Mikä on kohtuullinen summa ylioppilaalle?
On sukulaisen lapsi, mtta ei olla nyt pitkään aikaan missään tekemisissä. Ei tarkoitus ole mennä juhliin ole sairas enkä jaksaisi olla isossa ihmispaljoudessa. Kutsu tuli ja pyydettiin ilmoittamaan.
Kommentit (25)
Jos on varaa, 50 euroa. Hyvin läheiselle 100 euroa. Jos on joku naapurin mukula tms. kaukainen sukulainen, niin sitten 20 euroa.
Ylioppilas nyt varmaan löytää sen työpaikan josta tienata
20-200 euroa riippuen arvosanoista
Kutsu täysi ylläri ystävän lapselta tai ei-läheinen naapuri tai sukulainen 50e. Hyvän ystävän/naapurin tai lähisukulaisen lapsi 100e. Kummilapsi 150-300e.
Apua, itse ajattelin erittäin rakkaalle ja läheiselle siskon tyttärelle antaa 50 euroa, tosin ostin lisäksi muistoksi korun, mutta jo matkoihin + juhlavaatteisiin menee sen verran rahaa, että tuota enempää ei pysty laittamaan... Toivottavasti hän silti ymmärtää olevansa mulle spesiaali ja rakas, vaikkei satasta nyt irtoakaan! =D (sarkasmia tuo loppu...)
50-150 €, riippuen läheisyyden asteesta. 200 € olisi kyllä jo ihan liikaa...
Hyvä nyrkkisääntö on mielestäni 200 (tai enemmän) lapsille, sisaruksille tms., 100 euroa serkuille tai muille sukulaisille ja 50 euroa kavereiden lapsille, tuttaville tai erittäin kaukaisille sukulaisille. Ja jos tuntuu siltä, että haluaa antaa vähemmän kuin 50 euroa, niin siinä tapauksessa jokin tavara tai lahjakortti. Rahaa en antaisi viisikymppistä vähempää.
jos antaa rahaa, ihan setelinäkö se annetaan?
nykyään ei käytetä shekkejä tms.? Pankista ei taida sellaisia enää edes helposti saada?
Vierailija kirjoitti:
Apua, itse ajattelin erittäin rakkaalle ja läheiselle siskon tyttärelle antaa 50 euroa, tosin ostin lisäksi muistoksi korun, mutta jo matkoihin + juhlavaatteisiin menee sen verran rahaa, että tuota enempää ei pysty laittamaan... Toivottavasti hän silti ymmärtää olevansa mulle spesiaali ja rakas, vaikkei satasta nyt irtoakaan! =D (sarkasmia tuo loppu...)
Tää on kyllä naurettavuuden huippu että omat vaatteet lasketaan mukaan lahjaan.
"Sori, mulla ei ollu rahaa ostaa lahjaks kuin tää kukkapuska mutta katos mulla on tää hieno mekko"
Vierailija kirjoitti:
jos antaa rahaa, ihan setelinäkö se annetaan?
nykyään ei käytetä shekkejä tms.? Pankista ei taida sellaisia enää edes helposti saada?
Minä olen tainnut viime kerran nähdä shekin elävässä elämässä 80-luvulla...
Hirveitä rahasummia pitää nykyisin lahjoihin laittaa. Miten kellään työttömillä, opiskelijoilla tai eläkeläisillä on varaa antaa vähintään 50€ jokaiselle kesän juhlijalle?? Mulla on edessä kahdet ylppärit, yhdet rippijuhlat ja yhdet polttarit + häät tänä kesänä ja vaikka olen työssäkäyvä ihminen, alkaa hirvittämään, että mistä mä revin rahat kaikkeen tähän. Onko tosiaan tarkoitus, että ihmiset joutuvat luopumaan omista kesälomasuunnitelmistaan, jotta olisi varaa heitellä vähintään viisikymppisiä naapureidenkin lapsille??
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisääntö on mielestäni 200 (tai enemmän) lapsille, sisaruksille tms., 100 euroa serkuille tai muille sukulaisille ja 50 euroa kavereiden lapsille, tuttaville tai erittäin kaukaisille sukulaisille. Ja jos tuntuu siltä, että haluaa antaa vähemmän kuin 50 euroa, niin siinä tapauksessa jokin tavara tai lahjakortti. Rahaa en antaisi viisikymppistä vähempää.
Sinulla ei taida olla paljoa tuttuja tai sitten olet todella varakas? Meillä saattaa yo-ja muita juhlia jo naapurustossa olla sen verran, että todella ei irtoa 50 euroa joka kerta, eikä sitä itsekään odotettaisi.
Miten saitaa väkeä täällä käy? Itse läimäisin veljenpojalle 300e lapaseen kun kirjoitti 2 laudaturia ja pääsi suoraan yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa. Ja te annatte jotain kolikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä naurettavuuden huippu että omat vaatteet lasketaan mukaan lahjaan.
"Sori, mulla ei ollu rahaa ostaa lahjaks kuin tää kukkapuska mutta katos mulla on tää hieno mekko"
Tietenkään omia vaatteita ei tuolla tavalla lasketa lahjaan mukaan, mutta sille ei tietenkään mitään voi, että ne omat vaatteet ja matkakulut ovat osa sitä kokonaissummaa, jonka ihminen juhlia varten budjetoi. Näin ollen nämä tekijät vaikuttavat myös siihen, paljonko itse lahjaan on varaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä rahasummia pitää nykyisin lahjoihin laittaa. Miten kellään työttömillä, opiskelijoilla tai eläkeläisillä on varaa antaa vähintään 50€ jokaiselle kesän juhlijalle?? Mulla on edessä kahdet ylppärit, yhdet rippijuhlat ja yhdet polttarit + häät tänä kesänä ja vaikka olen työssäkäyvä ihminen, alkaa hirvittämään, että mistä mä revin rahat kaikkeen tähän. Onko tosiaan tarkoitus, että ihmiset joutuvat luopumaan omista kesälomasuunnitelmistaan, jotta olisi varaa heitellä vähintään viisikymppisiä naapureidenkin lapsille??
No kaikilla ei ole tuollasta megapiiriä kuin sulla. Jos juhliin kutsutaan noin 3 vuoden välein, niin ei ole iso summa kokonaisuudessaan
Euro per laudatur.