Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikein/inhottavin kysymys mikä teiltä on kysytty työhaastattelussa?

Vierailija
30.05.2016 |

Yritän valmistautua ja miettiä etukäteen. Itse inhoan eniten sitä "kerro jotain vapaasti itsestäsi". En keksi tuohon mitään järkevää. Ja se kysytään aina.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro jotain itsestäsi" on aina ollut sellainen, mikä saa melkein vääntelemään tuolissa. Joka kerta se tulee, mutta silti se on ollut hankalaa. Pitäisi sanoa jotain järkevää, mutta ei kuitenkaan liian pitkästi, kuitenkin kattavasti. Aiemmin olen lonkalta heittänyt jotain sekavaa juttua mutta kun viime viikolla kävin työhaastattelussa, päätin että nyt mietin etukäteen mitä sanon ja harjoittelenkin vähän.

Vastaukseni tuohon kysymykseen meni suunnilleen että "olen 26-vuotias, synnyin Joensuussa ja muutin Jyväskylään vuonna 2013 suorittamaan tradenomin tutkintoni loppuun. Valmistumisen jälkeen olen työskennellyt myyjänä ja sihteerinä. Vapaa-aikani menee lukemisen ja tenniksen parissa."

Tuo oli mielestäni ihan hyvin tiivistetty ja kun olin mielessäni jäsennellyt mitä sanon, tuli se luonnostaan ilman niitä aiempien haastattelukertojen "ja tota"-välimiettimisten kanssa. Oli myös itsevarmempi olo jatkaa haastattelua kun heti ensimmäiseen kysymykseen oli varma vastaus eikä tarvinnut aiempien haastattelujen tapaan miettiä, että tyssäsikö työpaikan saaminen alkuunsa takeltelevaan vastaukseen.

Vierailija
22/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kun hain Heseen, haastattelussa kysyttiin mm. juuri nuo "miksi haluat tänne", "miksi juuri sinä" ja "missä näet itsesi x vuoden päästä". Oikeat vastaukset olisi olleet "siksi koska en pääse muuallekaan pelkän lukion käyneenä ja jostain haluan rahaa", "no eipä ole mitään syytä miksi juuri minut pitäisi tänne ottaa" ja "en ainakaan hesessä töissä". Oli melkoista bullshittiä mitä noihin kierrellen ja kaarrellen siinä haastattelussa vastasin.

Menikö haastattelijalle läpi puheet hesen kassasta elämäntehtävänä?

En tiedä, menikö läpi, mutta pääsin sinne kuitenkin töihin. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ajattelit hankkia lapsia? Tai Onko sinulla pieniä lapsia? Laittomia kysymyksiä ja saa valehdella siten myös vastatessaan, mutta inhottavaa on, että minulta on kahdessa eri työpaikan haastatteluissa kysytty noita.

Vierailija
24/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro jotain itsestäsi, millainen olet?"

En osaa ikinä kertoa itsestäni mitään muuta kuin iän, siviilisäädyn ja lasten lukumäärän. En vaan osaa vaikka kuinka mietin. En keksi mitään. Aina sitten vain kohauttelen olkapäitä, että "tällainen tavallinen ihminen" ja hymyt päälle.

Inhoan kaikkia tuollaisia kuvailuja, oli sitten kyseessä minä tai lapseni tai joku muu.

Vierailija
25/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo "miksi olisit paras tähän tehtävään?" Mitä siihen voi edes vastata? Mistä minä voin tietää, miten päteviä ja hyviä muut hakijat ovat? Ja tuo "miksi haluat juuri tämän työn?" Ihan naurettavaa, kun harvat työpaikat ovat sellaisia "olen aina halunnut tänne" -paikkoja.

Vierailija
26/42 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhempasi tekevät työkseen?

Kerro seurustelustasi/perheestäsi/perhesuhteistasi/perhesuunnitelmistasi!

Mitä teet, jos et saa tätä työpaikkaa?

Missä olet huono / kehityskohteesi?

Kysytäänkö vanhemmista oikeasti jossain? Tosi erikoista.

Ap

Tottakai kysytään, osaavat palkata parempien perheiden lapset töihin.

Vierailija
27/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Eilen olin jatkohaastattelussa. Ilmeisesti meitä on vain kaksi jatkossa. Selvisi, että hieman haittaa pitkä esimieskokemukseni, miten suhtaudut, kun täällä et ole esimiesasemassa... Juu.

Millainen on roolisi työyhteisössä, miten käyttäydyt, kun työyhteisössä on ristiriitoja... Sitten vielä olen viimeviikolla saanut lopputilin. Työsuhde päättyy vuoden lopussa. Oletko täällä edelleen... Kyllä.....

Valmistaudun jo pettymykseen

Vierailija
28/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työsuhteeni on pitkä mutta tahtoisin muualle. Yleensä minulta on kysytty haastattelussa, että miksi haluat pois kun olet ollut jo noin pitkään. Siihen olen varautunut ja keksinyt jutut etukäteen. Viimeksi kysyttiinkin, että mikä on saanut sinut viihtymään siellä noin pitkään. Oikea vastaus olisi ollut, että kun en ole päässyt mihinkään muuallekaan vaikka olen hakenut.

Minulta on joskus nuorena kysytty, että ovatko vanhempani elossa ja missä asuvat. Kun kerroin heidän elävän ja asuvan 600km päässä, haastattelija veti johtopäätöksen, että olen sitten vähän väliä pyytämässä omaa lomaa päästäkseni sinne kylään.

Ja yhdessä työpaikassani kyseltiin kesätyöntekijöitä vanhempien ammatit. Kyseessä oli ravintola ja kuulemma jotkut oman ravintolan pitäjät lähettävät lapsiaan toisiin ravintoloihin töihin vakoilemaan toimintatapoja ja myyntiä ym. Heitä ei haluttu.

Vierailija
29/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi haet tähän työhön (koska ilmoititte avoimesta työpaikastai)

miksi haluat juuri meille töihin (en haluakaan mutta teillä on paikka auki)

nämä kysymykset sopivat paremmin toisenlaiseen aikaan, ei suurtyöttömyyden suomeen

Vierailija
30/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat juuri tänne töihin?

Tämä on tosi ärsyttävä. Useimmissa paikoissa ei ole mitään ihmeellistä niin että juuri sinne haluaisi töihin. Erityisen hölmö tämä kysymys on, kun hain yhteen oman alan firmaan, joka on käytännössä ainoa mahdollinen laajalla alueella asuinpaikkani lähiseuduilla. Miksiköhän joku täällä asuva hakee sinne - voiko olla typerämpää kysymystä. Syy on 99,9%:lla se ettei käytännössä ole vaihtoehtoja jos tämän alan töitä haluaa tehdä.

Vierailija
31/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin kerran työhaastattelussa, että miksi hait tähän työhön? Kyseessä oli tylsä ja rankka varastokesätyö. Tarkoituksena oli ansaita vain rahaa ajokorttia varten. Sanoin naama punaisena pienen pohdinnan jälkeen, että onhan tääkin duunia. Rehellisyys palkittiin, sain kesätyöpaikan varastolta ja ajokorttirahat :-)

Vierailija
32/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro itsestäsi/luonteenpiirteistäsi"

"No oon aika ujo...." (näkeehän sen jo päälle päin, joten mitä sitä salaamaan)

"No voi voi! Mitenköhän sinä mahdat pärjätä, kun olet noin ujo? Miksi olet noin ujo? Mikset voi olla normaali? Onko sinulle vaikeaa sitten olla tässä työssä, kun olet ujo?"

En jaksa tuota vouhotusta aina

Vierailija
34/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpix kirjoitti:

Multa kysyttiin kerran työhaastattelussa, että miksi hait tähän työhön? Kyseessä oli tylsä ja rankka varastokesätyö. Tarkoituksena oli ansaita vain rahaa ajokorttia varten. Sanoin naama punaisena pienen pohdinnan jälkeen, että onhan tääkin duunia. Rehellisyys palkittiin, sain kesätyöpaikan varastolta ja ajokorttirahat :-)

Minä oon tuon tyyppisissä sanonut, että nautin ruumiillisesta työstä.

Vierailija
35/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y6tigu7h

Vierailija
36/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä myös inhottava. Vastaukseksi ei varmaan käy se totuus että mä meen melkein minne vaan minne mut otetaan.

Ap

Ettei tarttis persettä myydä kadulla.

Vierailija
37/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä myös inhottava. Vastaukseksi ei varmaan käy se totuus että mä meen melkein minne vaan minne mut otetaan.

Ap

Miksei? Ehkä kannatta yrittää rehellisyyttä? Toki kannattaa miettiä muitakin vastauksia valmiiksi. Tuohan on helppo kysymys.

Vierailija
38/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko ekstrovertti vai introvertti?"

Olisi nyt tarjonnut vaihtoehdoksi myös ambivertin.

Vierailija
39/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksei? Ehkä kannatta yrittää rehellisyyttä? Toki kannattaa miettiä muitakin vastauksia valmiiksi. Tuohan on helppo kysymys.

Kun näissä aina kysyttävissä kysymyksissä ei haeta rehellisyyttä. Siksi nämä on itsestäni ärsyttäviä, kun tällainen teeskentely ei ole itselleni luonteen omaista ollenkaan ja suoraan sanottuna lähinnä vituttaa. Just tuo "Miksi haet juuri meille",  rehellinen vastaus olisi; en nyt mitenkään erityisesti ole kiinnostunut teidän firmasta mutta töitä olisi kiva saada. Tai missä aiot olla viiden vuoden päästä -> En kyllä aio olla täällä. Kerro huonot puolesi - ärsyynnyn helposti typeristä kysymyksistä...

Jos itse tekisin työhaastattelua, yrittäisin kartoittaa lähinnä ne taidot joita työssä tarvitaan - kysymällä suoraan, en kiertelemällä ja kaartelemalla. Sen jälkeen rupattelisin niitä näitä ja yrittäisin saada selville tulenko ihmisen kanssa millä lailla juttuun, koska haluan että porukka viihtyy yhdessä. Muusta en hirveästi olisi kiinnostunut. Mutta kai tämä taktiikka tekisi turhaksi kaikki ne välitysfirmat ja työhönottopsykologit ja muut hurlumheit joita tuossa tilanteessa nykyään tunnutaan niin kovasti arvostavan.

Vierailija
40/42 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna hain yhteen paikkaan, johon minulla oli aivan nappi koulutus ja työkokemus. Kysymykseen "miksi olisit sopiva tähän työhön" olikin helppo vastata. Kerroin koulutuksestani ja työkokemuksestani, josta oli 10 vuotta juuri samanlaista tehtävää. Haastattelijoita oli kaksi ja minun lisäksi haastateltiin vain yksi.

No, vastaukseni jälkeen toinen haastattelija ihan innostui ja kertoi, että sillä toisella hakijalla oli vielä parempi tutkinto kuin minulla, lisäksi hän opiskeli siinä sivussa. Alan työkokemustakin on vielä enemmän mitä minulla. Hän oli niin ylivertainen minuun verrattuna, että lopputulos oli sillä selvä.

Haastattelu jatkui vielä melkein puoli tuntia. Siinä sitten vastailin kysymyksiin "kuinka sitoutunut olet" ja "missä näet itsesi 5 vuoden kuluttua" itseäni kasaillen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan