Muita äitejä, joiden oma lapsi saanut hymypatsaan koulussa?
Ei vielä oma mutta pieni aavistus mitä opettajan puheista saanut osviittaa pitkin vuotta :)
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Älytön keskustelu. Joka vuosi toistuu teema että kiusaajat saavat patsaan. Meidän koulussa oppilaat itse äänestävät salaisessa lippuäänestyksessä ja lapset eivät ääniä kiusaajille jaa.
No eihän kiusaaja enemmistöä oppilaista kiusaakaan vaan muutamaa tiettyä. Enemmistö oppilaista on jopa kiusaajan kavereita ja he pitävät kiusaajaa todellä hyvänä tyyppinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuo patsaat jaettiin aina vaan kunnan työntekijöiden lapsille. Mistähän moinen olisi johtunut?
Ja kaikki opettajien lapset on meidän koulussa saaneet stipendin ja hymypatsaan :) Mistähän johtuu...
Meillä ei jaettu, mutta yläasteella jaettiin "hyvä kaveri" stipendejä mitkä meni juuri niille koulun pahimmille kiusaajille. Muistelen kun kerran joka ansaitsi sen sai, mutta kun oli menossa hakemaan lavalta, niin tälläinen kiusaaja kamppasi sen matkalla ja sille sitten naureskeltiin. Sellasta. Voisivat lopettaa tollasten jakamiset ja äänestykset.
Vierailija kirjoitti:
Just. Taitaa nämä puheet ilkeistä pojista olla vaan legendaa ja puhdasta katkeruutta, kun itse tai oma poika saanut patsasta. Niin katkeraa...
No minun omat lapset ei niin erikoisia ole olleet, että mitään patsaita olisivat ansainneet. Eivät ole paljoa massasta poikenneet, joten en ole koskaan omille edes odottanut. Sellaisia seiskan, kasin oppilaita.
Mutta kyllä tuo pekka, matti-patsas aika lailla kolautti, kun kyse oli ala-asteen oppilaista. Olisi opettaja edes etukäteen sanonut, ettei anneta sitä sille, kenet luokka äänesti, vaan annetaan se sille luokan pojalle, joka härnää muita ja jonka äiti on hänen tuttavansa. Ei olisi ollut niin noloa siinä tilanteessa juhlassa. Taisivat olla kolmannella luokalla silloin ja olihan se sille Pekallekin tosi ikävä paikka, kun oli jo nousemassa hakemaan palkintoa ja kuuli siinä, että se ei tulekaan hänelle, vaikka luokka oli hänet äänestänyt ja asian piti olla selvä.
Vierailija kirjoitti:
Meille on tullut kaksi. Molemmat näistät puolustivat kiusattuja ja toimivat rauhanrakentajina luokassaan, hemmetin kipakoita tapauksia.
Totuus on tarua ihmeellisempää. Kannattaa kysyä muiden luokan oppilaiden mielipidettä. Itse muistan, kun hymypatsaan sai yläasteella pari urheilijapoikaa, jotka olivat mulkkuja kaikkia kohtaan tasapuolisesti.
Mitä helvettiä niiden patsaiden eteen ne tyypit ovat tehneet? Koskaan ei avattu sitä, millä meriiteillä sellaisen saa? Ei ainakaan ne koulussa hyvin pärjäävät kympin tytöt niitä saaneet. Itse aina paskat nakkasin mistään koulun antamista palkinnoista. Kunhan pääsin vain läpi. Ei minulla muuta tavoitetta ollut peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö menekään niin, että luokkakaverit äänestää, kuka saa hymypatsaan?
En muista tuollaista äänestystä ikinä 9 lukuvuoden aikana peruskoulua. No jos se perusta on äänestys, niin ei sitten en ihmettele enää.
Minä olen ite saanu kymmenen vuotta sitten, ja opettaja päätti. Ei ollu mitää äänestystä. Omasta mielestäni olis voinu ihan hyvin antaa jollekki muulleki. Olin kylläki luokalla kaikken kaveri, enemmän semmonen ujompi mutta pystyin tekemään kaikkien kanssa yhteistyötä.. mutta en kyllä osannu sillon ajatella etukäteen että olisin saanu pystin
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella se tulee? Pitääkö olla myös ulospäinsuuntautunut?
Ei välttämättä.
Meidän hiljainen, ujo poika sai hymypoikapatsaan.
Hän on hyväntuulinen ja ystävällinen, ja ilmeisesti tyttöjen suosiossa.
Meidän koulussa 90-luvun alussa hymytyttö/poika oli yksi koulukiusaamisen muoto. Patsaan saajia pidettiin nörtteinä/luusereina/hikipinkoina/mammanpoikina yms. kaikin puolin surkeina tapauksina, ja kaikki pelkäsivät joka vuosi henkeään pidätellen, että kuka patsaan joutuu vastaanottamaan. Patsaan saaminen tiesi aivan hirveää haukkumista ja koulukusaamista, eli kyseessä ei ollut todellakaan mikään positiivinen tunnustus.
Olen todella iloinen siitä, että omassa koulussani ei jaettu hymypatsaita. En olisi takuulla saanut ja se olis harmittanut vietävästi.
Lapseni sai onneksi patsaan ja mielestäni tietysti hyvin, hyvin ansaitusti!! Luokkakaverit käsittääkseni äänestivät.
Musta on aivan käsittämätöntä, että tuosta tavasta ei vieläkään ole kaikissa kouluissa päästy.
Omalla ala-asteella mikään muu kuin stipendit ja hymypatsaat eivät aiheuttaneet niin paljon kitkaa luokan kesken. Heti, kun äänestyksestä kerrottiin, alkoi klikkiytyminen, kieroileminen ja suhmurointi. Sosiaalisesti taitavat (tai ennemminkin manipuloivat) oppilaat kiersivät pihalla tiedustelemassa, ketä kukakin meinasi äänestää ja yrittivät puhua oppilaita äänestämään itseään tai jotain kaveriaan. Äänestyksen tuloksen selvittyä (jonain vuonna tulos kerrottiin jo ennen kevätjuhlaa, koska kävi ilmi, että patsaita ei jaettaisikaan kustannussyistä) vasta tappelu alkoikin. Onneksi jäätiin pian kesälomalle ja syksyyn mennessä tunteet olivat taas vähän rauhoittuneet. :)
Itse olin saanut hymypatsaan ekalla tai tokalla luokalla. Jokavuotiseen traditioon kuului osaltani siis myös se, että luokkalaiseni kävivät perustelemassa minulle, miksi en olisi ansainnut patsasta. Todella olinkin sitä mieltä, että olisi ollut parempi jäädä saamatta, mutta enhän mä sitä itselleni äänestänyt.
Mun tytär on saanut. On kyllä ihan perusluonteeltaan tosi fiksu ja oikeudenmukainen. Nimenomaan EI KIUSAA ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllähän se oli taas mun tytär, joka siellä supattelemassa kävi ja sai tuon tytön hyvälle tuulelle ja osallistumaan. Kävivät jälkeenpäin jätskillä. Tytär tarjos koko luokalle stipendirahastaan.
Tärkeempää tuo on kuin se pysti.
Sun tytär ei osaa olla yksin, vaan tarvitsee muut ympärilleen ja on valmis vaikka maksamaan siitä.
Tietenkin. Ettet vaan olis kiusaaja? Tässä tapauksessa lapsen kiusaaja`?
Mun viidestä lapsesta kaksi sai alakoulussa hymypatsaan. Tytöt ovat täysin erilaisia luonteeltaan, toinen todella ujo, arka ja hiljainen kympin tyttö, viimeisinä alakouluvuosinaan myös koulukiusattu, toinen taas on puhelias, kiltti ja hyväntahtoinen hömelö, keskitason oppilas. Kumpikaan ei varmasti ollut koulukiusaaja.
On muuten mielenkiintoista kun ne joiden lapset ovat patsaan saaneet ovat aivan varmoja, että heidän lapsensa ei kiusaa ketään. Useat muut taas ovat sitä mieltä, että usein sellaiset luokan pomot ja kiusaajat saavat patsaan. Kai ymmärrätte vanhemmat, että teidän rakas lapsenne voi olla suosittu mutta silti nälvii huomaamatta luokkatovereita jotka eivät kuulu hänen "piiriinsä".
Oli 2009 päättäjäiset ja siirryin seuraavaksi ylä-asteelle. Sain stipendin ja kirjan. Edeltävänä vuonna yksi tyttö oli saanut hymytyttöpatsaan.
Kotiin päästyään tyttö oli kihissyt raivosta äidillensä ja sanonut että ei saanut yhtään mitään palkintoja. Mainitsi minun nimeni äidillensä ja minun saamat palkinnot.
Sain kuulla asiasta 2009 juhannuksena kun äitini kertoi mitä tämän tytön äiti oli hänelle kertonut.
Kuullessani asiasta suuni loksahti auki ja sanoin:
Mutta J sai viime vuonna hymytyttöpatsaan. Eikö se merkkaa sille mitään? Niitä on vaikea saada.
Mitä se nyt viitsii kiukutella!
Meidän luokalla oli yks tyttö, joka oikein mainosti kaikille että äänestäkää häntä että hän saisi sen hymypatsaan. Esitti kohteliasta ja mukavaa, auttavaista ihmistä koulussa.
Todellisuudessa oli kaikkien selän takana paskan puhuja, esitti kaveria mutta puhui pahaa aina melkein jokaisesta. Vapaa-ajalla liikuin samoissa piireissä mitä tämä tyttö ja oli kyllä todellinen hirviö. Haistatti vittua ja oli niin oman napaan tuijottaja. Koulussa open pikku lellikki ja niin enkeli kaikille.
Muutamaa tyttöä lahjoi rahalla että äänestäisivät häntä hymypatsaan saajaksi.
Ikävä kyllä aika moni äänesti sitä ja tää tyttö sai kun saikin sen patsaan. Myöhemmin kaikille kävi selväksi, mitä peliä tyttö pelasi ja suurin osa käänsi hälle selkänsä.
Tästä jopa jälkikäteen monet valittivat, että väärä tyttö sai patsaan. No ei auttanu valitus. Patsaan saamisen jälkeen tää tyttö muuttui sellaiseksi, mikä oikeasti olikin. Eli vittumainen paskan puhuja :)
Missä lie nykyään asuukaan, toivottavasti pitää patsasta oikein näkyvällä paikalla, olihan hän niin "ansainnut" sen ;)