Sairas naapurini on jätetty heitteille
Hänellä on dementia, joka tuntuu pahenevan viikko viikolta. Eniten olen huolissani hänen raha-asioistaan, nytkin ostettiin hänelle pari maitoa ja tupakka-aski kun ei ollut rahaa. Naapurini saa joka viikko ruokaa n.kassillisen ja 20e käteistä, mutta tänään hän osti sillä 20e lääkkeitä (vatsa kipeä) hoitajan kanssa ja lääkkeistä jäi 2e. Olen vihainen ja väsynyt tuohon tilanteeseen.
Tiedän että naapurini saa eläkettä, asumistukea ja korkeinta vammaistukea, mihin ne rahat menee? Hänelle määrättiin edunvalvoja, jota olen yrittänyt saada kiinni mutta koska en ole omainen, en voi tehdä mitään. Hänen tupakointiaan pyritään rajoittamaan, nyt sai 2 askia, joilla tulisi pärjätä viikko. Puhelinrahaa ei kuulemma saa 40e (joutuu ostamaan tuosta 20e), se on liikaa vaikka ainoa omainen asuu 500km päässä (muuttaa sinne kun saa asunnon) Mitä voin tehdä? Eikö tämä ole ihan heitteillejättöä?
Kommentit (84)
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, johon kaikki ovat oikeutettuja. Tuo 480e/kk on summa joka tulisi jäädä yksinelävälle ihmiselle vaikka lääkkeet maksaisi 600ekk. Ainoastaan ihmiset joilla on omaisuutta, saattavat joutua maksamaan itse mutta silloinkin voi saada harkinnanvaraista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika. Miten 45v voi olla vaipoissa oleva dementikko?
No meillä on hoidossa 48 v. alkoholidementikko, nainen. Käyttää vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, johon kaikki ovat oikeutettuja. Tuo 480e/kk on summa joka tulisi jäädä yksinelävälle ihmiselle vaikka lääkkeet maksaisi 600ekk. Ainoastaan ihmiset joilla on omaisuutta, saattavat joutua maksamaan itse mutta silloinkin voi saada harkinnanvaraista. Ap
No onko se ihan varma, että osa rahoista häviää jonnekin? Jos menee 300 ruokaan, 20 viikossa puhelimeen ja 20 viikossa on käyttörahaa, niin tuostahan tulee jo 460 euroa /kk. Eli aika tarkkaan juuri tuo toimeentulotuen kuukausisumma.
Ikävä tilanne ja hienoa, ap, että välität ja huolehdit!
Tässäpä lyhyesti parit ohjeet dementikkojen omaisille tai tuttaville pankki- ja raha-asiointiin. Olen itse töissä pankissa ja kohdannut työssäni paljon dementikkoja. Heidän kanssaan asiointi on joskus todella haastavaa ja resurssini auttamiseen ovat vähäiset. Pienillä asioilla voi kuitenkin helpottaa sairaan raha-asioiden hoitoa.
- Lähde sairaan mukana pankkiin (neuvontaan, ei kassalle) ja ota omat henkilöpaperit mukaan.
- Kerro rohkeasti virkailijalle, mikä suhteesi on sairastuneeseen ja että olet mukana auttamassa.
- Ensimmäisenä pyydä, että virkailija kirjoittaa asiakkaan tietoihin merkinnän muistisairaudesta. Pankit eivät saa merkitä omaehtoisesti ylös tietoja asiakkaan terveyden tilasta, mutta luvan kanssa merkinnän voi tehdä. Tämä auttaa hurjasti esimerkiksi kassapalvelijaa seurailemaan asiakkaan tilikäyttäytymistä ja reagoimaan epätavalliseen käyttäytymiseen.
- Pyydä tiliotteet parilta kuukaudelta ja käykää ne yhdessä läpi. Muistisairas ei yleensä muista nostaneensa rahaa, vaan saattaa nostaa peräkkäisinä päivinä tuhansia euroja rahaa . Tiliotteiden perusteella sopikaa jotkin ohjeelliset nostorajat sairaan tilille. Tämän voi niputtaa edelliseen viestiin: "Asiakkaalla muistisairaus, sovittu, että normaali nostomäärä on 100 euroa / viikko. Seuraa tilikäyttäytymistä". Tämä on tietysti vaikeaa jos muistisairas käyttää pankkikorttia eikä nosta itse rahaa tililtä.
- Muistisairaat usein nostavat suuria summia rahoja ja voivat piilottaa rahaa kotiinsa. Sairaan kanssa olisi hyvä käydä kotona läpi kaappeja ja varmistaa, että rahapiilo ei ole unohtunut. Joskus on ollut tilanteita, jossa rikas sekä vainoharhainen dementikko on nostanut tilit tyhjiksi ja vienyt rahat "turvaan" ja unohtanut ne sitten sinne.
Tietysti AP:n keississä vika on todennäköisesti enemmän edunvalvojassa kuin edunvalvottavassa. Silti, muistisairas ei välttämättä osaa kertoa totuudenmukaisesti siitä, mitä hänelle on ja mitä ei ole luvattu. Muistisairaan kanssa kannattaa myös lähteä kauppaan: oma dementinen mummini haluaa aina ostaa kaupasta omenoita ja pesuainetta, sillä hän uskoo niiden olevan aina loppu. Oikeasti hän on ostanut yhden varaston täyteen pesuainetta ja omenoita joudutaan heittämään pois kun niitä ostetaan taloon nopeammin mitä kukaan ehtii niitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se ihan varma, että osa rahoista häviää jonnekin? Jos menee 300 ruokaan, 20 viikossa puhelimeen ja 20 viikossa on käyttörahaa, niin tuostahan tulee jo 460 euroa /kk. Eli aika tarkkaan juuri tuo toimeentulotuen kuukausisumma.
Ikävä tilanne ja hienoa, ap, että välität ja huolehdit!
Tuossa on kaikki luettelemasi, eli käyttää kuussa tuon verran kaikkeen tarpeelliseen. Hoitaja sanoi että lopuista maksetaan tv-lupa, lehdet ym.mutta mitään tuollaisia ei naapurillani ole. Ap
Säästää kaiken, ja jemmailee tavaroita, toden totta! Ap
Omainen voi itse hakea muistisairaan edunvalvontaa. Jos valvottava on vielä siinä kunnossa, että ymmärtää valtakirjan teon, voitte tehdä edunvalvontavaltakirjan. Sen voi sitten tosipaikan tullen hakea maistraatista voimaan, tähän tarvitaan lääkärintodistus. Vahvistamisen jälkeen ongelmat raha-asioitten kanssa loppuvat eikä julkista edunvalvojaa tarvita sotkemaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Omainen voi itse hakea muistisairaan edunvalvontaa. Jos valvottava on vielä siinä kunnossa, että ymmärtää valtakirjan teon, voitte tehdä edunvalvontavaltakirjan. Sen voi sitten tosipaikan tullen hakea maistraatista voimaan, tähän tarvitaan lääkärintodistus. Vahvistamisen jälkeen ongelmat raha-asioitten kanssa loppuvat eikä julkista edunvalvojaa tarvita sotkemaan asioita.
Kiitos! Olen puhunut omaisen kanssa edunvalvonnan purusta, sitten kun muuttaa hänen luokseen. Silloin ei ole tarvetta koska omainen maksaa asunnon, sähkön ym. Jo tämä että sain purkaa tänne tuntojani, auttoi. Nyt jatkan kesäpäivää naapurini ja perheeni kanssa. Ehkä juomme pari olutta 😁 Ap
Mikä ihmeen 480€, ensin kaikki kulut tulee maksetuksi ja sitten vielä pitää jäädä 480€ törsyy rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen 480€, ensin kaikki kulut tulee maksetuksi ja sitten vielä pitää jäädä 480€ törsyy rahaa?
Niin, juuri näin. Lukee laissa, googleta toimeentulotuki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Törsyyrahaa? Se 480 on ruokaan, päivittäistarvikkeisiin, puhelinkuluihin yms. Ihmettelen kyllä tuota puhelinkäytäntöä, miksi pitää olla liittymä, josta voi loppua puheaika ja siitä vielä maksetaan 20-40 e/kk? Eikö ihan perus rajoittamattomia liittymiä saa huomattavasti halvemmalla?
Jos kerran 460 € jo kuluu luettelemiisi asioihin niin siis mikä raha häviää mihin? Kun toimeentulotuki on viimesijainen etuus eli naapurilla on tulona eläke, asumistuki ja vammaistuki ja siis menojen jälkeen loppu katetaan toimeentulotuella? Kun oikeus toimeentulotukeen syntyy niin tuo luettelemasi summa käytännössä kattaa laskennallisen perusosan? Jos tilillä on säästöjä niin ne toki huomioidaan toimeentulotukea myönnettäessä.
480 e/kk toimeentulotuen perusosa. Se millä maksetaan ruoka, puhelin, lehdet, netti, muut kuin lääkärin määräämät lääkkeet jne. Naapurille ostetaan ruokaa noin 300 e/kk (sis 8 askia tupakkaa). Puhelin maksaa 20 e/vko??? Taskurahaa annetaan 20 e/vko. Tästä tulee yhteensä n. 460, jolloin koko perusosa on lähes käytetty. Mikäli tuo puhelinkulu on oikeasti noin suuri (miksi ihmeessä, onko joku kallis prepaid ja mistä syystä?), ei perusosasta jää oikeastaan mitään yli.
Kotihoito on ainoastaan näennäistä hoitoa, meidän rapussa asuu dementoitunut vanhus, jonka kelloa soitetaan aamupäivällä, jollei hän avaa ovea, kotihoito jättää pienen ruokakassin oven pieleen. Kassi on hyvässä tapauksessa siinä vielä illallakin. Katsoin kassin sisältöä kerran, siellä oli surkean pieni muovikippo jotain lihakeittoa, leivänkyrsä ja pieni mehu muovirasiassa. Näillä rahastetaan ihan surutta, mutta usein järjestely on edessä sellaisille vanhuksille, joilla ei ole varaa esim. palvelutaloon ( jopa 3000e/kk). He pärjäävät vielä hetken omillaan, ennen väistämätöntä kuolemaa. Joku Kokoomuksen limaklöntti kaupunginhallituksessa sitten säätää maksut näille ja saajana on kaverin firma. Kupataan kunnolla kaikki sekä ihmisiltä että yhteisestä kassasta sinne läskin porvarin taskuun, inhimillisyydestä tai ihmisarvosta viis veisataan, koska raha yksin merkitsee heille jotain - sekä omat massit että muiden. Näin Suomi nousee suosta, sieg hail Lepomäen Ellu!
Vierailija kirjoitti:
Ooh olenko minäkin, joka olen palkkatöissä 2400 € /kk ;D Jos kerta joka ikinen ihminen on siihen oikeutettu!
Ap.on ihan ulalla toimeentulon suhteen, samoin lääkkeiden maksun ja monen muun asian.
Vierailija kirjoitti:
Ap.on ihan ulalla toimeentulon suhteen, samoin lääkkeiden maksun ja monen muun asian.
Ap ei edes tiedä, että yksinasuvan perusosa on 485,50 € vuonna 2016, vaan jankkaa jostain vanhentuneesta 480 eurosta.
Täällä dementiahoitopaikoissakin monilla asukkailla on niin pienet tulot, että kulujen jälkeen tilille ei jää juurikaan mitään. Asukkaat vaativat kampaajaa, vaatteita , virikkeitä yms. Hammaslääkäriin, silmälääkäriinkin pitäisi joskus päästä. Mutta millä menet, jos tilillä on 20 euroa kuun lopussa? Kaikesta säästetään muutenkin. Hoitajia minimimäärä, ruoka huonoa, mitään ekstraa ei ole. Nämä yksityiset paikat ovat pelkkiä voittojen maksimointipaikkoja, hoidettavat lypsylehmiä. t. loppuunpalanut hoitaja
Vierailija kirjoitti:
480 e/kk toimeentulotuen perusosa. Se millä maksetaan ruoka, puhelin, lehdet, netti, muut kuin lääkärin määräämät lääkkeet jne. Naapurille ostetaan ruokaa noin 300 e/kk (sis 8 askia tupakkaa). Puhelin maksaa 20 e/vko??? Taskurahaa annetaan 20 e/vko. Tästä tulee yhteensä n. 460, jolloin koko perusosa on lähes käytetty. Mikäli tuo puhelinkulu on oikeasti noin suuri (miksi ihmeessä, onko joku kallis prepaid ja mistä syystä?), ei perusosasta jää oikeastaan mitään yli.
En kyllä noin kirjoittanut, eli kertauksena saa kuussa kaikkinensa sen 300e, tupakat, ruuat ym. On tämä palsta kyllä ihmeellinen kun viitsitään köyhälle dementikollekin olla kateellisia 😂😂 Ei juma mitä vastauksia. Ja on kyllä otettava huomioon, että se edunvalvoja vetää välistä. Ap
Kyllä voi käyttää asemaansa väärin, onhan näitä ollut ja tiedän itsekin yhden tapauksen. Valitus tehdään potilas asiamiehelle.