Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kuusihenkinen perhe ja kaksi koiraa 70 neliössä, hirveän näköistä

Vierailija
29.05.2016 |

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016052921634024_an.shtml

Voi jummijammi! Mistä tämä juttu on esimerkki? Siitäkö että mahtuuhan sitä asumaan, jos ei välitä pätkääkään miltä kotona näyttää? Minkä takia joku lähettää kuvia siivottomasta kodistaan lehteen? Eikö nyt voi edes sänkyjä pedata. Mahtuuhan sitä noin vaikka 20 ihmistä yksiöön, mutta kyllä nämä kuvat hyvin kertoo että painajaista tuo on.

Kommentit (248)

Vierailija
161/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei oo mun mielestä ahdistavampaa kuin keittiön pöytätasot täynnä roinaa, koriste-esinettä, pikkupurnukkaa.....

Ethän sinä asukaan kyseisessä kodissa. Jonkun toisen mielestä sinun kotisi on ahdistava.

Vierailija
162/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo näyttää ihan normaalilta kodilta. Olisi outoa, jos elämisen jäljet eivät näkyisi normaalissa arjessa. Luulisi, että alkaisi jo ahdistamaan, jos kaiken pitäisi olla koko ajan tip top.

Toki elämisen jälkien kuuluu näkyä normiarjessa mutta ei tuo minun silmääni mitään normaalia ollut.

Voisitko sitten kertoa, mitä tavaraa saa olla esillä? Jos ei mitään, niin silloinhan sinä vaadit tiptop-kodin.

En ole ylempi mutta mun mielestä normaaliin kotiin ja arkeen kuuluu se, että tavaroille on olemassa joku asianmukainenpaikka jossa niitä säilytetään. Siis että rullaluistimet ei loju pitkin pihoja sen vuoksi ettei niille ole muutakaan paikkaa, sänkyvaatteet ei loju pitkin olkkarin lattiaa säilytyksessä, kausivaatteet säilytetään niin ettei ne homehdu jne.

Sinäkö tiedät varmuudella, ettei kuvan rullaluistimille ole paikkaa? Ehkä ne olivat sikin sokin pihalla sen ajan kun lapset hakivat jäätelöt keittiöstä.

Kyllä ja juuri samaan aikaan äiti on sattunut paikalle ottamaan kuvaa siitä, miten hienoja säilytysratkaisuja heillä on :D Jos noille olisi joku oma paikka (ylipäänsä kaikille tavaroille) niin tuskin tuo äiti olisi ottanut kuvia, missä kaikki tavarat ovat aivan hujanhajan. Mutta ilmeisesti kaikki tavarat ovat juuri niille kuuluvilla paikoilla, joten äiti ei ole edes tajunnut miltä koti näyttää jonkun ulkopuolisen silmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo näyttää ihan normaalilta kodilta. Olisi outoa, jos elämisen jäljet eivät näkyisi normaalissa arjessa. Luulisi, että alkaisi jo ahdistamaan, jos kaiken pitäisi olla koko ajan tip top.

Toki elämisen jälkien kuuluu näkyä normiarjessa mutta ei tuo minun silmääni mitään normaalia ollut.

Voisitko sitten kertoa, mitä tavaraa saa olla esillä? Jos ei mitään, niin silloinhan sinä vaadit tiptop-kodin.

En ole ylempi mutta mun mielestä normaaliin kotiin ja arkeen kuuluu se, että tavaroille on olemassa joku asianmukainenpaikka jossa niitä säilytetään. Siis että rullaluistimet ei loju pitkin pihoja sen vuoksi ettei niille ole muutakaan paikkaa, sänkyvaatteet ei loju pitkin olkkarin lattiaa säilytyksessä, kausivaatteet säilytetään niin ettei ne homehdu jne.

Sinäkö tiedät varmuudella, ettei kuvan rullaluistimille ole paikkaa? Ehkä ne olivat sikin sokin pihalla sen ajan kun lapset hakivat jäätelöt keittiöstä.

Miksi ihmeessä se kuva on pitänyt ottaa juuri sillä hetkellä kun lapset hakevat jäätelöä keittiöstä? Jos piha aina muuten on siisti.

Kaikilla ei ole sellaista esittämisen ja oman elämänsä kiillottamisen tarvetta kuin sinulla ja useimmilla muilla tässä ketjussa. Se nyt vaan on tavallista elämää, että kaikki ei ole aina tiptop. Miksi ihmeessä pitää antaa sellainen kuva? Siksikö, että pääsee arvostelemaan muita? Siksikö, että itsetunto on niin huono, ettei kestä näyttää mitään muuta kuin "täydellistä"? Ei ole ihme, että moni ahdistuu mukamas huonosta kodinhoidostaan, kun juuri missään ei näy kuvia tavallisesta arjesta.

Jos tavarat eivät täytä lattioita niin, ettei kulkemaan mahdu, niin kaikkihan on vielä hyvin. Mutta jotenkin on vallalla sellainen lynkkausmieliala, että jos hyllyillä on tavaraa, niin se on automaattisesti av-mamman mielestä roskaa ja rojua. Eikö ole hyvä, että ne tavarat sentään ovat siellä hyllyllä, eikä lattialla?

Vierailija
164/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi osaa kaivata tasan sitä mihin on tottunut, eli sinänsä turha voivotella. Kun olin ala-aste ikäinen äitini asui kaksiossa. Minulla ei ollut omaa huonetta, joten jos halusin omaa rauhaa leikin ja luin saunassa - ei jäänyt traumoja vaikken nyt kellekkään saunahuonetta suosittelekkaan :D Nukuttiin äidin kanssa samassa sängyssä, kavereita kävi kylässä paljonkin, leikittiin olohuoneessa, keittiössä tai pihalla. Tosin meillä oli siistiä.

Ainoa asia mitä jutussa ihmettelen - miksei tuola siivottu ennen kuvausta?

Vierailija
165/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat ovat perheen kotialbumista. Outoa journalismia.

Vierailija
166/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se kuva on pitänyt ottaa juuri sillä hetkellä kun lapset hakevat jäätelöä keittiöstä? Jos piha aina muuten on siisti.

Kaikilla ei ole sellaista esittämisen ja oman elämänsä kiillottamisen tarvetta kuin sinulla ja useimmilla muilla tässä ketjussa. Se nyt vaan on tavallista elämää, että kaikki ei ole aina tiptop. Miksi ihmeessä pitää antaa sellainen kuva? Siksikö, että pääsee arvostelemaan muita? Siksikö, että itsetunto on niin huono, ettei kestä näyttää mitään muuta kuin "täydellistä"? Ei ole ihme, että moni ahdistuu mukamas huonosta kodinhoidostaan, kun juuri missään ei näy kuvia tavallisesta arjesta.

Jos tavarat eivät täytä lattioita niin, ettei kulkemaan mahdu, niin kaikkihan on vielä hyvin. Mutta jotenkin on vallalla sellainen lynkkausmieliala, että jos hyllyillä on tavaraa, niin se on automaattisesti av-mamman mielestä roskaa ja rojua. Eikö ole hyvä, että ne tavarat sentään ovat siellä hyllyllä, eikä lattialla?

Jos noita rullaluistimia säilytetään noin, ne menevät pilalle. Ruostuvat sateessa, pehmusteet homehtuvat, laakerit ei tykkää sateesta jne. Sama koskee myös kenkiä, jotka ovat hujan hajan, päällekkäin, menevät nopeammin huonoksi kuin kengät, jotka ovat siistissä säilytyksessä.

Vierailija
167/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi osaa kaivata tasan sitä mihin on tottunut, eli sinänsä turha voivotella. Kun olin ala-aste ikäinen äitini asui kaksiossa. Minulla ei ollut omaa huonetta, joten jos halusin omaa rauhaa leikin ja luin saunassa - ei jäänyt traumoja vaikken nyt kellekkään saunahuonetta suosittelekkaan :D Nukuttiin äidin kanssa samassa sängyssä, kavereita kävi kylässä paljonkin, leikittiin olohuoneessa, keittiössä tai pihalla. Tosin meillä oli siistiä.

No jaa, en tiedä. Voi olla että ainakin kohtapuoliin teinitytöstä voi ruveta tuntumaan kohtalaisen epäreilulta että isoveljellä on oma huone ja hänet on sullottu yhteen huoneeseen kahden pikkusisaren kanssa. Isoveli taas tuskin haluaa luopua omasta huoneestaan kun on kerran siihen jo tottunut.

Vierailija
168/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen lapsia jotka kaipaavat muuta kuin kotinsa kaltaisia oloja. Jotkut vertaavat kaveriensa koteihin ja näkevät eron ettei välttämättä se oma ole ainoa vaihtoehto tai edes paras. Jotkut häpeävätkin, ei alle kouluikäiset sentään mutta myöhemmin.

Vierailija
169/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kotimme ei varmaan koskaan ole tiptop ja jos tuttaviltani kysyttäisiin he vastaisivat että minulla ei ole tarve esittää muuta kuin olen ja se näkyy kaikesta, kotiani myöten. Joka kuitnkin on viihtyisä ja kodikas.

Puhuin tuosta ankeudesta joka ei voi olla vaikuttamatta henkiseen hyvinvointiin ja lasten kehitykseen.

Minusta tuo ei todellakaan edusta mitään normaaliutta. Joillekin sitten ilmeisesti ei kokonaisvaltainen hyvinvointi (johon kuuluu miljöö ja sen "ulkonäkö") ei kai sitten merkitse mitään, todennäköisesti he ovat ihmisiä joiden mielestä esim taide ja kulttuuri on turhaa verrattuna "oikeaan elämään". Miksi mennä hyvään ravintolaan kun grilliltä saa vatsan täyteen halvemmalla tai ostaa laadukasta viiniä kun humalan saa pussikaljallakin?

Vierailija
170/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiptopin ja kuvien kaltaisen hävityksenkauhistuksen väliin mahtuu aika paljon variantteja. Miten tuolla voi olla mukavaa arkea kun kotona ei ole paikkaa missä viettää aikaa? Sohvalle koko perhe ei mahtu yhdessä ja suurimmassa osan ajasta sänky taitaa vieläpä olla levällään vanhempien sänkynä.

Vierailija
171/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimatosta päätellen ilmeisesti vuokramurjusta on kyse? Ja ilmeisesti tällä perheellä ei ole varaa muuhun kuin 70 neliön vuokrakämppään?

Olen aina ihmetellyt, miksi tuollaisessa tilanteessa on pakko lisääntyä ja hankkia lisäksi eläimiä eläintarhan verran. Voisin veikata että elämäMkoululaisia kyseessä, toivottavasti elämäntapa ei siirry seuraavaan sukupolveen (pahoin pelkään näin tapahtuvan).

Vierailija
172/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko perheen säilytysratkaisu se, että ahdetaan vaatteet ulkovarastoon homehtumaan, heitetään ne käyttökelvottomina roskiin ja ostetaan uudet? Siis eikö niitä voi viedä kirppikselle tai keräykseen silloin kun niiden käyttökausi loppuu? menisivät edes käyttöön eikä kaatopaikan täytteeksi.

Vierailija
173/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovimatosta päätellen ilmeisesti vuokramurjusta on kyse? Ja ilmeisesti tällä perheellä ei ole varaa muuhun kuin 70 neliön vuokrakämppään?

Olen aina ihmetellyt, miksi tuollaisessa tilanteessa on pakko lisääntyä ja hankkia lisäksi eläimiä eläintarhan verran. Voisin veikata että elämäMkoululaisia kyseessä, toivottavasti elämäntapa ei siirry seuraavaan sukupolveen (pahoin pelkään näin tapahtuvan).

Lue nyt juttu kuitenkin. Ovat vuokralla, mutta ammattikoulut käyneitä.

Vierailija
174/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi perheen asioita, mutta ihmettelen sen toimittajan ja päätoimittajan editointisuodatuskykyä,  joka tuon jutun lehteen antoi päästä.

Me muutettiin hiljan isoon viiden huoneen rivariasuntoon, asuimme siihen saakka kolmiossa, joka oli muutettu neliöksi. Toinen lapsi asui siinä asunnossa pienessä ikkunallisessa vajaan 7 neliön huoneessa, jonka alunperin oli tarkoitus olla työhuoneeni.  Saman lapsen kommentti, kun tiedustelin, mitä mieltä hän on uudesta huoneestaan ja neliöistään (siihen saakka hän oli vastustanut muuttoa kavereiden takia):

"Kylläpäs tämä sen vanhan koirankopin voittaa!"

Vierailija
175/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää uutinen pistää vaan miettimään, miten huonosti tuolla perheellä on asiat. Mun lapsuudenperheessä äidillä oli vakavia mt-ongelmia ja isä oli koko ajan töissä, molemmat olivat todella pienituloisia ja töitä oli vain pätkittäin. Tupakkaa polttivat kumpikin askin päivässä. Äiti alkoi sekakäyttää ja lopulta tappoi itsensä. Kuitenkin, vaikka sisustusta pidin rumana, oli se tuota siistimpi ja nätimpi. Tavarat ei lojuneet missä tahansa ja vaikka meitä lapsia oli neljä, jokaiselle oli aina (vaihtuvissa vuokra-asunnoissa) oma huone. Monesti oon silti saanut sääliä osakseni kotitaustani perusteella. Likaista meillä ei ollut koskaan, tuolla taas ulkoseinässä on jotain keltaista töhryä ja suihkun lattia näyttää ihan törkeältä. Kerta kaikkiaan omituista tältä perheeltä hakeutua lehteen ja vielä oudompaa on se, ettei toimittaja viitsinyt kieltäytyä tästä hyvän maun rajat ylittävästä jutusta.

Vierailija
176/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Tuksun koti. Silläkin on tuollaisia rojualttareita eli hyllyjä Tiimari-tavaroille.

Vierailija
177/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016052921634024_an.shtml

Voi jummijammi! Mistä tämä juttu on esimerkki? Siitäkö että mahtuuhan sitä asumaan, jos ei välitä pätkääkään miltä kotona näyttää? Minkä takia joku lähettää kuvia siivottomasta kodistaan lehteen? Eikö nyt voi edes sänkyjä pedata. Mahtuuhan sitä noin vaikka 20 ihmistä yksiöön, mutta kyllä nämä kuvat hyvin kertoo että painajaista tuo on.

Itse olen asunut 5 lapseni kanssa 70m2:n kolmiossa missä yksi pesuhuone/sauna+wc

ja se oli oikein hieno ja tilavakin.

3 tyttöä jakoi isoimman makkarin kerrossängyllä missä oli alavuode, huoneessa oli myös työpöytä tuoleineen ja leluja lasten leikkikeittiöstä alkaen. Huoneessa oli monta vaatekaappia joista yhteen laitoin lautapelit yms piiloon ovien taakse. Sekasotkua ei ollut vaan kaunis pikkuprinsessojen huone.

Keittiössä oli pöytä ja tuolit kuudelle ja hyvin mahtui. Kaappitilaa säästin kun ostin Iittalan Teemaa 16 henkilölle ja kauniita laseja, joten erillisiä juhla-astiastoja ei tarvittu.

Eteisessä oli naulakko ja kenkäteline sekä rottinkinen tuoli ja peili.

2 poikaa jakoi toisen huoneen ja siellä oli työpöytä ja kerrossänky, tv ym. Jälleen kaapeissa laatikoihin lajiteltuina kaikki rompe kuten pelit kansineen.

Olohuoneessa oli normaali olkkarin sisustus,mmutta sohvana oli valkoinen, kaunis sohvasänky, jonka sainkötevästi levitettyä nopeastikin,mm.jos lapsi näki yöllä pahaa unta ja tahtoi viereen.

Sohvapöytänä toimi iso rottinkinen arkku, jonka sisällä oli 2.täkki ja tyynyt (omat tyynyt päiväaikaan). Sieltä sitten vaan nappasin lapselle täkin jos halusi äidin viereen. Arkun päällä oli iso tarjotin ja siinä koristeita.

Olohuoneessa oli myös valkoinen 3-ovinen vaatekomero missä oli peili keskellä ja siellä säilytin omat vaatteeni. Eteisen komeroissa oli lakanat yms. Kaikki tekstiilit ja huonekalut oli valkoisia tmv., joten tunnelma oli valoisa, tilava ja kaunis.

Kaikki pedit petasimme aamulla ja pyykihuolto tapahtui pesuhuoneessa kuivaavalla pesukoneella.

Kaikelle oli tilaa kun vaan hiukan mietti tilaratkaisuja ennen muuttoa.

Parveke oli tilava ja kaunis, oikein aurinkoinen kesäaikaankin.

Tykkäsin asunnosta tosi paljon. Seinäpinnat oli vaaleat ja laminaatti tammen sävyinen.

Halusin kertoa tämän, koska oikeastikin tuollaisessa asunnossa voi viihtyä ja asua kauniistikin vielä iso perhe.

Muutimme pois kun jouduimme vaihtamaan paikkakuntaa, mutta minusta tuo on ollut paras asunto meillä ikinä.

Turha jutun perheen hakea empatiaa kun ihan itse voisivat suunnitella arjestaan toimivampaakin. Aloittaa vaikkapa jörjestyksen ylläpidosta.

Vierailija
178/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli nolo. Kämppä kaamea. En tajua että oliko se äiti siis itse tosiaan tyrkyttänyt tämän "sisustusjutun" lehteen?! Läävä näytti sellaiselta lastensuojeluperheen luolalta ennen huostaanottoa. Milloinkohan ne lasten lakanatkin oli viimeksi pesty???

No sepä se. Kymmenettuhannet ihmiset lukevat tämän jutun ja näkevät kuvat. Siitä joukosta löytyy varmasti muutamia, jotka tekevät ilmoituksen kunnan lastensuojeluun. Jos kunnan lastensuojelussa on samanhenkisiä sossuja kuin edellinen kirjoittaja, niin siitä voi seurata hyvin surullisia asioita. Tuo koti oli tyypillinen köyhän perheen hieman epäjärjestyksessä oleva koti eikä vielä niin huono, että siitä pitäisi seurata lastensuojeluasiakkuutta. Ahtauden, tyylittömien huonekalujen ja muovimattojen takia ei ketään lasta pitäisi repiä kotoaan heikosti valvotun sijaishuollon tulonlähteeksi. Tyhmästi kyllä tekivät, kun teettivät itsestään lehtijutun, ellei sitten kyseessä ollut taloudellinen pakkotilanne. 

Vierailija
179/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella oli joko todella likaiset hiukset tai sitten tullut juuri suihkusta.

Vierailija
180/248 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin huvitti, miten tosissaan ihmiset ottaa toisten kodit. Jutun perhe sanovat viihtyvänsä ja nauttivansa, kun naapuritkin on kivoja. Se on tärkeintä.

Meidän koti on enemmistön silmään varmaan samaa sorttia. En ole sisustaja, mutta jos jotkut kivat verhot bongaan, ostan ja ripustan, se ja sama sopiiko mattoon tai mieheni silmien väriin. 

Enkä ole järjestyksen ihminen, meillä näyttää olevan kasoja enemmän kuin noilla. Mutta ei niinkään niknäkkiä, niistä en tykkää. Kirjahyllyt on kirjoja varten. Kirjoja on satoja. 

Ollaan kierrättäjiä, oikeastaan mitään huonekaluja, verho, mattoja, astiat yms ei osteta uutena(vain sängyt ja patjat). Kaikki kirppareilta ja kierrätyksestä tai läheisiltä. Jotkut onnistuu tekemään kierrätystavarastakin yhteneviä kokonaisuuksia, mutta mä en.

Ei mun silmää häiritse, jos saman huoneen huonekalut ovat eriväristä puuta. Kotonani viihdyn, vaikka siistimpää toisinaan voisi olla.

Yhtenä esimerkkinä keittöissä on seinä, jossa on 15 vuodelta (joulu)kortteja. Kauniit kortit saavat siihen jäädä, kunniapaikalle. "tiimarikortit" mä olen viskannut menemään.

Meillä käy vieraita suht paljon ja osaavat siirtää ne lojuvat vaatteet syrjään, jos ei itse olla hoksattu. Aina on kahvit tarjottu ja jotain purtavaakin aina on.

Kyllä mun äiti välillä toisinaan järkyttyy ja naputtaa. "Sut on paremmin kasvatettu!" Joo, tää on nyt meidän koti ja meidän nurkat. Jos et viihdy, ei ole pakko käydä. Käyhän se, viikottain.

Alku kouluvuosinaan tytär (nyt teini) häpes kotiaan hetken. Kyläiltyään uusien kavereiden kodeissa joutui toteamaan, että jokaisella on oman näköinen koti. Joillakin on kuin sisustuslehdestä, toisilla kuten meillä ja toisilla siltä välillä. Tyttärellä on kaunis huone, onkin sisustanut itse. Yrittää myös muuta kotia mun kriteereillä, se onkin sitten haastavampaa, kun ei aina ole sopivaa tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi