Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö muotikeliaakikon ruokatoive ottaa huomioon?

Vierailija
30.05.2016 |

Ollaan kutsuttu neljä ystäväpariskuntaa istumaan iltaa. Kenelläkään ei ole mitään allergioita, mutta yhden kaverin nykyinen tyttöystävä on muotikeliaakikko. Ei siis todellakaan ole keliaakikko millään tavalla, mutta välttelee gluteenia, koska se on nykyään muoti-ilmiö.

Minulla olisi erinomainen menu, joka sopisi kaikille muille paitsi tuolle yhdelle. Joko menu pitäisi kokonaan muuttaa tai soveltaa todella hankalasti tuon yhden takia. Yhden, joka oikeasti VOI syödä sitä gluteenia, mutta joka luulee laihtuvansa jättämällä sokerin ja gluteenin pois ruokavaliostaan. Sokerittomuus (tarkoitan ylimääräistä, lisättyä sokeria, en luontaista) on ihan hyvä, mutta kyllä korpeaa tuo gluteenittomuus. Korostan, että kyse ei missään nimessä ole keliakia, vaan oma tahto olla syömättä gluteenia sisältäviä ruoka-aineita laihtumisen ja "terveellisyyden" takia.

Minulla on kaksi ystävää, jotka ovat oikeasti gluteenittomalla ruokavaliolla keliakian takia. Ymmärrän äärettömän hyvin, etteivät nämä voi missään nimessä syödä gluteenia sisältävää ruokaa ja että tarjoilun kanssa pitää muutenkin olla todella tarkka. Gluteenittomat tarjottavat eivät voi olla samalla lautasella kuin gluteiinia sisältävät (esim. leivät, leivokset yms.).

En oikeasti jaksaisi tuon yhden muotikeliaakikon takia vääntää koko menua uudestaan tai tehdä sille ihan erikseen omia ruokia. Ymmärrän eettiset syyt, ymmärrän allergiat, mutta tämä on rinnastettavissa sellaiseen "mä en tykkää sienistä" tai "mä syön välimerellisen dieetin mukaista ruokaa" tai "mä paastoan, eli juon vain mehuja" -tyyppiseen asiaan, jolloin ongelma on vieraan, ei emännän.

Mitä mieltä?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs nämä ihmiset, joille gluteenittomuudesta on selkeää hyötyä, mutta asia ei näy yliherkkyytenä missään testeissä? Minulla on useampi sellainen kaveri. Toinen oli tulossa jokin aika sitten kylään ja valmistelin (leivoin) kaiken gluteenittomana. Pari tuntia ennen sovittua aikaa perui sitten :( Harmittaa se, että jouduin ostamaan extra tarviketta ja etsimään tietoa gluteenittomasta leivonnasta, ei ole kovin tuttua. 

Tätä on kyllä testailtu ja tieteellisissä testeissä ei ole onnistuttu löytämään yhtään tapausta jossa muille kuin keliaakikoille aiheutuisi haittaa gluteenista. 

Esim. vehnäallergia on oikea juttu, mutta se ei aiheudu gluteenista. Samoin IBS voi oireilla joillain viljoista - minulla oireilee - mutta se ei ole gluteenin takia. 

Itsellä IBS rauhoittui kun miehellä todettiin keliakia ja alettiin syödä gluteenitonta, mutta juju oli siinä että söimme vain suoraan viljatonta kun gluteeniton leipä sun muu on kallista ja pahaa. Jatkuvat vatsakivut ja turvotus loppuivat ja menin jo keliakiatesteihin. Ne näyttivät kuitenkin negaa ja kerran ravintolassa söin gluteenittoman, viljoja sisältävän annoksen ja sama alkoi uudestaan.

Vierailija
22/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aivan varma, että ystäväsi ei syö gluteenia koska se on muoti-ilmiö?  Itse jätin pois kaikki viljat (ei siis edes gluteenitonta leipää) muutamia vuosia sitten, iho-ongelmien ym. vuoksi. Tällöin ei ollut vielä mitään gluteenitonta muoti-ilmiötä, mutta ärsytti aina selitellä tutuille ja ystäville, miksi en syö jotain tiettyä juttua. En kuitenkaan vaatinut tai olettanut, että minua varten valmistettaisiin mitään erityistä, vaan olin sitten juhlissa syömättä, jos itselleni sopivaa ei löytynyt. Minulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mutta viljojen poisjättö paransi ihosairauttani huomattavasti. Päälle päin ei tätä kukaan voi tajuta, eikä terve ihoinen voi tätä tietenkään ymmärtää. Nykyään ärsyttää tulla leimatuksi ihmiseksi, joka syö jonkun muoti-ilmiön takia. En syö, vaan minulla on omat syyni viljattomalle ruokavaliolle. Tosin, vaikka ystäväsi söisikin vain muoti-ilmiön takia, jokainen kuitenkin päättää itse, mitä suustaan alas laittaa, eikä sen ketään pitäisi ärsyttää. Jos ei halua syödä sokeria, ei syö, eikä juhlien emännän tarvitse siitä ärsyynytä. Esim. jotkut eivät syö sokeria edes juhlissa  , eikä siinäkään ole mitään ihmeellistä. Mielestäni jonkun ruoka-aineen välttämiseen ei aina tarvitse olla eettistä perustetta tai allergiaa. Sitäpaitsi, kyllä nämä "en syö punaista lihaa" -ihmiset ovat myös usein muoti-ilmiöiden uhreja, eivätkä piittaa eettisesta puolesta tuon taivaallista. Toinen kysymys, miksi tekisit eri ruokaa vegaanille? Miksi on eri asia olla syömättä jotain tiettyä ruoka-ainetta vedoten eettisyyteen, mutta omaan terveyteen ei voi vedota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella niin, ettei sinulla ole mitään gluteenitonta tarjolla? Sekin on taitavaa. En tarkoita, että tarvitsisi tehdä mitään erikoisruokia yhdelle vain mielihalun vuoksi.

Gluteenittomia herkkuja on kuitenkin lähes kaikki muut paitsi leivonnaiset. Salaatteja, hedelmiä, jäätelöä, juustoja jne. Myös esim.täytekakkupohjasta tulee parempaa gluteenittomilla jauhoilla (vaalea gluteeniton jauhoseos, perunajauho, maissijauho). Tuttavapiirissäni on keliaakikkoja, jolloin em. jauhot ovat välttämättömiä. Käytän niitä myös muulloin, "vaikka ei tarvitsisi", koska ovat parempia.

Ei kai tuosta kannata elämää suurempaa juttua tehdä?

Vierailija
24/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähtökohtaisesti yksityisellä ihmisellä ei tietenkään ole mitään velvollisuutta huomioida muiden ruoka-ainerajoituksia yhtään mitenkään, johtuivatpa ne rajoitukset sitten vakaumuksesta, allergiasta tai hetken mielijohteesta.

Esimerkiksi oppilaitoksissa allergiat sen sijaan on otettava huomioon, mutta kyllä se sielläkin joskus tarkoittaa sitä että kalakeittopäivänä joku syö vain näkkileipää ja salaatin, koska kalaa korvaavaa lämmitä ateriaa ei ole tehty ja mitä enemmän on rajotteita, sitä vaikeammaksi korvaavan vahtoehdon järjestäminen tulee.Se on sitten vähän makuasia, että kuinka paljon pitää nähdä vaivaa järjestääkseen muslimille sianlihatonta ruokaa tai vegaanille lihatonta ruokaa.

Hyvä emäntä tai isäntä tietysti haluaa ottaa huomioon muiden ruokavaliot, joskus se ei ole helppoa ja joskus se voi olla jopa turhauttavaa, koska joillakin nämä ruoka-ainerajoitukset vaihtuu useamman kerran vuodessa.

Vierailija
25/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, mikä tämä erityinen menu on, joka on niin hyvä ettei sitä malta jättää väliin tai ettei sitten voi tarjota jotain korvaavaa tälle yhdelle. Voit ihan hyvin jättää tekemättä gluteenittomat, MUTTA ilmoita siitä vieraalle etukäteen, jotta tietää tulla syöneenä paikalle. 

Vierailija
26/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todella niin, ettei sinulla ole mitään gluteenitonta tarjolla? Sekin on taitavaa. En tarkoita, että tarvitsisi tehdä mitään erikoisruokia yhdelle vain mielihalun vuoksi.

Gluteenittomia herkkuja on kuitenkin lähes kaikki muut paitsi leivonnaiset. Salaatteja, hedelmiä, jäätelöä, juustoja jne. Myös esim.täytekakkupohjasta tulee parempaa gluteenittomilla jauhoilla (vaalea gluteeniton jauhoseos, perunajauho, maissijauho). Tuttavapiirissäni on keliaakikkoja, jolloin em. jauhot ovat välttämättömiä. Käytän niitä myös muulloin, "vaikka ei tarvitsisi", koska ovat parempia.

Vai että gluteinittomat jauhot parempia. Hah! Gluteini on taikinan sitko ja ilman sitko ei voi kaikkia leipoa, siksi gluteinittomat pullat maistuu hiekalta ja pahvilta, tai siis suutuntuma on huono.

Vierailija
27/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tietty omanlainen ruokavalio, pääosin gluteeniton sellainen, terveellisyyssyistä. Olen viimeisen 18 kuukauden aikana rakentanut ruokavalioni tällaiseksi, koska siitä on mulle selvää hyötyä pidemmällä tähtäimellä. Mitään varsinaisia allergioita ei ole lukuunottamatta sitrushedelmiä, joista tulee lieviä iho-oireita siinä vaiheessa, jos söisin tyyliin 2-3 appelsiinia kerralla tai saman päivän aikana.

Noudatan omaa ruokavaliotani ja päivittäisiä kalorimääriä arjessa kun itselleni ja perheelleni ruokaa laitan. Ravintoloissa pyrin toki valitsemaan listalta parhaiten ruokavaliooni sopivan annoksen, mutta en todellakaan oleta, että kylään mennessäni tämä huomioidaan. Vaikka minulle gluteenittomuudesta onkin pidemmällä tähtäimellä selkeästi hyötyä, ei gluteenista kuitenkaan ole minulle satunnaisesti mitään haittaa, joten en näe syytä vaivata isäntäväkeä asialla juhliin mennessäni. Minusta tämä olisi sama kuin laihduttajat alkaisivat vaatimaan omia laihdutusruokia juhliin, vaikka mitään varsinaista haittaa siitäkään ei ole, että satunnaisesti päivän kalorisaldo ylittyisikin.

Vierailija
28/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tietty omanlainen ruokavalio, pääosin gluteeniton sellainen, terveellisyyssyistä. Olen viimeisen 18 kuukauden aikana rakentanut ruokavalioni tällaiseksi, koska siitä on mulle selvää hyötyä pidemmällä tähtäimellä. Mitään varsinaisia allergioita ei ole lukuunottamatta sitrushedelmiä, joista tulee lieviä iho-oireita siinä vaiheessa, jos söisin tyyliin 2-3 appelsiinia kerralla tai saman päivän aikana.

Noudatan omaa ruokavaliotani ja päivittäisiä kalorimääriä arjessa kun itselleni ja perheelleni ruokaa laitan. Ravintoloissa pyrin toki valitsemaan listalta parhaiten ruokavaliooni sopivan annoksen, mutta en todellakaan oleta, että kylään mennessäni tämä huomioidaan. Vaikka minulle gluteenittomuudesta onkin pidemmällä tähtäimellä selkeästi hyötyä, ei gluteenista kuitenkaan ole minulle satunnaisesti mitään haittaa, joten en näe syytä vaivata isäntäväkeä asialla juhliin mennessäni. Minusta tämä olisi sama kuin laihduttajat alkaisivat vaatimaan omia laihdutusruokia juhliin, vaikka mitään varsinaista haittaa siitäkään ei ole, että satunnaisesti päivän kalorisaldo ylittyisikin.

Tämä ei liity aloitukseen oikeastaan mitenkään. 

Vierailija
29/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. jotkut eivät syö sokeria edes juhlissa  , eikä siinäkään ole mitään ihmeellistä. Mielestäni jonkun ruoka-aineen välttämiseen ei aina tarvitse olla eettistä perustetta tai allergiaa.

Mutta nämä ihmiset eivät myöskään pidä mitään meteliä syömisistään, eivät vaan ota jotain ja sillä siisti, tai sitten tuputettaessa voivat ottaa vähän, koska täytekakun välttelyyn ei liity mitään vakaumusta tai terveysriskiä.

Joillekkin ruoka-ainerajoituksensa ovat elämän sisältö ja sitä pitää tuoda koko ajan esille. Kyseisen rajoituksen huomioiminen eri tilanteissa on myös mittari sille että miten arvostettuksi henkilö tuntee itsensä.

Vierailija
30/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että gluteinittomat jauhot parempia. Hah! Gluteini on taikinan sitko ja ilman sitko ei voi kaikkia leipoa, siksi gluteinittomat pullat maistuu hiekalta ja pahvilta, tai siis suutuntuma on huono.

Mainitsinkin tuossa esimerkkinä täytekakkupohjan. Se on todellakin parempaa gluteenittomana. Pullat ja muut rasvaa sisältävät taikinat ovat kyllä haastavampia. Hah itsellesi!

Vierailija
31/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on täysin eri asia vältellä jotain ruoka-ainetta tai rajoittaa syömisiään jotenkin kuin se, että syystä tai toisesta ei KOSKAAN syö kyseistä ainetta. Olen gluteeniton ja alkoholiton enkä tietoisesti koskaan laita näitä suustani alas. En juhlissa enkä arkena. En lusikallista enkä lautasellista, en kulausta tai pullollista. Jos se on emännälle vaikeaa, olen mielummin syömättä/juomatta kuin 'juhlien kunniaksi' joustaisin ruokavaliostani ja kärsisin sen aiheuttamat sivuvaikutukset. 

Vierailija
32/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP.

IBS.

Keliakia ei ole ainoa virallisterveydellinen syy vältellä gluteenia.

Vierailija
33/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sääntö pätee tässäkin talo elää tavallaan vieraat kulkee ajallaan. - Itse olen "oikea keliaakikko" e. gluteenin välttämisen tärkeydestä on tarvittaessa esittää vaikka lääkärin todistus. Mutta tämä ei ollut pointti vaan se, että jos ja kun minut kutsutaan kylään, niin yleensä olen iloinen. Ja iloani ei pilaa se, että en voi syödä kaikkea, mitä kutsun esittänyt tarjoaa mahdollisesti muille. - Minä en yleensä ole kutsuttuna tähdeksi tai arvovieraaksi paikalle, joten en odota mitään erityiskohtelua. Usein on mukavaa, jos jotain saa suuhunsa samaan aikaan kuin muut. Mutta hyvin usein olen ollut mielissäni pelkästään kutsusta ja kutsusta kiittäessäni olen saattanut kertoa keliakiastani, mutta myös samaan hengenvetoon sanoa, että voin erinomaisen hyvin ottaa omat eväät mukaan. - jos siis tilaisuuden luonne on sellainen, että yhdessä syödään. - Jostain syystä kun tuntuu olevan useimmiten olettamana, että keliaakikot usein saapuvat paikalle ennen kaikkea aina syömään; oli tilaisuudenluonne muuten mikä hyvänsä. Tiedostan erinomaisen hyvin, että tästä syystä sairauteni -tai rajoittuneisuuteni, kuinka vain - on asettanut sosiaaliseen kanssakäymiseen kitkaa, mutta onneksi vuosi -vuodelta vähemmän. 

Vierailija
34/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen todella varma siitä, ettei gluteenista aiheudu tuolle tyttöystävälle mitään oireita. Ei vatsaoireita, ei iho-oireita, ei mitään. Hän kyllä silloin tällöin vetelee ihan tavallista pullaa ja leipää, mutta omien sanojensa mukaan saa kamalan morkkiksen niistä. 

Tuo tyttöystävä perustelee gluteenittomuuttaan sillä, että se ylläpitää elimistön tulehdustilaa, samoin kuin vaikkapa joidenkin mielestä maitotuotteiden syöminen. Gluteenista hän ei siis saa mitään oireita, eikä välttele sitä minkään yliherkkyyden tai minkään oireiden mukaan. Hän syö gluteenitonta leipää, mutta voitelee sen samalla voiveitsellä kuin gluteenia sisältävien leipien syöjät - asia, jota keliaakikko ei voi tehdä.

Edelleen, ymmärrän suolisto- ja iho-oireet, turvotuksen, nipistelyn, kirvelyn. En halua tehdä vierailleni sellaista ruokaa, josta tulee fyysisesti huono olo jonkun yliherkkyyden takia. Enkä halua valmistaa sellaista ateriaa, joka sotii eettisiä käsityksiä vastaan. En esimerkiksi paistaisi grillissä kokonaista koiraa, vaikkei sille kukaan olisi allerginen. 

En sano, mikä tämä salaperäinen menuni on, koska joku minut voisi siitä tunnistaa. Mutta taidan nyt tehdä niin, että teen tämän bravuurimenuni ja kerron tyttöystävälle, että meillä on tarjolla tätä ja että koska gluteenittomuus ei johdu keliakiasta tai muista yliherkkyyksistä, niin en tee gluteenitonta vaihtoehtoa. Onhan nyt jossain pakko mennä raja!!

ap

Vierailija
35/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai menussa on jotain hänelle sopivaa?

Jos et tee hänelle omaa ruokaa, on sinun hyvä mainita, että missä ruoissa on gluteenia.

Minullekin tulee gluteenistä voimakas limaneritys, vatsaoireita ajoittain, ripulia, väsymystä...

Joskus kylässä saatan syödä jotain gluteenia sisältävää. Yleensä en mene kylään nälkäisenä, että voin olla vaikka syömättä.

Kuinka vieraanvarainen ja toisen huomioiva olet? Sovella ;)

Hyviä illanistujaisia 😉

Vierailija
36/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä periaatteessa tuon gluteenin välttelyn, mutta jos oikeasti ei saa siitä oireita niin voisi hän yhden illallisen kai joustaa. Kyseessä kun kuitenkaan ei ole eettinen tai terveydellinen este.

Vierailija
37/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei liity aloitukseen oikeastaan mitenkään. 

Miten niin ei liity? Sain aloituksesta sellaisen mielikuvan, että tämä ap:n mainitsema "muotikeliaakikko" olisi suurin piirtein samoista syistä gluteenia välttelevä kuin itsekin olen. Kyseessä siis terveellisyyteen perustuvat syyt, ei välittömät ja yksilölliset terveyssyyt.

Vierailija
38/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keliakiaa, mutta en syö gluteenia siksi, kun en halua suolen vuotavan proteiineja verenkiertoon, jotka aiheuttavat tulehdusta ympäri kehoa. Sovitaan sitten vaikka että se on muotioikku ja voisin hyvin olla syömättä sun kämäisiä gluteenimössöjäs. Katsos kun se gluteeni aiheuttaa suolen vuotamista verenkiertoon ihan joka ikisellä ihmisellä, myös sinulla rakas ap. Sinä vain et ole sitä huomannut, koska se ei vielä ole aiheuttanut sinulle oireita, jotka sinä olisit huomannut tai sitten ne eivät sinua vain haittaa.

Vierailija
39/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet aivan kuten itse haluat. Kun kutsun vieraita, kysyn heiltä allergioiden ja muiden erikoisruokavalioiden lisäksi ne raaka-aineet, joista he eivät pidä ollenkaan. En nimittäin halua tarjota ruokaa, johon olisin tietämättäni laittanut jonkun vieraan inhokkia - esimerkiksi oliiveja tai homejuustoa - sekaan. Tuollaisessa tilanteessa, jossa vain yhdelle pitäisi tehdä erikseen ruoka, on mielestäni vielä erittäin helppo toteuttaa. Toista on silloin, kun vieraista yli puolet on eri tavoin ruokarajoitteisia, mutta silloinkin teen ruuat niin, että jokaiselle on jotain. 

Vierailija
40/80 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton terveellisyyssyistä, pyh. Olet juuri tuollainen muotigluteeniton. Ymmärrätkö edes kuinka vaikea sairaus keliakia on, he söisivät mielellään ihan mitä vain missä on gluteiinia, jos vain pystyisivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi