Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?

Hautajaiset ensi viikolla
31.05.2016 |

Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.

Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.

Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??

Kommentit (201)

Vierailija
201/201 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi sitten kävin elvytyskoulutuksessa ja siellä sanottiin, että paineluelvytys on tärkeämpää kuin puhallus+painelu. Eikä siviiliä (myös vapaalla oleva sairaanhoitaja tms.) voi velvoittaa antamaan tekohengitystä vieraalle ihmiselle, varsinkaan jos autettavan suussa tai pielissä on verta/vaahtoa/muuta mönjää oman turvallisuutensa takaamiseksi. 

Itse elvyttäisin, koska olen saanut siihen koulutuksen ja elvyttäisin muutenkin, jos minulla olisi jonkinlainen käsitys siitä miten homma hoituu. Ihmisten olisi myös hyvä opetella defibrillaattorin käyttöä (löytyy esim. kauppojen auloista tms.), jotta tositilanteessa ei menisi sormi suuhun ja uskon vakaasti, että ihmishenkiä pelastuisi. 

Mulla on sitten tuoreempaa tietoa, koska olin 2,5 viikkoa sitten ja siellä pidettiin puhaltamista ehdottoman tärkeänä.

Meille opetettiin jokin aika sitten, että häke nykyään ohjeistaa maallikoita vain painelemaan, mutta kunnollinen puhallus(ja tekniikka!) on kyllä tärkeää etenkin lasten ja hukkuneiden kohdalla, joiden elvytys siis eroaa alkuun aikuisen muusta syystä elottoman elvytyksen alusta.

Itse elvyttäisin ja mulla on myös maski aina mukana. Hiviä en kuitenkaan pelkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän