin.
Muutama vuosi sitten valmistuin sairaanhoitajaksi ja jo silloin koulussa puhuttiin siitä, että tutkimukset ovat osoittaneet, että pelkkä paineluelvytys riittää. Myös ea-kursseilla tästä on puhuttu, mutta tässä asiassa näköjään paikallisia eroja. Joten aivan turhaan pelkäätte sitä suusta-suuhun kontaktia, kun sitä ei ole pakko tehdä. Veden alla olleelle sitä tosin suositellaan.
Meillä lähärikoulutuksessa oli, että ihminen kestää 10 minuuttia, ettei puhallella. Jotta sen ajan voi vain painella. Ehtiikö ambulanssi siihen mennessä, en tiedä. Meillä saattaa ehtiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty elvyttämään niin väärin, että siitä olisi vain vahinkoa. Niskaankin on jo kohdistuneet suuremmat voimat, kun sinä saat käännellessäsi aikaan.
Bullshit. Jos henkilöllä on epästabiili niskamurtuma voit päätä liikuttamalla aiheuttaa esim. Ydinjätteen venymistä ja se voi aiheuttaa hengityshalvauksen.
Hautajaiset ensi viikolla kirjoitti:
Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.
Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.
Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??
No ei ole kyllä HIV:n riskiä käytännössä (teoriassa ehkä 1/10000000000). Koskakohan nämä harhaluulot poistuvat.. HIV on huono tarttumaan jopa seksissä, joten ei varmasti tartu elvyttämällä. Se tuskin on kenenkään syy jättää elvyttämättä. Kyse on välinpitämättömyydestä tai vielä useammin varmaan siitä, että ihminen ajaessaan kolarin ohi ajattelee, että joku siellä kuitenkin jo on, mutta soitanpa nyt varmuudeksi. Tyhmäähän se toki on, mutta uskon, ettei monikaan tahallaan ole niin idiootti. Ja en puhu omasta käytösmallistani, vaan teen oletuksia. Itse pysähtyisin auttamaan, luulisin. Toivottavasti en olisi juuri tuollainen pöljä jota kuvailin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bullshit. Jos henkilöllä on epästabiili niskamurtuma voit päätä liikuttamalla aiheuttaa esim. Ydinjätteen venymistä ja se voi aiheuttaa hengityshalvauksen.
Ydinjätteen? :D :D
Terveissä ruumiin ja sieluin voimissa.