Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?

Hautajaiset ensi viikolla
31.05.2016 |

Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.

Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.

Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??

Kommentit (201)

Vierailija
61/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ainakin yrittäisin. Shokkihan siinä olisi päällä, enkä oikeen monta vuotta sitte käydyn ansiapukurssin ohjeita muista mutta olisimpahan yrittänyt. En vois antaa itselleni ikinä anteeksi jos menisin vaan ohi.

Kauan aikaa sitten tulin myöhään töistä (oli venynyt pitkäksi ylitöiden vuoksi, kello oli varmaan 1 jälkeen yöllä) ja ajoin nelostietä kotiinpäin. Näin tien laidassa mersun konepelti pystyssä, mutten jaksanut pysähtyä, kun tiesin että esikoinen herää 5-6 väliin.

Harmittelen vieläkin etten pysähtynyt kysymään, onko saanut apua. Sen jälkeen olen pysähtynyt aina.

Tiedän olevani paska ihminen, mutta minä en yksin ajaessani uskaltaisi pysähtyä. Niin paljon oon kuullut juttuja huijareista, jotka lavastaa auton hajoamisen ja sitten kun joku pysähtyy, tuleekin ryöstetyksi ja tapetuksi. Silloin toki pysähtyisin, jos kyseessä olisi todellinen onnettomuustilanne.

Vierailija
62/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvyttäisin. Olen ensiapukurssin käynyt kahteen kertaan työpaikan vaatimuksestani, ja isäni olisi ehkä voitu pelastaa, jos äitini olisi osannut elvyttää,  ambulanssin tulo mökille kesti 35 minuuttia.

En kylläkään  minäkään elvyttäisi selvää juoppoa tai narkkaria tartuntatautiriskin takia suusta suuhun, sydänhieronta on eri asia ja kyljelleen kääntäminen, soittaisin apua.

Raa'asti myös parin viinaan kuolleen alkoholistin sukulaisena sanon, että jos hankkiutuu sellaiseen riippuvuuteen, niin ovi on jo vapaaehtoisesti raotettu kuolemalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa elvyttää, mutta jäisin tottakai paikalle odottamaan ambulanssia ja pyytäisin mahdollisia ohikulkijoita elvyttämään.

Vierailija
64/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei voi tietää onko kyseessä narkomaani, alkoholisti vai ihan "normaali" sairaskohtauksen saanut ihminen.

Ymmärrän inhotuksen jonka ensinmainitut ja ajatus heihin koskemisesta aiheuttavat mutta sama ihmisarvo on kaikilla.

Vierailija
65/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta itse sain muutamia vuosia sitten opin, että kaikkein tärkeintä on se painelu, että saadaan vitaalielinten verenkiertoa ylläpidettyä. Puhaltaa ei välttämättä tarvitse, mutta kunhan edes painelee, niin sillä voidaan jo pelastaa henki. Tiedoksi niille, jotka puhaltamista aristelee.

Tämä sh-koulutuksessa

Tuon saman olen myös minä saanut opiksi, että PAINELU on tärkein.

Jos veri ei kierrä niin ei mikään toimi

Toki hengitystiet pitää olla avoinna, eli lima mahdolliset tekarit yms ensi poistettava ja pään asento hyväksi, jotta henki voi kulkea.

J a tuo vanha biis Staying a live rytminä :)

Minulla on sellainen välikappale, jolla voi elvyttää. Kannattaa ostaa 

on sopivan pieni joten kulkee käsilaukussa aina hyvin

Mutta AINA ON PAREMPI ELVYTTÄÄ, MIKÄLI IHMINEN ON ELOTON EI HENGITÄ EI PULSSIA,

kOSKA IHMINEN KUOLEE, MIKÄLI EI SAADA ELINTOIMINTOJA TOIMIMAAN !

ELI MITÄ HALLA VOI TEHDÄ ELVYTTÄMÄÄLLÄ ? EI MITÄÄN

pari katkennutta kylkiluuta tms on pientä sen rinnalla, jos henki jää

ihmiset älkää koskaan hyljätkö toista ihmistä, ei koskaan, kyse on jopa sekunneista !

Vierailija
66/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tarvitse puhallella kenenkään suuhun, pelkän painelu elvytyksen häke ohjeistaa.

Kaksi kertaa olen joutunut elvyttämään, toisella kertaa lääkäri totesi paikalla kuolleeksi, toinen selvisi sairaalaan asti, mutta kuoli 3h kuluttua.

Puhallus kuuluu edelleen elvytykseen, jostain pitää saada happea ruumiiseen.

Ei se happi verenkierrosta niin äkkiä katoa. Tärkeää on painelemalla auttaa sydäntä pumppaamaan jo elimistössä olevaa happea elimiin ja yrittää käynnistää sydämen toimintaa.

Vierailija
67/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin juuri ea-kurssilla väittämään ettei tarvi enää puhaltaa, niin sain aika paskamyrskyn niskaani. En tiedä mistä moinen harhaluulo mulla on ollutkin, tai tiedän (av-palsta). Mutta kyllä painelu kuuluu edelleen ohjelmaan ja on tärkeä. Elvytyksestä on se hyöty, että pidetään veri ja happi liikkeellä kunnes se oikea apu saapuu paikalle.

Vierailija
68/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa elvyttää, mutta jäisin tottakai paikalle odottamaan ambulanssia ja pyytäisin mahdollisia ohikulkijoita elvyttämään.

Opettele ! Mene EA kurssille, ei ole vaikeaa,

voit joutua elvyttämään jopa omaa äitiäsi/isääsi/sukulaistasi

mitäpä silloin ajattelet, en osaa ? entäpä, jos läheisesi kuolee, kun ambulanssi ei ehdi ajoissa paikalle? tai vammautuu, kun on ollut liian kauan hapenpuutteessa ?

Mitäpä silloin tunnet, mietit ?

EA taito on parasta opetella ,

koskaan ei tiedä ketä tarvitsee apua ja milloin ja missä, jopa lapset voivat olla avun tarvitsijoita !

Kaikki taidottomat MARS KURSSILLE JA HETI !

Vierailija
69/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssit olen käynyt ja kahdesti olen joutunut tilanteeseen, että toimittava on. Ja toimin.

Ekan kohdalla ei ollut mitään tekemistä. Hirttäytynyt, iho viileä kuollut. Mutta kokeilin pulssit ja yritin saada pään asentoon, että tekohengitystä voisi antaa mahdollisesti..

Toinen oli fillaroiva nainen jäi auton alle. Jalat täysin sohjona. Siinä se silmien edessä lisahti. Syöksyn samantien luo, ei miettinyt sekuntiakaan. Tämä oli tajuissaan koko ajan, että isompi duuni oli ohjata sitä päälle ajanutta kuskia. Aivan hysteerinen. Oli sairaanhoitaja.

Valmiudet on auttaa ja pystyn tilanteeseen menemään, mutten tiedä pystyisinkö elvyttämään, vaikka tahtoisin. Se selviää siinä hetkessä. Kokenutkin voi joutua shokkiin.

Vähintä mitä voi tehdä, soittaa 112 olla paikalla.

Vierailija
70/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä elämässä on niin hienoa, että täällä pitäisi ihmisiä väkisin pitää?

Vastataapas elvyttelijät tähän kysymykseen.

Vierailija
71/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä elämässä on niin hienoa, että täällä pitäisi ihmisiä väkisin pitää?

Vastataapas elvyttelijät tähän kysymykseen.

Susta en tiedä, mutta mulla mun lapset.

Vierailija
72/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvyttäisin tuntematonta vain painelemalla, tuttua myös puhaltamalla, paitsi jos kyseessä olisi lapsi tai nuori. Ja ehkä siistin näköistä aikuista voisin myös puhaltaa. Painelusta se suurin hyöty kuitenkin tulee.

Vierailija
73/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen usein auttanut hädässä olevaa. Onneksi ei koskaan ole tarvinnut elvyttää.

Kerran auton viereeni oli kaatunut mummo jolla avomurtuma sääressä. Onneksi siinä oli jo viisi auttajaa ja atin auton vain parkista ja ajoin pois.

Vierailija
74/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tarvitse puhallella kenenkään suuhun, pelkän painelu elvytyksen häke ohjeistaa.

Kaksi kertaa olen joutunut elvyttämään, toisella kertaa lääkäri totesi paikalla kuolleeksi, toinen selvisi sairaalaan asti, mutta kuoli 3h kuluttua.

Ruumista ei elvytetä, ruumis on kuollut.

Vierailija
75/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumista ei elvytetä, ruumis on kuollut.

Ai jaa, mun ruumis kyllä elää.

Vierailija
76/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvyttäisin tuntematonta vain painelemalla, tuttua myös puhaltamalla, paitsi jos kyseessä olisi lapsi tai nuori. Ja ehkä siistin näköistä aikuista voisin myös puhaltaa. Painelusta se suurin hyöty kuitenkin tulee.

Miksi et antaisi puhalluselvytystä lapselle tai nuorelle?

Vierailija
77/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on aika typerä koska ei voi tietää olisiko ystävä selvinnyt vaikka olisi elvytetty. Ei kaikkia saada elvytyksellä pelastettua. Itse toivon että yrittäisin ja todennäköisesti elvyttäisin koska olen ollut vaikeassa tilanteessa ja pysyin toimintakykyisenä silloinkin.

Vierailija
78/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi, mutta Häken ohjeilla varmaankin olisi pakko. Eikös meillä oo velvollisuus auttaa toista hengenvaarassa? 

Oon ollut ensiapukurssilla, jossa kouluttaja sanoi, että oli elvyttänyt, vaikka elvytettävältä tuli makkarasopat ylös. Potilas selvisi elvytyksen ansiosta. Itse en olisi pystynyt tuohon, kun laatta lentäis, mutta voisin mä yrittää nielua puhdistaa, jos iteltäkin sitten lentää laatta niin kyllä toisen henki on silti tärkeämpi.

Vierailija
79/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaisi, mutta Häken ohjeilla varmaankin olisi pakko. Eikös meillä oo velvollisuus auttaa toista hengenvaarassa? 

Oon ollut ensiapukurssilla, jossa kouluttaja sanoi, että oli elvyttänyt, vaikka elvytettävältä tuli makkarasopat ylös. Potilas selvisi elvytyksen ansiosta. Itse en olisi pystynyt tuohon, kun laatta lentäis, mutta voisin mä yrittää nielua puhdistaa, jos iteltäkin sitten lentää laatta niin kyllä toisen henki on silti tärkeämpi.

Elvytysvelvollisuutta ei ole.

Vierailija
80/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puhallus edelleen kuuluu elvytykseen, älkää valehdelko. Häke on vaan joutunut ohjeistamaan jatkuvasti pelkällä painelluksella elvyttämään, kun ihmiset meinaavat jättää kokonaan elvyttämättä kun eivät halua puhaltaa. Tosi kiva tämä nykyinen minäminä-yhteiskunta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi