Sairas naapurini on jätetty heitteille
Hänellä on dementia, joka tuntuu pahenevan viikko viikolta. Eniten olen huolissani hänen raha-asioistaan, nytkin ostettiin hänelle pari maitoa ja tupakka-aski kun ei ollut rahaa. Naapurini saa joka viikko ruokaa n.kassillisen ja 20e käteistä, mutta tänään hän osti sillä 20e lääkkeitä (vatsa kipeä) hoitajan kanssa ja lääkkeistä jäi 2e. Olen vihainen ja väsynyt tuohon tilanteeseen.
Tiedän että naapurini saa eläkettä, asumistukea ja korkeinta vammaistukea, mihin ne rahat menee? Hänelle määrättiin edunvalvoja, jota olen yrittänyt saada kiinni mutta koska en ole omainen, en voi tehdä mitään. Hänen tupakointiaan pyritään rajoittamaan, nyt sai 2 askia, joilla tulisi pärjätä viikko. Puhelinrahaa ei kuulemma saa 40e (joutuu ostamaan tuosta 20e), se on liikaa vaikka ainoa omainen asuu 500km päässä (muuttaa sinne kun saa asunnon) Mitä voin tehdä? Eikö tämä ole ihan heitteillejättöä?
Kommentit (84)
Pienituloisella ei jää rahaa polttaa tupakkaa kahta askia päivässä, joten kyllä kaksi askia saakin riittää viikoksi! Edunvalvojan pitäisi huolehtia, että hän ensisijaisesti syö, saa lääkkeensä, kodin yms välttämättömimmän. Rahoja ei pihdata. eläminen on kallista. Polttaisiko joku muu hänen tupakkansa tai dementian vuoksi hän voisi polttaa niitä itse e ketjussa, kunnes loppuvat ja se ei olisi hyväksi terveydelle? Parempi siis, että rajoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella ei jää rahaa polttaa tupakkaa kahta askia päivässä, joten kyllä kaksi askia saakin riittää viikoksi! Edunvalvojan pitäisi huolehtia, että hän ensisijaisesti syö, saa lääkkeensä, kodin yms välttämättömimmän. Rahoja ei pihdata. eläminen on kallista. Polttaisiko joku muu hänen tupakkansa tai dementian vuoksi hän voisi polttaa niitä itse e ketjussa, kunnes loppuvat ja se ei olisi hyväksi terveydelle? Parempi siis, että rajoittavat.
Siis anteeksi mitä? Eläisitkö itse 300e kuukaudessa, ostaisit siitä kaikki mitä tarvitset? Lisäksi toimeentulotuen minimi on 480e yksinasuvalla ( tämä lukee ihan laissa) +tämä vammaistuki Mihin ne rahat menee sitten? Ja minusta olisi kohtuullista ostaa 4-5askia viikkoa kohden, ettei minun tarvitse antaa hänelle aina loppuviikosta tupakkaa. Olen hiton vihainen. Nytkin minä annan hänelle lääkkeet illalla. Niin, olen naapuri enkä hänen hoitajansa. Ap
Ei tupakka ole mikään välttämätön elintarvike. Älä siis anna. Tiedät kai, että hän polttaisi ne heti pois. Ja monella on joku sukulainen tai muu hyväksi käyttävä tuttu, joka tulisi keräämään ylimääräiset tupakat pois, jos niitä olisi. Paljon turvallisempaa dementikolle, ettei häneltä löydy ylimääräistä. Kotihoidon järjestäminen maksaa ja et tiedä, että miten kalliita hänen lääkkeensäkään ovat.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että edunvalvoja vetää välistä?
Hieno juttu että välität, vaikkei sun tarttis. <3
Vierailija kirjoitti:
Ei tupakka ole mikään välttämätön elintarvike. Älä siis anna. Tiedät kai, että hän polttaisi ne heti pois. Ja monella on joku sukulainen tai muu hyväksi käyttävä tuttu, joka tulisi keräämään ylimääräiset tupakat pois, jos niitä olisi. Paljon turvallisempaa dementikolle, ettei häneltä löydy ylimääräistä. Kotihoidon järjestäminen maksaa ja et tiedä, että miten kalliita hänen lääkkeensäkään ovat.
Niin että hänellä ei ole oikeutta käyttää rahojaan turhuuteen koska on sairas? Ettei mitään iloa saisi olla elämässä? Ja mitä nuo lääkekustannukset tähän liittyy? 480e pitää jäädä ihmiselle vaikka lääkkeet maksaisi kuussa 100 000e. Tämä ihminen on pihi, säästää kaiken, eikä ole ahne. Ei ikinä käy missään, ei osta vaatteita, ei lehtiä, ei käy kaljalla, ei pitsalla, ei elokuvissa, ei miehissä jne. Kysyn vielä mihin ne rahat sitten menee, tai kuuluisi mennä? Jos ne menee säästöön niin miksi? Ostaako naapurini auton, vai lähteekö lomalle? Ap
Enää ei makseta televisiolupaa vaan se huomioidaan veroissa. 480e kuuluu jäädä, mutta siitä kuuluu myös maksaa muut juoksevat laskut kuten se puhelin. 300e/kk on ruhtinaallisesti ruokaan ja siitä pitäisi jonnin verran riittää myös niihin tupakoihin. Ottaen huomioon tämän hetkisen tupakan hinnan kaksi maxi askia tekee jo 15e. Dementikko voi polttaa ne muutamassa tunnissa koska ei muista polttaneensa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kävi mielessä, kieltämättä. Jos hänellä ei olisi edunvalvontaa, saisi hän kuussa 750e käteen. Kunta veloittaa jotain aamulääkkeiden jakelusta. Mihin voisin ottaa yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kävi mielessä, kieltämättä. Jos hänellä ei olisi edunvalvontaa, saisi hän kuussa 750e käteen. Kunta veloittaa jotain aamulääkkeiden jakelusta. Mihin voisin ottaa yhteyttä?
No eihän se valvoja saa niitä rahoja tuhlata omaan käyttöön. Kuulostaa aika pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Enää ei makseta televisiolupaa vaan se huomioidaan veroissa. 480e kuuluu jäädä, mutta siitä kuuluu myös maksaa muut juoksevat laskut kuten se puhelin. 300e/kk on ruhtinaallisesti ruokaan ja siitä pitäisi jonnin verran riittää myös niihin tupakoihin. Ottaen huomioon tämän hetkisen tupakan hinnan kaksi maxi askia tekee jo 15e. Dementikko voi polttaa ne muutamassa tunnissa koska ei muista polttaneensa.
Usko minua, hän on pihi. Menee tasaisesti 1 aski /2 päivää, minusta se on ihan ok. Miettikää omalle kohdallenne? Mitä jos olisi kyse teidän omaisestanne, äidistä tai mummusta? Sanoisitteko että sori, vaikka saat 750e niin enempää ei voida antaa koska olet sairas? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se valvoja saa niitä rahoja tuhlata omaan käyttöön. Kuulostaa aika pahalta.
Luin että saa ottaa palkkion, en tiedä paljon. Ap
Haen äitilleni edunvalvojaa ja toivotaan vain 200 euroa käyttörahaa kuukaudessa. Lääkkeet tulee laskulla, kun hoitajat ne tilaa. Näin pitäisi olla myös naapurillasi. Kotihoito siis hoitaa ne.
Meidän äiti syö todella vähän puolikkaan leivän ja pari lusikallista ruokaa päivässä. Ei suostu syömään. Muuhun ei mene rahaa koska ei pysty lukemaan tai muuta.
Siivouskin tulee laskulla.
Yleensä dementikot syö vähän.
Edunvalvoja tehtävä on juuri rajoittaa sitä rahankäyttöä ja hoitaa laskut.
Kotihoito ja lyhytaikainen sairaanhoito maksaa ja sinne mennään, kun esim. vanhus kaatuu.
300 euroa on riittävä summa jos sen rahan osaa käyttää. Kaikki ei siis täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu että välität, vaikkei sun tarttis. <3
Kiitos, mutta hänestä on myös iloa tyhjiin kotiäidin päiviin minulle ja lapsille, hän on kuin ystävä. Ja tiedän että muuttaa kohta pois, joten yritän parhaani auttaa vielä kun voin. On vaan turhauttavaa kun tiedän miten pienellä hän joutuu tulla toimeen, enkä voi oikein tehdä mitään ilman valtuuksia. Nyt katkes kyllä selkä, kun jättivät 2e viikolle rahaa. Teen valituksen, mutten tiedä minne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kotihoitoa ja tottakai se maksaa. Se lasku menee edunvalvojalle.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja ei tosiankaan katso, että hoidokki ottaa lääkkeet. Edunvalvoja on usein joku, joka sitä tekee sivutyökseen ja paperilla. Kaikkien pitäisi kuunnella potilasta. Jos hän haluaa laittaa tupakkaan vähät varansa niin siitä vain. Todennäköisesti tässä maksetaan minimitoimeentulo ja laskutetaan palveluista. Esim. juuri tuosta edunvalvonnasta. Varmasti tuossakin edunvalvonta on periaatteessa hyvä, mutta monesti määrätään juuri noin. Ruokakassi ja max 20 euroa viikko taskurahaa. Muut rahat lilluu tilillä, kunnes ne menee joihinkin palvelumaksuihin.
Kuka sen ruokakassin tuo ja ostokset tekee? Juttele hänen kanssaan nyt aluksi. Entä se omainen? Eikö häntä kiinnosta? Ota yhteys tahoihin, joista naapuri tukia saa, eli fatta ilmeisesti ja Kela? Naapurin papereista varmaan selviää hänen sosiaalityöntekijänsä.
Saako naapuri käteistä? Jos saa, voithan sopia hänen kanssaan, että sinä säännöstelet rahaa niin, että tupakkaan riittää koko kuukaudeksi. Jos siis jaksat.
Mikä kaupunki kyseessä?
Yritetään etsiä sulle numero josta tiedustella asiaa?
Joku haiskahtaa tuossa kuviossa ja pahasti. Edunvalvoja joko vetää välistä tai ei ainakaan hoida hommiaan eli valvo tuon ihmisen etua.
Mutta sä , alkuperäinen, olet ihan parasta aa-ryhmää ihmisten seassa kun välität tosta tilanteesta mikä sillä naapurilla on.
Vierailija kirjoitti:
Haen äitilleni edunvalvojaa ja toivotaan vain 200 euroa käyttörahaa kuukaudessa. Lääkkeet tulee laskulla, kun hoitajat ne tilaa. Näin pitäisi olla myös naapurillasi. Kotihoito siis hoitaa ne.
Meidän äiti syö todella vähän puolikkaan leivän ja pari lusikallista ruokaa päivässä. Ei suostu syömään. Muuhun ei mene rahaa koska ei pysty lukemaan tai muuta.
Siivouskin tulee laskulla.
Yleensä dementikot syö vähän.
Edunvalvoja tehtävä on juuri rajoittaa sitä rahankäyttöä ja hoitaa laskut.Kotihoito ja lyhytaikainen sairaanhoito maksaa ja sinne mennään, kun esim. vanhus kaatuu.
300 euroa on riittävä summa jos sen rahan osaa käyttää. Kaikki ei siis täsmää.
Niin, tämä on mun yläkanttiin vetämä arvio. Kerran viikossa 1-2kassia ruokaa+muut (tenoja eivät osta koska kalliita). 2 kassia, oisko 60e+20e jonka saa käteen. Eli 80e viikossa ja tämä kerrataan neljällä, eli 320e ja tämä on maksimiarvio.
Jos äidilläsi on omistusasunto, niin ei saa esim.toimeentulotukea mutta naapurini saa. Kaikki lääkkeet, kotihoitopalvelut ym. menee toimeentulotuen piiriin. Ap
Olen laskenut että hänellä menee n.300e/kk ruokakauppaan, ja kun kysyin eikös hänelle pitäisi jäädä minimitoimeentulotuki (saa varmasti sitäkin) niin, se 200e on tarkoitettu tv-lupaan, lehtiin, vaatteisiin, puhelimeen ym. Silti hänelle ei tule lehtiä, maksaa tuosta 300e itse puh.laskun, ei osta ikinä vaatteita jne.
Lisäksi vammaistuki, joka on 250e, on tarkoitettu sairauden kuluihin (matkat) eikä sitä saa ottaa toimeentulotuessa huomioon. En ymmärrä miksi rahoja pihdataan, kun syökin niin vähän.