Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairas naapurini on jätetty heitteille

Vierailija
30.05.2016 |

Hänellä on dementia, joka tuntuu pahenevan viikko viikolta. Eniten olen huolissani hänen raha-asioistaan, nytkin ostettiin hänelle pari maitoa ja tupakka-aski kun ei ollut rahaa. Naapurini saa joka viikko ruokaa n.kassillisen ja 20e käteistä, mutta tänään hän osti sillä 20e lääkkeitä (vatsa kipeä) hoitajan kanssa ja lääkkeistä jäi 2e. Olen vihainen ja väsynyt tuohon tilanteeseen.

Tiedän että naapurini saa eläkettä, asumistukea ja korkeinta vammaistukea, mihin ne rahat menee? Hänelle määrättiin edunvalvoja, jota olen yrittänyt saada kiinni mutta koska en ole omainen, en voi tehdä mitään. Hänen tupakointiaan pyritään rajoittamaan, nyt sai 2 askia, joilla tulisi pärjätä viikko. Puhelinrahaa ei kuulemma saa 40e (joutuu ostamaan tuosta 20e), se on liikaa vaikka ainoa omainen asuu 500km päässä (muuttaa sinne kun saa asunnon) Mitä voin tehdä? Eikö tämä ole ihan heitteillejättöä?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että edunvalvoja vetää välistä?

Tämä kävi mielessä, kieltämättä. Jos hänellä ei olisi edunvalvontaa, saisi hän kuussa 750e käteen. Kunta veloittaa jotain aamulääkkeiden jakelusta. Mihin voisin ottaa yhteyttä?

Maistraattiin.

Vierailija
42/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti syö todella vä Kerran viikossa 1-2kassia ruokaa+muut (tenoja eivät osta koska kalliita).

Tiedoksesi, että Tenat saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta, jos virtsan karkailua / kastelua kestänyt yli 3 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et sinä selvästi kaikkea tiedä, kun et tiedä minne ne rahat menevät... Hoitaja ei saisi kertoa sinulle mitään, ei edes sitä, että naapurisi on hänen asiakkaansa.

Kai niistä papereista selviää, että onko toimeentulotukea haettu ja koska, onko sitä maksettu ja koska, millaisia laskelmia on tehty. Pitäisi selvitä, mikä on edunvalvontapalkkio, onko omaisuutta (se voi olla muutakin kuin pankkitilillä tai asunnossa olevaa), mitä maksaa kotihoito, mitä lääkkeet, paljonko ovat terveydenhuoltomenot.

Juuri näin. Viranomaisilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa sinulle yhtään mitään, ap. Oletko tullut muuten ajatelleeksi, että jos rahaa on kadonnut, saatetaan myös sinua epäillä? Olet siis päässyt makselemaan tämän ihmisen laskuja, miten? Onko sinulla hänen verkkopankkitunnuksensa?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
44/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tenat saa terveyskeskuksesta? Miksei naapurini saa? Tosiaan hoidin hänelle toimeentulotukea, maksoin laskut ym.tilitiedot ja kaikki on siellä nähtävillä jos jotakuta epäilyttää. Siinä vaiheessa kun naapuri ei uskaltanut nostaa rahaa, puhuin hoitajalle ettei tämä toimi näin. Onneksi sai edunvalvojan, ajattelin ett nyt alkaa asiat sujumaan, niin paskan marjat! Ehdotin että kotihoito antaisi joka toinen aamu tupakka-askin, ja että naapurilleni ostettaisiin liittymä johon puheaikaa 20-40e, koska omainen (oma lapsi) on tärkeä, mutta asuu kaukana. Ei ole mitään tapahtunut. Olen vihainen naapurini puolesta, tässä on jotain mätää. Välillä tulee meille itkien ja sekaisin, ei ole puheaikaa ym. Surettaa. Ap

Vierailija
45/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tietenkään hoitajalla ole velvollisuutta kertoa, mutta näin kunta säästää. Ei tarvitse huolehtia, kun on naapuri joka hoitaa. Ihan sama, pidän häntä kaverinani ja voisinkin periaatteessa olla hänen omaishoitajajnsa(omaisen luvalla)mutta se olisi liian raskasta. ap

Vierailija
46/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja linkatkaa mulle se kohta, jossa toimeentulotuen varassa elävä naapurini joutuu itse kustantamaan lääkkeensä, kotihoitonsa, edunvalvojan kulut, kohtuullisen vuokran ja sähkön, niin sitten uskon että rahat menevät hänen kuluihinsa, ei muiden taskuun tai säästöön? (Ei kukaan tt_tuen varassa pysty säästämään 200e/kk)

On hyvin mielenkiintoista että dementikot mielletään omistusasunnossa eläviksi vanhuksiksi. Tämä naapurini on hoikka ja erittäin hyväkuntoinen, pitää itsestään huolen, ei syö hiilihydraatteja, on siis tarkka ettei tule kiloja. Ap

Vierailija
47/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tenat saa terveyskeskuksesta? Miksei naapurini saa?

Ole yhteydessä vaippa-asioista vastaavaan hoitajaan. Ne vaipat tuodaan sitten ihan kotiovelle.

Vierailija
48/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. Miten 45v voi olla vaipoissa oleva dementikko?

Vierailija
49/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus? Mistä dementia johtuu? Miksi vaipat,

Vierailija
50/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika. Miten 45v voi olla vaipoissa oleva dementikko?

Samaa ihmettelen, itsekin kun olen 45... Varmaan kaikki on mahdollista, mutta kyllä tämä osa ehkä kaipaa jonkun selityksen ap:n taholta, koska tuo lienee aivan poikkeuksellisen harvinaista.

Vierailija
51/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kirjoittaa liian yksityiskohtaisesti tuosta sairaudesta mutta käyttää tavallisia kuukautissiteitä, kun pissaa housuun vähän. Ei siis käytä mitään isoja vaippoja. Ostin hänelle joskus tenoja kun oli tarjouksessa, niin sitten sain tietää että ovat liian kalliita eikä missään nimessä saa enää ostaa. Ostin omilla rahoilla että ihan sama mulle silloin.

Vierailija
52/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tenat saa terveyskeskuksesta? Miksei naapurini saa?

Ole yhteydessä vaippa-asioista vastaavaan hoitajaan. Ne vaipat tuodaan sitten ihan kotiovelle.

Kiitos! En tiennyt tuollaisesta. Ap

Vierailija
53/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsensa ei huolehdi hänestä? Niin että jompikumpi muuttaisi ja asuisivat samalla paikkakunnalla.

Vierailija
54/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsensa ei huolehdi hänestä? Niin että jompikumpi muuttaisi ja asuisivat samalla paikkakunnalla.

On muuttamassa lapsensa luokse, kun saavat asiat kuntoon mm.asunnon. Ap

Vierailija
55/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että miksi lapsensa ei huolehdi hänestä? Luulisi hänen olevan ensisijainen huoltaja. Ei kai se yhteiskunnan tehtävä ole.

Vierailija
56/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että miksi lapsensa ei huolehdi hänestä? Luulisi hänen olevan ensisijainen huoltaja. Ei kai se yhteiskunnan tehtävä ole.

Huolehdi millä tavalla? Lapsi on itse työtön. Kyllä yhteiskunnan tulee huolehtia heikoimmistaan. Vai oletko mielestäsi itse aina hoitanut lapsesi jokaista euroa myöden? Luulisi sinun olevan hänen ensisijainen huoltajansa, eikai se yhteiskunnan tehtävä ole.

Ap

Vierailija
57/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja linkatkaa mulle se kohta, jossa toimeentulotuen varassa elävä naapurini joutuu itse kustantamaan lääkkeensä, kotihoitonsa, edunvalvojan kulut, kohtuullisen vuokran ja sähkön, niin sitten uskon että rahat menevät hänen kuluihinsa, ei muiden taskuun tai säästöön? (Ei kukaan tt_tuen varassa pysty säästämään 200e/kk)

On hyvin mielenkiintoista että dementikot mielletään omistusasunnossa eläviksi vanhuksiksi. Tämä naapurini on hoikka ja erittäin hyväkuntoinen, pitää itsestään huolen, ei syö hiilihydraatteja, on siis tarkka ettei tule kiloja. Ap

En ole perehtynyt toimeentulotukeen järin paljoa, mutta olen mieleterveyspuolella työskentelevä hoitaja ja kyllä meidän asiakkaat ainakin maksavat omista rahoistaan lääkkeet. Vasta sitten, jos rahat loppu, voi mahdollisesti saada loput toimeentulotukena. Mutta sekin kyllä on nähty, että toimeentulotukea ei myönnetty edes tilanteessa, jossa oli kyse pakollisista kuluista. 

Vierailija
58/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholidementia iskee alle viisikymppisiin jos ryyppää joka päivä. Itseaiheutettu tauti, omaisten pitäisi hoitaa.

Vierailija
59/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole perehtynyt toimeentulotukeen järin paljoa, mutta olen mieleterveyspuolella työskentelevä hoitaja ja kyllä meidän asiakkaat ainakin maksavat omista rahoistaan lääkkeet. Vasta sitten, jos rahat loppu, voi mahdollisesti saada loput toimeentulotukena. Mutta sekin kyllä on nähty, että toimeentulotukea ei myönnetty edes tilanteessa, jossa oli kyse pakollisista kuluista. 

Minä olen perehtynyt ja nyt on taidettu potilaita viilata linssiin. Kannattaa hieman perehtyä noihin lakeihin, ne tiedot ovat kullanarvoisia. Ap

Vierailija
60/84 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholidementia iskee alle viisikymppisiin jos ryyppää joka päivä. Itseaiheutettu tauti, omaisten pitäisi hoitaa.

😂 On ilmeisen periytyvä, mutta kuten kirjoitin en viitsi hirveän yksityiskohtaisesti kirjoittaa koska sairaus on suht harvinainen. Voithan sä kuvitella että sun lapsellasi olisi jotenkin enemmän oikeus olla yhteiskunnan hoidettavana, vaikkei se vielä alkoholisti olekaan. Ap