Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?
Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.
Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.
Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??
Kommentit (201)
Minä osaan elvyttää mutta luonteeni on sellainen että jos näen jotain ikävää tai pelottavaa kuten vierasta verta niin menen aivan lukkoon ja väistän takavasemmalle, ja annan kovahermoisempien ja ripeämpien ihmisten hoitaa tilanne etten ole siinä uhrin lähellä hermoilemassa enkä toisten tiellä kun hoitavat hommaa.
niin... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätätilanteessa ihminen ei aina toimi tai osaa toimia siten kuin pitäisi. Juuri eilen oli puhetta että yllättävässä hätätilanteessa voi hoitoalanammattilaiseltakin olla mahdoton tehtävä edes soittaa hätäkeskukseen ja että sekin että pystyy soittamaan on jo huomattavasti parempi kuin ei mitään.
Tämä on sama kuin itsepuolustusta harjoitellut nainen raiskaustilanteessa,voi silti jäätyä.
Hoito alaa opiskellut ei kyllä välttämättä ole harjoitellut elvytystä kuin ehkä opiskeluaika ja siitäkin saattaa hyvin olla aikaa vaikka muutama vuosikymmen.
Mä en ole käynyt ensiapukurssia, mutta häken neuvoja elvytyksestä noudattaisin toki. Ei nykyään edes kuulu puhallus siihen elvytykseen, ja vaikka pitäisi puhaltaa niin voihan siihen suulle pistää vaikka sormet rinkulaksi jos suu-suu-kontaktin vuoksi ei uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä koulut muuttuneet paskempaan suuntaan: minun aikaan elvytystä harjoiteltiin sellaisella nukella jo ylä-asteella ja sen jälkeen vielä pakollisena lukiossa! Elvyttäisin ehdottomasti jos tilanne sitä vaatisi. Mikään ei ole parempi tunne kuin se, että pelastaa toisen ihmisen hengen. Kokeilkaa vaikka!
Kävin yläasteen ja lukio 90-luvulla mutta meillä elvytystä harjoiteltiin vaan lukiossa kerran ja kun nukkea ei ollut niin elvytyskohteena oli pulpetti...
Elpyikö se pulpetti?
Oikeasti, aika älytöntä, tekniikan ja oikean tahdin lisäksi sillä painelun voimalla on ratkaiseva merkitys ja nukke reagoi siihen -toisin kuin joku pulpetti- ja huomaa elvyttääkö oikein vai väärin tai tehottomasti.
Tosin kymmenen vuoden aikana olen kolmesti (koulun ja työpaikkojen kautta) käynyt EA1:n ja ohjeet ovat muuttuneet melko radikaalistikin joissain asioissa, tiedä sitten mikä on oikein kun tieto muuttunee kaiken aikaa..
Tilannehan on monessa kulttuurissa nykyään sellainen että jos jollekin tapahtuu jotain sairaskohtausta tai tapaturmaa niin väki tunkee siihen ensin kuvaamaan kännykameroilla ja on niiden tiellä jotka yrittää auttaa. Jokainen haluaa saada jotain shokeeraavaa videota jolla saa mällätä netissä! :-/
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole käynyt ensiapukurssia, mutta häken neuvoja elvytyksestä noudattaisin toki. Ei nykyään edes kuulu puhallus siihen elvytykseen, ja vaikka pitäisi puhaltaa niin voihan siihen suulle pistää vaikka sormet rinkulaksi jos suu-suu-kontaktin vuoksi ei uskalla.
Eikös jokin ohut kangas, nenäliina tai sopiva vaate käy ihan hyvin? Suojaa puhaltajaa mutta päästää ilman elvytettävälle.
Vierailija kirjoitti:
Elvyttäisin. Hengitystiet auki, 2 puhallusta ja 30 painallusta biisin "stayin' alive" tahtiin. Jos minä hitto soikoon olen elämässäni suudellut useampaakin ihmistä ja imeskellyt genitaaleja, niin ei ole varaa sanoa "hyi yäk suusta suuhun"...
Toki jos on verenvuotoa, ne pitää ensin tyrehdyttää.
Se painelu on aika vaikeaa oikeasta kohdasta ja oikealla voimalla.
Elvytystä.pitäisi kouluissa olla enemmän kuin nyt on seksivalistusta. (Tai oikeastaan seksin ihanuuden tyrkyttämistä) Terveystietoon voiis hyvin lisätä elvytysopetyksen.
yrittäisin tietenkin. onnistumisen takeita ei tietenkään ole.
omien lasten kanssa saattaisin panikoitua pahasti, koska se rakkaus on niin suurta. ULkopuolista osaisin auttaa luultavasti paljon rationaalisemmin.
hmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvyttäisin. Hengitystiet auki, 2 puhallusta ja 30 painallusta biisin "stayin' alive" tahtiin. Jos minä hitto soikoon olen elämässäni suudellut useampaakin ihmistä ja imeskellyt genitaaleja, niin ei ole varaa sanoa "hyi yäk suusta suuhun"...
Mulla pitää työn takia olla koko ajan voimassa ea-kortti. Onneksi.
Rintalastan keskelle ja ei ole millintarkkaa. Kämmenenleveydellä. 4-5 cm on painelusyvyys.
Mitään deekua tai nistiä tai muuta sotkusta ihmistä en edes harkitsisi koskevani.
hmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyisin painellaan kainaloiden korkeudelta, kun ennen sääntönä oli painella miekkalisäkkeestä 2-3 cm ylemmästä kohdasta. Näin meille ohjeistettiin, kun juuri suoritin EA1-kurssin.
Mistä voi tietää, jos maassa makaava onkin juoppo/narkkari ja saan jonkun taudin?
Vierailija kirjoitti:
Elvytystä.pitäisi kouluissa olla enemmän kuin nyt on seksivalistusta.
Vuosikymmeniä sitten saadusta ea opetuksesta voi jopa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Paniikissa ei muista tarkasti mitä on opetettu ja sen seurauksena lähtee epäröimään eikun, ei se ollutkaan näin vai oliko sittenkin. Pahimmassa tapauksessa huutelee neuvoja vierestä elvyttäjälle meille opetettiin näin... ainakin muistaakseni se oli niin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää, jos maassa makaava onkin juoppo/narkkari ja saan jonkun taudin?
Suusta suuhun puhalluksella taudinsaamisriski on about 0.000000001%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokin ohut kangas, nenäliina tai sopiva vaate käy ihan hyvin? Suojaa puhaltajaa mutta päästää ilman elvytettävälle.
Noin meille ensiapukurssilla neuvottiin.
Ehkä itsestäänselvyys ja siksi kukaan ei ole sitä tässä ketjussa maininnut mutta sanonpa varmuuden vuoksi: pitää tarkistaa että elvytettävän hengitystiet ovat tyhjät, esim jos oksennusta pitää se kaivaa pois ennen elvytystä, tai irronneita hampaita tms.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta itse sain muutamia vuosia sitten opin, että kaikkein tärkeintä on se painelu, että saadaan vitaalielinten verenkiertoa ylläpidettyä. Puhaltaa ei välttämättä tarvitse, mutta kunhan edes painelee, niin sillä voidaan jo pelastaa henki. Tiedoksi niille, jotka puhaltamista aristelee.
Tämä sh-koulutuksessa
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei tarvitse puhallella kenenkään suuhun, pelkän painelu elvytyksen häke ohjeistaa.
Kaksi kertaa olen joutunut elvyttämään, toisella kertaa lääkäri totesi paikalla kuolleeksi, toinen selvisi sairaalaan asti, mutta kuoli 3h kuluttua.
Puhallus kuuluu edelleen elvytykseen, jostain pitää saada happea ruumiiseen.
Tekisin parhaani ja yrittäisin muistella miten elvytetään. Oon käynyt ensiapukurssit teininä ja ollut "potilaana" pelastusharjoituksissa monet kerrat - mutta tästä on aikaa yli 25 vuotta!
Vielä muistuu mieleen ta-he-pu-ri-val ai-ra-se-si-pu-li.... Jos siitä nyt mitäön apua on.
Jos minä saisin hepatiitin elvytyksestä johtuen, uskon sen olevan pienempi paha kuin toisen kuolema.
T. Ent spr-nuori