Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään. ELVYTTÄISITKÖ SINÄ?

Hautajaiset ensi viikolla
31.05.2016 |

Nykyään hätäkeskus törmää yhä useammin sellaisiin soittajiin, jotka ovat nähneet hätätilanteen, mutta jatkaneet silti matkaansa pysähtymättä ja sysäävät toimintavastuun viranomaisille asiaan sen enempää itse puuttumatta.

Minunkin ystävä kuoli, koska ohikulkija ei suostunut elvyttämään (lähti pois paikalta) ja paikalla olleet lapset eivät osanneet.

Suostuisitko sinä elvyttämään sinulle tuntematonta ihmistä vai jäätkö mieluummin odottamaan ensihoitajia? Voiko sivullista edes velvoittaa elvyttämään toista ihmistä, onhan aina hiv:n ja hepatiitin riski olemassa??

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei tarvitse puhallella kenenkään suuhun, pelkän painelu elvytyksen häke ohjeistaa.

Kaksi kertaa olen joutunut elvyttämään, toisella kertaa lääkäri totesi paikalla kuolleeksi, toinen selvisi sairaalaan asti, mutta kuoli 3h kuluttua.

Vierailija
22/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän tilanteesta. Sairauskohtauksen saanutta elvyttäisin, mutta jos on jäänyt auton alle tms niin en varmaan uskaltaisi etten aiheuttaisi lisää vahinkoa.

Päin vastoin. Elvytys on yleensä turhaa, mutta esimerkiksi haavojen vuotamista voi kyllä yitittää tyrehtyddää ja siinä oikeasti voi pelastaa ihmisen hengen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä koulut muuttuneet paskempaan suuntaan: minun aikaan elvytystä harjoiteltiin sellaisella nukella jo ylä-asteella ja sen jälkeen vielä pakollisena lukiossa! Elvyttäisin ehdottomasti jos tilanne sitä vaatisi. Mikään ei ole parempi tunne kuin se, että pelastaa toisen ihmisen hengen. Kokeilkaa vaikka!

Nyttemmin on todettu että siitä elvytyksestä on todella harvoin mitään hyötyä. Lasta, nuorta tai lähiomaisia elvyttäisin, mutta en jotain tuntematonta vanhusta.

Vierailija
24/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei normaalissa elvytyksessä ole veritartuntavaaraa. Jos elvytettävän suu olis täynnä verta, niin voisi olla vaikea elvyttää. Jokaisen pitäisi varmaan kantaa mukana sellaista välikappaletta, niin herkimmätkin voisi elvyttää.

Tuota minäkin olen monesti ajatellut että pitäisi hankkia se välikappale ja ottaa tavaksi pitää se aina mukana.

Vierailija
25/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei tarvitse puhallella kenenkään suuhun, pelkän painelu elvytyksen häke ohjeistaa.

Kaksi kertaa olen joutunut elvyttämään, toisella kertaa lääkäri totesi paikalla kuolleeksi, toinen selvisi sairaalaan asti, mutta kuoli 3h kuluttua.

Niin, siinä on pieni mahdollisuus että sydän käynnistyy painelusta, ihmistä sillä painelulla ei hapeteta.

Vierailija
26/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elvyttäisi, eikä minuakaan tarvi elvyttää. Jos en itse kykene soittamaan 112:een, niin saa jättää siihen, kiitos.

Vierailija
27/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan yrittäisin, mutta luulenpa ettei minusta olisi mitään hyötyä. Ensiapukurssilta jäi mieleen, ettei puhalluksesta ole kamalasti hyötyä jos sitä ei osaa tehdä oikein (puhaltaa ruokatorveen) ja veikkaan etten osaisi. Painelukin olisi varmaan yhtä tyhjän kanssa minun voimillani.

Vierailija
28/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maallikko elvytys on yhtä tyhjän kanssa. Painelupuhalluselvytys sairaalassakin ammattilaisen tekemänä on ihan turhaa. Elvytystilanteet ei monesti onnistu edes sairaalaoloissa. Ihan turha syyllistää ketään sivullista toisen kuolemasta. Jos ihmisellä tulee sydänpysähdys jossain kadulla, niin kyllä hän käytännössä on silloin kuollut.

Sairaalaelvytystä ja maallikkoelvytystä ei voi verrata tuolla tavoin, syyt elottomuuteen ovat näissä pääosin erilaiset. Siviilissä tapahtuneisiin äkillisiin elottomuuskohtauksiin on usein taustalla sydänperäiset syyt (poikkeuksena lapset, joilla yleisin syy on tukehtuminen), rytmihäiriöt, infarktit jne, näissä tapauksissa pelkkä maallikon suorittama paineluelvytys parantaa sairastuneen ennustetta huomattavasti. Sairaalassa tilanne on ihan erilainen, ei sitä voi verrata. Kaikenkaikkiaan sairaalaelvytykset ovat ennusteeltaan lohduttomampia kuin maallikkoelvytykset, vaikka siellä on ihan eri systeemit käytettävissä. Mutta aina sitä sielläkin vaan yritetään.

Isäni on saanut kammiovärinän kadulla 20 vuotta sitten ja sivullinen pelasti hänen henkensä maallikkoelvytyksellä, edelleen elää ja mennä porskuttaa.

Vierailija
29/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elvyttäisi, koska pelkään mahdollista siviilikannetta. Jos itse saisin kohtauksen ja minut elvytettäisiin, nostaisin siviilikanteen elvyttäjää vastaan, koska hän oli rikkonut intimiteettiäni.

Jos saisin taas tietää, että joku ei olisi edes yrittänyt elvyttämistäni, vaatisin yleistä syyttäjää ajamaan rikoskannetta häntä vastaan.

T. Kukkamaaria, Espoo (okt)

Vierailija
30/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siinä on pieni mahdollisuus että sydän käynnistyy painelusta, ihmistä sillä painelulla ei hapeteta.

Paineluelvytyksellä on kaksi tehtävää: Kierrättää elimistössä olevaa happea ja estää sydämen sähköisen toiminnan loppuminen kokonaan. Pelkällä paineluelvytyksellä saadaan n. 5-10 min lisäaikaa apua odotellessa.

Vierailija
31/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkamaaria kirjoitti:

En elvyttäisi, koska pelkään mahdollista siviilikannetta. Jos itse saisin kohtauksen ja minut elvytettäisiin, nostaisin siviilikanteen elvyttäjää vastaan, koska hän oli rikkonut intimiteettiäni.

Jos saisin taas tietää, että joku ei olisi edes yrittänyt elvyttämistäni, vaatisin yleistä syyttäjää ajamaan rikoskannetta häntä vastaan.

Et voi nostaa siviilikannetta, et varsinkaan tuosta syystä. Pikkasen on kukkis katsellut liikaa amerikkalaisia tv-sarjoja.

Itse taas osaan teoriassa elvyttää (ea1 ja ea2 käyty), mutta tiedä sitten kuinka lukossa olisin tilanteen sattuessa kohdalle.

Vierailija
32/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin ainakin elvyttää.

Vierailija
33/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin toki elvyttää painelemalla. Se on vaan todella raskasta hommaa, taajuus 100xmin 5-6cm syvyydelle, ettei sitä yksin kauaa jaksa. Se yhdenkin minuutin saavuttaminen käy voimille, saati että yksin pitäisi montaa minuuttia painella. Ei onnistuisi ainakaan minulta. Ja suutani en vieraan ihmisen suuhun laittaisi. Terkuin sairaanhoitaja

Vierailija
34/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä koulut muuttuneet paskempaan suuntaan: minun aikaan elvytystä harjoiteltiin sellaisella nukella jo ylä-asteella ja sen jälkeen vielä pakollisena lukiossa! Elvyttäisin ehdottomasti jos tilanne sitä vaatisi. Mikään ei ole parempi tunne kuin se, että pelastaa toisen ihmisen hengen. Kokeilkaa vaikka!

Kävin yläasteen ja lukio 90-luvulla mutta meillä elvytystä harjoiteltiin vaan lukiossa kerran ja kun nukkea ei ollut niin elvytyskohteena oli pulpetti...

Vierailija
35/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkamaaria kirjoitti:

Ja paskat. Kanteellasi ei olisi mitään mahdollisuutta menestyä. "Rikkonut intimiteettiäsi?"

Mitähän lakia kuvittelet elvyttäjän rikkovan? Intimiteetinrikkomattomuuslakia? Öh...

Vierailija
36/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin osaisin tai tunnistaisin tilannetta jossa oikeasti pitäisi painella tai puhallella. Ensiksi ainakin avaisin hengitystiet (jos päähän edes uskaltaa koskea, eikä esim. niska näytä murtuneelta) ja sitten soittaisin häkeen ja toimisin ohjeiden mukaan.

Vierailija
37/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkamaaria kirjoitti:

Sinähän mukavalta ihmiseltä vaikutat.

Vierailija
38/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisihan se MGTOW-miehelle tilaisuus siihen elämän ainoaan kertaan kun huulet kohtaa jonkun naisen huulet (joka ei ole äiti).

Vierailija
39/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätätilanteessa ihminen ei aina toimi tai osaa toimia siten kuin pitäisi. Juuri eilen oli puhetta että yllättävässä hätätilanteessa voi hoitoalanammattilaiseltakin olla mahdoton tehtävä edes soittaa hätäkeskukseen ja että sekin että pystyy soittamaan on jo huomattavasti parempi kuin ei mitään.

Tämä on sama kuin itsepuolustusta harjoitellut nainen raiskaustilanteessa,voi silti jäätyä.

Vierailija
40/201 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt juuri ensiapukurssin ja kyllä sitä varmaan lähtisi elvyttämään tai ainakin yrittäisi jos tosipaikka tulisi eteen. Tosin voi olla että jos kyseessä olisi esim.kolaritilanne ja olisi verta yms niin voisikin mennä itse paniikkiin... Vaikea tietää miten tosipaikan tullen kävisi. Sen muistan kyllä mitä ea-koulutuksella videolla joku ensiavun kirurgi sanoi... Jos autettava on ollut auto-onnettomuudessa et esim.kylkiasentoon siirtämisellä saa mitään lisävahinkoa aikaiseksi koska kolarissa on niin rajut liikesarjat jo ja pienet siirtelyt eivät vammoja pahenna. Muistakaa siis tämä jos ette muuta pysty tekemään. Eli tajuttoman voi kääntää kylkiasentoon kolaripaikalla tai vetää pois palavan auton läheltä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi