Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita äitejä, joiden oma lapsi saanut hymypatsaan koulussa?

Vierailija
30.05.2016 |

Ei vielä oma mutta pieni aavistus mitä opettajan puheista saanut osviittaa pitkin vuotta :)

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä :)

Ja juuri kevätjuhlapäivää edeltävänä päivänä olimme käyneet perhekeskustelun lapsemme käytöstavoista kaveriporukassa. Lapsi kun on aika omapäinen eikä aina ymmärtänyt porukassa toimimisen dynamiikkaa. Mutta ilmeisen arvostettu kaveri kuitenkin on. Noiden luokalta nyt olisi voinut kuka tahansa saada patsaan. Kivoja lapsia kaikki.

Vierailija
22/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella se tulee? Pitääkö olla myös ulospäinsuuntautunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö niitäkin jaellaan? Se oli aina aivan hirveää kiltille tytölle, joka olisi halunnut olla sen patsaan arvoinen mutta ei ikinä ollut. Sen sijaan sen sai kilttiä tyttöä kiusannut urheilija tai joku muu suosittu.

Meillä patsaat myös jaetaan luokan äänestyksen perusteella ja sen saa aina se luokan pomo ja kiusaaja. No kerran lapset äänesti kiltin pojan. Luokka oli muutenkin sellainen, että siellä puolustettiin toisia ja tosi hyvähenkinen. Kiltti poika oli hiljainen ja hiukan pyöreä ja huono liikunnassa. Isommat lapset kiusasivat häntä, joten oma luokka päätti äänestää hänelle patsaan. Olkoot poika vaikka Pekka. No kaikki puhuivat kotonakin, että pekka saa sen patsaan, hieno homma. Tuli kevätjuhla ja opettaja edessä kertoi, että nyt jaetaan meidän luokan patsas, kuka sen saikaan. Koko luokka huusi, että PEKKAAAAA. Opettaja katsoi velmusti ja naurahti, että ei ei ei, sen saakin MATTIIIII. Mikä hiljaisuus salissa. Matti oli tosi ikävä lapsi ja härnäsi ja kiusasi muita, mutta Matin äiti taisi olla opettajan ystävä. Julkinen nolaus opettajalta Pekalle koko koulun ja vanhempien silmien edessä. Matin äiti ylpeänä käänteli päätään, että kaikki näkee, kuinka HÄNEN POIKA saa patsaan.

Tästä puhutaan vieläkin, vaikka tapahtumasta on 10 vuotta aikaa.

Vierailija
24/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nohh kirjoitti:

Noilla hymypatsailla ei kyllä ole mitään arvoa tai totuusperää. Muistan kun itse olin ala-asteella ja noita patsaita aina jaettiin meidän koulussa 3-,5- ja 6-luokkalaisille. Jotkut oppilaat kyllä ne oikeasti "ansaitsivat", olivat todella mukavia ja avuliaita.. Jotkut taas olivat sellaisia että selvästi saivat ne vanhempien ja opettajien suhteilla, mm. useat kiusaajat ja muutenkin sellaiset oppilaat jotka eivät kriteerejä täyttäneet. Nuo patsaat eivät merkkaa mitään kun niitä jaetaan usein vaan sen mukaan kenestä ope tykkää. Ja siis olen itse nyt 20v että tästä nyt ei ole niin kauan aikaa, muistan aika selvästi vielä nuo ala-asteen tapahtumat

Miten vanhemmat ja opettajat manipuloivat nelosluokkalaisten suljettua lippuäänestystä? Oletteko jostain lapista?

En ole lapista, ihan kymenlaaksosta. Ja no meillä oli juurikin kahtena vuonna lippuäänestys, yhtenä ei. Mutta esimerkiksi yhtenä vuonna ku meillä oli "äänestys' niin pojista meidän luokalta patsaan sai poika joka kiusasi muita, oli ilkeä, ei tehnyt läksjään ja sai kokeista viitosia koko ajan.. Mutta katsos kummaa pojan äiti oli yksi niistä henkilöistä joka teki sen viime käden päätöksen siitä, kuka sen patsaan saa. Ja tästä kyllä juteltiin luokkakaverien kesken tämän patsaan jaon jälkeen eikä kukaan meistä ollut äänestänyt tätä poikaa. Olisi pitänyt ehkä silloin pitänyt sano jotain mutta ei sitä lapsena uskaltanut/viitsinyt

Vierailija
25/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö niitäkin jaellaan? Se oli aina aivan hirveää kiltille tytölle, joka olisi halunnut olla sen patsaan arvoinen mutta ei ikinä ollut. Sen sijaan sen sai kilttiä tyttöä kiusannut urheilija tai joku muu suosittu.

Meillä patsaat myös jaetaan luokan äänestyksen perusteella ja sen saa aina se luokan pomo ja kiusaaja. No kerran lapset äänesti kiltin pojan. Luokka oli muutenkin sellainen, että siellä puolustettiin toisia ja tosi hyvähenkinen. Kiltti poika oli hiljainen ja hiukan pyöreä ja huono liikunnassa. Isommat lapset kiusasivat häntä, joten oma luokka päätti äänestää hänelle patsaan. Olkoot poika vaikka Pekka. No kaikki puhuivat kotonakin, että pekka saa sen patsaan, hieno homma. Tuli kevätjuhla ja opettaja edessä kertoi, että nyt jaetaan meidän luokan patsas, kuka sen saikaan. Koko luokka huusi, että PEKKAAAAA. Opettaja katsoi velmusti ja naurahti, että ei ei ei, sen saakin MATTIIIII. Mikä hiljaisuus salissa. Matti oli tosi ikävä lapsi ja härnäsi ja kiusasi muita, mutta Matin äiti taisi olla opettajan ystävä. Julkinen nolaus opettajalta Pekalle koko koulun ja vanhempien silmien edessä. Matin äiti ylpeänä käänteli päätään, että kaikki näkee, kuinka HÄNEN POIKA saa patsaan.

Tästä puhutaan vieläkin, vaikka tapahtumasta on 10 vuotta aikaa.

Jess! Siitä on virnuilu kaukana, kun aletaan hymypatsaita tosissaan verissä päin jakelemaan.

Ei meillä muuten kyllä yläasteella niitä enää jaeltu.

Vierailija
26/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo patsaat jaettiin aina vaan kunnan työntekijöiden lapsille. Mistähän moinen olisi johtunut?

Vierailija
27/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pystyisi ikinä seurustelemaan taikka palkkaamaan sellaista ihmistä, joka ei ole saanut hymypatsasta koulussa. Kertoo ihmisestä meinaan aika paljon.

28/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerän hymypatsasidean voisi jo haudata.

Vierailija
29/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti suhteilla, jos tätä keskustelua on uskominen. Mikä instanssi nämä patsaat muuten valmistaa ja kenen rahoilla?

Vierailija
30/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pystyisi ikinä seurustelemaan taikka palkkaamaan sellaista ihmistä, joka ei ole saanut hymypatsasta koulussa. Kertoo ihmisestä meinaan aika paljon.

Mulla on just tuon takia CV:ssä oman kuvan tilalla se hymypatsaan kuva.

Vierailija
31/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikaan patsaita ei jaettu 😉

N 41

Vierailija
32/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön keskustelu. Joka vuosi toistuu teema että kiusaajat saavat patsaan. Meidän koulussa oppilaat itse äänestävät salaisessa lippuäänestyksessä ja lapset eivät ääniä kiusaajille jaa.

Usein lapset äänestävät sitä "suosituinta" manipuloijaa. Tämä on nähty niin moneen kertaan. Toki joskus hymypatsaat menevät myös oikeaan osoitteeseen.

Vierailija
33/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ekalla hymytytön. Olin siirtynyt kouluun kesken vuoden ja olin vielä varovainen ja ujo lapsi. En ollut epäsuosittu/kiusattu mutta en myöskään kiusaaja. Kyllä mun mieltä lämmitti kovasti et luokkalaiaet äänesti just mua :) ei meillä patsasta voittanu ikinä kukaan kiusaaja.

Surullista että täällä on niin paljon huonoja kokemuksia.

Vierailija
34/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Taitaa nämä puheet ilkeistä pojista olla vaan legendaa ja puhdasta katkeruutta, kun itse tai oma poika saanut patsasta. Niin katkeraa...

Vierailija
35/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ristiriitaisia fiiliksiä tuosta patsaasta. En ole koskaan ajatellut, että luokan kiusaaja saa, koska saajat ovat ihan jotain muuta kuin kiusaajia olleet.

Vaikka luokkakavereiden pitäisi äänestää, niin opettajat ovat valinneet aina.

Oman ala-asteen ajan hymytyttö/poika patsaan sai luokan kamalin nössö. Se hiljaisin, joka ei puhunut kellekään. Kyllähän sitä aina ihmettelin, että miten toi voi täyttää ne kriteerit, jotka ensin lueteltiin.

Lasten aikana myös opettajat ovat valinneet. Esikoisen kohdalla en ihmettele vaikkei saanutkaan, tai palstan kriteereillä olisi pitänyt saada. Hänessä on kiusaajaa, tasaisesti kaikkia kohtaan kiukuttelee ja sanoo mielipiteensä herkästikin yms.

Kuopus taas on rehti ja reilu. Ottaa huomioon kaikki, sen nössöimmänkin. Laittaa kiusaajille luun kurkkuun "siististi" puolustaa heikompaansa. Pari kertaa hyvin servannut kiusaajat ja saanut heistä myös ystäviä itselleen.

Hän taitaakin olla ainoa tyttö niiden luokalta joka ei ole ala-asteen aikana saanut patsasta. Siinä mielessäkin romuttuu tämä patsaan ajatus. "et voi saada tänä vuonna, kun viime vuonna sait. vuorotellen!"

Viime vuonna pisti silmään, että paljon oli erilaista stipendiä ja pystiä tarjolla ja seitsemästä tytöstä yksi ei saanut todistusta enempää. Alkoi polemiikki lasten kohdalla, etkö sä muka saanut mitään?! Itku kurkussa tämä tyttö vetäytyi syrjempään. Ja kyllähän se oli taas mun tytär, joka siellä supattelemassa kävi ja sai tuon tytön hyvälle tuulelle ja osallistumaan. Kävivät jälkeenpäin jätskillä. Tytär tarjos koko luokalle stipendirahastaan.

Tärkeempää tuo on kuin se pysti.

Vierailija
36/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen on saanut. Oppilaat äänestivät keskuudestaan. Ihan täytenä yllätyksenä tuli meikäläiselle.

Vierailija
37/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun lapsi on saanut. Ei ikinä ole kiusannut ketään. Heillä luokan oppilaat äänestivät patsaiden saajat.

En ymmärrä, että miksi tuota hommaa ei lakkauteta. Varmaan olisi parempiakin rahareikiä. 

Vierailija
38/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllähän se oli taas mun tytär, joka siellä supattelemassa kävi ja sai tuon tytön hyvälle tuulelle ja osallistumaan. Kävivät jälkeenpäin jätskillä. Tytär tarjos koko luokalle stipendirahastaan.

Tärkeempää tuo on kuin se pysti.

Sun tytär ei osaa olla yksin, vaan tarvitsee muut ympärilleen ja on valmis vaikka maksamaan siitä.

Vierailija
39/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa aloittajan hymypatsasasiaan.

Mutta tunnen erään tämän patsaan saaneen nyt keski-ikäisen naisen. Hän on oikeassa elämässä ikävä piikittelijä, kateellinen toisten saavutuksista, aivan päättömät luulot omasta oletusta suoritustasosta. Esim. lukiossa ehdot lyhyestä matematiikasta mutta pohti kerrankin kuinka hän voisi suorittaa iltalukiossa pitkän matikan. Totta kai ihminen kehittyy ja kovalla työllä - mikä on myös kannatettavaa - voi päästä hienoihin tuloksiin, mutta on hyvin vaikea kuvitella, että ko. henkilö olisi mitenkään suoriutunut pitkästä matikasta millään hyväksytyllä arvosanalla. 

Luulen, että noin yleensäkin patsas menee monesti aivan väärälle henkilölle.

Vierailija
40/58 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaat äänestävät. Ei tarvitse olla ulospäinsuuntautunut. Itse olen saanut hymytyttöpatsaan, vaikka olin hiljainen ja arka.