Kenelle annan perintöni?
En halua missään nimessä muistaa typeriä vihervassari veljenlapsiani. Onko jotain hyviä ehdotuksia. Valitsen sitten. Ei mitään ympäripyöreää hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (94)
Minulle voi antaa koska oon kiltti ja kunnon mies.
Itse kävisin tuhlaamassa ne naisiin Thaimaassa.
Omia lapsia siis ei ole? Eikä sisaruksia tai vanhempia elossa? Perusta säätiö, joka jakaa petinnöstäsi apurahoja, voit itse määritellä mihin tarkoitukseen.
Voisitko testamentata omaisuutesi jollekin esim. säätiölle tai järjestölle?
Itse kun olen lapseton sinkku, eikä ole kerta kaikkiaan ketään, jolle jättää, aion jättää suurimman osan hyväntekeväisyysjärjestöille, ja osan niin, että yritän etsiä jonkun randomin, joka tarvisi rahaa kovasti, esim. yksinhuoltaja tms. ja jätän sille. Valtiolle en halua että menee.
Valitse joku kohde, joka on sinulle tärkeä. https://www.hyvatestamentti.fi/
Me ollaan tehty testamentti Suomen luonnolle.
Minulla on lapsia, mutta jos ei olisi, möisin asunnon eläkkeen kynnyksellä, muuttaisin johonkin halpaan vuokra-asuntoon ja alkaisin käytää omaisuuttani. Voisin testamentata esim kummilapselle jonkun summan, jos sulla olis siis kummilapsi tai joku muu tärkeä ihminen.
Minun perintöni menee aikanaan Suomen luonnonsuojeluliitolle.
Lahjoita ne trumpille ja muskille eivät taatusti ole vihervassareita
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhuutta. Jää ydinsodan jalkoihin.
Jos et halua jättää perintöä sukulaisillesi etkä myöskään "ympäripyöreälle hyväntekeväisyydelle", vaihtoehtoja on silti monia. Tässä muutama konkreettinen idea:
1. Ystävät tai luotettavat yksityishenkilöt
Voit jättää perinnön läheiselle ystävälle tai muulle henkilölle, jonka arvot ja elämäntyyli vastaavat omiasi.
Voit myös tehdä testamentin henkilölle, joka on hoitanut sinua tai ollut elämässäsi tärkeä.
2. Kohdistettu rahasto tai säätiö
Voit perustaa rahaston tiettyä tarkoitusta varten, kuten tietyn koulutuksen, tutkimuksen tai kulttuurihankkeen tukemiseksi.
Esimerkiksi tieteellinen tutkimus, maanpuolustus tai yrittäjyysrahasto voivat olla kiinnostavia vaihtoehtoja.
3. Paikalliset hankkeet tai järjestöt
Jos haluat jättää perinnön hyödyttämään kotiseutuasi, voit lahjoittaa sen esimerkiksi pienelle yhdistykselle, jonka toiminta tukee sinulle tärkeitä asioita (esim. urheiluseura, kotiseutuyhdistys, kunnalliset palvelut).
4. Eläinsuojelu tai luonnonhoito (ilman poliittista agendaa)
Jos rakastat eläimiä, voit ohjata varat esimerkiksi tietylle eläinkodille tai luonnonhoitohankkeelle, joka ei liity poliittiseen aktivismiin.
5. Perinnön käyttäminen eläessäsi
Jos et halua jättää varoja muille, voit myös käyttää ne itse eläessäsi esimerkiksi matkustamiseen, harrastuksiin tai vaikka järjestämällä ison juhlan ystäville ja tutuille.
Lopullinen päätös on sinun. Testamentti kannattaa tehdä laillisesti päteväksi, jotta tahtosi toteutuu tarkasti. Onko joku näistä vaihtoehdoista lähellä omaa ajatteluasi?
ChatGPT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhuutta. Jää ydinsodan jalkoihin.
Tällä logiikalla kaikki muukin on turhuutta. Niin kuin onkin.
Kas kun en tiedä mikä sulle on tärkeää. Jotkut lahjoittavat puolueille tai paikallisille seuroille
Suojele luontoa.
Ostan vanhoilla päivillä joka päivä pizzaa ja kaikkea muuta hyvää jos jää ylimääräistä eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi perintöä pitäisi jättää, käytä ite.
Mistä sinä tiedät milloin kuolet? En minä ainakaan halua myydä asuntoa nyt jo kuoleman varalle ja toivottavasti voin elää tässä niin pitkään kuin mahdollista. En myöskään halua pistää kaikkia metsiä mataliksi kertaheitolla tai myydä niitä. Jos elän pitkään, niin niistä saan kuitenkin tuloja pikkuhiljaa. Jos myyn, niin nyt pitäisi miettiä mihin ne kaikki rahat laitan, kun ei niitä kannata säästötilillä makkuuttaa, ja pankki korvaa vain 100 000 euroon asti. Joo no jotain sijoituksia, mutta niistä en oikein välitä.
Eri
Miksi perintöä pitäisi jättää, käytä ite.