Tyttäreni kirjoitti ylioppilaaksi Etelä-Tapiolan lukiosta. On muuten Suomen paras lukio. Pääsevät jatko-opiskelemaan, minne haluavat!
Otsikossa tuli jo kaikki sanottua, ei mulla muuta.
Kommentit (88)
sääty-yhteiskunta kirjoitti:
Jos on vanhaa rahaa ja suhteita, ei ole väliä, missä opiskelee, rahakas ura on taattu. Etiksessä tosin varmaan on paljon westendiläistä hapatusta. Menestyisivät vaikka approb papereilla, koska kyllähän se Ollilan/Stubbin poika on hyvä tyyppi ja pitää meille ottaa.
Älä viitsi. Eiköhän siellä ole nuoria aika monenlaisista kodeista ja alueilta. Kaikkia vaan yhdistää ahkeruus ja hyvä koulumenestys.
Jos lukisitte tilastoja tarkemmin, niin huomaisitte, että Suomessa oli tasan kaksi lukiota, jotka onnistuivat NOSTAMAAN oppilaiden tasoa sisäänpääsykeskiarvosta. Etis oli toinen näistä. Kumpikohan mahtaa olla helpompaa, nostaa opiskelijan tasoa, jolla on lukioon tullessa vaikkapa 7-8 keskiarvo vai keskiarvo lähellä 9,5? Ysi puolesta on aika vaikea tulla ylöspäin, eikö? Kyllä siinä ovat sekä opiskelijat että heidän opettajansa kovilla.
Ja kun joku kirjoitti, ettei huippulukiossa suinkaan kaikilla ole huiput tulokset, niin suurimmalla osalla kyllä. Ei Etiksessä ole kukaan reputtanut vuosikausiin missään aineessa. Ja kun arvosanoja katsoo, niin ei arvosanoja A ja B käytännössä ole, ja C on myös harvinainen. Suurin osa kirjoittajista saa E tai L:n joka aineessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen jolla on hyvä todistus, voi valita jatko-opiskelupaikkansa. Mun esikoinen on matikkanero, kirjoitti kolme vuotta sitten ja pääsi suoraan todistuksella Aalto-yliopistoon.
ja sit sä heräsit ja näit taas sen amispölöpenskas siinä vieressä tukka rasvasena ja housut roikkuen niin että persevako näkyy....
Näyttää, että kateelliset työttömät akateemiset täällä haukkuu amislaisia, mutta raaka totuus on ,että esim. hesan seuduilla ne putkimiehet ja sähkömiehet ovat koko ajan töissä ja tienaavat enemmän kuin moni akateeminen pikkusormi pystyssä kahvia juova henkisesti juntti.
t. akateeminen kahden akateemisen nuoren äiti, joka arvostaa työteliäitä amiksen käyneitä.
Mun lukio oli omana kirjoitusvuotena 5. paras, nyt ei enää löydy edes ensimmäisen 20 joukosta :( Alaspäin mentiin kun minä sieltä lähdin
Etelä-Tapiola oli kolmen kärjessä jo aikoinaan, kun itse kirjoitin. Sellainen melkein 20 vuotta sitten :) Sisäänpääsykeskiarvo oli jotain himpun päälle 9.
Eikä ollut mikään ihmeellinen paikka, ihan peruslukiomeininkiä. Porukka vaan keskimäärin opiskelumyönteistä.
Voi olla paras lukio, mut ei sieltä kaikki automaattisesti jatko-opiskelemaan pääse. Sekoitat kaksi asiaa. Lukio on huippu, eivät kuitenkaan välttämättä kaikki sen oppilaat.
Miksi sieltä pääsisi mukan suoraan jatko-opiskelemaan mihin vaan? Tuskin siellä kaikki loppujen lopuksi kummoisesti kirjoittavat. Oli itsellänikin peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo joku 9,6, mutta en nyt mielestäni mitenkään järjettömän hyvin kirjoittanut (no yksi L, mutta ei sen kummempaa).
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Tapiola oli kolmen kärjessä jo aikoinaan, kun itse kirjoitin. Sellainen melkein 20 vuotta sitten :) Sisäänpääsykeskiarvo oli jotain himpun päälle 9.
Eikä ollut mikään ihmeellinen paikka, ihan peruslukiomeininkiä. Porukka vaan keskimäärin opiskelumyönteistä.
Oih, muutama tuttu opettajakin näkyy olevan nettisivuilla.
Onnittelut ylioppilaille ja valmistuneille :)
Hyviä juhlia 😃
Vierailija kirjoitti:
No tämähän se juuri on, kun lukioon hakeutuu lahjakasta porukkaa, siitä tulee halutumpi kaikkien silmissä, koska on ns. parempi.
Itse melko huonomaineisesta lukiosta kirjoitin 4*L ja 2*E. Ei pahaa sanottavaa lukiosta tai opettajista, mutta kyllähän porukka oli tosi vaihtelevaa tasoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen jolla on hyvä todistus, voi valita jatko-opiskelupaikkansa. Mun esikoinen on matikkanero, kirjoitti kolme vuotta sitten ja pääsi suoraan todistuksella Aalto-yliopistoon.
ja sit sä heräsit ja näit taas sen amispölöpenskas siinä vieressä tukka rasvasena ja housut roikkuen niin että persevako näkyy....
Näyttää, että kateelliset työttömät akateemiset täällä haukkuu amislaisia, mutta raaka totuus on ,että esim. hesan seuduilla ne putkimiehet ja sähkömiehet ovat koko ajan töissä ja tienaavat enemmän kuin moni akateeminen pikkusormi pystyssä kahvia juova henkisesti juntti.
t. akateeminen kahden akateemisen nuoren äiti, joka arvostaa työteliäitä amiksen käyneitä.
Olen kahden akateemisen loppututkinnon äiti (FM, KTM) ja pakko myöntää, että minulle oli kova pala, kun vanhin lapsi ei ollut kovin hyvä koulussa eikä peruskoulun jälkeen mennytkään lukioon. Täälläpäin olisi kyllä päässyt sillä 7,2 ka:lla, täällä pääsee kaupungin ainoaan lukioon kaikki, jotka haluavat ellei nyt ihan vitosen tasoa keskiarvo ole.
Joka tapauksessa poika meni amikseen ja opiskeli sähköasentajaksi. Oli koko ajan hyvin motivoitunut ja halusi kovasti oppia uutta, kävi ulkomailla opiskelijavaihdossakin kaksi kertaa ja monin tavoin meille vanhemmille valkeni, että tämä on hänen alansa. Valmistui hyvin paperein, pääsi heti töihin, kävi intin välissä, palasi töihin, haki uutta työtä ja sai sen ja peräti vakituisen - mikä on todella harvinaista ja jos nyt vakituisia työpaikkoja nykyisin edes on. Mutta kuitenkin! Tällä hetkellä nuori mies on 23-vuotias, on toisella puolella maapalloa työnantajansa asennustiimissä ja kun palaa, tiedossa on 4-5 muuta ulkomaankeikkaa. Saa jo nyt saman verran palkkaa kuin minä sain 15 vuoden työskentelyn jälkeen. Kun työnantaja kouluttaa lisää koko ajan kapeilla erikoisosaamisen aloilla, palkka senkuin paranee. Pääasia kuitenkin on, että nuori mies on onnellinen ja kokee, että häntä tarvitaan ja arvostetaan. Ei meillä kenelläkään ole oikeutta haukkua toisten koulutusta. Ja kyllä niitä lökäpöksyjä ja lusupuntteja löytyy jokaisesta lukiostakin tai mistä vain oppilaitoksesta.
Toivottavasti se tyttäresi on vähän fiksumpi kuin sinä. Jatko-opiskelupaikkoihin on nimittäin pitänyt jo jättää hakemukset, jos mielii opiskelemaan ensisyksynä (ei siis riitä että nyt rupeaa valitsemaan että minnekäs sitä menisci). Toisekseen, useimpiin paikkoihin ei ole lainkaan todistusvalintaa, joten pääsykokeisiin lukeminen olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten.
Ottakaapa satunnaisotanta eri aloilla menestyneistä ihmisistä ja katsokaa heidän koulutustaustansa. Sieltä löytyy vaikka minkälaista lukiota - ja vaikka minkä sortin koulumenestystä :)
Ei ne jatko-opintopaikat ole siitä koulusta kiinni vaan siitä, miten selviytyy yo-kokeista / pääsykokeista. Siskoni kirjoitti Turun Luostarivuoresta A:n paperit joskus parikymmentä vuotta sitten, eikä niillä päässyt sen kummemmin mihinkään opiskelemaan kuin minkään muunkaan lukion papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse diplomi-insinööri.
Meidän kaikki lapset halusivat käydä Tapiolan lukion, jota myös Otaniemen eskariksi kutsutaan. Koulu vetää matalaa profiilia, eikä tänäkään vuonna tainnut olla lukiovertailuissa kuin jotain 26. sijalla, mutta kun rehtori näytti, minne edelliskevään kirjoittaneet ovat hakeneet ja päässeet opiskelemaan ja millä volyymillä (mikä on mun mielestä hyvän lukion todellinen ykkösmittari), se vakuutti. Uskon, että Etis pystyy samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden akateemisen loppututkinnon äiti (FM, KTM) ja pakko myöntää, että minulle oli kova pala, kun vanhin lapsi ei ollut kovin hyvä koulussa eikä peruskoulun jälkeen mennytkään lukioon. Täälläpäin olisi kyllä päässyt sillä 7,2 ka:lla, täällä pääsee kaupungin ainoaan lukioon kaikki, jotka haluavat ellei nyt ihan vitosen tasoa keskiarvo ole.
Joka tapauksessa poika meni amikseen ja opiskeli sähköasentajaksi. Oli koko ajan hyvin motivoitunut ja halusi kovasti oppia uutta, kävi ulkomailla opiskelijavaihdossakin kaksi kertaa ja monin tavoin meille vanhemmille valkeni, että tämä on hänen alansa. Valmistui hyvin paperein, pääsi heti töihin, kävi intin välissä, palasi töihin, haki uutta työtä ja sai sen ja peräti vakituisen - mikä on todella harvinaista ja jos nyt vakituisia työpaikkoja nykyisin edes on. Mutta kuitenkin! Tällä hetkellä nuori mies on 23-vuotias, on toisella puolella maapalloa työnantajansa asennustiimissä ja kun palaa, tiedossa on 4-5 muuta ulkomaankeikkaa. Saa jo nyt saman verran palkkaa kuin minä sain 15 vuoden työskentelyn jälkeen. Kun työnantaja kouluttaa lisää koko ajan kapeilla erikoisosaamisen aloilla, palkka senkuin paranee. Pääasia kuitenkin on, että nuori mies on onnellinen ja kokee, että häntä tarvitaan ja arvostetaan. Ei meillä kenelläkään ole oikeutta haukkua toisten koulutusta. Ja kyllä niitä lökäpöksyjä ja lusupuntteja löytyy jokaisesta lukiostakin tai mistä vain oppilaitoksesta.
aina ja ikuisesti on kuitenkin pelkkä amispölö
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, useimpiin paikkoihin ei ole lainkaan todistusvalintaa, joten pääsykokeisiin lukeminen olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten.
Riippuu aika paljon alasta. Valtaosa matemaattisluonnon-tieteellisistä aloista ottaa sisään porukkaa myös suoraan todistuksella.
Itse kirjoitin pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äikän ja englannin kaikki L-E tasoisesti ja todellakin sain päättää minne haluan mennä opiskelemaan. Kun siis nimenomaan kiinnosti luonnontieteisiin/matematiikkaan liittyvät alat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen, useimpiin paikkoihin ei ole lainkaan todistusvalintaa, joten pääsykokeisiin lukeminen olisi pitänyt aloittaa jo ajat sitten.
Riippuu aika paljon alasta. Valtaosa matemaattisluonnon-tieteellisistä aloista ottaa sisään porukkaa myös suoraan todistuksella.
Itse kirjoitin pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äikän ja englannin kaikki L-E tasoisesti ja todellakin sain päättää minne haluan mennä opiskelemaan. Kun siis nimenomaan kiinnosti luonnontieteisiin/matematiikkaan liittyvät alat.
No siksipä kirjoitinkin että useimpiin. Poikkeuksen tekevät juuri nuo mat-luonnon. ja teknilliset alat. Mutta on niitä monia muitakin vaihtoehtoja.
Ap on itse diplomi-insinööri.